Hamsulan talvivalaistus

Aloittaja S.D.G., 10.10.14 - klo:22:50

S.D.G.

Tästä on ehkä keskusteltu vähän siellä sun täällä, mutta yritetäänpä koota yhteen ja samaan ketjuun kaikki tutkimus- ja kokemustieto hamsulan sopivasta valaistuksesta syys- ja talviaikaan kun päivät alati lyhenevät ja hamstereilla meinaa mennä talvimoodi päälle. Talviturkkien takia tämä koskettaa kaikkia talvikoita kasvattavia ja näyttelyttäviä, mutta käsittääkseni myös muilla lajeilla valon vähäisyys vaikuttaa, olenko ymmärtänyt oikein?
Millaisia valaistuksia olette hamsuloihinne puuhanneet ja onko niistä ollut apua?

(Tämä on siis keskustelunavaus, jonka olen suunnitellut tekeväni JOKA syksy ainakin 3-4 vuotena peräkkäin. Tässä se nyt olisi viimein.  :tongu:)
Harvey Dentiä mukaillen "You thought we could breed decent hamsters in an indecent time"...

Regalis Hamstery est. 2004. Regalistien kotisivut osoitteessa regalismi.net, Facebookissa Regalis Hamstery.

Ely

Ainakin syrkeillä liian vähäinen valaistus voi aiheuttaa hedelmättömyyttä väliaikaisesti, vähintään 12 tuntia pitäisi olla hamsulassa valoa per päivä. En jaksa kaivaa nyt tuota kirjaa esille ja liittää suoraa lainausta siitä, mutta urossyrkeillä voi myös liiallinen valaistus aiheuttaa pysyvää steriiliyttä, tuntimäärää en muista, veikkaisin kuitenkin jotain yli 18 tuntia päivässä.

Jonnalla ja/tai Arjalla oli hyvä vinkki siihen mitä valoa kannattaa käyttää, harmi vaan kun ei olla facebookissa niin en voi heitä tägätä tähän.  :icon_cheesygrin:

S.D.G.

Joo mä kanssa aprikoin että aloitanko täällä vai Hamsterikasvatus-ryhmässä, olisi ehkä pitänyt mennä sittenkin sinne. :D Täällä tosin säilyy paremmin, mutta voisihan sitä sieltäkin käydä etsimässä näkemyksiä ja postata sitten tänne.

Joku joskus puhui jostain päivänvalo- tai luonnonvalolampusta, siis sellaisesta täysspektrivalaisimesta, josta esimerkiksi Viva-Lite-niminen valmistaja kertoo seuraavaa:

LainaaViva-Lite-päivänvalolamput luovat luonnollista ja täysspektristä valoa ympärilleen. Valon täysspektrisyys tarkoittaa, että valossa on ihanteellinen määrä jokaista väriä. Tällöin valo on laadukasta, miellyttävää ja mahdollisimman lähellä aitoa päivänvaloa. Viva-Lite-lamput eivät rasita silmiä tai vääristä tilan muita värejä. Viva-Liten valikoimasta löytyy laaja valikoima erikantaisia lamppuja ja loisteputkia erilaisiin tarpeisiin, minkä lisäksi valikoimaan kuuluu myös led-tekniikkaa. Viva-Lite tarjoaa mutkattoman laadukasta valoa edullisilla hinnoilla. Päivänvalolamppujen värilämpötila on 5500 K, valon määrä 550 lm ja värintöisto keskimäärin 96 ± 2 %.

Ei nyt mainoksena, mutta tuo teksti ilmaisi asian sopivan selkeästi. Nuo kuitenkin ovat vähän hintavia eikä niitä ole tullut perusmarketeissa vastaan. Sen sijaan kasvivaloja myydään perusmarketeissakin, ja olen pohtinut, että olisiko sellainen sitten sopiva. Maalaisjärjellä ajatellen valo, joka auttaa kasveja selviytymään talvikaudesta, auttaisi myös eläimiäkin, sillä samaa aurinkoahan ne jäljittelevät - kai? :D

Tuosta liikavalaituksesta muuten, mulla on tallennettuna artikkeli, jossa todettiin yöllisen "valosaasteen" aiheuttavan naarastalvikoissa depression kaltaista käyttäytymistä.  :woot: Artikkeli kaipaisi vielä syvällisempää perehtymistä, harmi vain, että tällä hetkellä sitä syvällisempää perehtymistä pitäisi käyttää gradun artikkeleihin.   :msilly:

Vevve

Mulla on ikuisuusostoslistalla jonkin sortin kirkasvalolamppu...

Ainoa laji, jonka talvilisääntymisen suhteen on joka vuosi ongelmia meidän hamsulassa, ovat roborovskit! Olenkin kehitellyt teoriaa, että ne ovat lyhyemmän vankeudessaeloaikansa vuoksi huonommin sopeutuneita keinovaloon ja luonnon vuodenaikojen vaihtelulla on niihin suurempi vaikutus... Ehkä? Joka vuosi siinä helmi-huhtikuun paikkeilla tulee iso poikasbuumi, kun pariskunnilla alkaa vähitellen biologinen kello raksuttaa vaikka olisivat olleet yhdessä koko talven ilman poikasia. Yksittäisiä poikueita voi syntyä talvellakin, mutta ne ovat olleet aina vähemmistönä siitä kokonaismäärästä pariskuntia joita mulla on ollut yhdessä.

Valaisen hamsujani ihan tavallisilla sisätilojen energiansäästölampuilla, vaikutuksesta en osaa sanoa juuta tai jaata.

Ely

Oiskohan tää hyvä? http://www.laatuvalaisin.fi/viva-lite-ledi-e-27-8-w.html  :icon_cheesygrin:

Meillä olisi vaan E27-kantainen valaisin hamsulassa ja tuo sopisi siihen täydellisesti, laskeskelin että jos nuo mainospuheet pitää paikkaansa niin tuo lamppu kestäisi noin 7 vuotta hamsulan käytössä. Jos siis pitäisi valoja päällä 12 tuntia vuorokaudessa päivittäin, toisaalta kesällä ei edes tarvitse pitää valoja päällä.

Alkemistin

Normi kirkasvalolamput (eli ei-täysspektri) eivät ainakaan meillä auttaneet pätkääkään viime talvena.  :anksti:

Syrkeillä on paljonkin photoperiodic -tutkimuksia, taitaa olla mesocricetus auratuksen tutkituimpia elämänalueita. Tässä yksi full text: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3266107/#!po=68.1818
Siinä on vielä radikaalimpi Long Day (16:8) kuin tuo Elyn mainitsema. En nyt jaksa muistaa törmäsinkö ikinä näitä lukiessani siihen tietoon millaisia lamppuja käyttävät.  :dry:  Tosin jos jollain on yhteyksiä jonkin yliopiston bilsantutkimukseen, niin saattaisi heittämällä selvitä.  :icon_e_wink:

[jk. Havaitsinpa tässä, että on olemassa tutkija, jolla on sama sukunimi ja etunimen alkukirjain kuin minulla - ja hänen siivellään olisin päässyt härskisti rekisteröitymään johonkin tutkijatietokantaan. :D ]

Vevve

Lainaus käyttäjältä: Ely - 06.11.14 - klo:17:31
Just joo, olisin varmaan päässyt halvemmallakin http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20249226/  :dry:

Ostin tuon tänään ihan itseäni varten, kun inhoan hämäryyttä ja huonoa valaistusta... Katsotaan onko sillä vaikutusta olohuoneen hamstereihin.

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Ely - 06.11.14 - klo:17:31

Mistä tässä näkyy, että olisi täysspektrilamppu?  :woot:  Tuo on 2700K ja Viva-Liten värilämpötila 5500K.

Ely

Kysyt vaikeita, en noista lampuista tiedä kuin sen että tuo ikean lamppu olisi ainakin kirkkaampi  :hauskaa: