Cushing?

Aloittaja lentsu, 08.03.09 - klo:13:28

lentsu

Lueskelin ketjua papovasta, kun huomasin joukosta tämän linkin:

http://purplekatkritters.tripod.com/syr ... hings.html

Olen harmitellut, etten tullut valokuvanneeksi hamstereita, jotka vuoden 1996 paikkeilla meillä menehtyivät EVIRAssa "suspect alopecia areata" -oletusdiagnoosilla määriteltyyn, mutta varmasti (EVIRA) perinnölliseksi todettuun ihosairauteen. Mutta tuossa artikkelissa kuvatut hamsterit ovat täysin identtisiä. Myös kuvatut oireet ovat identtisiä. Meillä oli siis tuo kuvituksen sairaus.

Olen kuitenkin tähän asti ymmärtänyt, että Suomessa cushingiin liittyisi kasvaimia? Meillä kuolleet hamsterit avattiin ja tutkittiin, mutta niillä ei ollut mitään kasvaimia, ei ihossa eikä sisäelimissä. Niiden ainoat oireet liittyivät ihoon ja yleiskunnon muuhun heikkenemiseen.

Myöskään cushingin taudista muilla eläimillä googlettaessani en löytänyt mainintaa (vaikka oireet muuten hyvin moninaiset) muista kasvaimista kuin alunperin mahdollisen häiriön aiheuttavista.

"Cushingin - tauti eli lisämunuaisen kuorikerroksen liikatoiminta koiralla on kohtalaisen yleinen sairaus. Häiriö, eli esimerkiksi kasvain, voi olla joko aivolisäkkeessä (85 – 90 % tapauksissa), joka valvoo ja säätelee lisämunuaisen toimintaa tai itse lisämunuaisen kuorikerroksessa saattaa olla muutos (10 – 15 % tapauksista)."

Voisiko joku kertoa enemmän Suomessa tavatusta cushingista? Luin aikoinaan Heidin artikkelin joka liittyi Mustikkamaan Asunnottomat -hamsteriin ym. muihin Sharondas jne, mutta näkemättä näitä hamstereita tai niiden sairautta, en silloin nähnyt mitään yhtäläisyyksiä meillä olleeseen "ihosairauteen."

Jos Suomessakin tavattu cushing on kuitenkin tuon artikkelin kuvaileman lainen, se voisi selittää myös, miten sairaus alunperin tuli suomalaisiin hamsterilinjoihin. Minähän lopetin kokonaan ko. linjan, jonka kanssa oli ongelmia, mutta sen jälkeen toinen Englannista tuomani hamsteri sairastui samaan sairauteen, ja sitä oli ehtinyt 2 kasvattajaa lainata jalostukseen. Ainakin Maxemals hamsulasta jatkui linja, jossa kyseinen uros oli mukana.

Vanhat avaustulokset 1990-luvulta ovat minulla edelleen tallella.

Olisi kiinnostavaa ja tärkeää saada lisäinfoa cushingista Suomessa. Millaisia oireet ovat? Miten kasvaimet liittyvät asiaan? Tuossa artikkelissa tai muissakaan aiheesta löytämistäni artsuissa ei ole mainittu muita kuin alkuperäinen aivolisäkkeessä oleva ja häiriön aiheuttajana toimiva (mun hamstereilta ei tutkittu aivoja tietääkseni, ainakaan avausdokumentissa ei ole mainintaa, joten cushing ei ole pois suljettu, vaikka EVIRA tuolloin teki oletuksen mahdollisesta alopecia areata -ihosairaudesta).

Uroksen, joka sairastui ja jonka jälkeläisiä pääsi jatkamaan linjaa, nimi oli Baglin's Dashing Blade. Jos pystytte jäljittämään cushing-epäiltyjen eläinten suvun niin pitkälle, olisi erittäin mielenkiintoista tietää, löytyykö tämä uros kenties kaukaa takaa.

Tyypillisesti sairaus alkoi oireilla naarailla vasta poikasten teon jälkeen, kun eläimet sitä ennen olivat olleet täysin terveen oloisia. Sen jälkeen sairaus eteni juuri naarailla kaikkein aggressiivisimmin. Ensimmäinen hamsteri, jonka mukana sairaus meille tuli, oli uros Englannin tuonti Baglin's Charming Yellow, jonka omat oireet pysyivät myöhäiseen ikään asti hyvin lievinä (ja siksi se pääsikin astumaan, kun vaikutti terveeltä, vain pään alueella karva oli hieman ohutta). Sen jälkeen sairaus näytti periytyvän varsin systemaattisesti, paitsi joukossa oli myös terveitä yksilöitä, Colbronde's Mentor pysyi aina terveenä, ja tiettävästi sen jälkeläiset (minulla oli itselläni niitä monta sukupolvea sen jälkeen) olivat myös terveitä. Sitä vastoin naaraslinja tuhoutui kokonaan, ja U-poikueessa myös osasta uroksia oli oireita. Viimeinen tämän Mayasta periytyneen linjan (Maya ja sen tytär Uzya sairastuivat, lopetettiin, avattiin ja tutkittiin) uros Colbrondes Umar kuoli minulla ikääntyneenä, ulkoisesti terveenä, ilman jälkeläisiä - en uskaltanut jatkaa sen kanssa.

Sairaus eteni täsmälleen kuten linkin kuvissa. Kuvista vain puuttuu pahin, eli vaihe, jossa hamsterin iho meni osittain kuolioihin.

Sairaus oli selvästi periytyvä, mutta sen periytymismekanismi jäi silti epäselväksi. Oletan nyt, että kyseessä oli cushingin tauti, vaikka EVIRA ei silloin sellaista epäilyä pöytään heittänytkään. Kun sairaus ei etene ihan kronologisesti isältä pojalle (vaikka emältä tyttärelle se näyttäisi kyllä etenevän), ja sukupolvia ja yksilöitä voi ilmeisestikin jäädä sairastumatta väliin, on tietysti mahdollista, että tietyissä linjoissa on lähes oireettomien urosten kautta sairaus pysyy tietyissä linjoissa ja putkahtaa aina joskus esille?

Moikka,

Yritän etsiskellä omat muistiinpanoni asiasta, aikanaan oli aikamoisen selvittelyn takana, ennenkuin pienen mutkan kautta cushingia päädyttiin epäilemään. Jos muistan oikein, linjassa, josta mulla itselläni oli eläimiä (myös omia kasvatteja), osalle ei kehittynyt cushing, vaan ne kärsivät "vain" valtavista ja ärhäköistä vatsan alueen kasvaimista. Ellen nyt puhu ihan läpiä päähäni - näistä asioista on nyt reilut pari vuotta, enkä ole ollut aktiivisena pitkään aikaan - liittyi siis silloin nimenomaan vatsakasvaimiin ja ilmeisesti lisämunuaisiin levinneet kasvaimet laukaisivat cushingin joillakin eläimistä (?). Joillakin sitten taas ilmeni oireita, muttei selviä vatsakasvaimia, vaikka todennäköisesti niitä kuitenkin oli.

Näiden meillä syntyneiden sairastuneiden takana oli teiltä ainakin Xardanin sukua, mutta nyt en muista ihan tarkasti niiden sukutaulua, pitää kaivella.

lentsu

Kiinnostavaa. Hieman eri sairaus kuitenkin alunpitäen kyseessä, koska meillä ei yhdelläkään hamsterilla asiaan liittynyt vatsan tai muunkaan alueen kasvaimia. Sen sijaan tuo, että sairastaminen johti cushingiin, kuulostaa loogiselta. Meidän hamstereissa ei ollut muuta vikaa, olivat ulkoisesti täysin terveitä ja tiinehtyivätkin normaalisti, kunnes karva alkoi lähteä ja iho hajota. Cushing jos se sitä oli, periytyi siis itsessään, ei toisen sairauden oireena. Liekö ollut tuo aivolisäkejuttu? Sitä EVIRA ei mahdollisesti huomannut avatessaan...

Xardan ei ollut tästä sairaasta perheestä. Eikä takana ole myöskään Dashing Blade - itse en onneksi ehtinyt sitä urosta käyttää. Kuten sanottu, lopetin niiden hamstereiden kanssa kasvattamisen, jotka olivat sairaasta perheestä, vaikka pysyivätkin itse terveinä. Muistelisin, että Mentor oli kuitenkin Xardanin takana, sairaan suvun terve vesa... Mutta en ole kuullut Mentorin jälkeläisten useissa sukupolvissa kenenkään sairastuneen. Ja Xardan oli poikkeuksellisen pitkäikäinen... ei oikein natsaa. Ehkä kuitenkin ongelmat muusta sukulinjasta? Mitä muista hamstereita siellä takana oli? Hienoa jos sulla on papereita vielä tallella... mä olen viskannut vanhat sukutaulut (erittäin pöljä teko) mutta säästänyt sairauksia koskevat dokumentit ja avauspöytäkirjat.

Tässä avauspöytäkirjasta 22.12.1997
lyhytkarvainen naaras, 174 g, synt. 19.8.1996
"Yleiskunnoltaan kohtalainen lopetettu hamsterinaaras. Karvapeite on harventunut voimakkaimmin pään ja eturuumiin alueelta, mutta on kauttaaltaan normaalia harvempi. Iho korvien seudulla, silmän ympäristössä ja vulvan ympärillä tumma. Pinnalliset imusolmukkeet ovat kaikkialla selvästi suurentuneet. Muutoin elimissä ei todeta silmämäärin merkittäviä muutoksia. Rakko tyhjä. Mahalaukussa ja suolessa normaalia sisältöä. Suu ja poskipussit normaalit.

HIst: Iho: Voimakas multifokaalinen ja paikoin diffuusi lymfohistosytäärinen ja lymfoblastinen infiltraatio (joukossa myö seosinofiilejä), joka paikoin korvaa karvafollikkelit ja niiden rauhaset ja ulottuu nahanalaiseen rasvakudokseen. Kaikissa näytteissä todetaan diffuusi karvanjuurifollikkelien telogenisaatio. Karvanjuurifollikkeleihin liittyvät rauhaset puuttuvat monin paikoin kokonaan. Epidermis on pääosin normaalin paksuinen. Multifokaalisesti todetaan epidermiksen hydrooppista degeneraatiota sekä yksittäisten solujen nekroosia. Lisäksi todetaan multifokaalisia subepidermaalisia rakkuloita, joissa on voimakas lymfosytäärinen infiltraatio. Samanlaisia pienempiä rakkuloita todetaan myös karvanjuurituppien seinämässä ja soluinfiltraatiota talirauhasissa.

Tulos: Atrofinen dermatoosi, suspekti alopecia areata.

Kommentti: Pahoittelemme vastauksen viipymistä ja kiitämme toimittamastanne aineistosta. Hamsterilla todetut ihomuutokset muistuttavat ihmisellä ja myös mm. koiralla ja hiirellä kuvattua alopecia areata- ihosairautta. Sen syytä ja mekanismia ei täysin tunneta, mutta sen epäillään olevan immuunivälitteinen, ts. puolustusjärjestelmän toiminnan häiriöön liittyvä. Ihmisellä sairaus liittyy tiettyihin HLA-antigeeneihin ja on siten perinnöllinen."

Tämä siis vanha litania, jonka jotkut muistavatkin. Nyt vaan tästä on tuo kuvasarja, joka on linkin sivun mukaan cushingin tauti. Sitä en tiedä, miten varmaksi ja missä cushingin tauti on noista hamstereista diagnosoitu, mutta jos on luotettavasti, sitten tämänkin avauspöytäkirjan takaa löytyy oikeasti cushingin tauti, sillä oireet ja kuvat ovat todellakin kuin suoraan mun vanhoilta sairailta hamstereiltani.

Oranssi

Minulla on kotona englantilainen eläinlääkärikirja vuodelta 1997 jossa kerrotaan cushingin olevan syyrianhamsuilla yleisen umpieritysrauhasten syövän yksi oire. Ko syöpä on syyrianhamsujen 2. yleisin syöpätyyppi - imusolmukesyövän jälkeen - ja esiintyy spontaanisti, ei siis periydy kirjan mukaan. Uutta tietoa on toki voinut tulla vuoden 1997 jälkeen.

Olen miettinyt tuota cushing-kohua paljonkin, meillä on ollut sen sukuisia eläimiä, ja ne ovat eläneet pitkään. Katkaisin kohun vuoksi rakkaan linjan R-poikueeseen, ja tuo R oli meidän kaikkien aikojen pitkäikäisin poikue keskimäärin, eli tyhmästi tein...? Siitä mm Oranssin Rock, keltainen umborous lk uros, eli 2 v 10 kk 12 pv meillä kotona.

Luulen, ettei ongelma ollutkaan missään tietyssä linjassa, vain jossain vaiheessa harrastetussa liiallisessa sukusiitoksessa, hamsuilla yleisissä kasvaimissa ja hieman myös huonossa tuurissa. Cushing-hamsut eivät tulleet tyhjästä, vaan syntyivät Suomessa, Ruotsissa ja Englannissa eläneistä tunnetuista hamsusuvuista. Kun sukusiitos purkaantui riittävästi, hamsut elivät taas pitkään terveinä.

Turhan sukusiitettyjä ovat monet nykyisetkin hamsut Suomessa, joten kannattaa varoa uusimasta ongelmia ja tutkia sukuja pidemmällekin kuin sen 4 polvea joka näkyy sukutaulussa! On aika hurja huomata, miten meidän B1-poikuetta vuodelta 1997 on kerrattu vuosien varrella eri puolilla. Löytyy yksilöitä, joiden takana on B1 x 5 - 10, jopa enemmän!

Erisukuisille tuontihamsuille alkaisi olla käyttöä, kun niitä luotettavista lähteistä löytyisi.

Sundae

Xardan tosiaan eleli kolmivuotiaaksi papparaiseksi ja kuoli vanhuuteen, ei kasvaimiin tai mihinkään muuhunkaan "epämääräiseen". Suvussa oli tietysti kourakaupalla muitakin, kun nyt vaan saisin jostain kaivettua ne sukutaulut...

Meillä epäilty cushing (tai itseasiassa vatsakasvaimet) ilmeni ensin siis Pepillä (Mustikkamaan Peppi Pitkätossu) ja sen jälkeen sen jälkeläisillä. Pepin takana joillakin oli havaittu vatsakasvaimia, joten niihin suuntasin silloin ensisijaisesti ajatuksia. Muistaakseni ainakin pari tapausta, naaraitakohan kaikki?

Hitsi, kun mulla ei nyt ole Pepin tai meidän J-poikueen sukutauluja mitenkään järkevästi tallella, vanhan koneen myötä meni kaikki sukutaulut ja paperiversiot on "jossain hyvässä tallessa". Jos joltakulta löytyy, niin saa huikata. Mia?

Löysin jotain ylös pistämääni:

"Asian arvellaan olevan niin, että sen mahdollisen Cushingin taudin laukaisee kasvaimet munuaisten alueella (kaikilla ei ole ollut täysin samoja oireita, joten ilmeisesti toisilla vatsan alueen kasvaimet leviävät sinne munuaisiin ja lisämunuaisiin asti, jolloin lisämunuaisen kortisolin eritys villiintyy). Kyseiset eläimet ovat siis näitä, joista aiemmin puhuin vatsakasvaintapauksina.

Kaikilla vatsa ei ole suurentunut niin hirveästi, olisiko sitten niin, että kasvain on jo pienikokoisena siellä munuaisten alueella. Ovat tuntuneet menevän hyvin nopeasti huonoon kuntoon ja jouduttu kipujen takia lopettamaan. Näillä muistaakseni kaikilla esiintyi mm. karvanlähtöä, kaljuja kohtia ja ihon kuivuutta. "

"Peppi ja Cinda (Sharonda's Jacinda):

Kun havainto kasvaimesta tehtiin, se oli jo pitkällä ja eteni hurjaa vauhtia: n. 4vk ennen Pepin lopetusta se oli näyttelyn BIS3 - vauhdilla alamäkeä siis mentiin. Kaksi viikkoa eteenpäin alkoi kivut ja puri (!!) terrasta nostettaessa. Tästä eteenpäin kunto vain huononi, karvat alkoivat harventua ja paikoittaan lähteä, se oleili paljon pesässä ja alkoi vaikuttaa todella kipeältä, peräpäästä näytti valuvan jotain "mätämäistä". Eläinlääkärille menimme ja päädyimme lopetukseen.  Eläinlääkäri totesi, että kasvain oli rintakehän alta peräsuoleen asti ulottuva möykky.

Cindalla aloin epäillä kasvainta mahassa n. 16-17kk iässä, mutta se ei vielä kummemmin oirehtinut. Myöhemmin se alkoi aristaa vatsaa ja nukkumaan selkeästi enemmän, samoin se usein kyhjötti loppuaikana lasia vasten silmät viirussa, kipuja epäilin. En jäänyt odottamaan karvojen lähtöä tai yhtä rankkoja kipuja kuin Pepillä, joten Cinda sai sitten lähteä viimeiselle matkalleen. Vatsassa oli pingispallon kokoinen kasvain.

Eli molemmilla näistä kasvain kasvoi ensin tosi isoksi ennenkuin oireita tuli.
Cindalla ei karvanlähtöä ollut erityisemmin (vatsa tosin tuntui melkoisen paljaalta viimeiset pari kk, se kiinnitti huomioni alussa)."

"Netissä Cushingin taudista (Cushing's disease, Cushing's  syndrome) löytyy jonkin verran juttua, mutta pääasiassa koirista ja kaikesta ei vielä tiedetä. On paljon epäselvyyttä, esim. perinnöllisyyttä ei käsittääkseni ole tutkittu juuri lainkaan. Enemmän perinnölliseksi arvellaan korostunutta alttiutta tietynlaisiin kasvaimiin, jotka sitten lisämunuaisiin levitessään aiheuttavat Cushingin taudin."

Silloin en löytänyt ainuttakaan artikkelia hamstereita koskien.

Mialla varmaan on jotain aikajanaa Shar. Jenifasta ja sen jälkeläisistä. Myös Jezebelillä oli ongelmia. Molemmat taisivat sairastua näkyvästi hyvin pian poikasten jälkeen? Sairastuneiden jälkeläisten joukossa oli kai yksi tai kaksi urosta, jotka elivät muistaakseni 5-10 kk, muutoin kaikki olivat naaraita. J-poikueesta kaksi ei tietääkseni sairastunut. Se linja loppui omalta osaltani siihen poikueeseen.

Sundae

EVIRAn patologin mukaan mikään syöpä ei periydy, vaan perinnöllistä on alttius. Kun kolmessa-neljässä polvessa perättäin on samanlaista syöpää, johon osa kuolee alle vuoden iässä, pitää kyllä hälytyskellojen jo soida nimenomaan kasvattajilla.

lentsu

Oranssi: En tiedä, kumpia hamstereita nyt tarkoitat puhuessasi "cushing-hamstereista" mutta näihin mun 1990-luvun hamstereihin ei ainakaan päde tuo sukusiitos. Toin säännöllisesti tuolloin uutta verta Englannista, ja myös Briteistä tulleiden eläinten sukutaulut olivat viiden sukupolven pituudelta täynnä eri eläimiä - ei linjasiitettyjä edes. Tuolloin elettiin myös sitä aikaa, jolloin sukusiitos (jos tarkoitat sukusiitoksella sitä tosiasiaa, että kun mennään tarpeeksi kauas sukutauluissa, tulevat samat eläimet vastaan, vaikka esim. seitsemän sukupolven ajalta ei olisi yhtään samaa eläintä) ei ollut ehtinyt vielä siihen mittaan mitä se oli 2000-luvun puolella. Sanoisin, että näillä eläimillä oli päinvastoin erinomaisen laaja geenipooli takanaan, mutta Englannista tuli kaksi urosta, jotka sairastivat tätä tautia, ja ne sen tänne jättivät. Eli kyse oli aivan selkeästi perinnöllisestä sairaudesta, joka saatiin tuonneista. Myös EVIRA näki sukutaulut ja sieltä todettiin, että selkeästi periytyvä. Enkä ala asiasta nyt sun kanssa väittelemään, koska tiedän ulkomuistista ilman sukutaulujakin aika täsmälleen, mitä vuonna 1996 kasvatin milläkin eläimillä ja muistan mitä EVIRAN edustajan kanssa puhelimessa keskustelin.

Mun hamstereilla ei ollut syöpää eikä näkyviä kasvaimia, kuten avausdokumentistakin näkyy. Niillä oli linkistä näkyvät oireet ja myös kaikki se, mistä tuossa englanninkielisessä tekstissä kerrotaan. Sitä, onko kyseessä todellakin cushing, en tiedä, mutta sen tiedän, että hamstereillani 90-luvulla oli varmasti tuo sama kuvattu sairaus ja avausdokumentti liittyi suoraan niihin oireisiin eikä mihinkään muuhun, oli sen sairauden nimi sitten xxx tai mikä tahansa. Linkissä kuvattu sairaus on olemassa, se on selkeästi periytyvä ja olen valitettavasti nähnyt sen omassa hamsulassani ja kasvatustyössäni vuosina 1995-1997.

lentsu

Noin ollen sillä, olivatko nämä hamsut jotain sukua noille briteille, jotka mainitsin tai eivät, ei ole pahemmin merkitystä, koska oleellista oli voimakas periytyvä alttius kasvaimiin, mitä taas näissä mun mainitsemissa hamstereissa ei ollut lainkaan.

Kiinnostavaksi mun kannaltani tuo linkki jää, koska se selkeästi kuvaa sairauden, joka lähes katkaisi kasvatustyöni 1990-luvulla. Jos kyseessä on oikeasti cushing, olen nyt vihdoin saanut tuolle sairaudelle, joka on jäänyt askarruttamaan minua, sen verran raju kokemus se oli, vihdoin nimen ja ulkopuolisen kuvauksen.

Nämä sairastuneet hamsterit olivat huolellisen jalostustyön tulosta, eivät mitään rutsattuja tai muuten epämääräisiä - ostin ensin 1994 silloin lopettaneelta voitokkaalta Pähkinänsärkijän kasvattajalta häneltä jääneitä hamstereita ja aloitin silloin niillä keltaisen kasvattamisen, lisäksi toin 1990-luvulla, tuona kultaisena aikana ennen papovaa  :< , lukuisia hamstereita Englannista kolmelta eri kasvattajalta eri linjoista, ja risteytin näitä suomalaisiin. Sain mm. Baglin's hamstereita monta muutakin kuin nämä sairastuneet - hienoja terveitä eläimiä. Eli itse asiassa näillä hamstereilla oli niin laaja geenipooli, että siitä voi vain uneksia nykyään, kun Englannista ei sairauksien pelossa uskalla hakea mitään.

Varjopuolena, ja ehkä tämän sairauden selityksenä, oli se, että Englannissa hamstereita pidettiin valtavia määriä todella ahtaissa oloissa (kävin tuolloin useiden kasvattajien luona, eivätkä ne hamsterit kenenkään luona siellä olisi osanneet edes uneksia sellaisesta tilasta kuin duna  :roll: ), ja jos joku sairastui, ei sitä tutkittu sen kummemmin ellei kyse ollut pahasta epidemiasta. Tuolloin kysyin näiden urosten kasvattajalta, oliko hän havainnut tällaisia ongelmia linjoissa, ja sain vastaukseksi ettei hän ole huomannut tai kuullut. Kysyin myös toiselta brittikasvattajalta, ja hän sanoi, että ongelmia on ollut ja hän on kuullut vastaavista tapauksista kyllä kyseisissä linjoissa.

Siitä olen Oranssin kanssa samaa mieltä, että rutsaamista on syytä välttää kaikin tavoin, koska se altistaa vähän kaikenlaisille sairauksille. Ihmettelen tällä hetkellä mm. joitakin ruotsalaisilla sivuilla näkemiäni sukutauluja, millaisia yhdistelmiä juuri nyt tältä kantilta tehdään. :c8

Mutta pistäkää tähän ketjuun kaikki mitä aiheesta cushing tiedätte. :)

Oranssi

Cushing on oirekimppu, tietyt oireet yhdessä. Löytyy tietoa vaikka googlaamalla. Ja kotona olevan kirjan mukaan ko oirekimpun syyrialaisilla aiheuttaa eräs tietty syöpälaji.

Meiltä löytyy sukutauluja vaikka kuinka, ja niitä kun tutkii taaksepäin, niin sukusiitosta löytyy runsain mitoin kauempaa takaa etenkin juuri noissa "ongelmasuvuissa". Tarkoitan nyt siis "cushingia Suomessa", en aiempia havaintoja hamsujen mahdollisesta alopecia areatasta.

Sukusiitosta on tehty ennen muuta Ruotsissa, josta Sharonda's toi Suomeen hienoja hamsuja, mutta sitä on tehty myös Suomessa, löytyy mm Xardanin emon takaa. Näitä voisi jonkun kiinnostuneen kanssa joskus vanhoista rek.papereista tutkia.

Ruotsissa mm Månstenens ja Stjärnvindens harjoittivat erittäin tiukkaa sukusiitosta. Tiedän, koska aikanaan ostin Månstenens McDuffin täysveljen, joka sekin oli jo sukusiitetty, ja seurasin tarinaa siitä eteenpäin. McDuffia käytettiin Ruotsissa tosi paljon, sitten sitä käytettiin tyttärilleen, ja siitä alaspäin kerrattiin ja kerrattiin niin, ettei Suomessa kyllä ikinä pystytä vastaavaan...

Näiden eläinten jälkeläisiä tuotiin sitten Suomeen, olivat kyllä ulkomuodollisesti hienoja, mutta geneettisesti varmaan aika kieroja, ja niitä löytyy juuri näiden "ongelmayksilöiden" takaa useampiakin. MOT.

Mekanismeja, joilla sukusiitos sairastuttaa, voi olla useampiakin. Yksi on alentunut immuniteetti. Toinen on tiivistynyt (tauti)perimä. Tai mahdollisesti nämä molemmat toimivat yhdessä.

Ihmisillä tiedetään useita perinnöllisiä syöpiä. Lisäksi ihmisillä tiedetään useita virusperäisiä syöpiä. Aiheuttajavirukset ovat kaikki väestötasolla yleisiä, tietyt taudit puhkeavat esimerkiksi tietynlaisen raskausajan infektion tuloksena vuosia tai vuosikymmeniä myöhemmin. On siis aika rohkeaa jos EVIRA ilmoittaa ettei syyrianhamsuilla ole periytyviä syöpiä. Hamstereiden sairauksien tutkimus on varmastikin aika lailla jäljessä ihmisten sairauksien tutkimusta, ja ko tutkimus (syövän syyt) on ihmisilläkin vielä aika lailla lapsen kengissä.

En valitettavasti pysty kovin aktiivisesti osallistumaan tähän keskusteluun vaikka se kiinnostaakin, on alkamassa tiukka työputki, eikä kotona ole nettiä. Luen silloin tällöin mihin päädytte.

Sundae

Lainaus käyttäjältä: "Oranssi"On siis aika rohkeaa jos EVIRA ilmoittaa ettei syyrianhamsuilla ole periytyviä syöpiä.

"Mikään syöpä ei suoraan periydy" tahtoi varmaan sanoa maallikolle sitä, ettei itse syöpä suoraan periydy "valmiina" (hmm, tietenkään?), vaan pitäisi sanoa, että periytyvää on se alttius, josta sitten ilmeisesti puhutaan yleisesti nimityksellä "periytyvä syöpä". Kyse ei ollut näistä eläimistä, vaan muun eläimen avaamisen yhteydessä aiemmin pölisty asia, kun eläimellä epäiltiin tiettyä syöpää, joka todettu useammalla suvussa.

Joissain ihmisten syöpien (esim. rintasyöpä) tutkimuksissahan on todettu, että tietyssä suvussa on jossakin tietyssä geenissä mutaatio, ja sen periytyessä on jälkeläisellä kohonnut rintasyöpäriski tai se altistaa suvuittain esiintyvälle eturauhassyövälle. Syystä jostakin esim. kyseinen geenimutaatio altistaa solut dna-vaurioille -> johtaa syövän syntyyn.

Sundae

Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Tuosta Sundaen viimeisimmästä viestistä ymmärsin, että kasvaimet eivät johtuneet cushingin taudista tai olleet sen oireita, vaan pitkälle ja munaisiin edetessään laukaisivat myös cushingin taudin. Korjatkaa, jos ymmärsin täysin väärin.

Näin päättelin myös itse niistä tapauksista, jotka tiesin läheltä, mutta tiedä sitten. Monista asioista päätellen näin olisi voinut olla.

Peppiä eikä Cindaa lähetetty avattavaksi, eikä tietääkseni muitakaan, mikä sinänsä on aika harmillista jälkeenpäin ajateltuna. Useamman tapauksen jälkeen oli puhetta, että jos jollakulla vastaavia tapauksia vielä löytyy, laitetaan avattavaksi. En tiedä, tuliko niitä, omiin korviini ei ole kantautunut.

lentsu

Sundae, onko sulla Xardanin tietoja vielä jäljellä jossain? Isä, emä, poikuesisarukset? Vai onko Oranssilla? Mulla muisti pätkii nyt tässä kohtaa ja jotta voisin järkevästi jatkaa keskustelua, pitäisi onkia nuo vanhat tiedot jostain. Näytän muistavan paremmin ensimmäisten keltaisteni sukupolvet kuin siitä eteenpäin. Xardan tosiaan syntyi sinä ajanjaksona, jolloin toin Ruotsista hamsuja, mutta mitkä sen takana olivat? *kiroaa sitä että tyhmyyksissä heitti joskus "tarpeettomat" vanhat sukutaulut pois* Oliko sen takana Tullamoredew?

Sundae

Lentsu, ei ole ihan hollilla nyt, enkä valitettavasti muista sitä enää ulkoa kovin pitkälle. X:n isä taisi kuitenkin olla C. Raffon ja äiti Satumetsän Wiktoria. Auttaako yhtään? Heidillä taisi olla Xardanin sisko, Xantippa tms, löytyisiköhän siltä vielä alkuperäinen sukutaulu?

Laitan sulle yksäriä tai mailia tiistain aikana muutamasta sukutaulusta.

marlena

Multa voi löytyä. Kas kun en ole heittänyt mitään pois. Mutta en suoralta kädeltä muista, mutta voin kaivaa....
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435

lentsu

Kiitos Marleena jos voit etsiä sukua. Jospa se valaisisi jotain. Toisaalta jos takana ovat Raffon ja Wiktoria, ei homma valaistu kasvaimien osalta yhtään, koska tietoni mukaan kummankaan sukuun tai jälkeläisiin ei liittynyt terveydellisiä ongelmia (Wiktorian suvusta eniten tietää Satumetsän Niina). Siihen viittaa Xardaninkin korkea ikä. Eikä sitten ole Xardun takana ruotsalaisiakaan.

Mietin vain eilen (jessus, rupesin muistelemaan sukuja nukkumaan mennessä niin että näin untakin hamstereista  xD ) että jos takana olisi Solhagas Hedera, voisi Oranssin viittaus sukusiitokseen pitää paikkansa. Se oli ainoa mulle tullut eläin, jonka sukupapereiden kohdalla vedin henkeä... oli aika tiukka. Terveydellisiä ongelmia silläkään ei ollut, mutta se oli hermostunut kuten rutsatut joskus ovat. Muut Ruotsista tuomani olivatkin sitä aaltoa, kun Thorsjön Anna toi paljon hamstereita Englannista... niiden jälkeläisiä, eli ei rutsattuja. Eli jos Hedera ei ole takana, Oranssin arvaus syistä veti Xardun osalta tyhjää.

Ehkä syyt ovat sitten muualla ja varsin todennäköisesti ovatkin. Eihän poikueessa ollut Xitte-nimistä naarasta? Muistelen, että Xitte oli EDELLISTÄ aakkoskierrosta. Mä menen nyt neljättä aakkoskierrosta...  :c8

Anteeksi muistamattomuuteni, mutta nyt puhutaan 6-8 vuoden takaisista asioista ja mulla oli silloin enemmän hamstereita ja poikueita kuin koskaan. Osasin silloin ne silti ulkoa ties miten pitkälle, mutta kun olen muutaman vuoden ollut ajattelematta noita sukuja ja paperitkin menivät, ei voi enää muistaa kaikkea.  :roll:

Raffon taisi olla Rabannen veli, ja Rabannehan on kaikkien oleellisten nykykeltaisten takana. Astutin sen Solhagas Istharilla, syntyi Colbronde's Winda, jonka astutin Susa-Erma's Nikodeemuksella, syntyi Fin Mva Colbronde's Zaradas, joka on yhden sun toisen takana, mm. Vivaldine's hamsulassa tärkeässä roolissa olleen Agathonin* takana. Tämän verran sain netistä luntattua, ja hyvin palauttikin muistiin. Eli ollaan siltä osin terveessä linjassa, että kun tuota sukua on näköjään "kiitettävästi" kerrattu, olisi melkoinen osa suomalaisista näyttelyhamstereista jo delannut, jos siellä jotain hämärämpää muhisi.  ;) W-poikue kuoli kokonaan sydänkohtauksiin, eli sydänvaivoja tuon Solhagas Istharin mukana tuli, minkä vuoksi annoin aikoinaan neuvon, jota tuskin kukaan enää muistaa, ettei W-poikuetta tai Z-poikuetta pahemmin linjattaisi. Mutta kasvaimia siellä ei ollut kenelläkään. Eikä iho-oireita tai karvanlähtöä.