• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Saana

#90
Mulla on myös pari rex-urosta (pk musta ja lk cinnamon vn), joita voin mahdollisuuksien mukaan lainata hieman myöhemmin. Ovat hieman alle puolivuotiaita vielä.

Anzukka

#91
^^ ja ^ Naaraanikin on kyllä vasta neljä kuukautta vanha joten tämä on ihan suunnittelu asteella. Anninan pk rex musta voisi kyllä kiinnostaa kun astutus olisi tod. näk. hieman ennen Pet Expoa. Laittelen vielä yksäriä :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Olive

#92
Mikä idea on siinä, että kasvattajanimeä voi hakea vaan samaan turkkimuunnosta olevilla hamstereilla? Kun eikö hamsuilla värit näyttele kuitenkin pääroolia? Haluun ymmärtää :)
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Mustikkamaan

#93
Pitkisten ja lyhkisten turkkien jatkuva sekoittelu pilaa molempien turkit. Huono turkki taas johtaa suoraan siihen, että väri näyttää kakalta. Selventikö?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Olive

#94
^Täysin, kiitos. Mä en vaan oo tiennyt, ettei niitä suositella sekoteltavaks  :teipit  
Tai siis, että niistä ois haittaa toisilleen. Ja oon elänyt siinä uskossa, että värit on se, mihin syrkeissä enemmän panostetaan.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Minski

#95
Lainaus käyttäjältä: "Olive"Ja oon elänyt siinä uskossa, että värit on se, mihin syrkeissä enemmän panostetaan.
No mut onhan näyttelyissäkin erikseen luokat lyhkiksille ja pitkiksille, eihän näin olisi jos ne turkit sais olla minkä pitusia ja laatusia tahansa :) Pelkkä hyvä väri yksinään ei tee hamsusta hyvää, vähän hassu ajatuskin, koska jo syyristen lajimääritelmässäkin mainitaan ominaisuudet pää, tyyppi, koko, väri, turkki jne ihan yhtä tärkeinä ominaisuuksina, kaikkia niitä ominaisuuksia näyttelyissä arvioidaan ja niihin kaikkiin ominaisuuksiin pitäisi panostaa, ei vain väriin :)
Hamsteriton tätä nykyä

Olive

#96
^Ei tietenkään pelkkään väriin. Mulla ainakin on ekana luonne, tyyppi, pää, sitten väri...Jotenkin vaan mulla oli ajatus, että sillä turkin pituudella ei oikeen oo niin hirveesti merkitystä miten yhdistelee.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Pertti

#97
Turkki vaikuttaa mun silmääni eläimen yleisvaikutelmaan vähintään yhtä paljon kuin tyyppi ja pääkin; huonoturkkisesta eläimestä ei kyllä saa hyvän näköistä mitenkään, vaikka väri, tyyppi, pää ja muut olisivatkin kohdallaan. Pitkisten ja lyhkisten sekoittelu aiheuttaa molemmille yleensä hallaa (tai no, lyhkiksillä saattaa joskus saaha pitkiksille turkin tiheyttä, mutta yleensä sitten pituuden kustannuksella...), ja aiheuttaa niitä "puolipitkäkarvaisia" hamstereita, joita Jyväskylän näyttelyssä tuntui olevan näytillä montakin. Käytännössä lyhkiksille tulee perätupsut ja muutenkin pitkähkö turkki ja pitkisten turkit ovat kauttaaltaan aivan liian lyhyitä. Pitkikset on kuitenkin mun mielestä erityisesti turkkirotu, ja niiden turkin pituuden ja laatuun tulisi erityisesti kiinnittää huomiota mikäli niitä kasvattaa.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Vevve

#98
Mitäs mieltä viisaammat on tälläisestä tapauksesta?
Nyt on nimittäin käynyt niin, että viimeisimmän Star Wars-poikueeni naaras Padme Amidala on Marikan synnyttänyt kuolleet poikaset ja mennyt sitten kuolemaan yhden poikasen juututtua synnytyskanavaan. Samaisen naaraan emolla Kukalla oli poikasia yritettäessä samansuuntaisia ongelmia: ensin se jäi tyhjäksi, sitten synnytti yhdeksän kuollutta poikasta ja lopulta kaksi elävää, tuon Padmen ja minulla asuvan Millenium Falconin. Vuodenvaihteessa Kukka asui eri uroksen kanssa kuin aiemmin, mutta mitään poikasia ei tullut. Kukan veli ei kuulemma naaraan kanssa asuessaan ole saanut aikaan minkäänlaista jälkikasvua.

Vaikuttaisi olevan jonkinlaista perinnöllisyyttä lisääntymishankaluuksissa. En todellakaan halua tälläisiä ongelmia kasvatukseeni, joten olen ajatellut katkaista Kukan ja poikansa Falconin kokonaan pois kasvatuksestani ja jatkaa Falconin isästä toisella naaraalla. Ongelmana on se, että minulla on nyt asunut sekä tuo Kukka että poikansa Falcon parien kanssa poikastoiveissa, ja niitä olisi sitten varmaan tulossa viikonloppuna ja ensi viikolla...  :| Pitänee myydä sitten vaan lemmikkikoteihin.

Ylireagoinko? Onko tälläisiä tapauksia ollut jollain muulla?

''hamsteri''

#99
Moi! Sain hamsterin 2.3.2010 ja sen on nyt noin 3kk vanha. Sitten kun hamsterini on täysikasvuinen saamaan poikasia aion teettää niitä. Mutta kuitenkin tahtoisin tietää paljon jalostuksesta ja kasvatuksesta. Elikä kaikki kokeneet kasvattajat lähettäkää tietoa yms. Myös onko helppoavaikeaa kannattaako se vai ei ja sen sellaista.
Myös minkalainen uros sopisi minun kääpiöhamsteri talvikolle jonka väri on: normaali.  :)  :sydan     :peukku:

Ninde

#100
Ihan ensimmäisenä kehoittaisin unohtamaan koko kasvatushaaveet tässä kohtaa, jos kyseessä on ihan ensimmäinen hamsterisi. Tietoa tulee kerätä rutkasti ennen kuin siihen puuhaan ryhtyy, tältäkin foorumilta löytyy sitä paljon jos vain viitsii etsiä.

Tässä pari hyödyllistä linkkiä, jotka kannattaa lukea läpi ajatuksen kanssa:
viewtopic.php?f=35&t=3611

viewtopic.php?f=35&t=5436

Mrk

#101
Padmesta vielä sen verran, että se synnytti kuolleet poikaset sunnuntaina (5kpl) ja yksi elossa ollut poikanen kuoli maanantaina. Tällöin emo oli vielä normaali virkeä itsensä. Maanantain ja tiistain välisenä yönä ulos oli tulossa vielä yksi poikanen, joka lopulta aiheutti myös emon menehtymisen. Löysin Padmen kuolleena verta täynnä olevasta pesästään puoliksi syöty poikanen juuttuneena sisälle. Ja kyseessä siis terve ja reipas 4kk ikäinen naaras.

Saana

#102
^Voi että. Aivan kamalaa! :( :(

Heli

#103
Voi ei.  :(
Jos ei ole painavaa syytä ko. linjaa jatkaa niin varmaan itse katkaisisin sen. Nuo lisääntymisongelmat on todella ikäviä ja ne kyllä tosiaan saattavat kulkea linjoissakin.
Jos kovasti haluaa jatkaa linjaa, niin uroksella sitten. Mutta tosiaan jos uroksetkaan eivät ole olleet innokkaita lisääntymään niin... Mut ennemin sieltä urosten kautta sitten katsoisi, että siirtyvätkö ongelmat.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Vevve

#104
Nyt justiin on tuon kuolleen naaraan poikueveljelle tulossa mahdollisesti poikue, sillä yhdistin pariskunnan ennen kuin tämä tuli ilmi. Siinä sitten näkee, onko tuo veli ollut ylipäänsä kykenevä tekemään mitään jälkikasvua.

En kuitenkaan tuon poikueen poikasilla kuitenkaan viitsisi enää lähteä huvin vuoksi kokeilemaankaan että miten se etenee, kun tilaa on rajallisesti ja tarvitsen kaiken tilan niiden terveiden hamstereiden kasvatteluun.  :|