• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Hilmeliini

#375
lyhytkarvaisella turkki menee aika paljon vartalonmyötäisesti eikä ole kovin "pörheä tai pöllähtänyt".  :)
 turkin harventuminen voi liittyä vanhuuteen. kun cämpsypoikamme oli reilun vuoden ikäinen, sen turkki alkoi harventua ja ihon näki helpommin. koitapa lisätä sen ruokaan vaikka vähän ruokaöljyä, jos se vaikka parantaisi turkin laatua. :)
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

Hilmeliini

#376
hei! kun naaraalla on poikaset, niin sitähän ei saa häiritä muuta kun ruokaa ja vettä vaihdetaan. niin, saako wc-laatikon nostaa häkistä ja vaihtaa pelletit, vai hermostuuko emo siitä?  :)
Kolme pupua ja kaksi hamsteria, kasvatus loppunut 2013.
Lk creme ps n. Musti Somali Neekeriina
Lk norre laikukas n. Sirpa Unelma Kaarina

EmmaTi

#377
Lainaus käyttäjältä: "Hilmeliini"hei! kun naaraalla on poikaset, niin sitähän ei saa häiritä muuta kun ruokaa ja vettä vaihdetaan. niin, saako wc-laatikon nostaa häkistä ja vaihtaa pelletit, vai hermostuuko emo siitä?  :)

No senhän voi antaa olla ainakin muutaman päivän vaihtamatta siinä synnytyksen aikana ja sen jälkeen. Jos naaras ei ole erityisen hermostuneen oloinen niin tuskin sitä haittaa jos ruokaa laittaessa samalla kippaat vessan ja laitat takaisin.
Perusteellinen häkin siivous tehdään, kun poikaset ovat n.2vk eli silmien aukeamisen aikoihin.

p@llero

#378
Mulla on semmonen ongelma että: Viimeviikolla tullut hamsterini Mocca ei totu käteeni. Tai no siis, ei se enää ole niin arka kuin alussa mutta tuntuu että Mocca ei erota herkkuja kädestäni.  :oops: Tai se on vaikee selittää, mut siis oon antanu sille aina pieniä herkkuja ja jutellu samalla rauhallisesti, niin se syö ne herkut iloissa mielin. Nyt sitte oon kokeillu et laitan sen herkun sinne kämmenelle ja laitan sen käden häkkiin että se tulis siihen kädelle syömään, niin se vaan aina menee ensin nuolemaan sormenpäitä jonka jälkeen se vähän 'maistaa'. Herkkua se ei edes tajua. Tuo ei ole siis puolustautumista, ei se pelkää mutta se vaan maistaa uutta "herkkua".  :roll: Okei tuo oli vaikeasti selitetty, mutta ois kiva jos joku kertois miten tästä kannattais jatkaa?
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Jonsku

#379
^ Mulla ei nyt varsinaisesti oo mitään vastausta sulle, mutta mun edesmennyt robo oli ihan samanlainen! Se hömelö ei tajunnut jos se herkku on keskellä kättä ;)

Mutjoo, mä annoin sille herkkuja sit vaan normaalilla tavalla ja eihän tosta sit mitään ongelmaa ollu. Joku hamsteritietäväinen saa siis tulla kommailemaan tähän (koska ite en sellanen ole) :)
´Sitä osaa mitä haluaa!`

p@llero

#380
Aijaa hyvä ku en oo ainoo : D Mutta ois kiva jos joku vielä kertois että miten sitä kesytystä vois jatkaa ku nyt se on vähän töksähtäny tuohon? Pitäskö vaan otttaa se eka vaikka johonki pahvilaatikkopesään ja siitä sitte liu'uttaa kädelle vai kuinka? Ku en viittis nyt jättää sitä vaan yksin tuonne häkkiin  :|
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Jonsku

#381
^ Tai sit ihan vaan nostat sen suoraan häkistä :roll:  Mut jos et uskalla nyt heti, niin toi pahvilaatikko/rulla on hyvä vaihtoehto.
´Sitä osaa mitä haluaa!`

EmmaTi

#382
Lainaus käyttäjältä: "p@llero"Aijaa hyvä ku en oo ainoo : D Mutta ois kiva jos joku vielä kertois että miten sitä kesytystä vois jatkaa ku nyt se on vähän töksähtäny tuohon? Pitäskö vaan otttaa se eka vaikka johonki pahvilaatikkopesään ja siitä sitte liu'uttaa kädelle vai kuinka? Ku en viittis nyt jättää sitä vaan yksin tuonne häkkiin  :|

Joo alat vaan ottamaan hamsua joka päivä käsiin. Juuri noin että pahviputkella tai mukilla tai jollain ja siitä kippaat kädelle. Jos kasvattaja on käsitellyt poikasta, se todennäköisesti pysyy käsissä ok vaikka varmasti on vielä vauhdikas. Jos sitä ei ole paljon käsitelty tai jos kodinvaihdon yhteydessä on tullut taukoa käsittelyyn, se voi olla sätkympi. Joka tapauksessa kannattaa käsitellä poikasta esim lattialla istuen (putoamisen varalta), ja jos on joku aitaus niin voi istua sen keskellä jolloin hamsu ei karkaa vaikka se välillä livahtaisi käsistä.
Kun hamsu oppii jokailtaiseen käsittelyyn niin se alkaa itsekin haluamaan sitä, ja silloin se alkaa kömpimään itse kädelle, jonka on tajunnut olevan kätevä hissi suureen maailmaan  :)

Tuota herkkujen tarjoilua kämmeneltä en oo edes harrastanut, koska siinä saa helposti sormien nakertelua juuri kuten kuvailit. Yleensä jos antaa hamsun haistella kättä ennen kuin tarttuu siihen, niin kannattaa tarjota vaikka kämmenselkä tms.

p@llero

#383
kiitos paljon Emma! :) Noin mä olen tehnykki nyt ja ihan hyvin menee, vaikka se taitaa olla mulla niitä ongelmia siinä käsiin otossa ku sillä hamsterilla  :|   :D Nyt se on vähä semmonen että tekee  loikkia aina kädeltä pois eikä oikein pysy siinä. Voinko kokeilla myös yhdellä kädellä pitämistä/nostamista siis sitä kun hamsu nostetaan niinku  juomalasi? vai oisko se liikaa?
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

p@llero

#384
Mulla ois semmosta että ku Mocca aina pissaa yhteen nurkkaan sen pesäkopista vaikka kuinka oon yrittäny laittaa kulmavessaan sen pissapuruja etc. nii se vaan kaivelee siellä -.- sitte ku se alkaa nopee haisemaan se koppi + että seinä tahriutuu... Ja suurin ongelma on varmaan se et ei viittis aina kolmen päivän välein hajottaa sen pesää  :pihalla: Ku saahan sieltä ehkä 2/3 niistä pissapuruista pois mutta se haisee silti koska se on imeytyny sinne puruihin ja on tosi vaikeeta saaha kaikki hajut pois ilman että hajottaa koko pesän sisällön.  :| Oisko mitään vinkkejä?

Okei oli toosi sekava ja niin mutta voisko joku auttaa?
Syrkkinaaras Mocca *29.11.2011

Eläimet ovat paranneltu versio meistä?

Annukka82

#385
Me päätettiin ottaa uusi perheen jäsen "Eetu". Haettiin eläinkaupasta ja ikää Eetulta löytyy nyt 2kk ja aloin nyt hiukan huolestuneena katselemaan et oettiinko liian iäkäs.. Kaupassa ei oettu käteen poitsua mut kun herätettiin niin haisteli kyl kättä ja ei mennyt karkuun. Mutta auttakaas nyt alkuun mut ja lapset poitsun hoidossa.

1. Poitsu usklatautuu herättyään liikkumaan hitaasti häkissään. Ei varsinaisesti mene meitä piiloon mut on mennyt mökkinsä taakse kököttämään. Saadaan olla häkin vieressä ja jutella ihan ääneen ilman et pelästyy mut jähmettyy paikalleen aika herkästi kököttämään eli tuntuu et poitsu on kaukana vilkkaasta. Mitä tää käyttäytyminen kertoo? Tänään aamulla oli seitsemän jälkeen hereillä ja kävi kurkkimassa vähäsen meitä ja meni sitten nukkumaan koppiinsa. Mun poika sai eilen hiukan siliteltyä Eetua mut oon kieltänyt sen kun sanottiin kaupassa et pari päivää pitää antaa olla rauhassa. Hyvällä mielin olen siitä et ainakn pesän oli itselleen käynyt tekemässäm uuteen koppiin :)

2. Musta tuntuu ettei poitsu oikein ole syönyt mitään ja vaikka täällä on ohjeita niin en silti jotenkin vain osaa antaa ruokaa. Eli pitääkö ruokaa olla koko ajan tarjolla, sekä päivällä kun nukkuu että tietenkin illalla kun herää? Nyt meillä ollut siemensekotusta mikä tarkotettu hamsuille ja on annettu porkkanaa ja omppua. Omppua kävi maistelemassa, mut ei porkkanaa yhtään ja tuntuu ettei ole siemeniäkään syönyt. Laitettiin sille siementankokin häkkiin. Kaupaksi on menneet hamsuille tarkotetut herkkunapit (olisko ne jotain jugunappeja).

3. Kuinka mun nyt pitäs alkaa lähestyä poitsua kun haistaa kyl kättä ohimennen mut ei ota mitään herkkuja kädestä. Pitäskö poitsun antaa olla vielä rauhassa kun tuntuu olevan niin varovainen ja rauhallinen?

Haluisin tehdä nyt kerrasta oikein asiat. En viitsi poikaa vielä ottaa häkistä pois kun meno on vieläkin niin rauhallista. Oon vaan jotenkin yllättynyt kun täällä on lukenut vilkkaista tapauksista ja tuo on kyl kaikkea muuta kun vilkas. Onko ihan ok tapa tutustuttaa miehin aluksi sillä et katsellaan häkin vieressä? Ei se ainakaan tunnu ääniä ihan hirveesti pelkäävän.

Annukka82

#386
Ja lisäkysymyksenä vielä et luin et tota pumpulia ei sais olla syrkyillä. Jätin sille pesäpumpulia tonne häkkiin kun eläinkaupasta sitä tuli mukaan ja ajattelin et olis jotenkin tehnyt Eetulle kotosemman olon kun on sieltä kaupasta tuttua ja samaten laitoin puruakin sekaan mitä sieltä tuli vanhasta dunasta. Pitäskö kuiteskin ottaa kaikki pois? Ainakin sen pumpulin otan tänään mut toivon ettei se hermostu illalla mulle kun meen rikkomaan heti sen pesän joka se on rakentanut..

Anzukka

#387
^Pumpulista sen verran että itse en ainakaan käyttäisi ollenkaan. Jotkut käyttävät mutta itse suosin pieneksi revittyä wc-paperia, halvempaa, paremman näköistä ja turvallisempaa.
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Meven

#388
Mites tää syyrialaisten häkin koko menikään? Pohjan täytyi vissiin olla joku 80x40, mutta entä korkeus? Samaten mietityttää, että jos on monta kerrosta, niin pitääkö pohjan olla silti noin iso?

Olen miettinyt syyrialaisen hommaamista joskus tulevaisuudessa, ja sille sitten kunnon häkki terraarion sijaan, niin mietin vain näitä kokoja..

Jonsku

#389
^ Korkeus vähintään 30cm, mutta tosta tasojutusta en tiedä. Jostain olisin saanut sellasen kuvan, että pohjapinta-ala voi olla vähän pienempi jos häkissä on tasoja, mutta en oo varma... Toisaalta jos ihan näin eläinsuojelutarkastajan silmin tätä asiaa kattoo, niin mistä se sit raja menee jos tasot vaikuttaa siihen pohjapinta-alaan :roll: Siinä tapauksessahan vaikka 10cm*15cm häkki sadalla tasolla olis ihan hyvä xD


Annukka82: Voi että kun pääsis livenä/videolla näkemään hamsterisi liikkumista, sillä joskus syrkit on toooosi hitaita ja se on ihan normaalia :)
´Sitä osaa mitä haluaa!`