Hamsterikasvatus Saksassa ?

Aloittaja Elida, 24.07.09 - klo:23:12

Vevve

^ En mäkää ymmärrä sanaakaan saksaa, oon käyttänyt google translatoria ja puhunut hiukan englanniksi.  :)

S.D.G.

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Jos haluan väripuhtaista linjoista oikeasti pitkään jalostettuja eläimiä, haen ne edelleenkin Englannista.  :roll: Siellä on hamsut liiankin ahtaisssa asumuksissa, mutta ainakin realiteetit tallella. Jos jollekin ei riitä, että mulla on hamsut vähintään hamsteridunissa, niin ei tule yhteistyötäkään.
...
Mut eipä suostunut vastaamaan, kun kysyin suoraan, montako ihmistä tän kokostandardin takana on. Viittas vaan saksalaisiin kasvattajiin. Kun mä kysyin että montako, alkoi puhua vaan itsestään. Niin että tuskin kovin monta.  :P

Asiaa.

Onhan noi ihan siistejä tollaset jättiasumukset, mutta jotenkin kovin epärealistisia ja tuskin tosiaan koko Saksan hamsukansan käytössä. Niiden käyttöä perustellaan sillä, että niissä hamsteri saa enemmän toteuttaa luontaisia tarpeitaan, mutta on se vähän itsepetosta - vankiloitahan ne silti on. Metriterrassakin tulee seinät vastaan. En sano, ettei hamsulle tarvitsisi tarjota luontevaa tekemistä ja tilavaa asumusta, vaan niin kuin Lentsu mainitsi: realiteetit on hyvä pitää mielessä.   :)
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Marla

Tuntuu kummalta, että tuolla ollaan niin "oikeassa" niiden suurten asumusten suhteen, kun kumminkin muualla Euroopassa mittasuositukset yms. ovat huomattavasti pienempiä kuin nuo metriset ja suuremmat, ja ihan yhdistyksetkin ovat samoilla linjoilla. :roll: Toisaalta hienoa, mutta edellisiä kompaten; ne realiteetit on syytä muistaa.
Rasittavaa, jos Suomessa olis yhtä suuria ristiriitoja hamsupiireissä.

On muuten mukava lueskella noita saksankielisiä sivustoja, kun tosiaan ymmärtääkin jotain. :) Guuggelin käännöspalvelu tuottaa hauskoja tuloksia, mutta saksalaisten kanssa on kyllä parempi yrittää vääntää saksaa kuin englantia.

S.D.G.

^ Totta, on se vaa hyvä että saa joskus kielitaitoaan harjoittaa, että on siitä pänttäämisestä hyötyä ollut. Ja kyllä vaikka saksalaiset on niitä Keski-Euroopan enkuntaitoisimpia, niin ei se sittenkään meinaa englanniksi onnistua kuin vain opiskelleimpien nuorten kanssa.

Mustikkamaan

^Mä joskus kävin Saksassa ja ihan yllätyin, miten huonosti siellä puhuttiin englantia. Odotukset oli korkealla.

Harmi ettei tuolla oo semmosta englanninkielistä palstaa niinku meillä on. Mäki ymmärtäisin jotain :D Mut nooh, toisaalta ehkä parempi et pysyn vaan häiriköimässä kotimaassa  xD
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mrk

Lainaus käyttäjältä: "Vevve"^ No itseasiassa kyl tuo Andrea lupas mulle jotain antaa vaihdossa suomalaisiin  :D Hänellä on siis lähinnä englantilaisia, ruotsalaisia ja villejä linjoja.
Jee! Toivottavasti joukossa olisi myös näitä joilla on villejä lähisuvussa. :)

Ärsyttää toi saksalaisten vänkääminen noista terraarioiden mitoista, jos sitä ei perustella kunnolla. Miten voi vedota johonkin tutkimukseen (jonka todellakin haluaisin lukea) jossa hamsteri tarvitsee 1mx1m kokoisen asumuksen, jos kuitenkin miniminä pidetään paljon tota pienempää? Logiikka?

Mustikkamaan

Eihän syyriksen luontaista käyttäytymistä saada aikaiseksi edes neliöisessä terrassa, mutta tottakai aina mitä isompi ni parempi. Must tärkeintä on, että asumus on niin suuri, että sinne mahtuu riittävä määrä luontaista käytöstä sekä vastaavaa että korvaavaa tekemistä - ja mun makuun tietenkään "voi kiipeillä pesämökin päälle" -tyylinen ajattelu ei oo riittävä määrä.

Juoksupyörällä saa korvattua sitä liikuntaa mitä syrkki luonnossakin tekee ja aika harva jää siihen ihan niin nalkkiin, että kuihtuvat ihan. Putkilla ja pesillä saa korvattua luonnollista käytäväverkostoa ja sen muovaamistarvetta. Kiipeeminen ei oo luonnollista, mutta mun mielestä se on terveellisellä tavalla korvaava ajanvietetapa myös.

Ite oon todennu että tommoset about 80-senttiset ja sitä suuremmat asumukset on sen kokosia, että sinne mahtuu hyvä määrä virikkeitä - ja meikä sentää tunkee noi aika täyteen kaikkee (paitsi jos purnukat/ideat loppuu hetkellisesti kesken) verrattuna moniin muihin, jotka jättää runsaasti tyhjää tilaa.

Sitä ajatusmaailmaa en taas oo koskaan ymmärtänyt, että "parempi pienempi täynnä virikkeitä, kuin suurempi tyhjä". Kyllähän kaiken logiikan mukaan sinne suurempaan voi tunkea niitä virikkeitä :D

Se että joku on kasvattaja, ei tee eläimen huonoa pitoa tietenkään yhtään sen sallitummaksi, pitää aina pyrkiä mahdollisimman hyviin olosuhteisiin. Mutta täytyy muistaa, että nää on näkemyskysymyksiä: joidenkin mielestä kokonainen huone on vasta sopiva, kun toiset huomaa että pienempikin pitää hamsterin mielen virkeänä.

Et turha sinänsä on menettää hermojaan, jos joku vaatii omasta mielestä joko turhuuksia tai mahdottomuuksia. Mut en mä henk.koht. osais hyväksyä että syrkit olis jossain flätin kokosessa purkissa vaan siksi, että "mulla ei oo tilaa/resursseja". Et tottakai jos tilanne on se ettei meinaa hamsukasvatus sopia omaan kämppään muulla tavoin kuin tunkemalla johki sillipurkkeihin, niin sit kannattaa jättää kasvatusharrastus pois. Ei mun mielestä kannata vääntää hein kanssa turhaan jokka mahdottomuuksia vaativat, eihän siitä saa ku ressiä :D Jos ny muutaman kerran tuo asiansa esille, niin eiköhän sen oo saaneet luettua sit kaikki ne, joita moiset henkilöt myös "painostavat" ja siten helpotusta ehkä jaettu :D

Olipa taas karpolla paljon asiaa :D

P.S. Mua kans kiinnostaa se semmoi tutkimus.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Vevve

^ Tässäpä videomatskua kyseisen äijän hamsulasta: //http://www.youtube.com/watch?v=PGVglg2qfWw. Sinänsä erittäin kompaktisti sijoitellulta näyttävät, mutta nuo häkit tuolla katonrajassa on hiukan hassuja. Eihän niitä elikoita saa sieltä pois muuten kuin tikapuilla  :D

Reilun viikon päästä lähden Berliiniin, sain sovittua itselleni muutaman roborovskin ja muutaman talvikon.  :)

Nape

Vähän oudot juu nuo häkit tuolla katonrajassa tosiaan, mut jos niitä ei lasketa tykkäsin kyllä :)
Haaveilen noista tuollaisista juoksareista, mitä niillä näky olevan melkein kaikilla. Paljonkohan nuo tuollaset juoksarit syrkkikoossa maksaa, pitääköhän Vevve laittaa tuomaan reissultaan parit tollaset kotelopyörät :angel  :P

Nape

Tuommonen meillä onkin yks, aattelin vaan jos nuo noiden pyörät ois ollu erilaisia :P

S.D.G.

^ Klipissä taidettiin sanoa että kyseessä on neljän huoneen asunto, tarkoittaneeko sitten neljää makuuhuonetta vai kolmea ja olohuonetta, mutta tilaa kyllä noi hamsterit vie :D On kyllä omistautunutta puuhaa. Ja niin kuin se perheen äiti videolla sanoo, niin poissa ei voi olla kuin kaksi päivää kerrallaan...

Edit. Katoin viel kertaalleen, kuulemma se onkin Saksan suurin yksityinen hamsterikasvattaja. Good for him...

Vevve

Ääh, soitin elikoista Finnairille ja ne meinaa laskuttaa multa 60€ per suunta niistä!  :rant: Jokseenkin järjetön hinta, koetin inistä sille asiakaspalvelumuijalle että _ei ne vie yhtään tilaa!_ ja mahtuu kassissa sinne ylälokeroon eikä paina edes kiloa, mutta ei kuulemma vaikuta. Tai sitten se ei kuunnellut yhtään mitä selitin.  :<

Nape

Rahastuksen makua tosiaan. Tottakai nykypäivänä otetaan raha kaikesta mistä irti lähtee :teipit

Vevve

Nonni, Berliinissä visiteerattu ja saksalaisen hamsukasvattajankin kotona käyty kylässä  :)
Älkää olko huoleti, ei siellä hamsujen hoito mitään maatamullistavan paljon parempaa ole kuin Suomessa. Jotkut asiat on paremmin, jotkut huonommin: asumukset oli jättimäisiä mutta vallan autioita, ja vesipullot oli aika lopuillaan ja osa tyhjiä, sen näköistä ettei niitä vaihdeta ennen kuin vesi loppuu.  :| Tietty vain yksi harrastaja jonka luona olin kylässä, mutta kuitenkin eturivin ihmisiä Saksan hamsuharrastuksessa.  Vallan ihania hamsuja sain sieltä kuitenkin, ja hyvillä mielin luovutin neljä roboa ja yhden talvikon sinne. :)
Tuosta videolla esiintyvästä kasvattajaäijästä kuulin juoruja, että hän on niin päällepäsmäröivä äijä ettei yhdistyksen perustamisesta hänen kanssaan tule mitään  :D  :D

Lisäilen blogiini juttuja reissusta varmaan myöhemmin tänään.