Pöytäkirja: Hallituksen kokous 14.8.2013

Janetta Laine, hallituksen jäsen
Janika Skofelt, hallituksen jäsen
Mira Kotoaro, hallituksen jäsen
Tiia Kinnunen, hallituksen jäsen (saapui 18.09)
Ely Vihavainen, hallituksen jäsen (saapui 18.20)

1 Kokouksen avaus
    Hallituksen puheenjohtaja Veera Kujansuu avaa kokouksen klo 18.06.

2 Laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
    Hallituksen puheenjohtaja Veera Kujansuu toteaa kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi.

3 Kokouksen järjestäytyminen
    Kokouksen puheenjohtajaksi valitaan Veera Kujansuu, sihteeriksi Martina Munther. Ääntenlaskijoiden ja pöytäkirjantarkastajien virkoja ehdotetaan yhdistettäväksi, virkoihin valitaan Janetta Laine ja Janika Skofelt.

4 Esityslistan hyväksyminen
    Esityslista hyväksytään sellaisenaan.

5 Ilmoitusasiat
    Hallituksella ei ole esittää ilmoitusasioita.

6 Rekisteröinti
Hallitukselle on esitetty kehitysehdotuksia liittyen rekisteröintisääntöihin. Tällä hetkellä käytäntö on seuraavanlainen venäjänkääpiöhamsteri talvikoiden ja campbellien osalta:
LainaaVkh talvikoiden ja campbellien rekisteröinti?
Mikäli sukutietoja ei voida täyttää rekisterikaavakkeeseen vaaditun neljän polven osalta venäjänkääpiöhamsteri talvikoiden ja campbellien kohdalla, vaaditaan vapaamuotoinen selvitys eläimen taustoista ja alkuperästä (eläimen kasvattaja, tiedossa olevien sukulaisten värit, tietoja ja taustoja jne). Selvityksen tarkoitus on todistaa, että hamsteri on sukutietojen puuttumisesta huolimatta puhdaslajinen.
Rekisteröitäessä venäjänkääpiöhamsteri talvikkoa tai venäjänkääpiöhamsteri campbellia vapaamuotoisen sukuselvityksen perusteella, käsittelee rekisteröinnin yhdistyksen hallitus, ei rekisteröijä itsenäisesti.
- Koetaan, että rekisteröintikäytäntö on epäreilu ja toimimaton. Sen enempää kuin eläimen ulkoisten ominaisuuksien perusteella, ei suoraan sukutaulun tiedoista voi päätellä (esimerkiksi eläimen kasvattajan perusteella), onko eläin lajiristeytys vai ei.

Keskustellaan nykyisen rekisteröintikäytännön ongelmista. Rekisteröinti sellaisenaan ei ole oikea työkalu lajipuhtauden vaalimiselle. Vapaamuotoisten sukuselvitysten käsittelyyn ei ole myöskään nykyisestä käytännöstä huolimatta osallistunut koko hallitus, koska osa hallituksesta ei koe olevansa tarpeeksi asiantunteva ottamaan kantaa lajin asioihin.

Ehdotetaan poistaa vapaamuotoisen sukuselvityksen vaatimus ja muuttaa rekisteröinti avoimeksi kaikkien hamsterilajien osalta. Ehdotusta kannattaa koko hallitus.

- Ehdotetaan lajiasiantuntijaryhmän nimeämistä epäselvien tapausten selvittämiseksi. Lajiasiantuntijaryhmä koostuisi lajin kokeneista kasvattajista ja asiantuntijoista. Näin lajia tuntemattoman hallituksen ei tarvitsisi osallistua lajia koskevaan päätöksentekoon.

Todetaan, että ehdotetulle asiantuntijaryhmän perustamiselle ei ole tarvetta rekisteröinnin avaamispäätöksen myötä.

- Ehdotetaan katselmusluokan avaamista näyttelyyn. Katselmusluokassa eläimen arvioisivat kaksi ulkomuotoluokan tuomaria arvioiden eläimen jalostuskelpoisuutta ja tuoden esiin mahdollisia hybridille ominaisia piirteitä.

Hallitus kokee ehdotuksen katselmusluokan avaamisesta hyvänä lisänä näyttelytoiminnalle. Ehdotetaan järjestää katselmusluokat vuoden 2014 hamsterinäyttelyiden yhteydessä. Ehdotusta kannattaa koko hallitus.

- Hallitukselle on kanneltu tehdyn rekisteröintipäätöksen mielivaltaisuudesta ja koettu rekisteröinnin eväämispäätös henkilökohtaisena. Käsitellään kantelu.

Todetaan, että hallitus on toiminut rekisteröinnin käsittelyssä sääntöjen mukaisesti ja noudattanut samaa linjaa, mitä muidenkin rekisteröintien osalta. Rekisteröinnin eväämispäätöstä ei olla ko. tapauksessa annettu, vaan rekisteröinnin käsittely on jäänyt kesken.

7 Muut mahdolliset esille tulevat asiat
    Keskustellaan hallituksen vastaanottamasta hallituksen jäsentä koskevasta kantelusta. Todetaan, että kantelu on osittain aiheeton, eikä edellytä hallitukselta toimenpiteitä toistaiseksi. Asianosaisille toimitetaan kirjallinen vastine.

Keskustellaan hallistuslaisten edustusvastuusta.

8 Kokouksen päättäminen
    Puheenjohtaja Veera Kujansuu päättää kokouksen klo 19.36.
Cheersbigears-talvikkokasvatus