• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Uusien muunnosten vaikutus luonteeseen

Aloittaja MortimerRiddle, 17.02.14 - klo:08:56

« edellinen - seuraava »

MortimerRiddle

[Hajime: siirretty ketjusta "Uusien muunnosten vaikutus roborovskien merkkeihin".]

Olisi mielenkiintoista tietää, että onko näissä uusissa muunnoksissa havaittavissa vaikutusta eläimen käytökseen? Minua ei huolestetuta muunnoksissa se, että ne saattavat turmella eläimen ulkonäön (vaikka toki sekin ymmärrettävästi harmittaa) vaan lähinnä se, ettei niiden mahdollisesti haittavaikutuksesta kantaan oikeastaan tiedetä.

Yleinen aihe "jalostuksen vaikutukset kesyhamstereihin" olisi ihan mielenkiintoinen. Osa näistä leveäkasvoisista, pörröturkkisista ja kirjavista syrkeistä tuntuvat välillä olevan hieman ns. "ulkona." Jotkut eläinkaupassa myytävät normaalin väriset ja kapoiset hamsterit tuntuvat säilyttäneen alkuperäisen käytöksen edellä mainittuja paremmin (olematta nyt kuitenkaan villejä). Mielestäni on myös mielenkiintoista pohtia, että miksi tätä alkuperäistä tyyppiä ei vaalita? Olisihan hienoa säilyttää myös kesyhamsterit mahdollisimman aitoina, varsinkin kun alkuperäinen syyrianhamsteri on vaarassa kuolla sukupuuttoon.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Alkemistin

#1
Lainaus käyttäjältä: MortimerRiddle - 17.02.14 - klo:08:56
Osa näistä leveäkasvoisista, pörröturkkisista ja kirjavista syrkeistä tuntuvat välillä olevan hieman ns. "ulkona."

Tämä on erikoinen yleistys. Maailmalla näkee montakin käsitystä mustien, keltaisten, kilpikonnien ja sinisten erilaisista luonteenpiirteistä, mutta vielä ei ole tullut vastaan tällaista "leveät kasvot + pörröturkki + kirjavuus"-käsitettä. :icon_e_wink: Tietysti rankka sisäsiittoisuus tekee hallaa melkein mille tahansa piirteelle.

Keltaiset ja/tai kilpikonnat ovat kuulemma villimpiä (kilpikonnahan on "kirjava", mutta samaa geneettistä kantaa kuin keltainen), mustia jalostettiin aikanaan melkein flegmaattisiksi USA:ssa ja juuri luin sinisten olevan "epäsopivia aloittelijoille".
Meidän sinisenkantaja-musta-pörröturkkimme sain brittituomarilta luonteesta merkinnän 'lovely', vaikka oli ulkomuotoluokassa. :tongu: Kaverin kilpparinaaras taas nukkuu hänen sylissään. Leveäpäisin uroksemme (varsinainen nalle) on kyllä kiltti, muttei vähääkään pihalla. Haluaisi tosin olla ihan kirjaimellisesti ja osoittaa sen lähes joka ilta melskaamalla häkissään ulkoiluaikaan.  :prll:
En toistaiseksi menisi siis itse allekirjoittamaan mitään väitettä ulkonäön yhteydestä luonteeseen, vaikka se periaatteessa mahdollista onkin. USA:n musta-kantakin on niin sekoittunut muihin linjoihin tätä nykyä, ja poikkeuksia vaikuttaisi olevan yhtä paljon kuin sääntöjä.

Lainaus käyttäjältä: MortimerRiddle - 17.02.14 - klo:08:56
Jotkut eläinkaupassa myytävät normaalin väriset ja kapoiset hamsterit tuntuvat säilyttäneen alkuperäisen käytöksen edellä mainittuja paremmin (olematta nyt kuitenkaan villejä).

Jotkut varmasti. Tosin tukkueläimetkin tulevat nykyään useimmiten erisorttisilta (lähinnä ruotsalaisilta ja saksalaisilta) kasvattajilta, jotka vetävät jokainen omaa linjaansa. Kaksi eläinkaupasta ostettua norrea kun laittaa yhteen, niin taustalta paljastuu jotain ihan muuta kuin norrea. Jotkin suomalaiset kasvattajat edelleen ostavat myös eläinkaupasta kasvatuseläimiä, joten näitä taustoja tulee ilmi.
On vaikeaa löytää mitään logiikkaa, miksi eläinkauppaeläimet olisivat mitenkään geneettisesti kelvollisempia. Sen sijaan niiden kasvatusolosuhteet ovat vähintäänkin arveluttavia, sillä niitähän kasvatetaan rahasta. Olen kuullut ihan eläinkaupan pitäjiltä kaikenlaisia tarinoita tukuista ja siksi hekin mielellään ostaisivat eläimensä kotimaisilta kasvattajilta. Itse en menisi ostamaan esimerkiksi tyttärelleni enää hamsteria eläinkaupasta.

Lainaus käyttäjältä: MortimerRiddle - 17.02.14 - klo:08:56
Mielestäni on myös mielenkiintoista pohtia, että miksi tätä alkuperäistä tyyppiä ei vaalita? Olisihan hienoa säilyttää myös kesyhamsterit mahdollisimman aitoina, varsinkin kun alkuperäinen syyrianhamsteri on vaarassa kuolla sukupuuttoon.

Miksi vaalittaisiin? Mikä ylipäänsä on sellainen lemmikkieläinlaji, jossa vaalitaan alkuperäistä tyyppiä?
Alkuperäiset hamsterit ovat aggressiivisia (ainakin eurooppalaisista hamstereista näkemäni dokumentin mukaan). Ne ovat myös alttiimpia stressitekijöille (erään tutkijan mukaan, joka on pyydystänyt uutta kantaa Syyriasta) ja kärsivät enemmän vankeudesta. Nyky-syrkki on jo varsin kaukana villeistä esi-isistään ja hyvä niin. Nämä erakoiksi mainitut otukset kun kiipeilevät pisin jalkoja vapaana ollessaan, tilanteessa jossa alkuperäinen hamsteri olisi kauhuissaan.
Mitä sukupuuttoon tulee, lemmikkihamstereiden "takaisinjalostaminen" ei ole mikään ratkaisu. Se tuskin on edes mahdollista, saati sitten että meillä olisi mitään aitoa mielikuvaa mihin edes tulisi pyrkiä.

Kapeapäinen normaali hamsteri ei ole automaattisesti hyvä, kiltti ja luonnonmukainen. Itse asiassa nuo käsitteet ovat jopa keskenään ristiriidassa.
Lisäksi tulisi muistaa, että luonnossa evoluutiolla ei ole päämäärää. Lopputuotteet ovat aina osittain sattumankauppaa ja niiden "hyvyys" riippuu sopeutumisesta paikallisiin oloihin. Omasta mielestäni nämä kesyiksi ja vetoaviksi jalostetut lemmikkihamsterit ovat jopa eettisesti parempi valinta nykyiseen ympäristöönsä. Aitous on kyllä minustakin hieno käsite ja olisin jopa valmis ylläpitämään villikantaa jos sellaisen käsiini saisin, mutta näistä lähtökohdista se on epärealistinen ja tarpeetonkin tavoite. Hamsterit nyt vain ovat ensisijaisesti lemmikkejä täällä päin palloa. Siksi keskityn kasvattamaan mahdollisimman terveitä, ystävällisiä ja nättejä eläimiä.

Ulkonäöstä vielä, se ei ole sivuseikka. Sekä ihmis- että eläinlapset tuppaavat olemaan söpöjä ihan syystä. Sen on todettu vetoavan lajin muihin yksilöihin ja herättävän kiintymystä sekä suojelunhalua. Silti toki liika on liikaa, eikä ko. ominaisuutta tulisi jalostaa terveyden kustannuksella.

MortimerRiddle

#2
Kirjavalla lähinnä kuvasin värien kirjoa, en yhtä tiettyä väriä. Huono käsite.

En pidä eläinkauppaeläimiä parempina (mutta en myöskään automaattisesti huonompina) kuin kasvattajien eläimiä. Minua kiinnostaisi kuitenkin terveys&luonne vertailu. Ehkä hamstereiden kasvonpiirteiden leveneminen ja yleinen koon suureneminen ovat täysin normaaleja piirteitä kesyyntymisessä ja siis hyväksyttävää. Minua vain välillä kummastuttaa kun alkuperäiseltä näyttävät eläimet lytätään jotenkin huonompina, vaikka todellisuudessahan ne ovat ainakin luonnollisempia ja siis siinä mielessä parempia.  :icon_cheesygrin:

LainaaUlkonäöstä vielä, se ei ole sivuseikka. Sekä ihmis- että eläinlapset tuppaavat olemaan söpöjä ihan syystä. Sen on todettu vetoavan lajin muihin yksilöihin ja herättävän kiintymystä ja suojelunhalua

Pienet värivirheet ovat sivuseikka, paitsi jos ne kielivät muutoksista eläimen terveydessä tai käytöksessä. Tietenkään kukaan ei rumaa lemmikkiä halua, sehän on selvä, mutta kyllä minä vain näen normaalin roborovskin olevan paljon hienompi kuin mikään laikullinen tai lakillinen tms. muunnos. (ehkä vähän turhaan väheksyn niitä, mutta tämä on makuasia)
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Tiiva

Sanon tän nyt tosi asiattomasti mutta mulla tuli hirvee tarve hypätä sillalta ku luin tuon mukatietäväisen tekstin. Tiedätkö ihan oikeasti mistä suurin osa eläin kauppahamstereista tulee? onko tukku tuttu käsite? tiedätkö tukun oloista ja siitä miten hamstereita siellä häikäilemättä yhdistellään keskenään kaihtamatta sisäsiitosta ja välittämättä siitä jos toisella vanhemmista vähän viiraa päästä kun sehän on vain rahan teko kone?

MortimerRiddle

#4
Tiiva, kukapa olisi siltä tukkujen kauhistelulta säästynyt? Edelleenkään pointti ei ollut, että ostakaa eläinkaupasta eläimiä ja pistäkää ne yhteen tai että tukku on jees, vaan minua kiinnostaa hamsterin alkuperäinen ulkonäkö ja käyttäytyminen/luonne. En olisi halunnut tästä erillistä aihetta, koska halusin vain tuoda tämän pienen huomion ajatusta herättävänä sivuseikkana. Mutta mikäli se saa muut lukijat etsiskelemään siltaa jolta hypätä, niin sitten minun on paras pitää suuni kiinni ja ylläpito voi poistaa tämän aiheen ja kaikki muutkin viestini joissa suollan "mukatietäväistä" paskaa.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Vevve

Aloittaja taitaa puhua lähinnä syyrialaisista, mutta laitetaan nyt kuitenkin.

En oikein ymmärrä tätä linkitystä ulkonäön ja luonteen välillä. Luonteenpiirteet eivät johdu värigeeneistä, ja luonne on jalostettavissa samoin kuin ulkonäkökin. Esimerkiksi aggressiivinen käytös vähenee yleensä huomattavasti jo parin sukupolven jälkeen, kun jalostuskäyttöön valikoidaan vain hyväkäytöksisimmät eläimet.

En oikein myöskään nyt tajua, millainen se "alkuperäinen käytös" on, ja miksi sellaista pitäisi tavoitella? Kesyydestä on eläimelle itselleenkin hyötyä, kun se ei stressaa ihmisen kanssa tekemisissä olosta niin paljon kuin villi eläin.

Olen omistanut talvikoita, joiden isoisovanhemmat oli pyydystetty luonnosta Kazakstanin alueelta. Uros ja naaras Smilla's Austin Powers ja Amazing Grace. Olivat siis täysin kokonaan tällaisesta suvusta, ilman että niihin oli sekoitettu ollenkaan "kesyverta". Lisäksi olen omistanut eriasteisia sekoituksia villi- ja kesytalvikoiden välillä.

Kuvassa Austin Powers minulle tullessaan:


Nämä eivät kyllä hirveästi eronneet luonteeltaan tavanomaisesta kesytalvikosta, ainakaan ihmistä kohtaan käyttäytyessään. Niitä oli helppo käsitellä, eivät purreet tai pelänneet. Asumuksessaan ne käyttäytyivät hiukan vilkkaammin kuin suurin osa talvikoistani, kaivelivat enemmän ja olivat harvemmin hereillä päiväsaikaan. Samanlaisia kokemuksia kertoo myös mm. saksalaisen Hosannah's hamsulan Andrea, jolla on pitkä kokemus luonnonsukuisista talvikoista. Todennäköisesti nämä näiden isoisovanhemmat ovat olleet paljon arempia ja hankalampia käsitellä, mutta eivät ilmeisesti olleet aggressiivisia.





Ely

Lainaus käyttäjältä: Vevve - 28.02.14 - klo:22:16
En oikein ymmärrä tätä linkitystä ulkonäön ja luonteen välillä. Luonteenpiirteet eivät johdu värigeeneistä, ja luonne on jalostettavissa samoin kuin ulkonäkökin. Esimerkiksi aggressiivinen käytös vähenee yleensä huomattavasti jo parin sukupolven jälkeen, kun jalostuskäyttöön valikoidaan vain hyväkäytöksisimmät eläimet.

En oikein myöskään nyt tajua, millainen se "alkuperäinen käytös" on, ja miksi sellaista pitäisi tavoitella? Kesyydestä on eläimelle itselleenkin hyötyä, kun se ei stressaa ihmisen kanssa tekemisissä olosta niin paljon kuin villi eläin.
:peukku: Kiinnostaisi myös tietää mitä etua "alkuperäisestä käytöksestä" on lemmikkihamsterille itselleen.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Crodino

Muo lähinnä häiritsee se, että mikä tekee itsestä niin hyvän, että voi sanoa toisen tekstiä ja asiallista kysymystä "mukatietäväksi"? Ei varmasti MortimerRiddleä enään huvita kysellä.
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Lautsi

#8



Roboilla ainakin on riski siihen, että uudemman värin eli ms valkoisen ohessa on tullut tällainen "koulukiusaaja" tyyppinen käytöshäiriö. Eli yksilöillä on normaalia suurempi tarve kiusata lajitovereitaan ja erityisesti kiusaaminen ja häiriköiminen kohdistuu vähän vanhempiin ja normaalin värisiin yksilöihin.

Vitsi vitsi ;) Mutta siis mä näkisin, että jos nyt jotain selkeitä käytösongelmia on ne johtuu ihan siitä sukusiitoksesta ja usein tukkutaustasta, ei niinkään siitä tietystä väristä. Uskoisin kaiken väristen oirehtivan liian sisäsiitoksen ja suhteellisen huonojen asumisolojen vuoksi. Meillä mun lauman suhteen ei roborovskien osalta ole havaittu mitään selkeitä eroavaisuuksia. Yhden tukkueläimen olen nuorena lopettanut ja väittäisin ongelmien syyksi eläimen taustat vaikka väri olikin ns. harvinaisempi. Isompi osa meilläkin näistä "uusista" väreistä on ihan tervepäisiä ja rohkeita normaaleita yksilöitä. Ja luonteeltaan just niin roborovskeja kun norre värisetkin. Enkä tiedä siitäkään et palvelisko hamstereiden "luonnonmukaisempi" käyttäytymismalli oikeastaan ketään. Meilläkin on syyt miksi nykyisestä koirasta on tullut juuri koira eikä olla lähdetty vaalimaan lemmikkinä näitä ns. esiasteita ja villimpiä käytösmalleja vaan nimenomaan pehmeämpiä lemmikiksi soveltuvaisempia tyyppejä. Poikkeuksena toki tietyt vietit mitä on jalostettu ns. roduittain, mutta metsästyslinjainen nyt ei välttämättä pelkästään sohvalle (nukkumaan) sovikkaan ja hamsterit eivät ns. käyttölinjaa tarvitse.. Kun kyse on koko perheen lemmikistä niin mun mielestä on just oleellista, että eläimen käytös ja luonne palvelee tätä käyttötarkoitusta ja sitä ei ainakaan kasvatuksella pyritä viemään huonompaan suuntaan. Näkisin villimmät hamsterit kuitenkin suhteellisen arkoina ja sellaisina, että ne siellä luonnossa selviää. Kesyhamsterin pitää kuitenkin selvitä lähinnä juoksupyörästä ruokakupille ja siitä pissanurkan kautta pesään..
http://facebook.com/hamsterila
-Fluffy's syyrialaiset-

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Vevve - 28.02.14 - klo:22:16
Samanlaisia kokemuksia kertoo myös mm. saksalaisen Hosannah's hamsulan Andrea, jolla on pitkä kokemus luonnonsukuisista talvikoista. Todennäköisesti nämä näiden isoisovanhemmat ovat olleet paljon arempia ja hankalampia käsitellä, mutta eivät ilmeisesti olleet aggressiivisia.

...josta tulikin mieleemi, että alkusijoillaan campbellit saattavat satunnaisesti majailla ihmisten nurkissa eivätkä raporttien mukaan ole järin pelokkaita. Toisaalta syrkkien villikanta on ollut ihmisten vainon uhrina sukupolvia, jonka luulisi vaikuttavan käytökseen.

Eikä ylläpito näe mitään syytä poistaa aloittajan(kaan) kommentteja.  :no:  Mielenkiintoinen keskusteluhan tästä tuli ja kyllähän näitä välillä on syytä miettiä itse kunkin. Ylilyöntejä toki voisi välttää, varsinkin jos ne tietää sellaisiksi...

Lautsin puheenvuoroa luin aluksi ihmeissäni, kun en ajatellut tuon valkolaisen olevan niiiin paha tapaus.  :hauskaa: