Pirkanmaan Nakertajat 17.8.13, LEMPÄÄLÄ (uml hamstereille)

Aloittaja Vevve, 26.05.13 - klo:22:28

Crodino

VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

:fruit:
Tänään lähdemme jo ajelemaan Tampereelle yöpymään. Nyt siis pakkaamaan hamsuja (ja omiakin kamoja  :icon_cheesygrin:)...

Humselo

Onko täällä kuulolla ketään Pinan edustajaa?
Meijän jompikumpi hamsuista voitti ilmaisen Pinan jäsenyyden, ja lappu olis näköjään pitänyt palauttaa täytettynä infoon. Mutta kun hamsut olivat toisen henkilön matkassa, niin palkinto tuli tietysti hamsujen mukana kotiin asti.
Mihinköhän sen voisi postittaa tai tiedot sähköpostilla tms. toimittaa?

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

GaneshaX

Mulla saman tyylinen juttu. En voinut jäädä palkintojen jakoon asti paikalle. Vaikka ei tuo mun maailmaani kaada, pääasia oli sijoitus ja sertikin vielä tuli  :sydan:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Alkemistin

Kiitos näyttelystä kaikille!  :mhappy:
Hamsujemme tulokset menivät tällä kertaa pahasti penkin alle, mutta päivän pelasti yllätyssihteeröinti lemmikkikääppäreille. Se oli paitsi opettavaista, myös erittäin mielenkiintoista. :yes:

Tuomaroinnista on tylsä valittaa, mutta mutta... Arvostan kyllä sitä, että saamme tänne ulkomaisia tuomarivieraita ja uutta näkökulmaa. Lisäksi um-syrkkien brittituomarilla oli aivan valtavasti tuomaroitavaa. Kuitenkin on varsin hämmentävää koittaa kasvattaa eläimiään SHY:n standardin mukaisiksi ja saada sitten niistä poikkeavia tuomioita.  :icon_neutral:
Erityisesti tätä kohtaa syyrialaisten standardista haluan nostaa esille: "Ihannekokoinen, täysikasvuinen hamsteri painaa noin 160–200 grammaa." Meillä tosiaan pyritään kasvattamaan maltillisen kokoisia eläimiä, mutta kyllä näyttelyissä siitä saa lähes poikkeuksetta takkiinsa. Eilen ainoastaan kaksi suurinta eläintämme olivat kooltaan "ok". Muut eivät, vaikka istuvat tuohon standardiin. Kaksi nuorta syrkkiä (n.5kk) on tosin alle ihannepainon, mutta toinenkin hyvin lähellä (152g) ja kasvanevat tuosta vielä.
Tietysti tuomarointi on yksilökohtaista, ja eläimen mittasuhteillakin tulee olla merkitystä. Eli pelkkään painoon ei voi tuijottaa puolin tai toisin.

Myös pitkisnaaraiden arvioissa oli jotakin erikoista. Eräskin oli arvioitu lk:na, vaikka sillä on komeat perätupsut. :hauskaa:  Lisäksi tuli kommenttia pitkisturkin jakautumisesta, vaikka ainoastaan lyhkäristandardissa on siitä maininta. Noh, toki toisen maan stardardit saattavat poiketa joissain yksityiskohdissa kovastikin, mutta tuo kokoasia alkaa jo nyppiä. :dry:

Kaikenkaikkiaan oli hauskaa olla näyttelyssä, jossa oli myös muita jyrsijöitä sekä jäniselukoita. :icon_biggrin:  Jopa haisunäätä, jos en vallan väärin nähnyt!

gimlixx

^^^ ja ^^

Ottakaa yhteyttä Johanna Revonniemeen vaikkapa sähköpostilla ja kysäiskää asiasta. Sähköpostiosoite löytyy mm. näyttelyn kutsusta.

jonna

Tuohon kokoasiaan sen verran että se mitä noita enkkusyrkkejä on mulle tullut niin ne on oikeasti valtavia. Meikäläiset hillityn kokoiset on aivan taatusti kääpiön oloisia niihin verraten. Viimeksi huhtikuussa sain kolmekuisen naaraan joka liioittelematta painoi vähintään 250g. Tuon kokoinen syrkki on niin iso että tuntuu kun rotan kaappaisi käteen, ei syrkkiä...

GaneshaX

Mulla oli aikoinaan muotovalio, joka painoi 250g. Sertit se sai britiltä, ruotsalaiselta ja Satu E:ltä. Kaikille muille suomalaistuomareille se oli aivan liian suuri ja muutenkin vääränlainen. Ihmettelen, miksi standardi on niin erilainen sitten täällä, kuin muissa maissa? Eikö sen pitäisi olla yhden mukainen? Suomalaiset tykkäävät pienistä hamstereita, muualla sen pitää olla mahdollisimman iso?

Isoissa tuntuu olevan se miinus, että tiinehtyvät heikommin, eli pitää astuttaa nuorena. Tai näin olen ainakin käsittänyt, kun ihmisiä olen kuullostellut.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Lainaus käyttäjältä: jonna - 18.08.13 - klo:10:29
Tuohon kokoasiaan sen verran että se mitä noita enkkusyrkkejä on mulle tullut niin ne on oikeasti valtavia. --- Viimeksi huhtikuussa sain kolmekuisen naaraan joka liioittelematta painoi vähintään 250g. Tuon kokoinen syrkki on niin iso että tuntuu kun rotan kaappaisi käteen, ei syrkkiä...

Jösses! :nuts:
Rottiinhan noita on verrattu tässäkin Elyltä saamassani National Hamster Councilin journalin artikkelissa, josta pieni pätkä:
"Syrian exhibition rule standards state that "The hamster shall be as large as possible, but not fat". This rule has lead to an influx of rat-sized Syrians.
My concern, dear readers, is in our desire for 'bigger, better Syrians', have we become ignorant to the possible health issues we could be opening them up to? Health issues that are seen in other animals with larger breeds such as Arthritis, Hip Dyspepsia and other bone conditions.
"
Jotkut siis briteissäkin alkavat herätä ison koon mukanaan tuomiin ongelmiin.

// Vapaa käännös: "Syyrialaisten näyttelystandardit määrittävät, että 'hamsterin tulee olla niin suuri kuin mahdollista, muttei lihava'. Tämä sääntö on johtanut rottakokoisten syyrialaisten tulvaan.
Huolenaiheeni on, hyvät lukijat, että halutessamme 'isompia, parempia syyrialaisia' olemmeko tulleet välinpitämättömiksi mahdollisten terveysongelmien suhteen, joita saatamme niille aiheuttaa? Sellaisten terveysongelmien kuten nivelreuma/tulehdus, lantion/lonkan kehityshäiriöt [tässä varmaan tarkoitetaan Hip Dysplasiaa, koska Dyspepsia on ruuansulatustermi :] ja muut luusto-ongelmat, joita tavataan muilla suurikokoisiksi jalostetuilla eläimillä."

En siis ainakaan itse puoltaisi sitä, että yhdenmukaistaisimme hienoa standardiamme brittisuuntaan. Lapsuudessani määritettiin syrkin olevan 100-150g (eläinkauppatieto). Mitä tarvetta on esim. tuplata tuo koko 200-300 grammaisiin eläimiin? Jos naaras on kolmikuisena 250g, se varmaan jossain vaiheessa menee lähelle tuota kolmeasataa...

Eve87

Melko lyhyessä ajassa ollaan menty aika järkyttäviin kokoluokkiin hamstereiden osalta, tai välillä mentiin, onneksi nyt on suhteellisen normaalikokoisia eläimiä. Minulla yksi todella nuorena jo hyvin isokokoinen naaras menehtyi synnytykseen, ei kaiketi saanut puskettua sitten niitä muksuja pihalle tmv. Kyllä mun mielestä tommonen 200grammanen hamsu on ihan hyvänkokoinen  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Janzu

Se siinä lienee virhe onkin. Standardi "the hamster shall be as large as possible" on kirjoitettu luullakseni silloin kun hamsterit olivat lähemmäs puolta pienempiä kuin nykyään, mielessä varmaan kuva juuri tietynkokoisista eläimistä, mutta tarpeeksi eteenpäin asiaa ei ole ajateltu ja ajanmyötä suuremman koon jalostus on päässyt riistäytymään käsistä eikä enää tyydytäkään näihin ~200 grammaisiin eläimiin, varsinkin kun standardikin kannustaa jalostamaan vielä isommaksi.
Mä en ole ikinä turhan suurista hamstereista pitänyt ja sen jälkeen kun mun suurin, n. 230 grammainen naaras, kuoli synnytykseen, mä en isoja enää haluakaan, pitäydyn mielelläni Suomen standardin sisällä ja ~160-180 grammaisissa eläimissä.

Mun on pakko ihmetellä myös lemmikkisyyrialaisten arvosteluja. Miten tuomari sai todella monesta erittäin kiltistä ja rauhallisesta hamsterista vaikeasti käsiteltäviä ja jopa purevia/näykkiviä (en muista kummin parikin tuttua sanoi tuomarin laittaneen eläimen papereihin)? Ja päinvastoin taas jotkun aremmanpuoleiset eläimet olivat erittäin kivoja käsitellä? Jännä juttu.

Muuten olen kyllä tyytyväinen arvosteluihin ja päivän sujuvuuteen, kiitos vaan juttuseurasta kaikille (ja uusista kivoista campbellieläimistä)  :yes:

Lainaus käyttäjältä: Janzu - 18.08.13 - klo:16:44

Sitä tuossa artikkelissa tosiaan puitiin (lainasin vain pienen pätkän). Tuskin oli tarkoitus lähteä ihan vapaaseen pudotukseen koon suhteen, mutta kai sitä on vaikea pysäyttää.

Crodino

Kiitos mukavasta näyttelystä ja vielä erikoiskiitokset Saijalle, jonka sihteröinti oli kivaa ja opin paljon uutta! Ensimmäistä kertaa tuli sijoituskin ja serti ulkomuoto talvikoissa Goldilock's Pepperoncinille, mikä oli mukava yllätys.  :loov:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

sarsu

Joo, meillä taisi olla kaikilla neljällä että näykkii tuomaria eikä näistä yksikään ole ikinä näykkinyt vaikka niitä on pienet lapsetkin vähän inhottavasti välillä pyöritelleet.  :icon_neutral:  Samoin oli merkintä, että kynnet oli hyvin leikattu, vaikken ikinä syrkeiltä kynsiä ole leikannut.  :icon_cheesygrin:

Muuten oli ihan kiva päivä, joskin ilma oli tosi tunkkainen kun ei ilmanvaihto oikein pelannut. Saatiin kuitenkin kasvattineiti tuplamuotovalioksi ja chinchilla oli toinen kolmesta.
Yam Yam's syyrianhamsterit väreissä hopeanharmaa ja mustasilmäinen valkoinen, turkkimuunnoksina pk+s

Vevve

Lainaus käyttäjältä: Crodino - 18.08.13 - klo:17:26

Onnea kasvatille ja omistajalle  :peukku: :sydan: