• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

metsku

#15
Häkin paras puoli on mielestäni se, että sinne saa kaikenlaisia tasoja ja riippukeinuja niin helposti ja kiipeilyhimoinen hamsteri pääsee kiipeilemään. Huonoin puoli ehdottomasti on se, että jos hamsteri järsii pinnoja niin se kyllä kuuluu, näkyy ja on ikävää!

Itse vannoin häkkien nimeen pitkään kunnes löysin kaikkein parhaimman ratkaisun: korkeat terraariot lasiovilla. Syrkilla on vähän yli 80cm korkea ja saman verran leveä terraario. Purua mahtuu reilusti, ovet eivät ole alas asti aukeavat (tosin Sallaa ei se puru pätkääkään kiinnosta). Terran isouden ja korkeuden vuoksi sinne mahtuu tavaraa reilusti ja valmiina siinä oli jo sellainen toinen kerros. Hamsterin käsitteleminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ovet auki vaan ja hamsu syliin. Siivoominen on myös todella helppoa.

Itse olen sitä mieltä, että syrkeillä ja kääpiöhamstereillakin pitää olla korkeutta leveyden lisäksi joten siksi en tykkää tavallisista terraarioista, ne on liian matalia. Talvikolla on tavan terra koska se on jo niin vanha. Tosin just eilen kattelin, että melkoisen ketterä kaveri se on edelleen.

Eilen meille tuli 2 roboa ja niillä on myös sellainen iso, korkea terraario. Molemmat olen ostanut käytettynä. Robojen kodista meni toinen ovi rikki kun siirettiin terraa autosta sisään mutta se pysyy kasassa teipeillä. Mikään kaunis näkyhän tuo ei ole mutta minkäs teet. Tai no, voisihan tohon sahailla pleksistä uuden oven kai.

Robojen terra:



Syrkin terra:


Humbug

#16
Tässä meidän terraarion sisustaa. Kokoa on 80x40 ja syrkki sitä asustaa. Kansi on puulevyä, johon porattu paljon reikiä. Juomapullo jää just piiloon, kun on tässä oikeassa alakulmassa. Tällä hetkellä nurkkaan teipattuna.

http://www.aijaa.com/img/b/00834/5389848.jpg
http://www.aijaa.com/img/b/00961/5389868.jpg

Hamsuli71

#17
Huokaisee ihastuksesta. Hienoja ovat kyllä. Olette vaivaa nähneet. Kunhan saadaan enemmän tilaa, niin sitten värkkäisin mieluusti myös jotain tuollaista :)
2 VKH campbelli urosta, (s.15.6.20  Nappi (*Juniperus) R.I.P 6.10.2011 ja Jippii (*Jaguar)  R.I.P 31.5.2011 VKH talvikko Villiina (*Helmililja R.I.P 15.1.2012
VKH talvikko Ilo safiiri R.I.P 15.9.2011 , Syrkki pitkäk. valkoinen, punas. Hermanni s. 30.12.2009, R.I P 24.6.2012, Havannakoira Mimmi 2v

Vevve

#18
Metskun terrat on kyllä aika komioita, mutta onko toi oranssi juttu tossa toisessa jotain kontaktimuovia? Luulin ensin että kuvan edessä on joku kukka.  xD

Tämmönen on meidän Köntti-syrkin terra juuri nyt.


Ja Falcon-nuorukaisen terra.

GaneshaX

#19
Lainaus käyttäjältä: "Minihamsteri"Ja mistähän noita magneetteja sais?  

Akvaario tarvikkeita/kaloja/akvoja myyvistä liikkeistä ainakin löytyy.  ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

#20
Se kukka on sellaista sisustustarraa. 8v tyttäreni "koristeli" noi terraariot. Mami liimasi kyllä ne lasinpalat yhteen tuolla hehkeällä harmaalla ilmastointiteipillä  :)

Heli

#21
Mä hyvin varauksella kääppäreille (tai ainakin erityisesti talvikoille) laittasin korkeita asumuksia, koska ne on aikas kömpelöitä ja herkästi tippuvat. Joillekin tuntuu jo pesämökin katolle kiipeäminen olevan vähän liian vaarallista.  :roll:  :D
Ehkä ennemin sit niille sitä purua pohjalle isompi kerros että pääsee kaivelemaan, monet enempi arvostaa sitä ja siinä eivät loukkaa itteään. Ja sit toisaalta robotkin on semmosia "piileskelijöitä", että pitäisin siinä mielessä niillekin parempana sitä kaivautumismahdollisuutta.

Syrkeillä noi tommoset korkeat terrat on kyllä varmaan ihan kivoja, kunhan tietty niilläkin sit kattelee vähän sitä että kuinka tasoja ja tavaroita asettelee ettei käy vahinkoja. Mutta ei niissäkään kyllä samalla tavalla sitä kiipeilymahdollisuutta ole kun mitä häkeissä. Tosin voihan sitä järkkäillä tavalla jos toisellakin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

blood.and.tears

#22
Kuumaliimalla mä oon pullot akvamagneettiin kiinnittänyt, tommonen pieni 75ml pullo on sen nelisen vuotta pysynyt paikallaan, kerran jouduin liimailemaan uusiksi, kun liotin pitkään tulikuumassa vedessä. Meillä syrkilläkin kestää vaikka monta päivää tuo sama pullo jos vettä ei päivittäin vaihda, tosin meillä se useimmiten vaihdetaan kerran päivässä.

Mä tykkään lasiterroista just sen takia, että ovat paljon nätinpiä kuin dunat/häkit, helppo sisustaa, ei jyrsintävaaraa. Ja kun ei sitä viikoittain pestä, niin ei tuo pesukaan ole ongelma. Mä en pese joka purunvaihdon yhteydessä, usein sitten kun se on oikeesti likainen.
Ja kun ei ole kuin yksi terra niin tosiaan ei ole kovin vaivaloista. Korkeintaan se siivouksen aloittaminen (jostain syystä tuntuu aina niin kamalan vaikeelta aloittaa - mut kun siihen ryhtyy niin ei se vaikeeta olekkaan).
Jos on vähän tilaa ja paljon eläimiä, niin tuskin lasiterrat ovat käytännöllisiä, mutta muutaman hamsterin talouteen varmasti oikein passeleita + kestävät iäisyyksiä kunhan ei tiputa. Ja tosiaan omasta mielestä ovat paljon esteettisemmän näköisiä.
Meilläkin tuo terra on olohuoneessa suht keskeisellä paikalla, joten ulkonäkö on ennen muuta tärkeää.
Josta tulikin mieleen että pitäis käydä ostamassa uusi akvaariotaustakuva tuohon terraan, vanhat mennyt rikki ja tuo valkoinen seinä taustalla on vähän kolkon näköinen.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Elven

#23
//http://elvenhamstery.webs.com/IMG_0089.jpg


Kuva on kyl tosi huono, mut jospa siitä jotain selvää saisi.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

metsku

#24
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Mä hyvin varauksella kääppäreille (tai ainakin erityisesti talvikoille) laittasin korkeita asumuksia, koska ne on aikas kömpelöitä ja herkästi tippuvat. Joillekin tuntuu jo pesämökin katolle kiipeäminen olevan vähän liian vaarallista.  :roll:  :D
Ehkä ennemin sit niille sitä purua pohjalle isompi kerros että pääsee kaivelemaan, monet enempi arvostaa sitä ja siinä eivät loukkaa itteään. Ja sit toisaalta robotkin on semmosia "piileskelijöitä", että pitäisin siinä mielessä niillekin parempana sitä kaivautumismahdollisuutta.

No talvikot on kyllä aika höveleitä elukoita ja talvikolle pitäisi vaan rakennella kerroksia niin, että korkeita pudotuksia ei tule. Tuo syrkki kyllä osaa käyttää hyödykseen joka milliä eikä putoile. Tai no, mistäs mä tiedän yöajasta mutta ainakaan koskaan nähteni ei ole pudonnut. Roboista en osaa vielä sanoa rohkaistuvatko kiipeämään, toistaiseksi ne ovat viettäneet aikaansa vain alhaalla. Ja tosi tyytyväisen oloisia ovat. Omatuntoni on kuitenkin hyvä koska tiedän, että ne myös pääsevät kiipeämään jos haluavat. Seuraillaan...

LainaaSyrkeillä noi tommoset korkeat terrat on kyllä varmaan ihan kivoja, kunhan tietty niilläkin sit kattelee vähän sitä että kuinka tasoja ja tavaroita asettelee ettei käy vahinkoja. Mutta ei niissäkään kyllä samalla tavalla sitä kiipeilymahdollisuutta ole kun mitä häkeissä. Tosin voihan sitä järkkäillä tavalla jos toisellakin.
[/quote]

Häkit on tietenkin parhaimpia kiipeilyyn ja kaikkinainen sisustaminen on häkissä paljon helpompaa. Mutta mäkin oon jo niin vanha, että haluan päästä hieman helpommalla ja siksi arvostan noita kokonaan aukeavia ovia sekä helppoa siivottavuutta samoin kun sitä, että kalterin paukutusta ei tarvitse kuunnella. Tosin ei nykyiset hamsut ole kaltereita paukutelleetkaan.

Ainoa mitä nyt kaipaan "häkkiajoilta" on putkiviidakot. Annoin tyhmyyksissäni niitä putkia pois häkkien mukana ja nyt kuitenkin olis kiva rakentaa niistä hamsuille tunnelistoja. Kaupasta saa irtona sellasia surkeen lyhyitä putkenpätkiä ja yksi maksaa yli 4 euroa :(

Aivan kertakaikkisen loistavia asumuksia noi lasikuutiot  :D

Tasselfan

#25
Tyksin ekan sivun Elve - käyttäjän terrasta. Itselläni on tollanen vanha akvaario, Joka on suht pieni. Hyvä idea laittaa juomapullo vessapaperirullan sisälle. Itse taidan kokeilla miten sellainen jännä virittely sitten onnistuisi, Vai onnistuisiko se edes miillään tavalla, Niinkun usein minulle on käynyt, kun on ongelmaa miten saan sen juomapullon.. Eikun ahaa, Sehän pysyy pystyssä se paperirulla, Kun siinä on painoakin.. Jännä juttu. :D
Vkh talvikko lk. naaras elmiäinen: Napsy\'en holá formento \'Napsi\'

s.at.u

#26
Tää kysymys saattaa kuulua johonkin muuallekin, mutta asumuksiin kun liittyy, laitan tänne.
Bongasin Petshop.fi:stä tälläisen terraarion. Onko koko sopiva kääpiölle? Onko muutenkin hyvä? Kiinnostaisi nimittäin, kun hintakin on kohtuullinen, vajaat 50 euroa.  :)

tintsku

#27
^Ihan sopiva tuo on kääpiölle. Tuon kokosia ja muun kokosia terroja saa kyllä käytettynä halvemmalla :)

s.at.u

#28
^Mie olen ettiskellyt vaikka mistä, ja bongaillutkin oon muutamia, mutta sijaitsee niin kaukana täältä meiltä. Suurimmat osat Helsingin/Vantaan seudulla, sinne meiltä reilut 4 tunnin ajomatka..

tintsku

#29
^Mutta, eikö tuokin terra pidä noutaa helsingin noutopisteestä?
Ainakin tekstissä lukee niin.