Lista kielletyistä risteytyksistä

Aloittaja Hanna_Pauliina, 03.09.08 - klo:22:23

Crodino

Mulla on sellanen käsitys jostain, että mustaa ja cremeä syrkkiä ei kannattaisi yhdistää. Pitääkö paikkansa vai luulenko omiani?

Sazki

No jos se musta kantaa cremeä ja creme mustaa, niin helposti tulee geenisotkuja. :D Creme peittää mustan = k. o. hamsteri olisi creme ja musta. Käsittääkseni creme myös tekee mustasta ruskeamman ja musta cremestä hailakamman. :)
Pienimuotoista lk ja pk syyrialaisten kasvatusta värissä creme

Crodino

Mutta onko yhdistelmä ok, jos esim. mustan lähisuvussa ei ole cremeä? Auttakaa tyhmää! :nuija:

Eve87

Se on jokaisen kasvattajan oman harkinnan mukaan. Creme tykkää kyllä yleensä puskea läpi kauempaakin.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

EmmaTi

Lainaus käyttäjältä: Crodino - 31.05.13 - klo:14:23

Oliko sinulla joku tietty yhdistelmä jota mietit, kerro enemmän siitä niin on helpompi sanoa onko ok.

Oon ite kyllä yhdistellyt vaikka on mustaa ja cremeä suvuissa, itseäni ei haittaa muut voivat sitten sukutaulun perusteella itse päättää ottavatko kasvatukseen näitä mahdollisia "mustia cremejä". Hamsteria itseäänhän tämä yhdistäminen ei haittaa, eli sinänsä creme+musta ei kuuluu kiellettyihin yhdistelmiin.

Crodino

Mielessäni olisi itseasiassa ihan musta x creme yhdistelmä. Mustalla ei löydy cremeä suvusta ja cremen uroksen suku ei ole tiedossa.
Sanokaa jos ei ihan oikeasti kannata, mutta näistä olisin ihan lemmikkejä kaavaillut.

Alkemistin

^Mieluummin muu väriyhdistelmä, jos vaikka saisit lainasulhon taloon. Kumpi noista on naaras?
Ihmisten mieli muuttuu ja niitä "lemmikkejä" saatetaan yhtäkkiä käyttää kasvatuksessa, jos vaikka menestyvät näyttelyssä tai ovat poikkeuksellisen hienoja luonteeltaan. Itselläni on ns. musta creme eli aaeeBbSgsg luonnonvalkoinen naaras, melko puhtaasta creme-suvusta. En tosiaan odottanut sen kuin enintään kantavan mustaa ennen kuin naaras pyöräytti täysin mustapohjaisen pesueen. Jotkut ruosteen varaajat olivat aika pettyneitä :hauskaa:

Tuostahan nyt varmaan kävi ilmi, että itsekin teetin musta x creme -pesueen (laventeli x l.valk.).  :enkeli: Tarkoituksena oli tosiaan saada ruostetta ja ehkä suklaatakin aikaan, sillä pyrin syrkkien kasvatuksessa laventeliin pikkuhiljaa.
Creme ei niin haittaa musta-suvuissa (paitsi ehkä punerruksena, kuten Sazki huomautti), mutta joillekin creme-kasvattajille "mustat cremet" saattavat olla riesa. Itselleni se oli jonkinnäköinen onnenpotku, koska puolet ko. poikueesta oli suklaita. Suklaissa creme-perimä ei juuri vaikuta ulkonäköön, eikä varmaan laventeleissakaan.

Geneettisestihän tuo on ihan turvallinen yhdistelmä. Lisäksi aloittelevalla kasvattajalla ei useinkaan ole niin valinnanvaraa, varsinkin jos paikkakunnalla ei asu toista kasvattajaa. Ehken kuitenkaan lähtisi teettämään sekaveristä lemmikkipoikuetta ns. turhaan, jos sillä ei ole mitään jalostuksellista päämäärää. Täällä forkallakin pyörii aika paljon "myydään lemmikiksi" -ilmoituksia :icon_e_wink:

Crodino

Ok, nyt kun olen tätä miettinyt jonkun aikaa, niin etsinpä sitten lainauroksen.  :icon_cool: