• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

Saana

#495
Robot ovat kovia pissimään pesämökkiin, joten pohjallinen puinen pesämökki voi pian alkaa haista.

Minski

#496
^ Hyvä Annina ! Toi on ihan totta, enpä hoksannu mainita tuota asiaa, kun keskityin vain siihen jyrsimiskysymykseen. Robothan pissii hiirten tavoin mihin sattuu, eivät siis käytä yhtä nurkkaa vessana kuten syyrikset, joten mietin että imaiseekohan se terraarion vaneripohja pissit. Toisaalta jos siellä on hiiriäkin pystynyt pitämään ilman hajuhaittoja niin eiköhän se sitten roboillekin soveltuisi. Ja tietty, jos laittaa paksulti kuiviketta niin ei ne robot nyt niin paljon kerralla losota, että se sinne pohjaan asti varmaan meniskään.
Hamsteriton tätä nykyä

Shimmer

#497
Tosiaan nuo hiiretkin siellä tällä hetkellä, pissivät sinne tänne mutta kuiviketta aika reilusti. Pari kertaa ovat pissineet vanerin päälle, mutta mitään ongelmia ei ole ainakaan vielä sen suhteen ollut > ei ole imeytynyt vaneriin vaan jäänyt ns. klöntäksi siihen päälle.

Eli kun kuiviketta on paljon, niin ei imeydy pohjaan asti  :)  Ja kerran viikossahan tapana siivota ja pyyhkäistä se pohjakin kostealla rätillä.

Eli siinä mielessä on ihan turvallista?  :D

--

Roboista kun ei kauheasti ole kokemusta, ainoastaan syrkeistä ja talvikoista  :)

Vevve

#498
^ Hiiret kyllä pesee robot sotkuisuudessa mennen tullen, eli sanoisin että voit ihan huoleti hankkia roboja  :D

Shimmer

#499
No hyvä juttu ^  :D

Mä ihastuin noihin nyt täysin ja tosiaan sitten kun hiiristä aika jättää niin tuohon jättiterraan voisin hankkia pari roboa  :)

Jonsku

#500
Nonniin, olen nyt sitten päättänyt ostaa roboneidilleni Narsulle kamun  :)
(vihdoinki kun kerran eläinkaupasta sanottin että nuo ovat erakoita ... ja sieltä kaupasta en kyllä enää osta mitään eläimiä!)

Olen ajatellut husky-kuviosta roboa Narsulle kamuksi... Mutta kuinka totuttaminen konkreettisesti menee??

Ei kai muuten 7-8 kk ikäinen robotyttö ole liian vanha totutettavaksi juuri luovutusikäiselle poikaselle??

Niin, ja myös huskyjä kasvattavia kasvattajia (epävirallisia) voi myös ehdotella (kun katsoin virallisista Hiawatha´s ja siellä oli pelkkiä kaneja!  :shock: )
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Jinny

#501
^ Robojen kanssa ei nyt ihan vielä taida olla se tilanne, että ihan kamalasta määrästä pääsisi valitsemaan, kun kasvattajia on ihan vaan muutamia. Käsittääkseni ainakin Anninalle syntyy huskyja aina silloin tällöin, ja MirkkuH:llakin taitaa nyt olla huskyvauvoja pesässä?

Mutta täältä löytyy listantynkä epävirallisista robokasvattajista.

MirkkuH

#502
^meillä on robo-lapsia; mut ainut husky-tyttö jää kotiin :)

Jonsku

#503
^ Oijoi, ja ei oikein viitsi poikaakaan ostaa tai muuten tulisi poikasia  xD
(vaikka ainahan äitini haaveilee, että "voi kuinka olisi mukavaa jos tolle tulisi pienet poikaset, ja sitten se hoitaisi niitä"  :) )
´Sitä osaa mitä haluaa!`

aapi99

#504
No ajattelin tässä kysyä että onko roboni ravintomäärä sopiva liian pieni vai liian suuri omasta milestäni roboni on ihan hyvän näköinen eikä sillä ole sairauksia
roboni syö päivässä:
-n. rkl siemen sekoitusta
- 1ja1/2teelusikallista jugurttis jauhelihaa ym. proteiinipitoista
- 1-3 herkkupalaa esim. jogusttinappia tai muuta sellaista
lisäksi sillä on aina raikasta vettä ja mineraali/suolakivi (samassa kivessä)
 Onko ok?
pikkuinen zorroni on aivan ihana :sydan

MirkkuH

#505
Siemenseosta esillä jatkuvasti. Lihat sun muut 1-2 viikossa, samoin herkkunapit yms. silloin tällöin, ei joka päivä.

Mitenkäs kasvikset ja hedelmät, niitä voisi antaa joka ilta jotain sorttia: parsakaalia, lanttua, porkkanaa, omppua, tomaattia yms.
Ulkoa voikukanlehtiä, apilaa...

Nirppu

#506
olen opiskellut hamsterinhoitoa täällä foorumilla ahkerasti ja luin, että kiinankääpiö tykkää kaivelusta, kun taas mörttiröpö ei kaiveluun oikein kai sovellu? mikä olisi kiinankääpiölle hyvä kuivike, kun pitäisi olla mieluiten mahdollisimman pölyämätöntä sorttia? nettikaupoissa olen nähnyt jos jonkinmoista haketta ja kuiviketta, jostain täältä luin myös ruti-rexistä... vähemmästäkin sitä menee pää pyörälle!  :c8
Minä vasta haaveilen kiinankääpiöhamsterista \":lov\"

Nilla

#507
^ Ihan tuo tavallinen kutterinpuru  :)
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Nirppu

#508
joo kutterinpuru on tietty hyvää, mutta epäilyttää mahtaako se kuinka pölistä etenkin vaihdettaessa. mulla on tuo parempi puolisko tosi herkkänenäinen kaikkeen tuommoseen  :)
Minä vasta haaveilen kiinankääpiöhamsterista \":lov\"

petosiru

#509
Mulla on ollut mörttiä ja heinää/olkia sekasin ja kyllä isommat saa ainakin siinä kaiveltua.  
Paperisilppua on myös pesämatskuksi ja pahviloodia+rullia voi laittaa tunneleiksi..  :)
Jos puolisosi on allerginen heinälle, niin olki voisi silti käydä.. Itse olen ainakin huomannut ettei se pölise pahemmin.

Monet kutterinpurut ovat tosi pöliseviä, itselläki tulee joskus allergiaoireita niistä. Eli niitä en suosittele.
Ruti-Rexiä en ole vielä kokeillut, mutta se kuulostaa hyvältä. Pitkää puukuitua, tuskin pölisee pahasti..
Pitääkin ostaa ja testata kuinka hyvin imee kosteutta ym.
Eläimet ei ole mulle harrastus, vaan elämäntapa!
Ja ollu jo yli 20 vuotta.. ;D

[size=50]     Tai oikeestaan kohta 30, mut kuka niitä vuosia laskee.. ;o)[/size]