Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

mistreated

ovatko campbellit samankaltaisia luonteelta kuin talvikot?
montako minidunaan mahtuu?
onko urokset vai naaraat sopeutuvaisempia toisiinsa?
mistä löytyisi tietoa campbelleista?
onko niillä hajurauhaiset, niinkuin muilla venäjänkääpiöhamstereilla?
onko mitään erikoista, jota ei muilla hamsteriroduilla?
kuinka pitkään ne suunnilleen elää?

kiitos jos vastaisitte:)
Syyrikset: Minni†,Ilo†,Romeo, Mikkey, Lily, Juno, Hertta, Nalle Esko
Talvikot]peppi[/b]†, jimi†, Elvi
Robot]henni[/b]† ja helinä

Louna

Lainaus käyttäjältä: "mistreated"aikeissa olisi hankkia jossain vaiheessa kaksi campbellia,  ja olisi hieman kysymyksiä

ovatko campbellit samankaltaisia luonteelta kuin talvikot?
montako minidunaan mahtuu?
onko urokset vai naaraat sopeutuvaisempia toisiinsa?
mistä löytyisi tietoa campbelleista?
onko niillä hajurauhaiset, niinkuin muilla venäjänkääpiöhamstereilla?
onko mitään erikoista, jota ei muilla hamsteriroduilla?
kuinka pitkään ne suunnilleen elää?

kiitos jos vastaisitte:)

Oletko jo lukenut SHY:n tarjoamat tiedot? Jos et ole, aloita vaikka täältä http://www.hamsteriyhdistys.net/kaapionhoitoohje.php :)
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Ninde

^^Kysymyksiisi saitkin jo vastaukset asiantuntija-palstalla. Huomauttaisin tässä vielä, että yleisenä toivomuksena foorumin käytössä on että samoja juttuja ei laitettaisi kahteen paikkaan.

mistreated

oon lukenut ton, ja sain jo tietoa asiantuntiat vastaavat keskustelusta
anteeksi kamalalasti kun pistin kumpaankin paikkaan
Syyrikset: Minni†,Ilo†,Romeo, Mikkey, Lily, Juno, Hertta, Nalle Esko
Talvikot]peppi[/b]†, jimi†, Elvi
Robot]henni[/b]† ja helinä

oonaP.

Kannattaako käyttää roboa eläinlääkärissä, jos toinen robo on purrut sitä. Haava on ehkä noin robon oman tassun kokoinen ?

MirkkuH

Hei,

Mitä meillä on tullut haavoja, ne on kyllä mennyt pian rupeen ja parantuneet ihan itsestään. Tarkkaile tilannetta, jos haava on vuotava pitempään, niin silloin veisin lääkäriin. Haavaa ei oikein viitsisi millään haavanpuhdistusaineellakaan hoitaa, kun hamsteri kuitenkin nuolee sitä.

Skywalker

Mua on alkanu kiinnostaan talvikoiden ohella myös kämpsyt kovasti, mutta niiden kasvattajia tuntuu olevan hirveen vähän... Onko teillä tietoa, kuka mahtaa kasvattaa keltaista tai albiinoa väriä?
talvikkolauma ja vahtikoira

Maranth

Roboja kun ei oo mulla koskaan ollut, päätin nyt vähän perehtyä niihin, toivottavasti joku vastaa näihin kysymyksiin:

- Kaksi urosta samassa terraariossa - tappelu? Toisin sanoen voinko ostaa kaupasta kaksi urosta ja asettaa samaan terraan asumaan?

- Olen kuullut, ettei roboille sovi juoksupyörä - onko totta`?

- Jos terraario on kooltaan 60x40, onko se sopiva kahdelle?

- Mitkä virikkeet sopivat roboille ja mitkä eivät sovi?

- Eroaako hoito jotenkin talvikkoon, miten luonne ja käyttäytyminen poikkeaa talvikoista?
[size=85]Dino, vkh tv, normaali ?[/size]

Vevve

--- Hamsujen kannattaa olla esimerkiksi sisaruksia samasta poikueesta tai niin että toinen on aikuinen ja toinen vasta poikanen. Yleensä ne tulevat hyvin toimeen, mutta tappeluiden varalta on oltava mahdollisuus erottaa ne tarpeen tullen.

Olen kuullut, ettei roboille sovi juoksupyörä - onko totta`?
--- Sopii aivan hyvin, ne ovat niin energisiä että pyörä on ihan hyvä tapa purkaa sitä. Pareille voi tulla riitaa kumpi käyttää pyörää.

Jos terraario on kooltaan 60x40, onko se sopiva kahdelle?
--- Sopii hyvin kahdelle.

Mitkä virikkeet sopivat roboille ja mitkä eivät sovi?
--- Samat on huonoja mitkä on huonoja muillekin lajeille, eli kaikenlaiset muoviset jutut ja pesävanu.

--- Hoito on samanlaista, mutta luonteeltaan ne eivät sitten ole tosiaankaan mitään syliteltäviä, vaan enemmän katselulemmikeitä. Kädessä robot ovat kuin saippuapaloja, eikä niitä tarvitse sen enempää käsitellä kuin mitä tarpeelliset hoitotoimenpiteet vaativat.

Jinny

Tämä nyt ei ole ihan sellainen kysymys joita tässä aiheessa yleisesti käsitellään, mutta löytyisikö Hämeenlinnan suunnalta (esim. Tampere voisi olla vielä ihan kuljettavan matkan päässä) joku, joka voisi leikata tuon naperon kynnet ja opettaisi samalla minullekin miten se tehdään? Alkaa jo ihan iskeä epätoivo kun ei vain millään onnistu :(
Aiempien kääpiöiden kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta tuo robo on jotenkin niin pienenpieni ja niin vikkelä, että olen ihan pulassa.

Vevve

^ Kynsiä leikatessa kannattaa oikeasti ottaa ihan kunnon ote niskasta tai siten että peukalo on hamsterin rinnan päällä ja pitää otusta paikoillaan. Mielelläni auttaisin leikkuussa, mutta Helsinki on ehkä turhan kaukana Hämeenlinnasta.  :S

Jinny

^ Joo, luulen kyllä handlaavani tuon otteen sinänsä, mutta en vain saa tuosta hamsterista kiinni (kuulostaapa säälittävältä... :grin ). Tuohan on tuollainen reilun kolmen kuukauden ikäinen napero eli ei käsittääkseni ihan täyteen mittaansakaan vielä kasvanut, ja mulle lähinnä syyrialaisiin tottuneelle muutenkin ihan miniminipieni.
Pienen koon lisäksi myös todella säikky ja arka, osaksi varmasti koska on tukkutaustainen eläinkauppaeläin, eli tuskin on juuri käsitelty aiemmin (kynnet ainakin näyttävät siltä, ettei niitä ole ikinä leikattu). Toki tiedostan senkin, että robot nyt vain ovat tuollaisia vipeltäjiä, eli sekin itsessään jo selittää tuota saippuapalamaisuutta.

Tässä on kyllä sekin, että vaikka mulla on jo monia, monia vuosia ollut jyrsijöitä, pelkään jostain syystä aina vähän että ne purevat. Ja vaikka tiedän, että robo on hamstereista viimeinen, joka puree (eivätkä aiemmatkaan hamsterini ole ikinä purreet), pelästyn silti aina vähän kun yritän ottaa tuota niskasta kiinni, ja se pääsee käännähtämään käteen päin ennen kuin syöksyy pois.

Todella avuton ja toisaalta typeräkin olo, kun ei tämän pitäisi olla mitenkään vaikeaa! :| Eikä varmasti olekaan, kunhan joku vain näyttäisi esimerkkiä ja opastaisi, ja keksisin sen, miten tämä oikein toimii. Mutta eiköhän tämä tästä joskus :)

Minimau

edit/ sain jo vastauksen kysymyksiin >_<
[size=85]lemmikkihamsuttaja jonka päiviä piristää talvikkopoika Tutu ^_^[/size]

HamsterSailor

Onko ihan täysin totta, että roboista ei oikein saa esim. sellasia sylinallukoita kuin syrkeistä edes paljon ja taitavasti käsiteltynä :pihalla:

Anonymous

Meillä toinen pojista on sellanen joka istuskelee kädellä ja olkapäillä ihan rauhassa mutta toiset taas on niin rauhattomia et saa kunnolla pitää kii. :D
Ei robot yleensä kyl oo verrattavissa syrkkien taikka talvikoiden rauhallisuuteen.