• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Mikä väri? Kysymykset hamsusi väristä tähän ketjuun (osa 2)

Aloittaja wompatti, 12.04.10 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Sintturainen

Mua mietityttää "Myyrän" väri. On siis hopeasoopeli, homotsykootti kun pohjaväri on puhtaanvalkoinen. Mutta tikkaus on ihan vaaleanharmaa... Ku mä oon ennen nähnyt vaan sellaisilla tosi tummilla, tai sit rusehtavilla tikkauksilla olevia... Mutta onko tuo siis vaan huono hopeasoopeli? Musta on vaan paljon kauniimpi kuin oikeat  :loov:


EmmaTi


Hilmeliini

#842
Tässä emän sukua:
II pk rex, hopeamusta umborous
IE pk, soopeli
III pk, hopeanharmaa umborous
IIE pk, hopeanharmaa,
IEI pk, soopeli
IEE lk, musta valkonauhainen
IIII pk, hopeanharmaa umborous
IIIE pk, hopeanharmaa umborous
IIEI pk, normaali
IIEE pk rex, hopeanharmaa
IEII - ei tietoa
IEIE - ei tietoa
IEEI lk, musta valkonauhainen
IEEE lk, creme valkonauhainen

EI lk satiini, normaali umborous
EE pk, normaali
EII lk, rs hopeanharmaa
EIE pk satiini, hopeanharmaa umborous
EEI pk, normaali
EEE pk, normaali
EIII lk, normaali
EIIE pk, hopeasuklaa umborous kilpikonna
EIEI pk satiini, luonnonvalkoinen
EIEE pk, normaali umborous
EEII pk, creme
EEIE pk, normaali
EEEI pk, normaali
EEEE pk, normaali

Sisaruksista löytyi:
naaraita:
pk satiini, hopanharmaa
lk satiini, normaali
pk satiini, normaali
lk satiini, normaali umborous
uroksia:
lk satiini, normaali umborous
pk rex, normaali
pk, normaali umborous
pk, normaali umborous

Isän sukua ei ole kauemmas tiedossa.

Mikä ihme tuo sitten on... Poikasten sukupuolet on tunnistettu ja minun sekä erään toisen kasvattajan silmään tuo norre kk olisi naaras, mutta se ei kuulemma voi sitten olla kilppari...

Tässä vielä uudempaa kuvaa lapsosista: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=190517&s=images&setid=139397
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

Ninde

Sukutaulun perusteella väittäisin, että emä ei ole kilpikonna ja se keltainen tulee isän puolelta = isä on keltainen creme. Emän suvussa näyttäisi olevan yksi kilpikonna ja koska sekin on (emän) eiie, eikä emänisänisää ole merkattu keltaiseksi eli kilppariuden eteneminen suvussa tyssäisi siihen. En kuitenkaan usko, että emän puolella olisi värinmääritykset niin paljon pielessä, että kilpparius olisi onnistunut kulkemaan useammassa polvessa huomaamatta. :)

Mutta mulla ei kyllä  edelleenkään ole mitään uusia ideoita poikasen väriksi, olisiko tuoreita kuvia joissa näkisi mihin suuntaan väri on kehittynyt?

Janzu

#844
Lainaus käyttäjältä: Hilmeliini - 12.03.12 - klo:17:16

Mikä ihme tuo sitten on... Poikasten sukupuolet on tunnistettu ja minun sekä erään toisen kasvattajan silmään tuo norre kk olisi naaras, mutta se ei kuulemma voi sitten olla kilppari...


Kilpparit ovat nimenomaan aina naaraita.

Ninde

#845
Lainaus käyttäjältä: Hilmeliini - 12.03.12 - klo:17:16
Mikä ihme tuo sitten on... Poikasten sukupuolet on tunnistettu ja minun sekä erään toisen kasvattajan silmään tuo norre kk olisi naaras, mutta se ei kuulemma voi sitten olla kilppari...

Tässä vielä uudempaa kuvaa lapsosista: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=190517&s=images&setid=139397
Kyllä noissa kuvissa näyttäisi olevan värit määritetty ihan oikein. Kaksi normaali kilppari naarasta siellä on. Ja taitaa tuo oudon värinen olla sitten kuitenkin "vain" hopeanharmaa, emäkin näyttäisi olevan aika jännän sävyinen hopsuksi. Creme naaras voi  muuten myös olla kilpikonna, kannattaa kertoa se ostajaehdokkaille.

Mä jäin vielä kuitenkin miettimään noita sukutietoja, siis ne on kaikki emän puolelta? Puuttuuko siitä emänisän ja emänemän värit?
Eli onko nämä poikasten emänisän vanhemmat?
II pk rex, hopeamusta umborous
IE pk, soopeli

ja nämä poikasten emänemän vanhemmat?
EI lk satiini, normaali umborous
EE pk, normaali

vai miten nämä on ajateltu?  :icon_confused:


Hilmeliini

Ahaa, unohdin laittaa kun kopioin tuon sähköpostista eli emän  isä on pk hopeamusta umborous, emä lks normaali.
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

Sintturainen


wiidii

Eikai Myyrässä mitään ihmeellistä, se on se mitä sanoit eli hopeasoopeli.  :icon_mrgreen:
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Hilmeliini

Noniin, sain tuoreempaa kuvaa otettua.
Alan jo kallistua sinne hopsun puolelle, tuo muistuttaa jo niin kovasti emäänsä. Tuo pliisu hilkka ja olemattomat poskimerkit vaan vähän ihmetyttävät... Mitä mieltä olette, voisikos Myssy olla ihan vaan yksinkertasesti hopsu? :icon_smile:

eli tässä Myssykkä: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=190517&s=images&img=21637995&setid=139397
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

EmmaTi

Hilmeliini, jos ja kun näyttäisi siltä että tuo keltainen väri tulee isän puolelta (eli isä on "keltainen creme"), niin nuo kaikki naaraat on silloin kilppareita. Tuo arvoituksellinen Myssy olisi silloin (heterotsygootti)hopeanharmaa kilpikonna ja myös se creme (Estelle?) on silloin creme kilpikonna.
Hopsu kilpparilla ne kilpparilaikut on valkoisia, joten niitä voi olla vaikea huomata.

Ely


Tällainen tapaus. Kuva ja poikue eivät ole omiani vaan kaverini, mutta poikueen emä on kasvattini (+ hoidan tätä poikuetta seuraavat 2 viikkoa  :icon_cheesygrin:) joten mietityttää tuon laikukkaalta näyttävän poikasen perimä. Mikä se voisi olla?

E: Lavender's Daydream pks creme
EI: Myllymatti, pks ps creme
EE: Lavender's Amai, pk creme


I: Barefooted Snow Child, pk hopeanharmaa umborous
IE: Colbronde's Lily-of-the-Valley, pk hopeanharmaa umborous vn
II: Nitrus Brio, pk luonnonvalkoinen
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Anzukka

#852
Valkolaikukas?? Molempien vanhempien pitäisi olla siinä tapauksessa valkotäpläisiä. Löytyykö vanhemmilta vaaleat korvat ja epätavallisen paljon valkeaa mahan alta? :) Ei tule muuta mieleen. Kuvio muistuttaa paljon valkolaikukasta.

Edit/ noilla kahdella soopelillakin vaikuttaisi olevan valkeat korvat.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Ely

Isästä en tiedä kun en ole sitä koskaan nähnyt mutta emän puolella ei olla kuvioita nähtykään, mikään resessiivinen kuvio ei voi olla kyseessä.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Anzukka

Valkotäpläisyys voi kulkea suvussa tosi hyvin näkymättä ja sitten joskus kun tulee vastaan toinen valkotäpläinen niin sieltä tulee sitten yllärilapsia. En itse ainakaan keksi mikä muu voisi olla, mulla syntyi joskus kahdesta "norrsta" "valkonauhasia laikukkaita" jotka oli siis valkolaikukkaita. :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com