Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Oranssi

Aivan ihanista poikasista kuvia tuolla edellisellä sivulla, mutta sitä jäin jälleen kerran ihmettelemään, ettei kuvissa missään näy emon isoja ruokavarastoja ja niitä poikasten nesteen saannille tuiki tärkeitä runsaita raikkaita kasviksia!!! Jos kasviksia olisi runsaasti tarjolla, niitä toki näkyisi runsaasti myös kuvissa, koska emo vie pesälle kasviksia ja muuta ruokaa sekä itselleen että poikasilleen. Ja jos on vielä epäily, etteivät poikaset selviä, niin syy on hyvin ilmeinen ja *paljon* tehtävissä, joten hopi hopi kasvattajat pesueiden tuoreruokintaa kehittämään!
Minski, jos sun cinnamon ja creme naperoilla on cinnamon-vanhemmat, vain 2:3 cinnamon poikasesta kantaa cremeä ;)
Mustalla hamsulla on aina valkeat sukat, mutta laajat valkoiset alueet vatsan alla, joko yksi kokonainen suuri valkoinen ovaali kuvio, tai rinnan alla yksi laaja alue ja vatsan alla toinen laaja alue valkoista viittaavat white-kuvioon. White-kuvioisella on myös usein "jauhoiset" korvat, joten katso myös korvia! Kun poikanen saa turkin, näet niskan ja selän turkissa valkoisia karvoja joukossa, jolloin perusväri hieman vaalenee. t. Paula, jolla kotona 2 pk musta white naarasta
Vinkiksi: nälkäiset poikaset pitävät kovaa ääntä ja tyytyväiset poikaset ovat hiljaa, toki joskus joku hieman piippaa söpösti. Jos pesästä kuuluu meteliä, poikasilla on kova nälkä ja jano ja on syytä runsastaa ruokintaa *joka* suhteessa: lisää rapeiksi juotettuja tumman vihreitä kasviksia (persilja, roomansalaatti, lehtikaali esim), vedessä uitettuja juurespaloja, kevytviiliä, kasvissoseita ja lihasoseita - ja tietenkin runsas valikoima erilaisia kuivaruokia. Pidä kaikkea tarjolla niin, että ylikin jää reilusti, silloin on ainakin ollut tarpeeksi ruokaa tarjolla. Runsaus ja valikoima houkuttelee emon syömään, maitoa alkaa tulla hyvin, poikaset piristyvät ja jaksavat imeä hyvin, joka taas stimuloi maidon tuloa. Syntyy hyvä kehä :)
Hei kaikille ja hyvää Uutta Vuotta! Vuoden 2009 loppuun saakka odottelin tulevaksi Poskipussia nro 4/09, luulin että lehti on vain myöhässä. Vuoden vaihduttua aloin selvittää, mistä johtuu, että lehteä ei kuulu. MinnaV:ltä eilen kuulin, että lehti on ilmestynyt jo 1 kk sitten, sitä on jaettu GG:ssa ja se on lähetetty postitse muille. Meille sitä ei ole postitse tullut, eikä siten myöskään viitenumeroa ja maksukuittia vuodelle 2010 - enkä ennen eilistä edes tajunnut, että maksulla on jo kiire, lehteä kun vielä odottelin tulevaksi... En halua menettää kasvattajanimeä niin kauan kuin kotona on vielä 3 viriiliä, Oranssin alkuperäistä sukulinjaa (v:sta 1996) edustavaa sievää urosta. PP:n postittajalle olen jo asiasta viestinyt, mutta mitä tehdä kasvattajanimiasian suhteen? Kiitos vastauksesta jo etukäteen! t. Oranssin/Paula
Hei! Asutko Jyväskylässä päin ja tuletko GG:aan Turun suuntaan? Apua tarvittaisiin! Pk hamsuneiti olisi matkalla sieltä meille tänne Turkuun. Voisitko tuoda neidin mukanasi? Hienoa olisi! Lisää asiasta kyytipalstalla sekä yhteystiedot. Etukäteen avusta kiittäen: Paula & Oranssin hamsut
Hei! Minulla on kyytikysely tuolla asianomaisella palstalla, mutta laitan tännekin, koska asia koskee kyytiä hamsterille Jyväskylästä Turkuun tai näyttelypaikalle Littoisiin. Olen saamassa laumaani uuden jäsenen, ja lähettäjä voi tuoda hamsuttimen Jyväskylään 5.12. aikaisin aamulla. Löytyykö Jyväskylän seudulta näyttelyyn tulijoiden joukosta joku, joka voisi kuljettaa sen tänne länsirannikolle? Hienoa olisi! Jos kyyti järjestyy, niin yhteyden saa yv:llä tai sp:lla Oranssin(at)hotmail.com /Paula. Soittaakin voi, mutta vuorotyön vuoksi txt tavoittaa varmimmin, numero löytyy kyyti-ilmoituksesta.
Ps luonnonvalkoinen on kyllä mahdollinen, on Sgeepp geneettisesti, mutta jos hamsusi vanhemmat oikeasti ovat ps luonnonvalkoinen ja soopeli, ei jälkeläinen voi olla kyyhkynharmaa, koska ps luonnonvalkoisen ja soopelin jälkeläinen on jollain tapaa creme geneettisesti ja creme peittää mustan.

Eli jos hamsusi on kyyhkynharmaa vn (jolta se kuvassa kyllä näyttää) eivät vanhemmat voi olla sitä mitä on väitetty.

Jos taas vanhempien värit ovat oikein, voi jälkeläinen esim olla minkki vn.
Mikään osa Littoista ei sijaitse Turussa. Lähinnä Turun puolella ovat Varissuo ja Itäkeskus, matkaa Turun rajalta näyttelypaikalle Lietoon on yli 3 km. Alue siinä välissä on Kaarinaa, Kaarinan raja tekee hassun mutkan juuri tuossa kohdassa. Näyttelypaikka on siis Lieto, ei Turku.

Turun linja-autoasemalta matkaa näyttelypaikalle on noin 10 km, Turun rautatieasemalta noin 11 km. Turun Kupittaan juna-asemalta matkaa on Eniron mukaan 7.4 km.

Asialla voi olla väliä autottomille tulijoille, Turun bussiliput eivät kelpaa Liedossa ja Kaarinassa, vaan on ostettava seutulippu, ja busseja kulkee kuntarajojen yli harvemmin.
GG -09 siis _ei_ ole Turussa, vaan Liedon kunnassa Turun naapurissa. Näin turkulaisena oli pakko kommentoida...
Pähkinän kaunotar on myös sivukuvassa aivan tyypillinen white. Odotellaan. Whitelle tulee ajan myötä valkoisia karvoja myös satulaan ja selkäpuolelle. Nyt poikanen on kauniin tumma umborous, mutta white vaalentaa sitä paljon aikanaan.
Pähkinän normaali umborous white on hieno, onnittelut! Myös sisko voi olla white, ja puolet sisaruksista kaiken kaikkiaan.

Peikon vaaleankirjava poikanen on hyvin todennäköinen vironlaikukas, onnittelut :) Jos näin on, pitäisi myös sisaruksista noin kahden kolmesta olla kuvioltaan white. Ja molempien vanhempien on myös oltava white.

Cinnamon white ei ole aina ihan helppo tunnistaa. Vanhemmiten ainakin meidän talouden cinnamon white on muuttunut väriltään jännän kirjavaksi. Se on väriltään hieman kilpikonnamainen, vaikkei taatusti ole kk. Vatsassa on reilusti vaaleaa ja sisaruksissa vironlaikukkaita sekä whiteja.
Kaunis neiti. On kovin tasaisesti tikattu poskistaan, tulee mieleen kemu. Koska suklaata taustalla ja tikkaus vaalea, voisi olla myös rs kemu. Kiva nauha, tykkään pilkuista :) Korvissa paljon kuvioita, voisi jopa olla white, joka sekin voi vaalentaa tikkausta. Muistuttaa aika paljon meidän Fabulaa, joka on creme musta vkkk white. Ja koska tuli eläinkaupasta, meni varmaan hetkeksi karanteeniin?
Meiltä jää näyttely väliin, menen su iltana yövuoroon.
Anzukka, nuo PiiaL:n whitet ym ovat teidän sukua, sieltä ostamalla pystyisit loikkaamaan yhden sukupolven yli, ovat oikein nättejä norreja :) Jos olisi hamsun tarvetta, itselle kysyisin... Mutta ei ole hamsun tarvetta nyt, ja kotona jo Biancan täyssisar Aurora, pk cinnamon white.

Tuolla lainapuolella Anzukka huomauttaa, että cinnamon whiten cinnamonia oli näyttelyssä moituttu. Meillä Aurora myös on tosi jännän värinen cinnamon, kuin olisi kk laikkuja vaikkei ole. Sama ilmiö näkyy vanhassa creme white uroksessa, silläkin kuin cremen joukossa olisi kk laikkuja - no ei todellakaan ole kun on vielä uros.

Ilmeisesti white vaaleammissa väreissä (cinnamon, creme) aiheuttaa tuollaista "vale" kk efektiä. Tähän kannattaa varautua, jos ja kun teettää whiteja vaaleissa väreissä.