• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Itsetehdyt asumukset

Aloittaja Maikkis, 17.07.07 - klo:17:06

« edellinen - seuraava »

s.at.u

#135
Ukki teki miulle pleksiterraarion, mitat on n. 70cm x 40cm x 35cm (lxsxk). Pohja on jotain ihmeen vaneria, vanerin nimeä en kuollaksenikaan muista, jossa on semmoinen erikoisen vahva ja sileä pinta, johon pissa ei pääse imeytymään. Kulmissa on kulmalistat, ja kannessa seulaverkkoa. Hyvin toimii.  ;)


Kuvakulma on vähän, eh, pielessä.. Pahoittelen. Ja kansi ei ole oikeasti kaareva, niinkuin kuva antaa ehkä ymmärtää..

Vevve

#136
^ Hieno! Oisko pohja filmivaneria tai lastulevyä?  :)

Minihamsteri

#137
Jei! Katselin vähän hallia ja kappas sieltä löytyi noin 95 cm pitkä,
(25 cm leveä) mutta tosi korkea, arvoilta 60 cm ja yli, kokoinen kaappi. :)

(PS, eihän tuo leveys haittaa, koska asumus on niin korkea, ja sinne on myöskin tulossa tasoja..? Ei varmaan, luulisin?)

Otin vain tästä "pienestä kaapista" ovet meisselillä irti,
tasot pois ja seuraavaksi otan väliseinän irti myös. Ajattelin,
että siitä tulisi syrkille hyvä asumus, kun etu"seinäksi" laittaisi
vaikka akryyliplexiä/lasia (kumpi nyt onkaan halvempaa), ja kattoon
vaihtaisin verkon, jotta ilma kiertää ja olisi muutenkin toiminnan kannalta parempi. Oliskohan siinä hamsulle hyvä asumus, mitä luulette`?

Aika sekava selitys mutta laitan varmaan vielä kuvia siitä. :)

MirkkuH

#138
Kertokaapas vinkkejä miten muovia saa leikattua, niin, että se ei halkea?

Tarkoitus olisi yrittää väsätä muovilootasta terroja ja haluan kanteen verkkoa; olen pari kantta tuhonnut kun olen niitä yrittänyt leikellä :nuija:

Tarkoitus olisi koelaboratooriossa koittaa josko uittaisi kantta niin kuumassa vedessä kun hanasta tulee, josko onnistuisi :kuiva:  :nuts:

Vevve

#139
^ Meillä leikellään edelleen mattoveitsellä, mutta taisit olla liian kärsimätön siihen  :D  Kaipaisin tosiaan myös parempia keinoja.

Hilssstu

#140
^^ Itse joskus koulussa puukässäntunnilla pleksiä Lehtisahalla sahasin, niin erittäin tarkkaa jälkeä tuli (Pitää muistaa että sahaa ei saa pyöritellä ympäriinsä, ettei tule Pyöreää terraa)  xD
Meiltä löytyy:

Naksu[/color] & Husky: Niksu
Talvikko 3kpl, Helmiäisnormaali]Ninni[/color], Safiiri: Minttu & Helmiäissafiiri]Hurmuri[/color]
Syyrialainen 2kpl, Pk normaali Adeleine & Pks musta laikukas Ka

Mustikkamaan

#141
Lainaus käyttäjältä: "Vevve"Kaipaisin tosiaan myös parempia keinoja.

Itse jyrsin hampaillani. Saa nakerrettua pieniä murusia kerrallaan, niin ei halkea! Onhan se aika rasittavaa, mutta tulos on ihan kelpo!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mrk

#142
^Ootko muuttunut hamsteriksi? :shock:

Eipä siihen aukon tekemiseen taida olla mitään oikotietä, mattoveitsellä vaan. Itse piirrän ensin halutun kokoisen aukon tussilla laatikon kylkeen ja sen jälkeen alan tehdä viiltoja mahdollisimman tarkasti sen tussin jäljen päälle, mitä tarkemmin saa viillot tasan toistensa päälle, sitä nopeammin muoviin saa reiän eikä se halkeile. Niitä viiltokerroksia saa tehdä kyllä aika paljon (teen myös seinän "nurjalle" puolelle samaan kohtaan viillot) ja kannattaa käyttää jykevää mattoveistä ja aina vaihtaa terä kun aloittaa uuden boksin. Hyvin hyvin hermoja raastavaa hommaa, alussa meni pilalle ainakin kolme boksia (tosin ne pystyi paikkaamaan, mutta aijai kuinka rumat tuli), mutta kyllä se pikku hiljaa alkaa sujumaan kun vaan harjoittelee.

Ennen kuin olin tehnyt yhtään muoviboksia luulin että se verkon kiinnittäminen on vaikein homma, mutta eihei! Kyllä se aukko on kinkkisin homma. Mattoveitsen kanssa työskentelystä saa vielä kipeät ja haavaiset kädet kaupanpäälle.

Ihan ekana sitä paitsi porasin pikku reikiä boksin sivuihin (sen kokoisia ettei kääpiö saa hampaitansa väliin), about 600 kpl/per laatikko, mutta ei siellä vaihtunut ilma riittävän hyvin. Sekin tuli tehtyä ihan turhaan, samoihin sai tehdä myöhemmin mattoveitsi reiät+verkotukset. :c8

edit. Tärkeä juttu unohtui! Siihen piirrettyyn aukkoon kannattaa ensin porata kulmiin pienet reiät, ja vetää viillot sen reiän reunoihin/sisälle. Ne kulmakohdat on herkkiä rikkoutumaan, mutta kun siinä on valmiiksi reikä, se ei pääse halkeamaan.

jonna

#143
Mä leikkasin kanteen verkolle aukon kuumennetulla veitsellä. Kynttilä paloi vieressä jossa puukkoa välillä lämmitteli ja hyvin toimi. AInoa haitta oli se että puukko oli jokseenkin pilalla tuon jälkeen, muovi tahtoi sulaa kiinni jos puukkoa liiakseen kärytti  :D
Reunat saa kaavittua siistiksi kalvaimella, esmes.

Enivei, se muovin silpominen on sieltä jostain ja syvältä  :nihkee:

Vevve

#144
Hmm, terän vaihtaminen mattoveitseen ei ole tullut mieleenkään  :D  Mikäs siinä ikivanhalla tylsällä puukolla veistellessä.
Onneksi sentään osa noista käyttämistäni lootista on niin heppoista muovia että niitä saa leikattua saksillakin kun ensin tekee alun mattoveitsellä. Reiät poraan akkuporakoneella, se on näppärää.

MirkkuH

#145
...eli oikotietä onneen ei ole :kieli

Eikun mattoveitsellä jyrskyttämään...pitää ensin koittaa tuohon jo runneltuun kanteen, miten homma sujuu...ja sitten hampailla jyrsimään XD

Pitää myös koittaa tuota veitsen kuumentamista. Mähän tein ensin kanteen reikiä piikillä, kuumensin kynttilässä; joo ei kestä hermo, että saisi niitä reikiä niin paljon kun tarvis...ja jos et kunnolla kuumantanut, niin johan taas halkes...meinas mennä hermo ja meni :kuiva:

Mustikkamaan

#146
Noin oikeesti meitsi eka piirs tussilla viivat, sit porasin ihan hirveesti pienen pieniä reikiä porakoneella sitä myöten. Sit napsuttelin mattoveittellä "yhen välin kerrallaan". Sitä piti sit lopuks tietty siistiä sitä lopputulosta. Mut rasittavaa seki oli.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

pikkumaria

#147
Alkoi hirveästi kiinnostaa itse tehdä kunnon lukaali tuolle, tuntuu kamalan pieneltä tuon asumus nykyään.

Jos tämän http://www.guineapigcages.com/photos/sh ... photo/3184 tyyppistä lähtisi havittelemaan, niin miten tuo metalliosa tuohon muovihommaan kiinni vai kiinnitetäänkö jotenkin?
Mietin, että tuon nykyisen dunan alaosa olisi varmaan aika sopiva tuollaiselle viritelmälle...

Myös sitten oviaukon ja tasojen tekeminen vähän epäilyttää.  :c8

Haluan tuolle iiison asumuksen.  :sydan

Vevve

#148
^ Tommonen ois kyl hieno.

Meikäläinen askarteli syrkin laatikon muovikanteen verkkoreiän. Hain mökiltä sähköisen kuviosahan, ensin meni hyvin mutta se olikin liian helppoa ollakseen totta: muovi alkoi hulluna lohkeilemaan ja saha jäi jumiin... Lopuksi sain sen sentään jotenkuten siistiksi  :D

Nape

#149
^^ Tuossa häkissä se häkkiosa on muovilaatikon sisällä, näkyy tuossa kuvassakin.
Ite kun tekis niin sais kyllä sen kokoisen ku haluaa, mut ois siinä kova työ :shock:  

Vevve: Mä haluun nähä kuvan siitä kannesta :)