Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

jonna

Lakihan määrää että syrkille pitää olla tilaa 0,12 neliötä eli käytännössä 30x40cm ja korkeutta 20cm, kääpiölle 0,09 neliötä (30x30cm) ja korkeutta saman 20cm. Eli eipä ole kovin isot tilat mitkä ovat lain mukaan sallitut.

Joskus 80-luvulla kun mulla oli ekat hamsterit niin ne asuivat jotakuinkin tuossa pinta-alassa, häkki oli semmoinen pieni koppero mutta suht korkea. Marsuille ostettiin sen ajan mittapuun mukaan reilunkokoinen kaninhäkki. Häkki oli kooltaan jotakuinkin 80x50 cm, eli himpun isompi kuin tämän päivän syrkkiduna.

Joskus tullut mieleen että onkohan millekään eläimelle mikään häkkikoko tarpeeksi iso jos miettii eläimen luonnollista asuinympäristöä. Melkein sanoisin että ei. Mutta jos tätä alkaa miettimään ns. liikaa, on ehkä parempi olla pitämättä mitään eläintä lemmikkinä, loppukädessä ei varmaankaan yhdellekään vankeudessa pidettävälle eläimelle pysty ihminen tarjoamaan luontoa vastaavaa elinpiiriä ja -tilaa.

Mä en kanssa usko siihen että ne häkin mitat viime kädessä ratkaisee, vaan se mitä siellä häkin sisällä on. Ja osin sekin mitä eläin tykkää touhuta. Kiipeilevät kaverit saavat meillä pinnahäkin, ne joita ei kiipeily pahemmin kiinnosta, asuvat hyllykössä. Kaikilla ei ole juoksupyörää, koska niitä vaan ei pyörä kiinnosta ja tilalle tarjotaan sitten muuta virikettä johon energian saa purettua.

lentsu

Eläinsuojelulain määräämät mitat ovat aika järkyttävät, mutta onneksi nyt kyse on ollut hamsteriyhdistyksen suosituksista. Voisi muuten laittaa lakialoitteesta ehdotusta eduskuntaan päin, että heivaisivat minimimittoja vähän kohtuullisemmiksi. Niille kun on varmaan aivan yks hailee mitä laissa tuossa kohdassa lukee, niin ei kukaan taitaisi sitä lainsäädännössä vastustaakaan, vaikka senttejä olisi enemmän.  :roll:

EK05

Jees, aika edullisesti sain hankittua kahteen hamsterdunaan lisäosat, eli kunhan pääsen ulkomailta kotiinpäin niin voin viritellä dunista "kerrosasunnot".

Tulipas hämärät kuvat  :pihalla: no joktap, ihan kivan kokoiset ovat. Toinen on kaksikerroksinen ja toinen on tuollainen 2-3kerroksinen, mitenhän tuo nyt määriteltäisiin  :)
Toisen saa Hemuli ja toisen hamsterivauva jota ei ole vielä hankittukaan.

Mitä olette käyttäneet häkkien kiinnittämiseen, narua, nippusiteitä, rautalankaa? Mikähän olisi paras mahdollinen...
Tedin (cämpsy) asunto pysyy edelleen yksikerroksisena, koska on enemmän kaivelutyyppiä ja auttamattoman kömpelö.

Offtopic:
Mutta olen kyllä aiemminkin ollut ihan tyytyväinen duniin, mutta sain inspiraation tähän kerrosrakenteluun tästä ketjusta ja joidenkin ihmisten kuvista (mm. taikahamsu & Ville).
 Se on sanottava omasta puolesta, että metskun tyyli ei kyllä mielestäni puhuttele tai innosta ketään, vaan enemmän syyllistää ja tekee hamsterinomistamisesta ikävän olon.
En esimerkiksi haluaisi itse tuottaa nuoremmille hamsterinomistajille, joille useimmiten vanhemmat sanelevat tilankäytön (ei välttämättä haluta sitä tornidunaa), oloa että ovat huonoja eläinten omistajia ja että shy:n suositukset eivät oikeasti ole mistään kotoisin.

Kaikilla on toki omat mielipiteensä eläinten pidosta mutta niin kauan kun se pito asiallista ja pyritään siihen, että eletään mahdollisimman paljon eläimen ehdoilla ollaan jo aika pitkällä.

Tietenkin se on se ja sama, mistä inspiroituu jos inspiroituu ja edistää hamsterien elinolosuhteita, halusin vain tuoda esille että ainakaan tälle inspiroituneelle ei tuo syyllistystaktiikka oikein pelaa.

metsku

^Kiitos mielipiteestäsi. Pääasia on, että joku innosti sinutkin moiseen rakenteluun, sama se kuka se oli.

Mitä taas virikkeisiin tulee niin mielestäni niillä ei korvata tilaa eikä päinvastoin. Liikaa korostetaan niitä virikkeitä ja liian vähän sitä tilaa yleensä ottaen näissä keskusteluissa. Itse olen huomannut sen niin usein, että on ihan sama mitä virikettä liian pienessä asumuksessa on sillä ei ne kiinnosta. Jos taas tilaa on sopivasti niin ihan joka sentillä ei tartte olla jotain oksaa ja kiveä "virikkeenä" koska virikettä se liikkuminen ja kiipeilykin on. Hamsterille on luonnonmukaisempaa olla isossa asumuksessa ja kävellä ja kiipeillä kun olla täyteen ahdetussa minidunassa kauhean virikeläjän keskellä.

Meillä on kai sit monen mielestä vähän virikkeitä kun tyhjääkin tilaa on näkyvillä joka kämpässä. Hamsteri (syrkki) paljon kiipeilee putkissaan (todella paljon), kuskaa ruokaa yläkerrasta omaan koppiinsa, juoksee juoksulautasessa ym. Pahvirullia on sekä erilaisia koppeja, vessapaperia ja nuo edellä mainitut mut ei sit oikeen muuta.

EK05

Niin no, minäkään en mielestäni väittänyt vastaan, kunhan kritisoin tyyliä jolla asia on monta kertaa täällä esitetty.

Minusta se on huono taktiikka saada ihmiset innostumaan rakentelusta ja tuunaamisesta, että tavallisen dunan omistaja on huono ja epäkelpo omistaja. Sillä vaikka sitä ei missään vaiheessa ole (kai?) suoraan sanottu, niin kieltämättä se tunne noista jutuista tulee.

Saattaa jäädä kokonaan hyvin virikkeellistetyt dunat ja terrat näkemättä kun annetaan kuva ettei se silti ole hyvä.

Eevi

Eppu-pojan koti.  :)
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Saana

Epulla on niin ihanan virikkeellinen ja tilava koti, että aloin jo miettiä, kuka hamsu meiltä voisi muuttaa Eeville, kun tuollaisen kodin tarjoaa! :sydan

Cindu

^^ Ihan uskomattoman hieno O_O Mäkin haluun terraarion. Mutta veis varmaan ihan sairaasti tilaa ja mun huone nyt on täynnä kaikkea krääsää eikä täältä päin halvalla oikein löydy  :S
R.I.P Söpö uros roborovski normaali, s. 2008-10.08.10 ?[/size]

metsku

Toi Eevin terra on aika iso koska meillä on tommonen samanlainen puujuttu mikä tuolla oikeassa nurkassa on ja se mahtuu tuonne terraan oikein hyvin. Onko mitat 100x50x50?

Eevi

Kiitos!  :)

Mitat on 100x45x40cm
Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Nape

Epulla mahtava terra!! :taju:  :yes:

Mrk

Tosiaan hieno terraario ja vielä puinen juoksupyöräkin! :sydan Tuon tyyppiset terraariot tahtoisin meidänkin syrkeille.

Zinde

Tosia upea terraario. Oma saman kokoinen näyttää todella köyhältä tuohon verrattuna.
Mikä tuo keskellä terraariota, tummaa puuta oleva juttu on? Kivan näköinen tuo vaalea "torni" tuossa yhdessä kulmassa! :)

Lunagirl_86

Lainaus käyttäjältä: "Eevi"

Eppu-pojan koti.  :)

Tosi makee terra  :jeps:  Hienon näköstä ku kaikki sisustuselementit on puuta :)

HamsterSailor

Haluisin hamsuille hieman isommat asumukset, mieluiten lasiterrat, mutta ne painavat niin hirveästi, joten tyrmäsin ajatuksen heti, mutta sit keksin, et pleksihän on melkein sama juttu ja pleksiterran voisi tehdä ite :) Saisin kasvatettua asumusten mittoja kymmenillä senteillä suuntaan ja toiseen ja sinne sais enemmän purua ja virikkeitä. Eikä ne tulis edes hirveen kalliiksi, ja varmaan kattaisin kulut myymällä noi nykyset dunat ja gabberit :) Nyt täytyy esitellä ideaa vanhemmille. Mutta ajattelin, että saisiko pleksinpalat kiinnitettyä toisiinsa kuumaliimalla / ja tai ruuveilla :?: Ja onko pleksi ok materiaali? Onko kokemuksia?