• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

strauss

Hamsteri on siis ihan hyvin kesyyntynyt ja tulee välillä häkistäkin ite kädelle, mutta pidän aitä tommosessa pahviaitauksessa, jonka oon teipannu maahan. Aluksi hamsu on ihan kiltisti, mut jossain vaiheessa alkaa mieletön teippien reipiminen ja jyrsiminen (tassut, karvat ja hampaat jää kiinni) ja joudun sen aina nostamaan pois repimästä, vaikkei se siitä yhtään pidäkkään... Sen lisäksi se ehtii yleensä jyrsiä niin ison aukon, että meinaa mahtua ulos. Aitaus itsessään on iso, mahdun itse sinne ja on n. 2-3 kertaa häkin kokonen. Mutta onko jotain ideoita tähän ongelmaan?

Alkemistin

^ Ei, paitsi että käyttää jotain muuta materiaalia.  :icon_e_wink:
Meillä muutamat naaraat ovat aivan maanisia pahvin ja teippien kanssa, eivätkä opi vaikka olisivat yltä päältä teipissä lopuksi.  :nuts:

strauss

No huomiseksi pitää sitten keksiä jotain, tänäään pitää vielä kestää teippien kanssa. Mutta siis juuri näin, että aivan teipissä sitä vielä yritetään päästä vapauteen.

strauss

Mulla tuli vaan mieleen, että kun toi on jo aika kesy, niin uskaltaiskohan sitä päästää vapaaks huoneeseen jossain vaiheessa, niin että oisin rajannu jotkut paikat pois (esim.sängyn yms.), vai kannattaako ihan suosiolla pitää sitä vielä aitauksessa? Se siis tulee käteen jos pistän johonkin pinenmpään tilaan (tyyliin iso pahvilaatikko) ja välillä kiipeilee vapaanaollessaan jaloissa, ja häkistä voin ottaa sen kädelle kun on aluksi vähän haistellut. Sen takia vaan aattelin että tolta tuntuu kuluvan kauheen iso osa käsittelyajasta siihen karkauksen suunnittelemiseen, niin oliskohan helpompi päästää se melkein kokonaan vapaaksi? Toisaalta sitten se ei varmaan ihan heti ihmisen luo tule jos niin isoon tilaan pääsee, mutta haittaako se tässä vaiheessa tota sen tottumista?

Alkemistin

^Jos alue on turvallinen, eikä hamsteri voi ujuttautua sokkeleihin tai muutoin karkuteille, niin en näkisi syytä olla päästämättä otusta sinne. Huomaa kuitenkin, että se todennäköisesti pystyy kiipeämään vaikkapa seinän ja lämpöpatterin välissä, ja siten saattaa päätyä liian korkealle. Aluksi hamsteri varmaankin pysyttelee mieluusti ihmisten ulottumattomissa, jottei tutkimusretki loppuisi lyhyeen.  :icon_cheesygrin:  Tottuessaan se on taas helpompi ottaa kiinni. Meillä nuo kaikki hamsut pienintä lukuunottamatta tulevat loppujen lopuksi ihmisten jalkoihin liiankin kanssa. :haha:
Tosin vaikka tila olisi kuinka suuri, hamsterisi yrittänee päästä sieltä pois...

strauss

#155
Kiitti Hajime jälleen!

strauss

Tämä on nyt sitten vielä pakko kertoa, että hamsu on nyt ihan kesyyntynyt, vapaana ollessaan tulee pienen kierroksen jälkeen kiipeilemään harva se minuutti  :jiihaa: En olis kyllä osannut tällasta odottaa.

Alkemistin

^Eikös olekin hauskaa  :icon_cheesygrin: 
Ainakin oma mielikuvani hamsuista oli hiukan erilainen, ennen kuin saimme tämän jo veteraani-ikään ehtineet Nallekarkki-ukkelimme. Joka muuten sai vielä taannoisessa näyttelyssä Kunniamaininnan luonteesta. :loov:

strauss

Oi varmaan ihana toi sun Nallekarkkis  :loov: Ja eihän toi mun siis mikään täysin sylihamsu ole, mutta paljon enemmän sinne päin kun olin ajatellutkaan. Kun aluksi olin ajatellut, että toi varmaan on lopun ikäänsäkkin enemmän vapaana ja yksin viihtyvä, eikä sekään ois haitannu, mutta onhan toi ihana  :puna:

strauss

huoh... Tässä tuntee ittensä jo aika huonoks hamsterinomiatajaks. Nimittäin nykyään hamsu aina vapaaks päästessään menee johonkin koloon / nurkkaan kaapin tai nojatuolin alle, eikä tuöe pois vaikka mitä tekisi. Nytkin oli n. tunnin vaan nojatuolin alla, sitten kävin vaan ottamassa sen poies, mutta nyt taas kököttää kaapin takana. Onkohan silöä joku ongelmana tai käsitelty väärin tai jotain, kun on ihan erilainen kuin aikaisemmin? Ja miten saisin se tuolta ulos? Oon sitä nut tänään jo puolisentoista tuntia ootellu...

Alkemistin

^Sillä on varmaan vain joku "vaihe", niinkuin pikkulapsilla. :icon_e_wink: Jos ei ole tapahtunut mitään tippumisia, pelottavia vieraita hajuja (esim. koira) tai maanrakennustyömaata naapuritontille, niin eiköhän se siitä muutaman päivän kuluttua.

//edit. Jollain hyvänhajuisella herkulla voisi saada sen ulos, kuten omenalla.

strauss

#161
Kiitos taas! Lopulta saatiin se sitte ulos ja häkkiin... :peukku:

muoks. itse asiassa vieressä on tietyömaa, mutta on kyllä ollu koko sen ajan kun hamsu on ollut meillä, että en uskoisi sen vaikuttavan...

tsingis

Ohoi!

kun asiantuntijat ei mulle vastaa, niin josko jollain täällä ois meille neuvoja :) sama kirjoitus löytyy siis myös asiantuntijat vastaa- topicista.

Haettiin 3 kk vanha Aatu-cämpsypoju (paperit on) eläinkaupasta tossa about 4 vk sitten. Yhteiselo sujuu muuten vallan mukavasti, mutta pojalla on tapana nukkua öhm, vääriin aikoihin. Se siis on hereillä 2-5 aikaan yöstä ja sitten 12-15 välillä päivällä. Juttu on siinä, että päivisin ollaan töissä ja yöllä.. no, vaikee arvata, nukutaan.

Ollaan tehty niin että ollaan pyritty herättelemään sitä 21-12 väliin illalla , ja alkuun se toimikin ihan hyvin, mtta nyt kun se on kotiutunut terraansa niin se ei suostu heräämään. Kun yrittää herätellä nostamalla mökkiä, se herää sen verran että mönkii purujen alla mökistä toiseen, mutta esille ei tule :eijei: ja herkutkaan ei auta. Vaikka sen terraa rynkyttäis ja rapistelisi ja siirtelisi tavaroita ties kuinka paljon niin mitään reaktiota ei tuu kyllä Aatun suunnalta silti. Ellei sitä sitten vaan "pakota" heräämään elikkä kaivaa sen ulos sieltä puruista (sillon kyllä saa nopeesti sormille; en mäkään tykkäis jos joku mun unirauhaa tulis sorkkimaan). Ei se siis puremalla pure, mutta ikäänkuin varottaa napsimalla.

Mietin että miten tilannetta vois parantaa, jatkanko vaan herättelyä vaivai..?

Poika siis käyttäytyy sylissä kyllä ihan hyvin, mutta ei se siitä mitenkään kai nauti, saati kaipaa seuraa. Utelias se on kädessä ja puuhaboksissa kyllä, ei pure ts. Silti ihmisten kanssa minkäännäköisessä yhteydessä oleminen vaikuttaa olevan aika nihkeetä. Tuntuu että se ennemminkin on pyrkinyt tahdittamaan päivänsä niin ettei sen tarvii nähä meitä  :yes:

Mitä pitäisi tehdä?

Alkemistin

^Cämpsyistä on sen verran vähän kokemusta, etten tohdi mennä kovasti neuvomaan.  :wassat:
Meidän melko uudet cämpsysiskot heräävät verrattain myöhään, mutta monesti tulevat ulos, kun rapistelen terraa. Ihan eriluonteisia nuo ovat: toinen laiskan utelias ihmisistä, ja toinen hermostuneen utelias. Ei niitä ihmisseura kovasti kiinnosta, silti koitetaan totutella.
Jos on kovin reviiritietoinen otus, niin nappaa kipossa ulos.