• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Mimmi

#45
naaras on tammikuussa ½v ja uros on tammikuun 15pv luovutusiässä ja oliko niin että vasta kun uros on 4kk sitä voi käyttää astutukseen?
Joten onko naaraani liian vanha astutukseen kun uros on sen 4kk?

GaneshaX

#46
^ Eikö ole mitenkään mahdollista käyttää jotain toista, vanhempaa urosta urosta? Liki kaikki kasvattajat joutuvat joskus lainaamaan jalostuseläintä.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mimmi

#47
miten vanhaa urosta EI missään nimessä saa enään käyttää?

Elven

#48
Mä olen käyttänyt lähes 2-vuotiasta. Ei ongelmia. Ei se ole se ikä, vaan se fyysinen kunto, et jos näyttää vielä pirteältä ja terveeltä, niin go for it, jos taas näyttää selkeästi vanhalta, niin ei sit enää.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Mimmi

#49
no kyseinen uros täyttää maaliskuussa 2v ja on vielä tosi virkeä ja reipas tapaus. Kuva siitä on tuolla toisessa kohdassa kun on epäselvää mulle minkä värinen poju on :)

GaneshaX

#50
Uros voi periaatteessa astua kuolemaansa saakka, mutta aina on riski, että oikein vanha uros on hedelmätön.
Kunnon mukaan kannattaa katsoa  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mimmi

#51
teetättekö aina vain paperillisilla hamsuilla? itse kun en ikinä ole mitään näyttely hamsteria etsinyt niin kai nyt paperittomat kelpaa ihan vaan lemmikeiksi?

Marla

#52
Lainaus käyttäjältä: "Mimmi"teetättekö aina vain paperillisilla hamsuilla? itse kun en ikinä ole mitään näyttely hamsteria etsinyt niin kai nyt paperittomat kelpaa ihan vaan lemmikeiksi?
Paperillinen on aina tietty parempi, kun on taustat selvillä. Itse kyllä aion jatkossa jättää suvuttomat pois jalostuksesta, että voisi hieman paremmin ennakoida, millaisia poikasia on luvassa ja knikkiriskin voisi minimoida jne.
Kyllähän pelkäksi lemmikiksi käy millainen hamsteri tahansa (eri asia onkin, kuinka kannattavaa on yhdistellä mitä sattuu), ja on niitä ulkomuodollisesti hienoja tukkuyksilöitäkin olemassa, samaten paperittomat saattavat hyvinkin tuottaa hienoja jälkeläisiä.

emeu

#53
Mikä olisi teidän mielestä varhain astutus ikä ? No 4kk se on mutta, jos hamsteri on jo esim 6kk ikäisen hamsterin kokoinen, niin olisiko teidän mielestä riski teettää pentuja 4kk iässä ?

Kiitos etukäteen vastauksista ja toivon että niitä tullee mahdollisimman paljon ja hyvin selityksin. =) kiitos

Marwatti

#54
Heips! Omistan kolmekuukautisen hamsteri naaraan (lk musta laikukas), jonka varalle olen tulevaisuutta ajatellen harkinnut pentuja.

Olen huomannut kovan kohun pentujen teettämisestä "hetken mieli johteesta täysin harkitsemattomilla väriyhdistelmillä", jonka johdosta olen itse koittanut harkita siirtojani tarkkaan. Ihannoivintahan olisi, että hamstereita yhdisteltäisiin värien (ym) mahdollisen parantamisen johdosta?

Olen tässä etsiskellyt tietoa ympäri nettiä, mutta siitä huolimatta tahtoisin vielä kysyä teidän, muiden hamsteri-ihmisten yleistä mielipidettä:

Tahtoisin siis kysyä, että minkä värinen uros olisi tuolle musta laikukkaalle naaraalleni paras vaihtoehto värin laadun mahdollisen "paranemisen" kannalta?

Koska kerran kahta laikukasta ei voi yhdistää, niin olisiko uroksen paras väritys siis oltava puhdas musta, tai joku muu mustan sukulaisväri?
Uroksen lyhyt karvaisuus parantaisi toivottavasti turkin tiheyttä, koska naaras on myös lyhytkarvainen?

Korjailkaa, jos olen ymmärtänyt jotain täysin väärin!  :roll:
<3[/color][/i]

taruloru

#55
Lainaus käyttäjältä: "Marwatti"Tahtoisin siis kysyä, että minkä värinen uros olisi tuolle musta laikukkaalle naaraalleni paras vaihtoehto värin laadun mahdollisen "paranemisen" kannalta?

Koska kerran kahta laikukasta ei voi yhdistää, niin olisiko uroksen paras väritys siis oltava puhdas musta, tai joku muu mustan sukulaisväri?
Uroksen lyhyt karvaisuus parantaisi toivottavasti turkin tiheyttä, koska naaras on myös lyhytkarvainen?

Riippuu aika lailla siitä, mitä yhdistelmällä haetaan. Yleissääntönä laikukkaat kannattaa yhdistää perusväriltään saman väristen yksilöiden kanssa. Joten musta-uros ei ole huono valinta.

Ideaaleinta on yhdistää aina samaa turkinlaatua keskenään. (Ei kuitenkaan kahta satiinia).

Ramone

#56
Kuinka läheistä sukua emä ja isä saavat olla kun poikasia teettää?   :S
Olen jostain kuullut, että ei ole väliä kunhan eivät ole emä-lapsi/isä-lapsi tai sisaruksia keskenään  :o  ???
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

Ninde

#57
Periaatteessa serkkuparitus on ok (sisarusten lapset paritetaan keskenään), mutta en välttämättä lähtisi sellaistakaan tekemään jos siihen ei ole painavaa syytä. Serkkuparituksen sukusiitosprosentti on 6,25%.

Suositellaan, että pienten populaatioiden jalostuksessa sukusiitosprosentin tulisi olla alle 6 %. Täällä lisää asiasta: http://www.gerbiiliyhdistys.fi/lehti/populaatio.html

Ramone

#58
Kiitos paljon tiedosta!
Sainkin tuolla laskettua meidän hamstereiden (jotka astutettu) sukusiitosprosentin joka oli 3.12%
Little Miss Sunshine, lk musta kk
Tigris, lk suklaa vkkk
Rowena Korpinkynsi, pk luonnonvalkoinen
Sexy And I Know It, lk musta

tiksu7

#59
Minkä ikäisenä olette ottaneet emon pois poikasten luota?
ne menee pää viidentenä tassuna

muistoissa]