• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Essi

#120
minäkin taidan hankkia tuon talvikon jälkeen?

Minski

#121
Lainaus käyttäjältä: "nottura"onko roboja aina ihan pakko olla kaksi? kun jos ei ole mahdollisuutta erottaa niitä..
No mä kyllä sanoisin, että aina ekaksi 2 roboa ja jos ne ei tule toimeen niin sitten on erotettava. Minusta roboille "kuuluu" kuitenkin tarjota mahdollisuus siihen kaveriin.

Miksi ei ole mahdollisuutta erottaa ? Kaksi minidunaa nyt ei ainakaan vie paljoa tilaa missään asunnossa... (itsellä pienessä kaksiossa on 10 hamster dunaa, 4 isoa lasiterraariota, 4 minidunaa, joten siihen verraten pari minidunaa ei ole kuin pisara meressä :))
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

#122
Mä alan olemaan sitä mieltä, että ei tarvitse olla kahta roboa. Mulla on jo useamman kerran käynyt jopa niin, että uros ja naaras ovat yrittäneet tappaa toisensa niin en voi hyvillä mielin ketään vaatia kahta ottamaan, kun todennäköisintä näyttää olevan että jossain vaiheessa joudutaan erottamaan. Nyt meiltä onkin lähdössä eka poikanen uuteen kotiin ilman kaveria.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Essi

#123
jos ostaa eläin kaupasta kaksi roboa niin jotka ovat ollut samassa häkissä siellä siis niin voivatko ne siis joskus tapella? :huh

Elliska

#124
Lainaus käyttäjältä: "essi"jos ostaa eläin kaupasta kaksi roboa niin jotka ovat ollut samassa häkissä siellä siis niin voivatko ne siis joskus tapella? :huh
Voivat. Ja silloin ne on erotettava.

Tansku

#125
^^^
Yhdyn täysin Helin sanoihin.

Minski

#126
Mitä mä oon huomannut niin noi robojen riidat tuntus olevan urosten välisiä. Itellä on ollut 3 naaras-naaras paria eikä niissä koskaan ole tullut mitään erimielisyyksiä vaan hyvin on elelleet sovussa jokainen pari. Yksi naaras-naaras pari muutti Ellipsin luo ja niilläkin menee yhteiselo todella hyvin, aikuisia ovat siis jo nämäkin molemmat robot pitkälle. Naaraat siis tuntuvat olevan säyseitä lajitoverille ja ihan oikeasti nauttia siitä kaverin olemassaolosta, nukkuvat vieretysten ja seuraavat toisiaan :sydan Uroksilla taas tulee tuo machoilu näköjään jossain vaiheissa kuvioihin, riippuen tietysti yksilöstäkin; mulla esmes Romildo tulis toimeen uroidenkin kanssa, mutta kaikki uroot ennemmin tai myöhemmin antaa sille aina turpiin :|

Mulle on ihan uus tieto toi, että jo uros ja naaras parikin tappelis keskenään :huh Ei ollenkaan hyvän kuulonen juttu kyllä ja sietävät jäädäkin ilman jälkikasvua niin kummalliset robot :)
Hamsteriton tätä nykyä

Blizzard

#127
Meillä ainakin Milo tuntuu ihan tyytyväiseltä yksineläjältä. Alkuun Milolla oli kaverina Aatu, mutta Milo kurmootti Aatua mennentullen, eli piti erottaa.
Aatu ei erottamisen jälkeen elänyt yksin kovinkaan montaa kuukautta, ehkä se olis sitten kaivannut kaveria.

Milo sen sijaan porskuttaa vieläkin menemään, vaikka onkin yksin.

Myöskin ensimmäinen roboni, Kito (naaras) eli yksin koko ikänsä, koska en silloin vielä tiennyt robojen kimppa-asumisesta. Kito eli vajaa 2-vuotiaaksi, ja oli sen verran aggressiivinen, että tuskin edes kaipasi kaveria.
Hamsulauma ja koiruus

Heli

#128
Joo, oon huomannut kans että naaraat tulee paremmin juttuun.  

Tosiaan aika monta eläintä olen joutunut nyt viime aikoina jättämään pois jalostuksesta mm. aggressiivisuuden takia. Sen takia tossa jo mietiskelinkin, että näinköhän tää kasvatus sitten tyssää... Nyt onneksi yks "vanhempi" pari lisääntyi niin saa sentäs vähän jatkoa. Tosin pakosti tää tilanne nyt hiljentää mun kasvatusta vielä entisestäänkin. Ei tosin edes haittaa, kun voin sanoa että aika kiirettä pitää tuon ehtiväisen lapsukaisen kans.  :P Että mä keskityn nyt tällähaavaa siihen tuomarikoulutukseeni. Menköön muuten hissukseen ja omalla painollaan. Katellaan mihin tää päätyy.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#129
^ No voi kökkö, tommoset takaiskut on tosi tylsiä. Vaikka varmasti tekemistä piisaa muutenkin :)

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Joo, oon huomannut kans että naaraat tulee paremmin juttuun.
Ehkä robot on samalla tavalla sosiaalisia kuin kesyhiiret; naaraat viihtyy laumassa, urokset yleisimmin erakoina Ite ehkä, jos kasvattaisin roboja -mieli tekis, mutta kun ei oo tilaa kun yhdelle lajille siinä suhteessa- myisin naaraat kuitenkin pareittain, koska tulevat kokemukseni mukaan hyvin juttuun parina, mutta urokset yksinään, koska tottahan tuo on mitä tuolla edellisellä sivuilla puhuitte, että uroksilla aika usein ennemmin tai myöhemmin hajotaan sisäisiin ristiriitoihin.
Hamsteriton tätä nykyä

cibi

#130
Minulla on muutaman kuukauden ikäinen kiinari poju. Oikein kiltisti antaa käsitellä ja on oikein mukava mutta ihmetyttää kauheasti kun poika ulostaa paljon juoksupyörässä juostessaan. Pidän pyörää terrassa n. joka toinen ilta ja kun en niin chinchillahiekkaa tai muuta extra virikettä vakisisustuksen kera.
Mutta siis juoksupyörä on todella likainen ja kaupasta ostettu/pestykkin juoksupyörä täytyy ottaa pois kun haisee ja näyttää siltä kuin olisi ollut terrassa vuoden. Enemmänkin kakkaa kuin virtsaa.

Pitääköhän hamsteri juoksupyörää jotenkin vessana tai jotain siihen suuntaan? Ja vielä se että terraario alkaa haista virtsalle jo muutaman päivä/ehkä viikko siivouksen jälkeen.
Kaksi roboa ja gerbiiliä + kiinari poju :>

Poissa
11-13.7

ninnunannu

#131
moi!

minkä luonteisia ovat roborovskit?
minulla on ollut suurialinen hamsteri mutta se ole enää sillä se oli jo vanha ja kuoli :cry:

ja nyt tahtoisin roborovskin.

onko roborovskit nirsoja ruuille?
kuinka monta roborovskia kannattaisi hankkia samaan häkkiin?

kyselijä :haha : ninnu

Essi

#132
eli ellipsi minun ei siis kannata eläinkaupasta ostaa kahta sitten kun minun talvikko kuolee... joten taidan sitten päätyä yhteen :roll:

Nilla

#133
^ Eikö sinulla ole muka mahdollisuutta erottaa roboja?  :pihalla:
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Marla

#134
Lainaus käyttäjältä: "cibi"Pitääköhän hamsteri juoksupyörää jotenkin vessana tai jotain siihen suuntaan? Ja vielä se että terraario alkaa haista virtsalle jo muutaman päivä/ehkä viikko siivouksen jälkeen.
Minulla on aivan sama ongelma kiinarini kanssa. Se sekä papanoi että virtsaa pyöräänsä, samoin ympäri asumustaan. Tuskin meillä ainakaan mistään turvattomuudesta johtuu, kun duna on ihan sopivaa kokoa, ja tuota tapahtui jo ennen kuin syrkki siirtyi viereiseen häkkiin...

Itse en ole keksinyt muuta ratkaisua kuin sen, että duna on vain siivottava niin usein, ettei hajut ylly kamaliksi (eli siis n. 5-6 päivän välein). Juoksupyörä useammin.
Jos jollakulla tosiaan on joku vippaskonsti tai taikatemppu tiedossa, niin tässä on toinenkin, joka malttamattomana haluaisi sen kuulla :)

Minulla on sekin hieman pulmallinen juttu, että kiinari on todella arka. Olen yrittänyt jo useita kuukausia totuttaa sitä kaikessa rauhassa käteen, mutta ei. Joskus ehkä hieman haistelee, mutta pinkaisee useimmiten piiloon ja pysyy siellä visusti. Ei vain ole kesyyntynyt, vaikka yritystä on ollut herkkujen kera ja ilman.
Olen saanut kaikki syrkkini käsikesyiksi (vaikka yksi hankalakin tapaus on ollut), mutta mietin kuitenkin, mitä teen väärin.
Ei se minun elämääni kaada, mikäli pojasta ei kesyä tule, mutta harmittaahan se.