• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Uusi kuvio talvikoilla?

Aloittaja Mustikkamaan, 21.05.08 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

Yökyöpeli

#105
Ehkäpä ihmiset eivät halua pahimmassa tapauksessa syytteitä kunnianloukkauksesta mainitsemalla ihmisiä nimeltä täällä foorumilla. Vaikka kyse on "vain" jyrsijöistä niin on sitä ennenkin poliiseilla ja syytteillä uhkailtu   :roll:

Tuo Lumielle's tapaus on erittäin hankala ja tosiaan tuottaa harmaita hiuksia vähän joka lajiyhdistyksessä. Valitettavasti aseet ovat melko vähissä tällaisissa tapauksissa kun ihminen itse ei ymmärrä/halua ymmärtää mistä kenkä puristaa.

Amourous, varmasti ihan kaikki kasvattajat välttävät tiukkaa sukusiitosta viimeiseen asti. Se vain on hieman hankalaa jos haluaa käyttää eläimiä joiden suvut on mahdollisimman puhtaat. En tiedä oletko lainkaan tietoinen kiinareiden tilanteesta, siellä sitä vasta saakin taiteilla kun käytännössä kaikki elikot ovat sukua keskenään (onneksi nyt ollaan saatu joitain eläinkauppaeläimiä sotkemaan pakkaa) ja joka suvussa on diabetestä enemmän tai vähemmän. Pitäisikö siis kinkkikasvatus lopettaa kokonaan? (Alkaa kyllä olla aika lähellä Yökyöpelin hamsulassa tämä tilanne...)
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Anonymous

#106
Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Ehkäpä ihmiset eivät halua pahimmassa tapauksessa syytteitä kunnianloukkauksesta mainitsemalla ihmisiä nimeltä täällä foorumilla. Vaikka kyse on "vain" jyrsijöistä niin on sitä ennenkin poliiseilla ja syytteillä uhkailtu
Tässä tapauksessa ei voi tulla syytteitä, vaikka hänen nimi mainitaan. Lakipykälistä löytyy kohtia, joilla minä ainakin osaan puolustaa, miksi olen hänen nimensä sanonut julkisesti ;)
Totta on tietysti se hankaluus asioiden puhumisessa julkisesti, mutta ainahan niitä porsaan ja hamsterin mentäviä reikiä löytyy :D

Kunnianloukkaus syyte ei oikeastaan ole edes yhtään mitään, jos ajatellaan töitä etc. asioita, se ei merkitse mitään merkintänä ihmisen tiedoissa, sama asia on solvauksen suhteen.

Itseasiassa voisin tehdä tuon "listauksen" ja kantaa vastuun siitä, jos jotain ongelmia ilmenee. Mutta tännehän en voi sitä luonnollisesti tehdä, ettei yhdistys saa sanomisia asiasta.

Lumielle's ihminen on laitattanut autoonsakin tuon nimen, joten aika törkeätä suhtautumista on.
Mitä ihmiset ajattelevat nähdessään auton jossa on jokin kasvattaja tyylinen nimi, tietysti ensimmäisenä tulee mieleen, että ihminen kasvattaa kyseisiä eläimiä ja on luotettava sen takia, ainakin itse ajattelen nähdessäni auton, jossa on jokin, koira, hamsteri etc. "tunnus", että siinä menee kasvattaja, ihan kuten kyöpelin paita, hetihän mä ekalla kerralla nähdessäni katsoin "ahaa siinä on tuon niminen kasvattaja" :D

Gekko

#107
Siis ei ole mitään nokialaista/trelaista kasvattajaa vaan Espoosta oli tämä, niinkin Saara sano mulla meni paikkakunta väärin, muuten kerroin asian ihan oikein.

Ja turhaan siellä amorous lällättelee vellien ja jauhojen sekaisin menemisellä, pikkasen vois tarkemmin tutkiskella ostamiensa eläinten sukuja ennenkuin käyttää kasvatukseen eikä sitten myöhemmin itke täällä että ei auta kun vuoden päästä kertoo :nuija: Meni vellissä ja puurossa vaan paikkakunta väärin.
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Niina-03

#108
Lainaus käyttäjältä: "@amorous"Suppea geenipohja > lyhytikäisyyttä ja sairauksia.
Olet oikeassa, tämä on tuttua meille kaikille kasvattajille.
Kuten Yökyöpeli sanoi niin kinkeillä tilanne on mahdoton ja talvikoillakin lähellä sitä  :roll:  
Nyt sitten vaan reppua selkään ja Keski-Eurooppaan hamsuja ostamaan, kun vielä tietäisi mistä saa varmasti puhtaita ja terveitä  :huh  lieneekö sellaista paikkaa ollenkaan?
Mä en voi lähteä hamsuturistiksi itse, mutta nostan hattua niille jotka ovat sen tehneet!
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

@amorous

#109
Lainaus käyttäjältä: "Gekko"Ja turhaan siellä amorous lällättelee vellien ja jauhojen sekaisin menemisellä, pikkasen vois tarkemmin tutkiskella ostamiensa eläinten sukuja ennenkuin käyttää kasvatukseen eikä sitten myöhemmin itke täällä että ei auta kun vuoden päästä kertoo :nuija: Meni vellissä ja puurossa vaan paikkakunta väärin.
Hyvä että edes joltain saa mukaansa niin täydelliset rekisteröintipaperit ostamilleen talvikoille, jossa on nimen, värin ja kasvattajan nimen lisäksi mainittu myös lähisukulaisten sairastiedot. Taitaa olla ainutlaatuista koko valtakunnassa.(;

Olisko sulla mulle myydä näin täydellisellä rekisteröintipaperilla varustettua talvikko? :D No totta kai, täydellinen jalostaja antaa aina täydelliset paperit, niin ei tarvitse sitäkään ihmetellä vuoden päästä millä paikkakunnalla pahin  :twisted: on mokannut...Vai onko tosiaan taas lopulta niin, ettei sinultakaan löydy yhtään jalostuskelvollista yksilöä, kun kaikkien kasvatuksessa käytettyjen lähisukulaisten oireet ja viat kaivetaan esille? :roll: Eikä sitten salailla mitään.  :haha  

Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Nyt sitten vaan reppua selkään ja Keski-Eurooppaan hamsuja ostamaan, kun vielä tietäisi mistä saa varmasti puhtaita ja terveitä :huh lieneekö sellaista paikkaa ollenkaan?
Mä en voi lähteä hamsuturistiksi itse, mutta nostan hattua niille jotka ovat sen tehneet!
Jep viime syksynä löydin peräti yhden ruotsalaisen kasvattajan, joka etsi uutta verta suomalaisista talvikoista ja minä olin ostamassa häneltä...Haimme tammikuulla eriverisiä ja -värisiä jalostuskaneja Suomeen autolastillisen ja ajattelin tuoda muutaman mukanani. Mutta kuinkas talvikoiden kanssa kävikään, kummankaan talvikot eivät suostuneet talvisydännä lisääntymään, joten se siitä...Tältä foorumiltakin etsin sinne sopivia vietäviä talvikoita, mutta eipä löytynyt. Ruotsin hamsterifoorumilla on sitäkin vähemmän puhtaita talvikoita myynnissä kuin täällä, että sinne varmaan on turha ainakin talvella katsettansa kääntää. Euroopan markkinoita en ole katsastanut. Että hieman huolestuttaa Suomen talvikkokannan tilanne.

Gekko

#110
Tällä hetkellä kaikki talvikot joita omistan on/on ollut jalostuskelvollisia sukujensa puolesta. Meillä hyvin harvakseltaan on poikasia syntynyt, joten olen kerennyt aika hyvin seurata ilmenneitä mahdollisia sairauksia tai sukulaisten sairauksia.

Puhuinkin siitä, että kattoo onko se sukutaulu niitä Nippejä ja Nappeja täynnä, en tarkoittanut siis että sieltä terveystiedot löytyisi. Mutta Nippejen ja Nappejen sukuja kun et tunne etkä tiedä mitä kaikkea sairauksia siellä on sisarille puhjennut.

Itse esim. olen pitänyt omistamieni hamstereiden kasvattajiin sekä hamstereiden poikuesisaruksien omistajiin yhteyksiä ja tiedän edes jotakin lähisuvussa liikkuneista terveysjutuista. Että niin :kieli Täydennän vielä, että olen pitänyt siis niihinkin omistamieni talvikoiden sisaruksien omistajiin yhteyttä jotka eivät ole siis omia kasvattejani, olen ollut aktiivinen kyllä sukututkimuksissa xD
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Niina-03

#111
Lainaus käyttäjältä: "@amorous"Hyvä että edes joltain saa mukaansa niin täydelliset rekisteröintipaperit ostamilleen talvikoille, jossa on nimen, värin ja kasvattajan nimen lisäksi mainittu myös lähisukulaisten sairastiedot.
Joo, varmaan ihan kaikilta löytyy sukutaulusta ainakin yksi floppi  ;)  Ongelma on siinä, että nuo sairaudet eivät ilmene luovutusiässä vaan myöhemmin. Sokeritautikin voi napsahtaa vanhana. Joskus on ollut kasvainsukuja, jossa kaikki kaatuvat vuoden iässä. Silloin on jo kymmeniä jälkeläisiä maailmalla - parhaassa tapauksessa. Tää on oikeasti vaikeeta  :shock:

Lainaus käyttäjältä: "Gekko"Itse esim. olen pitänyt omistamieni hamstereiden kasvattajiin sekä hamstereiden poikuesisaruksien omistajiin yhteyksiä ja tiedän edes jotakin lähisuvussa liikkuneista terveysjutuista. Että niin :kieli
Hyvä juttu. Ja minäkin olen ilmoittanut terveysongelmista ostajille/kasvattajille perässä, jos sellaista on tietoon tullut. Ja olen ilmoittanut myös kasvattajille kun heidän hamsunsa sairastuu meillä johonkin sairauteen. Olen muistaakseni aina laittanut tietoa asianosaisille jos yhteystiedot on tallella. Enkä :teipit tuki turpaani, vaikka joskus pitäisi  :haha
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

mirilii

#112
:nuija:

@amorous

#113
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Ongelma on siinä, että nuo sairaudet eivät ilmene luovutusiässä vaan myöhemmin. Sokeritautikin voi napsahtaa vanhana. Joskus on ollut kasvainsukuja, jossa kaikki kaatuvat vuoden iässä. Silloin on jo kymmeniä jälkeläisiä maailmalla - parhaassa tapauksessa. Tää on oikeasti vaikeeta  :shock:
Jippii! Onneksi joltain löytyy realistinen näkemys asiasta :pileet: ja tästäkin asiasta "muutamien" vuosien kokemus päälle.

Lasketaanpas vuoden mahdollinen poikassaldo 4 kk:n kierrossykilllä:
äiti ja isä (eka polvi 2 talvikkoa)
saavat 4 pienokaista (toinen polvi) ja jokainen niistä saa uudessa kodissa taas 4 (4 kk iässä) jälkeläistä eli 16 (kolmas polvi).
Neljäs polvi lisääntyy uudessa kodissaan ja samoin heidänkin lapsensa saavat 4 jälkeläistä eli yht. 64.
Pelkästään jos yksi pentue/vuosi neljällä sukupolvella neljällä poikasella tekee yhteensä 86 pentua. Saati sitten jos joku pari tekaiseekin pari pentuetta, suuremman poikueen jne. vuodessa niin hommahan kertaantuu mukavasti. :c8  

Taitaa tulla työksi yhteydenpito ja sitten kun siihen sukuun sekaantuu ne puolisotkin ihan vieraista suvuista. Hattua nostan sille, joka sukutaulun saa pidettyä ajantasalla kaikkien tapahtumista. XD Ja kaikki asiat tiedotetaan mieluiten etukäteen, ettei sitten jälkeenpäin tarvitse kenenkään " :cry: " vuoden päästä.

Niina-03

#114
Mentiin aika kauaksi talvikkojen uudesta kuviosta  :S

Ei tässä kannata kinata kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Ihan kuvittelen, että jokainen tekee parhaansa kasvattajana eikä yhdistä huonoja tai sairaita eläimiä tietoisesti. Jos suvussa on jotain, mistä et tiedä tai mitä ei ole vielä tapahtunut niin kenen vika se on? Myyjän, ostajan, kristallipallon vai eläimen?

Suvuista on kuitenkin vaikea saada tietoa ja se on fakta. Kukaan ei osta hamsua jos mainostat sen vaarin olleen sokeritautinen ja isovaarikin oli köyryselkä, mummut taas meni vuoden iässä kasvaimiin. Sisko on ihan bimbo ja äiti käy päälle kuin raivohullu susi.
Järkevät tietenkin kiertää noita ongelmia omissa linjoissaan, mutta muiden linjoista ei saa tietoa  juuri millään. Ystävä voi ehkä avautua paremmin kuin vieras, mutta kuitenkin.

Syyriksillä on sikäli vähän helpompaa tuo kasvatus, että sukupolvien kierto on hieman hitaampaa. Jos tulee vahingossa sekundaa, niin ei ole viittäkymmentä jälkeläistä maailmalla. Urosten käyttöä voisi pantata mielellään vuoden ikään saakka, silloin ainakin puolet suvusta olisi elämää nähnyttä.

Veikkaan että näiden ongelmien hyssyttely on tuiki tavallista ja likapyykin pesu julkisesti ei kiehdo ketään. Lisäksi me ollaan lähes kaikki perinteisiä naisia, joten mikään tuskin muuttuu vaikka miten vatvoisi.
Voi kun oliskin joku rekisteri, johon vois lisätä sairaustietoja silti suututtamatta ketään  :roll: Ja koska pelkäämme suututtavamme muita, emme siis julkista näitä asioita. Hamsujen terveys ei vaan silloin parane :roll:
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

mirilii

#115
No siis mun sivuillahan on nyt ihan uusi ja hieno talvikkotietokanta, johon kyllä voi lisätä tietoa jalostuksessa käytettävistä/käytetyistä eläimistä. Ongelmia kirjauksien kanssa on mm. siinä, etten tiedä mihin rajoja voi vetää. Jos kirjaan toisten kasvateissa mahdollisesti esiintyneisiin ongelmiin, saan ryöpyn niskaani. Toisaalta en välttämättä halua kirjata ongelmia vain omista kasvateistani, sillä sittenhän tulos vääristyy ja näyttää lopulta siltä, että vain omilla eläimilläni on esiintynyt ongelmia. Ihan samoin, kun Ruotsissa ei kuulemma kiinarit sairasta diabetestä.

Niina-03

#116
Lainaus käyttäjältä: "mirilii"No siis mun sivuillahan on nyt ihan uusi ja hieno talvikkotietokanta, johon kyllä voi lisätä tietoa jalostuksessa käytettävistä/käytetyistä eläimistä.
Pitää käydä tutkimassa, vois olla ihan hyvä idea laittaa valtakunnallinen tänne SHYn foorumiin :)
Joo, tulos vääristyy heti jos kaikki kasvattajat ja omistajat eivät kirjaa kaikkia mahdollisia talvikoita ja niiden sairauksia. Tietokannassa pitäisi olla merkintä siitä, kuka kasvattaja on tietoja lisännyt. Lisäksi tulee tämä "asiantuntemus tekijä" eli kuka sen sairauden diagnosoi, vai onko se vain kuvitelmaa.
Mun sivuillani on muistolehdossa eläinten kuolinsyyt 6 vuoden ajalta. Niitä on tietenkin vaikeampi selata kuin tuo tietokanta.

Mun kasvateistani saa luvan laittaa sairausmerkinnät, ihan vapaasti. Jos sen on asiantunteva ihminen tai kokenut kasvattaja todennut :) Ja sivuiltani saa kopsia muidenkin sairauksia jos se jotain auttaa. Haluaisin minäkin tietää aina mihin kasvattini menevät, harvemmin silti kuulen siitä.

Toisaalta - kaikista hamsuista voisi tehdä sen rekisterin! Jos hamsu sairastuu johonkin, on se kasvattajalle yhtä lailla suru ja pettymys kuin omistajallekin. Kaikki pyrkivät terveeseen! Omistajallakin on merkittävä osansa eläimen terveydessä, jopa puolet sairauksista voisi suoraan tai epäsuoraan johtua hoidosta. Sikäli ajateltuna, ei kasvattajan tarvitsisi pelätä kasvojensa menetystä, vaikka oma kasvattajanimi listalla satunnaisesti olisikin? Ainahan sairauksia on, ei kukaan vanhuutta terveenä kohtaa. Ykköstavoite on kuitenkin se terve linja, kasvattaja näkisi tulokset rekisteristä eli se olisi myös laadunvalvontaa :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#117
Mun kasvattien jutut saat tietenkin myös merkata sinne. Jos ei niinkö ollu selvää vielä.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

mirilii

#118
Mun tietokanta nyt toimii nyt niin, että sitä saa räpeltää vaan mie itse, mutta tietty jos se kokee suurta suosiota niin miksei sitäkin voisi miettiä että sinne pystyisi muutkin merkkailemaan tietoja. Toistaiseksi siellä nyt lukee vain eläinten sukuja, koska niissäkin on ihan kivasti vielä hommaa kun noita talvikoitakin vuosien saatossa on ollut pari.

Tietoja sinne pystyy kuitenkin merkitsemään, esimerkiksi syntymä ja kuolinpäivät, sekä lisätietoja esimerkiksi siitä että mihin eläimiä on kuollut, mutta tosiaan toistaiseksi sieltä pystyy vasta katselemaan sukutauluja.

Gekko

#119
Mie voin antaa miun elukoiden tietoja tonne, siellä oli siis miun kasvatteja mut ei niistä mitään tietoja jos on tarvis siis. Mut tuolla ei lue mitään sairauksista tai mistään? Meni vähän ohi toi pointti...
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego