Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

Midori

Anteeksi jos tämä ei tänne kuulu, en ehdi myöskään lukea ketjua läpi. Antakaa anteeksi jos foorumilla on jo vastaus tähän kysymykeen.

Eli. Pääseekö aikuinen syyrialainen karkuun verkkon silmä koosta 2cm*2cm? Verkko neliön muotoinen.

Nape

^Kyllä se taitaa päästä karkuun tuosta välistä.

LuMa

Marla

Lainaus käyttäjältä: "LuMa"Mulla ois kysymys. Kun meille tuli hoitoon koira viikoks nii ei kai hamsterit oo masentuneita ja luule et oon hylänny ne? :cry:
Hamsterit eivät osaa ajatella lainkaan tuolla tavoin, joten eivät. :)

LuMa

Kiitos vastauksesta :) Onneksi he eivät ajattele että olen MUKA hylännyt ne.

hamster fani

pk normaali Syyrialainen Tahvo
normaali Talvikko Papu

Eveliia

Syrkkiä olen ostamassa, ja haluaisin kysyä teiltä hamsutietäjiltä, kuinka vanhana syrkille voi laittaa juoksupyörän. Luin joskus Lemmikki - lehdestä, että Wonderland Bogie Wheel - juoksupyörä on miellyttävä hamsterin jaloille ja äänetön. Harmi vain että testaajana oli kääppärit, joten tietäisikö joku, onko tämä myös sopivan kokoinen syrkeille? Vai onko siinä isompikin koko?[/size]

Sitten toinen kysymykseni. Syrkithän kaipaavat rauhaa, ja onko sängyn vieressä oleva häkki liian rauhaton? Vietän huoneessani vain vähän aikaa päivästä, joten syrkki saisi uinua rauhassa päiväunoset. Vai onko nykysyrkit/kääppärit sopeutuneet ihmisten päivärytmiin jo eläinkaupassa?

Ja vielä kolmaskin kysymys. Eläinkaupassa kun myydään sellaisia 71cm pitkiä terroja, niin kyselisin vain, onko sellainen ihan sopivan syrkille? Dunaa en voi hankkia, koska se on aivan liian leveä pieneen huoneeseeni.

Pakko kai laittaa vielä neljäskin kysymys. Jostain olen lukenut, että syrkkejen häkki pitäisi siivota kerran viikossa, ja pesä kaksi kertaa viikossa. + Vessanurkkaus joka toinen päivä. Onko tämä totta, tai että haittaako jos kaiken siivoaa vain kerran viikossa (vessanurkkauksen vähän useammin?

Nyt ei kyllä tuu enää mitään kysyttävää :D

Minski

^ Juoksupyörän laittamisesta on tainnut olla tässä ketjussa kysymyksiä aiemminkin, vähän mielipideasia tuntuu se olevan. Itse laittaisin siinä 4 kk ikäiselle pyörän. Mainitsemasi juoksupyörä on varmaan ihan hyvä, kokemusta ei tuosta merkistä ole, mutta jos vain löytyy syyriskokoinen (halk. väh. 20 cm) pyörä niin mikä jottei tuollainen olisi hyvä.

Kyllä hamsut ovat aika hyvin ihmisen elämään ja elämisen ääniin tottuneita. Meillä hamsut asuvat ihan olohuoneessa eivätkä tunnu välittävän telkkarin äänistä, musiikin kuuntelusta tms, nukkuvat sikeästi :)

Mainitsemasi terra on ok, toki isompi on aina parempi :)

Minusta tuollainen siivoustahti on hirmu tiheä, en itse siivoa noin usein. Hamsterithan ovat siistejä eläimiä, joten purut eivät oikeastaan edes likaannu muualta kuin vessanurkasta ja pesämökin sisältä. Itse vaihdan kaikki purut uusiin kolmen viikon välein, en koe useammin olevan tarvetta ja ajattelisin hamsunkin stressaantuvan liian tiheästä siivoustahdista. Vessanurkkaa ja pesämökkiä siivoilen kerran pari viikossa, toki vessanurkan siivous on sellainen juttu, jonka tarpeen kertoo oma nenä parhaiten :) Itse käytän hamsuillani puupellettejä vessanurkassa, ne sitovat hajuja paremmin kuin tavallinen puru.

Lainaus käyttäjältä: "hamster fani"Miten voisin saada poika syrkkini lopettamaan puremisen? Se ei näyki vaan puree.  kun yrittän ottaa syrkkini hampaat on kiinni kädessä. silittää voin häkissä kun ei ole unen tokkurassa.
Kannattaa nostaa hamsteri vaikka putken tai lautasen avulla häkin ulkopuolelle ennenkuin alat käsitellä sitä niin sen ei tarvitse puolustaa reviiriään. En tiedä minkä iläinen hamsusi on, mutta jos se ei ole vielä kunnolla kesytetty niin tässä kesytysvinkkejä: http://www.hamsteriyhdistys.net/nuorenkesytys.php ja http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/kesytys.html
Hamsteriton tätä nykyä

Sissu

Eli haittaako kun juoksutan hamsuani sellatteitten seinien sisällä laitan sinne putkia yms. MUtta se ysittää päästä sieltä aina pois jyrsii reunoja ja sellaista :roll: . En saa juoksuttaa sitä vapaana minun huoneessani onko se haitallista pitäisikö sen päästä huoneeseen vapaasti :| ? ja missä te juoksutatte hamsujanne. :sydan   Vastatkaa. :D

Marla

^ Ei tarvitse päästää vapaana juoksemaan. :) Parempikin niin, että hamsterilla on oma rajattu ja turvallinen alue, kuin että se olisi vallan vapaana. Varmasti hamsteri mielellään murtautuisi aitojen ulkopuolelle, mutta eiköhän se viihdy sisäpuolellakin, kun sinne laittelee erilaisia virikkeitä, kuten esimerkiksi juuri putkia.

Sissu

okei kiitos kun vastasit kun en ollut ihan varma asiasta! :)

Sissu

Voiko syyrialaiselle antaa voikukanlehtiä?? :|  :)

Ken_G

Voi, kunhan ovat tuoreita ja kasvavat puhtaassa paikassa, ei missään tien vierellä jossa pöly ja pakokaasut leijuvat.

Eveliia

Taas tänne laitan kysymyksiä.  :D

Ken_G

Lainaus käyttäjältä: "Eveliia"No mutta, ostin Tiimarista muovailumassaa, ajatuksena tehdä hamsterille mökki ja ruokakuppi. Myöhemmin luin paketista: Lapsi saattaa niellä irronneita palasia! Onko silti aivan turvallista muovailla siitä hamsterille mökki tai ruokakuppeja?

En lähtisi edes kokeilemaan tuollaista. Hamsteri pistää ne kuitenkin palasiksi eikä massan turvallisuudesta varmastikaan ole takeita, jos eläin sattuisi sitä nielemään. Tuollaisia ruokakuppeja ei myöskään pystyisi pitämään kunnolla puhtaina. Itse suosin konepesun kestäviä ruokakuppeja ja pesämökeiksi sopivat vallan hyvin erilaiset pahvilaatikot, jotka eivät edes maksa mitään ylimääräistä.