Hamsterin näyttelyboksista (+ mitä boksiin) ?

Aloittaja NipsuRakkaani, 05.01.09 - klo:21:45

NipsuRakkaani

Onkohan tämä liian pieni kuljetusboksi näyttelymatkalle?

//http://hamsun1.suntuubi.com/?cat=5&img=16

//http://hamsun1.suntuubi.com/?cat=5&img=17
?Nipsu cinnamon pk uros?s. 19.9? pikku kaivautuja?

Elliska

Se on riittävän kokoinen :)
Kääpiöille suositellaan M-kokoa (vähintään S), ja syyriksille L-kokoa (vähintään M).

huli2

En tiedä kuuluuko tää tänne, mutta mitä voisin laittaa talvikolle kuljetusboxiin kun olen menossa näyttelyihin, laitanko jotakin wc-paperisilppua ja puruja ym... ? Entä voiko laittaa esim. wc-rullan tai mitään?

Mitä itse boxiinne laitatte?
en tiiä mitä tekisin iltasin jos mulla ei ois eläimiä

Vilma

Boxiin voi laittaa puruja, kevyen piilopaikan eläimelle ja nestettä antavia kasviksia (porkkanaa, parsakaalia...) Ei juomapulloja tai ruokakuppeja! :)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Minski

Vilman listaan lisäisin vielä, että pehmikkeeksi voi laittaa myös suikaloitua wc-paperia tai talouspaperia :) Ja kuivaruokaa tottakai myös boksiin, kourallinen jyväsekoitusta suoraan puruihin laitettuna, ei siis ruokakupissa. Mitään painavaa ei saa laittaa, jottei keikahda hamsun päälle siellä boksissa. Ja muutenkaan ei kannata hirveästi tavaraa sinne boksiin laittaa. Wc-paperirullan voi laittaa.

Ihan riittää kun boksissa on:

- purua
- suikaloitua wc-paperia/talouspaperia
- jyväseosta
- tuoreruokaa (porkkana, parsakaali...)
- ja sit jos haluaa laittaa jonkun tyhjän wc-paprurullan tai muun kevyen pahvilootikon niin voi laittaa

Monet liottavat noita tuoreruokia yön yli vedessä, jotta niihin imeytyy vettä ja ovat siten vielä nestepitoisempaa evästä.

Niin ja kurkku ei ole sitten hyvä nesteenlähde, sillä on päinvastoin diureetti eli nestettä elimistöstä poistava vaikutus.

Minski

Sen verran vielä, että näyttelybokseja on erilaisia.
NipsuRakkaani laittamissa linkeissä on Aladino-boksi, joka on ihan ookoo näyttelyboksiksi, mutta siitä ei saa kantta irti, joten se voi olla tuomarin kannalta hankalampi. Yleisimmin näyttelyissä näkyykin käytettävän näitä Ferplast Geo-sarjan bokseja, joista saa kannen kokonaan irti:

Ja kuten Elliska tuossa aiemmin jo sanoikin niin SHY:n suosituskoot bokseissa ovat seuraavat:

"Syyrialaiset: L-koko (tilavuus 6 litraa, koko 30 x 20 x 20,3), (vähintään M-koko)
Kääpiöhamsterit: M-koko (tilavuus 2,5 litraa, koko 23,2 x 15,3 x 16,6 cm)

Suositellaan myös, että S-kokoisia bokseja (tilavuus 1 litra, koko 18,2 x 11,5 x 14 cm) ei käytettäisi näyttelyissä kääpiöhamsterien kuljetukseen. Mikäli S-kokoa käytetään, maksimi eläinmäärä boksiin laitettavia kääpiöhamstereita on 1 kpl. Syyrialaisilla sekä venäjänkääpiöhamsteri roborovskeilla S-koon boksi on kokonaan kielletty."

Ja vielä linkki näyttelyyn valmistautumisesta :)

Mustikkamaan

Tää varmaan suljetaan kohta koska aiheesta on paljon puhuttu, mutta

ÄLKÄÄ KANTAKO KULJETUSLAATIKKOA KAHVASTA

...etenkään, kun hamsteri on sisällä. Kannet ovat erittäin epäluotettavia! Teki taas tosi pahaa nähdä näyttelyssä, kun bokseja kannettiin kahvoista - ihmiset eivät tiiä, kuin petollisia ne ovatkaan.

:) Heidi
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Anonymous

^ aivan samaa mieltä olen varsinkin jos toimii assarina eikä tiedä kansien pitävyydestä

Minski

Ja yks minkä mä kattosin, kun lähen näyttelyyn on se, että se boksin kansi on hamsuturvallinen; liian monta kertaa oon nähnyt hamsun ite avaavan boksipöydällä sen kannen vain nostamalla sitä nenällään ylös, ja yrittävän karkuun. Itteä hirvittää aina yhtä paljon nähdä noita tapauksia, kun mietin että jos se hamsu tosiaan karkais näyttelypaikalle niin löytäiskö sitä enää ikinä tai selviäiskö se siellä ihmisjoukon seassa hengissä.

huli2

Onkohan tämän kokoinen kuljetus boxi sopivan kokoinen talvikolle näyttelyihin mitat ovat:  20x13x15 cm ?
en tiiä mitä tekisin iltasin jos mulla ei ois eläimiä

tintsku

Kyllä se minusta ihan sopivan kokoinen on.

Ninde

Yhdistyksen näyttelysäännöissä sanotaan:

Kuljetuslaatikon vaatimukset

Suosituskoot:

Syyrialaiset: L-koko* (tilavuus 6 litraa, koko 30 x 20 x 20,3)
Kääpiöhamsterit: M-koko* (tilavuus 2,5 litraa, koko 23,2 x 15,3 x 16,6 cm)

Suositellaan myös, että S-kokoisia* bokseja (tilavuus 1 litra, koko 18,2 x 11,5 x 14 cm) ei käytettäisi näyttelyissä kääpiöhamsterien kuljetukseen. Mikäli S-kokoa käytetään, maksimi eläinmäärä boksiin laitettavia kääpiöhamstereita on 1 kpl.

Syyrialaisilla sekä venäjänkääpiöhamsteri roborovskeilla S-koon boksi on kokonaan kielletty. Mikäli hamstereita tuodaan näiden suositusten vastaisesti, voidaan ne jättää arvostelematta.

*) Koot otettu Ferplastin Geo-malliston boksiko'oista, lisätietoa Internet-osoitteesta www.ferplast.com. Koska boksimallistoja on monia erilaisia, käsitetään koot noin-arvoina.

Anonymous

Kelpaako kuljetusboxiksi Ferplastin Geo Flat malli?
S-koko 35x23x17
L-koko 46,5x30x17

//http://www.lemmikkiexpress.fi/product_details.php?p=426

Mustikkamaan

Kyllä ainakin se S-koko käy.

Ite oon tuonu campbellei joskus sillain, että oon jakanu large-flatin 2-3 osaan, että saan useemman sinne. Must se on ollut ihan jees, mutta jos robot on kyseessä niin se voi olla vähän epämiellyttävä järjestely tuomarille, kun yhtä pitäis arvostella ja toinen on loikkiis ihan tohkeissaan koko aika ulos boksista.

Yhdelle sitten large flatti voi olla jo näyttelypaikkaa ajatellen turhan suuri, mutta emmä tiiä tuleeko siitä niiiiiiiiin yleinen tapa ettäkö siihen koko homma kaatuisi.

Välillä tuntuu, että aletaan olla liiankin tiukkoja kuljetusboksien kanssa, että mitä merkkiä ja mallia saa olla ja kaikki tee-se-itse-boksit on ehdottoman kiellettyjä - ilman kunnollisia perusteluja. Ymmärrän, että jotkut tuhanteen kertaan teipatut on hankala tuomarin avata ja noin, mutta ite oon arvostellut aika paljon kanssa, enkä ole edelleenkään boksien suhteen kauhian herkkä. JA on ne "oikean merkkisetkin" boksit usein teipattuja ja hankalia.

Monet tee-se-itse-boksit on jopa tosi käteviä (esimerkiksi Smart-laatikot on must tosi kätsyjä), ellei vähintäänkin ihan ok. Tärkeintä on, että se ei ole eläimelle vaarallinen ja että on tuomarille about ok.

Esmes jollekin talvikoille ja campbelleille kävis mun mielestä ihan hyvin karkkilaatikotkin (semmoset korkeat ja yhtä turvallisesti tuunatut ku mitä Destiny's-Heli tekee), en sitten tiiä miksi ne on niin "ehdottomasti kiellettyjä".

Joteskin tyhmää sanoa, että "kyllä pitää olla varaa investoida kunnon boksiin"; miksi ihmeessä maksaa paljon, jos halvallakin saa hyvän, ellei paremman!

Mutta nää oli taas vaihteeksi vaan mun mielipiteitä!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Minski

^ Mä ymmärrän mitä tarkotat ja ymmärrän myös ton tee-se-itse-boksien kätevyyden, mutta liputan siltikin itse niiden kaupan boksien puolesta :) En siksi, että boksin tarttis olla hieno kaupan boksi vaan siksi, että anonyymiys säilyy paremmin, kun boksit on niitä kaupan bokseja. Ite tehdyistä viritelmistä oppii nimittäin aika helposti tunnistaan kenen ne on. Ei sillä, että epäilisin kenenkään tuomarin todellakaan välittävän siitä vaikka tietäiskin kenen hamsua arvostelee, mutta samalla logiikalla kun foorumillakaan ei saa kertoa keitä hamsuja tuo näyttelyyn niin ei sit oikein oo kiva, jos näyttelyssä tunnistetaan jo boksin ulkonäöstä kenen hamsu kullonkin on arvostelussa.

Mutta noi Smart-lootikot olis kyllä kuljetusbokseina tosi kätsyjä :yes: Se aukasumekanismi on niissä niin kätevä ja helppo.