Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Nipsu-Naksu

Kävin jossakin keskustan alueen eläinliikkeessä, kääpiöhamsteri maksoi n. 5 euroa ja gerbiili vajaa 4 euroa, tarvikkeet kuitenkin hinnaltaan suomen tasoa. Isommat jyrsijät vaikuttivat tosin olevan enemmän hinnoiltaan suomen tasoa, vaikken muiden jyrsijöiden hinnoista juuri tiedä mutta esim. karvattomat marsut (hauskan näköisiä) olivat hinnaltaan jotain 60-70 euron luokkaa. Jotenkin kummallista että eläin on lähes ilmainen, siis nämä pikku jyrsijät, mutta tarvikkeet ovat kuitenkin kalliita. Onhan se toisaalta hyvä asia!

Tuossa eläinkaupassa valitettavan pienet terraariot eläimillä. Fretitkin terraariossa ilman mitään tasoja, surku. Toivottavasti tuleva omistaja tietää millainen on niille parempi asumus, etteivät joudu eläinkaupasta yhtä kurjiin oloihin.
Ei nyt varsinainen karkureissu alunperin mutta tuohoista tuli mieleen..

Nukahdin tässä eräs ilta ja hamsteri jäi vapaaksi makuuhuoneeseen. On sen verran arka vielä että ei käteen tule ja vaatii hieman suostuttelua että tulee mihkään rasiaankaan hetkessä, on nyt ollut vapaana joitakin päiviä koska en ole kiinni saanut / jaksanut jahdata sen kummemmin.

Oli alkuun tehnyt pesän lattialla olevien muovisäkkien (sis. vanhoja vaatteita) jonnekkin alle. Eilen sitten olin ruokaa viemässä ja siirsin makkarissa seinää vasten pystyssä ollutta mattoa niin eikös se ollut tehnyt pesän sinne, jyrsinyt maton reunat ja tehnyt niistä pesätarviketta. Ruoat vaan putosivat pesästä ja hamsteri hamstraa niitä vieressä poskiinsa minkä kerkiää.

En vaan tajua miten se taiteilee itsensä että pystyy pystyssä olevan maton sisällä nukkumaan. :icon_cheesygrin:

Oi luoja, on nuo sellaisia otuksia, minulla ja muillakin näköjään.  Mutta silti niin rakastettavia vaikka tuholaisia ovatkin joskus. :loov:
Lainaus käyttäjältä: jenniliini - 25.06.13 - klo:21:53
ok, löysin käytetyn savicin minidunan kooltaan 55 x 39 x 26 cm. olisiko tämä sopiva? Sisältää pienen tasonkin.

Tuo on jo parempi, monilla tuon kokoinen kääpiöllä. Tuo korkeus on kai pikkaisen liian pieni mutta muuten pohja-alaltaan ok. Mutta jos tuo ja edellinen ehdottamasi ovat vaihtoehdot niin tuo on jo paljon parempi. :yes:

Itse aina mietin siltä kannalta että kuinka hyvin saa erilaisia virikkeitä mahtumaan pakollisten, riittävän tilavien pesämökin ja juoksypyörän lisäksi. Ja sitten noiden ja virikkeiden lisäksi täytyisi jäädä vielä tyhjää kaivelu-/juoksentelu-/kulkemistilaakin.

MUOKS. Niin ja piti sanomani että olisi enemmän kuin jees taas nähdä hamstereiden asumuksia, erityisesti itsetehtyjä luomuksia.  :yes: Jos ihmisillä olisi aikaa ja energiaa laitella kuvia niin kiva olisi. :)
Asuminen ja tarvikkeet / Vs: Virikkeet 2
16.06.13 - klo:01:57
Kävin vähän varkaissa tuossa viereisellä työmaalla hakemassa jäämiä noista muoviputkista mitä siellä näkee paljon. Pesin hyvin ne mutta koska ovat kuitenkin pituudeltaan sen verran isoja etteivät häkkiin mahdu niin vapaana ollessaan saa niissä touhuta.

Olen pitkään yrittänyt etsiä jättiläiskäpyjä kun tänään sellaisia vihdoin löysin. Keittelin niitä sitten, menettivät muotoaan mutta kaipa sinne saa herkkuja piiloon kunhan ovat kuivaneet.
Olisi todella mukavaa nähdä kaikkien terraario/häkki kuvia taas pitkästä aikaa! Niitä on kiva katsella!  :yes:

Tänään oli siivouksen aika ja sen jälkeen sisustus näyttää tältä taas ainakin hetken:

Pohjusta: http://aijaa.com/dMSdJh

Valmiina, päällinen mukana: http://aijaa.com/KfGfIx

Purua on ainakin 5 paketillista ja mukana heinää ja talouspaperia, näytti ainakin kaivelu onnistuvan hyvin (siivouksen jälkeen aina suutuksissaan kaivelee, ei paljon muuten, mutta lähinnä purua senkin takia ettei tipu korkealta tasolta)

Tuo häkki on muuten kiva kooltaan (100x50x75) ja rakenteeltaan (terraario ja häkki samassa) mutta tuo häkkiosa tai sen äänekkyyn saa hermon kiristymään, hipaiseekin niin kaikuu ja kovaa. Lisäksi on epäkäytännöllinen, on nyt lattialla mutta meenasin että tietty olisi hyvä jos nostaisin sen lipaston päälle kun saan apua siirtämiseen. Mutta sitten tarvitseekin tikapuut että pääsee käsiksi hamsteriin ja veden vaihdot ym. menee hankalaksi, huoh.

Tuo 3 tasoinen kaarna oli tämän päivän ostos ja heti kyllä hitti.  :peukku: Puinen juoksupyöräkin on melko uusi ostos mutta siihen on loroteltu jo monet kerrat ja on ollut vesipesussakin jo, saa olla kunnes alkaa haista, omaan nenään ei ainakaan vielä haise.  :icon_cheesygrin: En vaan haluaisi mitään muovista tuonne mutta kai se on pakko kun/jos tuo alkaa haista.
Normaalisti kirjoitetaan pienien asumuksien kohdalla että "onhan tuo lain mukaan sopiva mutta suositusta ei täytä".

Mutta tässä ollaan jo melkein lainkin mukaan liian pieneen asumukseen laittamassa hamsteria, että tuohon ei kyllä missään nimessä kannata hankkia syyrialaista, varmasti olisi ahdistunut ja sellaista hamsteria ei ole ilo seurata, korkeuden ja pituuden puolesta juuri ja juuri mahtuisi riittävän iso juoksupyörä ja riitävän iso pesäkoppi eikä muulle jäisi tilaa.

Harmillista jos syyrialaista olisit toivonut. Entäs talvikko? Sopii roboja paremmin ns. aloittelijoille. MUOKS. Tai riippuu vähän mitä hamsterilta toivot ja miten olit vaihtoehdoiksi juuri robot ja syrkin valinnut. Kaikki hamsterithan ovat yksilöitä mutta robot ovat monesti laumaeläimiä ja vikkeliä, harvemmin kai kovin kesyjä käsiteltäviä. Talvikko voisi käsiteltävyydeltään olla parempi valinta.

Mukavia hetkiä kuitenkin tulevan hamsterin kanssa, ihanaan lemmikkiin olet päätynyt, tuli sinulle lajeista mikä tahansa. :)
Tottahan itseasiassa varmaan se on että kasvattajan myymä hamsteri voisi päästä kotiin jossa sille olisi enemmän aikaa, jossa se ehkä saisi olla ainokainen. Jotkut voivat ehkä haluta lapsiperheeseen jo valmiiksi käsikesyn, vanhemman hamsterin, eli on toki niille myös varmasti kysyntää. Jotenkin silti surettaa lukea kasvattajien ilmoituksia joissa lukee "myydään hamsteri koska ei enää tarvita sitä jalostukseen", toki jokainen tallaa tyylillään, itse en vaan pystyisi moiseen.

Halusin vain tuoda omia havaintojani esille, vaikken kasvatuksesta mitään tarkemmin tiedä mutta siltikin olen sitä mieltä että kasvattaja on parempi paikka hankkia hamsteri koska hyviä puolia eläinkauppaan verrattuna on enemmän, ellei huonoja kasvattajia lasketa, mätiä munia nyt on joka alalla. :p

Hatun nosto että teillä jaksetaan ja pystytään jaloittelut hoitamaan noinkin mallikkaasti ja usein.  :peukku:

Kinkkinen asia, toisaalta en haluaisi tukea ns. tehtailua, että eläinkauppoihin tulevien hamsterien vanhemmat elävät koko elämänsä pienessä muoviastiassa ja tehtailevat poikasia minkä kerkiävät yleensä huonoissa oloissa ja sukusiittoisuuttakin varmasti on. Taustoista ei tiedä eikä niistä tehtaassa välitetä, kunhan vain hamstereita saadaan myyntiin, raha on tärkeintä uskoisin.

Mutta en myöskään halua tukea kasvattajaa joka luopuu vanhemmista hamstereista joista ei enää ole jalostuskäyttöön, mielestäni se on väärin. Eläimestä tulisi mielestäni pitää huolta silloinkin kun siitä ei enää ole ns. hyötyä, oli kyse hamstereista tai metsästyskoirista. Paljon näkee näitäkin hamsterikasvattajia että luovutaan n. vuoden ikäisistä hamstereista jotta mahtuu nuorempia tilalle joilla teetetään poikasia. Sikäli tätä ihmettelen hyvin suuresti koska olen aina luullut ettei hamsterien kasvatuksella rikastu ja että sen on vain harrastus rakkaudesta eläimiin, mutta näiden kasvattajien kohdalla en voi ymmärtää mistä on kyse jos ei rakkaasta (?) lemmikistä voi pitää huolta vaikka siitä ei olisikaan enää ns. hyötyä? Hieman myös mietin niitä kasvattajia joilla on oikeasti kymmeniä eläimiä, miten ihmeessä niille on aikaa, miten poikasia on aikaa käsitellä enemmän kuin eläinkaupoissa, miten on mahdollisuus ja aikaa jaloitella vuorollaan kaikkia aikuisia hamstereita joka mielestäni kuuluu hamsterin hyvinvoinnin ylläpitämiseksi, siis että se pääsee säännöllisesti jaloittelemaan lattialle. Ja se että tulevalta omistajalta vaaditaan isoa asumusta mutta itse ollaan valmiita tinkimään hamsterin asumistilasta kunhan saa näppärästi asumukset mahtumaan kotiinsa.

Tiedän että täällä on paljon kasvattajia, varmasti kuvailuni kaltaisia, enkä tarkoita loukata ketään mutta nämä ovat vain omia mielipiteitäni ja pohdintojani.
Itse poikkesin innolla halpojen tuotteiden toivossa parissa eläinkaupassa ihan Tallinnan keskustassa viime vuonna jossain Viru hotellin lähistöllä olevassa eläintarvikekaupassa ja oiskohan yksi ollut, jos oikein muistan, niin siinä heti satamasta näkyvän Rimi marketin yhteydessä? (Korjatkaa jos olen väärässä) Petyin kuitenkin kun hintataso vaikutti samalta kuin suomessa, ainakin siementangot ym. olivat sen lähemmäs 3e mitä suomessakin mitä näin äkkiseltään tulee mieleen esimerkkinä hinnoista. Ruokamarketissakin siementangot ja ruoka oli suomen hintatasoa (pitihän sieltä silti tuoda simentangot tuliaisina :p )

Eläimiä näissä ei ainakaan myyty.

Muakin kiinnostaisi jos joku tietää jossain syrjemmällä jonkun eläinkaupan että onko hintataso siellä yhtään edullisempi?

Marketissa oli koiranherkutkin suomen hinnoissa, vaikka monet ihmisten elintarvikkeet ovat monesti huomattavasti halvempia, tätä ihmettelin suuresti.

MUOKS. Tai niin toisaalta kun suomen eläinkaupoissahan nuo siementangot on sitä 4.5e luokkaa näissä faunattarissa ainakin, niin onhan tuo siihen verrattuna halvempaa, mutta itse ostan siementangot eläinkaupasta jossa hinnat näitä suurempia ketjuliikkeitä halvemmat, niin siihen vertasin.
Aivan ihanat munakennokuvat, etsin jo heti Tykkää ja Jaa nappulaa, mutta niitä ei täällä ole, harmi. :p  :icon_cheesygrin:
Olisi mieluusti katsonut enemmänkin asiaan liittyvää dokumenttia. Olivat kyllä söpöjä, mutta ihminen on niin itsekäs eikä ajattele luontoa ja eläimiä yhtään.

Olisi aika ihana tuommoinen isomman kokoinen hamsteri lemmikkinä. :p

Lemmikkihamsterit ei kai niin kauheesti tee noita käytäviä vaikka laittaisikin enemmän purua, tai sitten ihmiset vaan laittavat liian vähän purua, harvoin ihan kauheaa määrää näkee kenelläkään, siis niin että sinne voisi kunnolla käytäviä tehdä, pitäisiköhän kokeilla. Serkullani oli joskus vuosia sitten kuljetuksen ajan kuljetusboxi melkein täynnä purua ja hamsteri oli kaivautunut sinne ihan kokonaan purujen alle.
Tuntuu niin tyhjältä ilman hamsteria. Keitin kananmunia ja sitten sitä pilkkoessa tuli mieleen että pitäisiköhän hamsterille antaa palanen...Sitten tajusi että eihän ole enää hamsteria jolle antaa. Sama jauhelihan kanssa. Sitten olin ostanut pari päivää ennen Naksun kuolemaa pähkinätankoja jotka olin unohtanut muovipussiin, nyt ne sitten löytyivät sieltä, niitäkään en ehtinyt enää antaa jyrsittäväksi.

Aamuisin olen kuulevinani rapinaa ja kotiin tullessa katson heti onko hamsteri jo hereillä odottamassa, terraariokin edelleen eteisen aulassa ja putsaamattomana kun en ole saanut vielä aikaiseksi tyhjentää.

Sen vaan huomaa, että monet ihmiset ei lainkaan tajua miten noin pieneenkin eläimeen voi kiintyä ja kuinka paljon sekin voi kaivata/antaa seuraa ja hellyyttä. Onneksi oma äiti oli yhtä "hihhuli" hamstereiden suhteen silloin kun minulla niitä nuorempana oli kotona asuessa enemmänkin ja se on melkein ainoita lähipiiristä jotka tietää, kokemuksesta kuitenkin, että hamstereiden luonne ei mahdu sen pieneen sisältöön millään. ;)

Kunhan muutto on alta pois niin haaveissa on ollut jo pidempään robot, ehkä nyt olisi niiden aika..Ei tämä hamsteri innostus tähän jää, se on varma.  :sydan:

^^ Onneksi ei ole parketin alla! Ja toivotaan ettei teidän "rottakoira" nappaa pienoista. :( Toivottavasti tulee pian pesäänsä.

Itsellä on jäänyt yksi karkaaminen erityisesti mieleen: Minulla oli kaksi uros syyrialaista joista toinen asui vapaana makuuhuoneessa ja nukkui kaappiin tehdyssä pesässä. Toinen hamsteri asui terraariossa. Kerran olin jättänyt pyyhkeen huolimattomasti terraarion päälle osittain ja se oli valahtanut sen verran matalalle puruja kohti että tämä terraariossa asuva oli sitten kiivennyt pyyhettä pitkin ja hypännyt lattialle. Löytyi sitten kaapista tämän toisen syyrialaisen luota. Löydettäessä olivat vastakkain noin 20cm eroa toisiinsa ja kun siirsin suojaa oli molempien ilme hämmästynyt kun päät kääntyivät samaa aikaa minua kohti. Toisella oli pieni naarmu silmäkulmassa, eli pientä tappelua oli ilmeisesti käyty, mutta onneksi ei mitään suurempaa tapahtunut.

"Perus" uunin taakse, sohvan taakse, patterin taakse menemiset olivat yleisiä kun entiset hamsterit olivat jaloittelemassa. Nykyisen kanssa noita ongelmia ei paljon ole, kun hamsteri ei voi kaikkialla asunnossa vapaasti jaloitella koiran vuoksi.

Niin ja meillä toimivin keino on aina ehdottomasti ollut hyvinhyvinhyvin pienesti lämmitetty lihaisa vauvan pilttiruoka jonka tuoksu on aina saanut kaikki hamsterit tulemaan mökeistään ja koloistaan ulos pian.  :peukku: (:
Tässä meidän terra. Järjestystä vaihdan n. 2 viikon välein, toisinaan on juoksupyörä, mutta kun hamsu ei siinä enää juossut kun vaihtui tuo isompi terra niin en turhaan viitsi jatkuvasti sitä terrassa pitää tilaa viemässä. Tuohon ylle tulee siis häkkiosa, johon saisi lisäkerrokset, mutta tuolle vanhalle herralle en ole sitä viitsinyt pysyvästi asentaa kun pelottaa että se tippuu sieltä, ei ole enää niin ketterä kuin nuoret hamsterit. :D

Olipa ISO hämmästys tänään kun kävin ensimmäistä kertaa Espoon Matinkylän kierrätyskeskuksessa.

Lasiset terraarioksi soveltuvat vanhat akvaariot yllätivät hinnoillaan:
100x50x50 cm oli vain 20 euroa ja
100x35 cm oli vain 9 euroa, ja
n. 70-80cm häkki 25 euroa.
Siisteiltä vaikuttivat kaikki, mitä hämmästykseltäni sain katsottua.

Kyllä nyt suututtaa kun omasta samankokoisesta terraariosta maksoin maltaita zooplussalla, kun tuolta olisi saanut melkein ilmaiseksi. :p En tiedä yhtään (kun ensi kertaa siis kävin), että mikä on myynti aika ja kuinka usein noita on tarjolla mutta kuitenkin tietääpähän minne neuvoa jyrsijän ostajia seuraavan kerran katsastamaan tarjontaa.