Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

Jonsku

Mulla on 1 robotyttö (jonka nimi on Narsu  :) ), ja tässä pari kyssää...

Olen ostanut Narsulle juoksupyörän, muttakun pidin juoksupyörää n. 2 päivää dunassa, Narsu juoksi siinä niin vimmatusti aina hereillä ollessaan ettei tehnyt muuta, ja päätin loppujenlopuksi ottaa pyörän pois, ja pidän pyörää vain juoksutuslaatikossa. Onko tälläinen järjestely eläinrääkkäystä???

En tiedä onko tähän kolmanteen kysymykseen ratkaisua, sillä Narsu on jo puolivuotias... Eli otan Narsun aina pois dunastaan jonkun putken/pesämökin ym. mukana koska jos joskus olen koettanut nostaa sen pois dunasta pitämällä tavallaan kättä sen edessä, mutta eihän se siihen kävele, ja jos koetan siirtää kättäni sitä lähemmäksi tyttöhän juoksee tuhatta ja sataa pakoon :( en uskalla ottaa sitä kiinni, koska pelkään jos se puree (Narsu on nimittäin ensimmäinen lemmikkini, ja kamullani on syyrialainen poikahamsu, ja se on puraissut kamujani...)

Olikahan tämä nyt sekavasti selitetty, mutta toivottavasti voisitte auttaa!  :nuija:   ja niin, kysykää selvennystä jos ette saaneet selvää ;)

Hmm... pitäisiköhän Narsu vain ottaa kahdella kädellä pois dunasta ihan niinkuin reilusti... :roll:

minsku

Saatan hankkia lähiaikoina roborovskin  :haha  En itse tiedä niistä paljoakaan mitään joten ajattelin tehdä uuden aiheen ja kysyä niistä...
Mitä ruokaa roborovskit syövät? Onko häkin paikan lämpötilalla mitään väliä?
Onko roborovski laumaeläin? Siinä ne olikin  :P  toivottavasti edes joku vastaa  :sydan
Muffa <3

Vevve

Mitä ruokaa roborovskit syövät?
-- Samaa kuin muutkin hamsterit, eli laadukasta siemenseosta ja tuoreruokaa, joka sisältää sekä eläinperäisiä tuotteita että kasviksia.

Onko häkin paikan lämpötilalla mitään väliä?
-- On väliä. Sen tulisi olla noin 18-22°C.

Onko roborovski laumaeläin?
-- On, mutta aina ne eivät tule toimeen keskenään vaan saattavat alkaa tappelemaan keskenään. Parhaiten toimeen tulevat poikasesta asti yhdessä eläneet eläimet.

Lueppas ihan alkajaisiksi nämä:
//http://www.hamsteriyhdistys.net/kaapionhoitoohje.php
//http://www.hamsteriyhdistys.net/tuoreruokinta.php

Jonsku

Lainaus käyttäjältä: "Narsu"Mulla on 1 robotyttö (jonka nimi on Narsu  :) ), ja tässä pari kyssää...

Eikö kukaan osaa auttaa?? :roll:

Mandi

Jonsku

Lainaus käyttäjältä: "Mandi"Mulla ei oo kokemusta roboista mutta mietin että mitä jos pitäisit kädelläsi jotain sen suurta herkkua? Jos olisit kärsivällinen ja liikkumatta niin se voisi uskaltaa tulla haistelemaan ja seuraavalla kerralla se voisi uskaltaa lähemmäksi ja lähemmäksi :) Ja niin vikkelän kaverin kanssa turvallisinta varmaan on nostaa kahdella kädellä tavallaan kupissa - silloinhan ne kädet on sen mielestä mukava suoja pelottavalta maailmalta, eikä se pääse niin helposti karkuun jos se pelästyy ;)

Hmm, kiitos vinkistä, koklaan  :)
Mutta tuo Narsu on kyllä sellainen että se ei viihdy kädessä jos se todellakin tietää olevansa kädessä XD Jos sille koittaa tehdä käsistä jonkun pesän sieltähän se haluaa heti ekana ängetä :pileet:  :jeps:

minsku

kiitti tiedoista  :grin:  ne tuli tarpeeseen  :sydan
Muffa <3

Lindour_

Mä en oikeen oo varma mihin osioon tää pitäis kirjottaa  :D muttakun mulla on semmonen ongelma että;
 ekaks mun piti erottaa noi kaks veljestä kun toinen rupes käymään toisen kimppuun aika kauhein seurausksin. Nyt ne on sitten erotettu, mutta se toinen (kiusaaja) on alkanut olemaan kauheen säikky ja se pelkää pientäkin liikahdusta, eikä sitä juuri koskaan näe.
Kun yritän saada sen käteen esim putken kautta ja pistän sit kantolaatikkoon tää yks alkaa huutamaan kovaa ja yrittää henkensäkaupalla juosta karkuun. En uskalla muutenkaan kauaa pitää kättä siellä (ensinnäki se on aika pelottavan kuulostax) ja muutenkin kun on purrut jo muutaman kerran..
Mietin että olisin myynyt sen, mutta eihän sitä kukaan osta kun on ihan sekasin ja muutenkin kohta vuoden vanha..

Mutta mitä oikeen pitäis tehä..? =/

käy vähän sääliks sitä..  :(
ChocoLateAurora

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Narsu"Onko tälläinen järjestely eläinrääkkäystä??

Juoksupyörähän ei ole hamstereille pakollinen, eikä välttämättä hyväkään jos hamsu jää siihen "koukkuun" eli ei tee muuta kuin juokse pyörässä. Eli ei ole eläinrääkkäystä jos ei hamsulla ole juoksupyörää, kuhan pitää huolen että hamsulla on muuten tarpeeksi virikkeitä ja mahdollisuutta purkaa energiaansa. (:

Jinny

En nyt oikein keksi oikeita hakusanoja eikä Google muutenkaan ole suotuisa, eli jos jollain olisi tallessa sen sivun osoite, missä on robovauvan kehitys kuvina (muistaakseni joka päivä kuvattu parin - kolmen viikon ajan?), niin olisin kovasti kiitollinen saadessani sen :)

Minski

^ Oletko varma, että ne oli roboista ? Löysin viestiketjun, jossa oli linkit talvikko ja campbelli-poikueista kuvattuna juuri tuolla tavalla kuin tuossa kerroit, roboja ei ollut.

Niin ja foorumin haku ei toimi kunnolla, vika ei siis ole sinun taidoissasi :)

Jinny

Kyllä mä oon aika 100% varma, että se oli robosta :) Siitä tosin en ole varma, oonko törmännyt siihen täällä vai olenko löytänyt sen Googlen ansiosta kun olen lueskellut roboaiheisia juttuja... No, ehkä törmään siihen vielä uudestaan.

Muistaakseni siinä oli koko ajan kuvattuna vaan yksi poikanen, ja voi olla että kuvassa oli joku esine (tyyliin kolikko, tulitikkuaski) josta näki, miten se kasvoi. Tai sitten se poikanen oli niissä kuvissa ihan yksin.

Minski

^ Ok. Kuulostaa vaan just samalta kuin tässä ketjussa olevat talvikko- ja campbelli-kehityskuvat.

Shimmer

Onko robot kovia järsimään esim. vaneria? Olen miettiny robojen hankkimista sitten kun ei noita hiiriä enää ole (kauan joudun varttumaan, mutta silti!) ja mulle vapautuis iso terra, jossa on noin 1cm vaneripohja. Hiiret tuota pohjaa jo muutamasta kulmasta järsiny, mutta virikkeillä olen nuo saanut hyvin tukittua, eivätkä ole sen koommin pohjaa edes yrittäneet järsiä.

Nyt heräskin se kysymys, että jos tukkisin virikkeillä nuo kulmat, niin etsisivätkö mahdollisesti uuden kohdan jota alkaa järsiä? Vai onko turvallisempaa teetättää terraan lasi/pleksipohja?

-Kiitos oikein paljon vastauksista- :)

Minski

^ Nyt en uskalla puhua kaikkien robojen puolesta, mutta omat ei ainakaan jyrsineet vanerisia pesämökkejä, sen sijaan pahvirullat ja muut pahviset jutut sai kyllä kyytiä :)