• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

Alkemistin

Olen täällä pariltakin tosi nuorelta kysynyt kasvatusvinkkejä edes tajuamatta asiaa, ja hyvä niin. Itse olin varsin holtiton 14 v:nä ja onneksi rottani ei saanut koskaan poikasia - mutta kuten Crodinokin sanoi, ei oman käytöksensä perusteella voi yleistää. :icon_e_wink: Tyttäreni suhtautuu jo nyt järkevämmin eläimiin, kuin minä viitisen vuotta vanhempana. Varmasti pitäisi koko lauman hengissä poissa ollessani, eikä menisi esim. juoksuttamaan niitä yhdessä, saati parittamaan.

Tosin sellainen "mun tyttöhamsu on kohta 2kk, koska voi alkaa tekee poikasii" saa edelleen niskakarvat pystyyn. Se vain kertoo, ettei ole viitsinyt yhtään tutustua aiheeseen, ja tuskin osaisi hoitaa ongelmatilanteita.
Sanoo tämä syvällä yhden poikueen rintaäänellä.  :hauskaa:

Vevve

#106
Lainaus käyttäjältä: Crodino - 18.04.13 - klo:19:33
Täytyy nyt tulla pistämään tänne oma mielipiden alaikäisten hamstereiden kasvatuksesta, kun/jos joku sitä miettii. Mun mielipide on se, että alle (tapauskohtaisesti) 16v. lapsen ei hamstereiden kasvatusta kannata aloittaa. Lapset ovat juuri siinä pahemmassa iässä eli murrosiässä ja itse en ainakaan pystynyt huolehtimaan itsestäni 14-15,5 vuotiaana, saati sitten elukoista. Kyllä siinä sitten hamsterit ja muut eläimet kärsi ja paljon. Ja pahintahan on, että moni luulee olevansa valmis, mutta silti niistä elukoista huolehtiminen nopeasti siirtyy vanhemmille.
Sitten kun on vähän asettunut ja on oikeasti aikaa niin voi kasvatustyötä alkaa aloittelemaan. En nyt mitenkään yleistä, mutta omasta kokemuksesta vähän varoittelen.

Kuten Tinjakin sanoi, ei kannata yleistää. Aina on poikkeuksia, kaikki ihmiset ovat yksilöitä  :icon_e_wink: Katsoisin enemmänkin ihmisen suhtautumista ja paneutumista asiaan sekä käytöstä kuin ikää. Ei se ikä loppujen lopuksi kovinkaan paljoa kerro, samaten niitä ihmisiä jotka kyllästyvät nopeasti on aikuisissakin. Meillä on täällä hamsupiireissä paljonkin oikein hyviä ja vastuullisia "teinikasvattajia"  :yes:

Itse aloin kasvattamaan hamstereita kun olin 15, ja sillä tiellä ollaan edelleen. Kasvattajanimi myönnettiin heti kun täytin 18, SHY:n hallituksessa olin ekaa kertaa jo 17-vuotiaana.

Crodino

#107
Sanoin itsekkin monta kertaa, etten yleistä. Mielipide perustuukin vaan omiin kokemuksiini.  :icon_cheesygrin:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

nallenpentu

Onko muuten missään kattavaa tietopakettia kääpiöhamstereiden kasvattamisesta? Tai siis ylipäätään hamstereiden astuttamisesta, ongelmista ja niiden hoitamisista, naaraan ruokinnasta yms. Tuntuu että kaikki on monen mutkan takanta kaivettavissa. Olis selkeempi sellainen koottu paketti jollain sivulla :) Tai mistä lähtisin ettimään. Mitä hyviä sivuja on? Onko kirjoista apua? Ihan mielenkiinnolla kysyn :)

Vevve

^Vilkaisepa ekaksi http://www.hamsterit.net/. Sinne on minä ja muutama muu kasvattaja koonnut hamstereiden hoitoon, kasvatukseen ja muuhun liittyvää tietoa.

nallenpentu

^Juuri tuollasta sivua olen hakenut. Kiitos suuresti! Miten en oo aikasemmin löytäny vaikka olen yrittänyt :P

Lautsi

Hei! Kyselen näin aloittelijana roboista. Lukenut olen kaiken mahdollisen tiedon, mutta yhtä juttua olen pohtinut. Selvää vastausta ei ilmeisesti ole joten mielipiteitä kaipaan. Mikä on paras ikä yhdistää kaksi roboa? Kun robot toisinaan odottelevat pitkäänkin ja naaras ei saisi olla liian vanha. Mutta toisaalta pari voi paritella nopeastikin. Minkä ikäisenä te yhdistätte naaraan uroksen kanssa? :)
http://facebook.com/hamsterila
-Fluffy's syyrialaiset-

Katitar

itsellä on ollut minimi-ikä sen 5 kuukautta sekä uroksella että naaraalla. sen verran pitää molemmilla olla ikää jotta meillä saa luvan lisääntyä.  :icon_cheesygrin:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Vevve

Minä yhdistän yleensä aikaisintaan naaraan ollessa 3 kk. Yleensä pariskunta ei lisäänny heti vaan naaraan hieman kasvettua ikää.

Ana

Nyt vinkkejä käykö tämä yhditelmä, minä olen laskenut sukusiitos prosentteja, mutta ei tuu mitään. Liian vaikea matiikkaa minulle, jos joku voisi auttaa. Onko liian paljon sukua keskenään nämä?

Naaraan emän sukutaulu: http://piialappalainen.tripod.com/id132.html
Uroksen sukutaulu: http://i1013.photobucket.com/albums/af260/Serinen/IMG_5091_zps03b00f72.jpg

Elikkä sieltähän löytyy samaa: Risto rillipiru ja sen vanhemmat kummastaki.

Vevve


Tinjau

Oioi ^ toi tuleekin tarpeen  :yes:

Ana

Mulla ainakaan toi laskuri ei toiminu. Näytti vaan nollaa sama mitä teki :/

Tinjau

Meillä toimi kun kokeilin ,laitoin jokaiseen kohtaan vaan nimen en väriä ,sitten jos löysi suvusta samoja nimiä niin kertoi lopullisen prosenttimäärän ,jos ei ole samoja nimiä niin sitten seon sen 0%.

Ana

mulla näytti nollaa vaikka oli samoja nimiä -_- milla selaimella te kokeilitte?