• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kasvattajille

Aloittaja ennah., 21.01.08 - klo:22:34

« edellinen - seuraava »

Sennni

#15
Miksi yli 11kk vanha naaras ei voi saada ekoja poikasia?
Mikä se suositus ikä on?
Sennni

GaneshaX

#16
Lantio alkaa luutumaan n. puolen vuoden iässä. Siksi.
Suositus on 4-10kk
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Elliska

#17
Lainaus käyttäjältä: "Sennni"Hei!
Haluaisin teettää 2 talvikollani poikasia. Tyttö on kohta 1v, eli onko se liian vanha? Poika on myös n. 1v.  Kummatkin ovat terveitä. Kiitos jos vastaatte :)
1v talvikkonaaras on liian vanha, ensimmäiset poikaset pitäisi saada 3-6kk iässä (älä kumminkaan laita naarasta alle kolmikuisena asumaan uroksen kanssa).

Sarantha

#18
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Suositus on 4-10kk

Tämä on vissiin syrkkien suositusikä? Tuossa ylempänä puhuttiin talvikoista... Minä olen oppinut, että talvikon tulisi saada ekat poikaset noin 4-6 kk iässä. Itse olen laskenut naaraan ja uroksen yhdistämispäivän niin, että naaras ehtii ensimmäiseen mahdolliseen synnytyspäivään mennessä täyttää 4 kk.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Elven

#19
Mä nyt sotken hiiret tähän esimerkkiin, koska niitä olen lähinnä kasvattanut, mutta koska samat säännöt pätee kaikille pikkujyrsijöille, niin ei anneta lajien hämätä.
Eli, Hiirien suositus astutusikä on myös 3-6kk. Kerran sitten astutin hiiren, joka oli VIIKON yli 6kk. Seurauksena, hiiri oli 7kk ikäinen, kun astutus ja raskaus oli ohi, ja synnytyksen aika koitti. Lopputulos: kuollut hiiri, poikaset ei mahtuneet läpi syntymään.

Sen jälkeen olen ollut todella tarkka tuon ensisynnyttäjän iän kanssa. Ei siis riitä, että jyrsijän astuttaa ennen tuota yli-ikärajaa, vaan itse synnytys on tapahduttava ennen sitä.

Eli siis te joilla on 10-11kk ikäisiä naaraita ja haluatte poikasia... Niin ostakaa uusi naaras tähän tarkoitukseen. Ei siinä muu auta.
Eri asia sit, jos naaras on jo yhden poikueen saanut nuorempana, niin voi sillä tehdä toisen hieman vanhempanakin.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Olive

#20
Saattaahan suurin osa pitää paikkansa jyrsijöiden kesken, mutta suositusiät vaihtelee lajeittain ja kyllä vuoden ikäsen gerbiilin voi vielä astuttaa, tosin se ei tuu enää niin helposti tiineeksi.
Sen ikäistä hamsteria ei voisi enää missään nimessä, hiiristä ja rotista en tiedä.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Elven

#21
Niin tietysti astutusikä on hieman eri lajikohtaisesti, mutta se mitä tapahtuu kun ikä on ohi... Se on kaikilla sama. Mitä vanhempi ensisynnyttäjä, sitä isompi riski, että poikaset ei mahdu syntymään.
Aloittelevaa syrkkikasvatusta, värit vielä vähän hakusessa.

Sarantha

#22
Hyvä että kerroit tuon varoittavan esimerkin, Elven, niin paljon näkee noita "voinko astuttaa vaikka on sen ja sen ikäinen" -kyselyitä, että jos vaikka muutama ottaisi tuosta esimerkistä opikseen.

Minun mielestäni se kertoo myös jotain harkinnan puutteesta, jos yhtäkkiä pitäisikin saada lähemmäs vuoden ikäiselle hamsterille poikaset. Jos ne poikaset haluaa, niin miksi sitä hamsua ei ole astutettu aikaisemmin? No ehkä siksi, että se poikasajatus pälkähti juuri omistajan päähän, ja totta kai ne poikaset siinä tapauksessa pitää saada justnytheti, kun kerran naaraspuolinen hamsteri talosta löytyy.
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Nell_a

#23
Mikä on sitten kääpiöhamsterin maksimi ikä toiselle poikueelle? 1 vuosi?
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Vevve

#24
^ Vuosi se taitaa olla. Yli vuoden ikäisinä ne harvoin tulevat enää ollenkaan tiineiksi.

Marla

#25
Lainaus käyttäjältä: "Sarantha"Jos ne poikaset haluaa, niin miksi sitä hamsua ei ole astutettu aikaisemmin? No ehkä siksi, että se poikasajatus pälkähti juuri omistajan päähän, ja totta kai ne poikaset siinä tapauksessa pitää saada justnytheti, kun kerran naaraspuolinen hamsteri talosta löytyy.
Tai sitten hamsteri on vaikkapa tullut taloon jo useamman kuukauden ikäisenä, eikä ole sopivanlaista urosta tullut vastaan ennen kuin huomaakin naaraan jo olevan hieman liian vanha. Voihan toki sitä urosta kuumeisesti etsiä, voi löytyäkin, mut mä jostain syystä luulen, ettei ensikertalaiselle lainailla uroksia kovinkaan herkästi, vaan se on sitten melkein ainoa mahdollisuus yrittää hankkia jostain oma - joko löytää kasvattaja, joka suostuu myymään jalostuskäyttöön, tai sitten ostaa eläinkaupasta.

Meven

#26
Ajattelin herätellä tätä topaa eloon.. Itse kun yhä haaveilen talvikoiden kasvattamisesta, mutta tie sinne on vielä aika pitkä. Alustavasti oon pohtinut, että voiskohan viimeistään 2015 olla jo semmonen vuosi, ku vois alkaa harkita ekaa poikuetta, mutta elämä näyttää.

Oon ahkerasti yrittänyt kerätä tietoa vähän kaikesta, tänään aloin kokoamaan wordiin liudan kysymyksiä, joihin kirjoitan itselleni vastaukset jne jne. Nyt onkin muutama kysymys, joita olen pohtinut. Luin mm. tämän artikkelin, mutta muutama juttu jäi epäselväksi.

1. "Minkälaisia sukulinjoja lajissa on?" oli eräs kysymys. Minä kysynkin nyt, mistä voin asian selvittää? Onko olemassa jokin yhtenäinen tietokanta (kuten esim. koirilla)?
2. Tästä pääsemmekin sukusiittoisuuteen. Pitääkö sukusiitosprosentti laskeskella itse, kun saa molempien mahdollisten vanhempien sukutaulut? Onko tähän olemassa jotakin muuta keinoa? Pyrittekö aina nollan sukusiitosprosenttiin vai mikä on suurin, joka saisi olla?
3. Artikkelissa mainittiin myös, että tulisi valita puhtaita värilinjoja. Mitä tällä tarkoitetaan? Sitäkö, että jos vaikkapa kasvatan helmiäisnormaaleja, yhdistän aina kaksi sellaista enkä esim. normaalia ja helmiäisnormaalia?
4. Hybridit. Mistä tiedän, ettei jossakin suvussa ole hybrideitä? Näkeekö sen sukutauluista?
5. Käskettiin selvittää, mikä on kasvattamansa lajin taso ja saatavuus sekä ongelmat ja muut erityispiirteet. Nämä kai selvinnee vain kysymällä joltakin kasvattajalta eli tuskin on mitään "tietokantaa" olemassa?
6. Miten te kasvattajana suhtautuisitte siihen, että mm. vitoskysymykseni kanssa ottaisin teihin vain suoraan yhteyttä ja kysyisin? Eli vastaatteko mielellänne vai onko parempi kysellä täällä foorumilla vaan?
// 7. Oon hävittänyt tiedot, niin pitää kysyä uusiksi. Eli miten talvikoiden värit periytyikään? Eli mitä tulee mistäkin yhdistelmästä ja mitkä oli resessiivisiä jne. Lähinnä mietin helmen periytymistä.

Lisäksi otan vastaan ihan mitä tahansa vinkkejä, mitä ikinä keksittekään. Mitä olisi vielä tärkeää pohtia (artikkelissa mainittujen lisäksi) tai tietää? Miten kasvatus ylipäätään kannattaisi joskus sitten aloittaa? Onko vielä kenties jotakin hyviä linkkejä aiheesta (myös englanniksi käy)?

Minnaw

#27
Miepäs vastailen, vaikka omasta talvikkokasvatuksesta onkin jo parisen vuotta aikaa. Ehdin niitä kuitenkin kasvatella silloin vuosien 2007-2011 välillä.

1. Talvikoiden tämän hetkisestä linjojen monipuolisuudesta en tiedä, mutta aikoinaan talvikoille kaavailtiin tämmöistä tietokantaa. Täältä löytyy se vanha versio: http://talvikot.net/db/index.php?mitka Parhaiten pääset nykyisistä suvuista selville näyttelyiden sekä kasvattajien kotisivujen kautta, josta löytyy sukutiedot. Lisäksi myös omistamalla talvikoita ja saaden niiden sukupaperit itsellesi voit tarkastaa että missä mennään  :peukku:

2. Sukusiitoslaskuri: http://www.talvikot.net/db/sukusiitosastelaskuri.php
En ota kantaa nyt sukusiitosprosentin suuruuteen (koska siihen ei kai ole mitään tarkkaa sääntöä). Serkkuparitukset on mielestäni vielä ok, mutta tämän jyrkemmin en itse lähtisi linjaamaan, eikä serkkuparituksiakaan kannata tehdä kuin vain jalostusmateriaalin riittämättömyydessä.

3. Puhtailla värilinjoilla tarkoitetaan sitä, että perusväri aina paranee, kun käytetään samaa perusväriä. Eli näin ollen tulisi suosia talvikoiden kohdalla normaali-normaali ja safiiri-safiiri pareja, jotta perusväriä saataisiin parannettua. Kuitenkin hyvän perusvärin omaava normaali ja hyvän perusvärin omaava safiiri voivat olla toisilleen joskus myös se parempi vaihtoehto, jos niiden suvut täydentävät toisiaan (matala sukusiitosprosentti). Helmiäinenhän ei ole väri, vaan kuvio. Helmiäiskuvio voi esiintyä kummassa tahansa perusvärissä, ollen näin joko helmiäisnormaali tai helmiäissafiiri. Eli vaikka yhdistätkin helmiäisnormaalin ja normaalin värisen talvikon, olet tällöin yhdistänyt kaksi samaa perusväriä, eli suosit puhdasta värilinjaa. Tällöin osa poikasista on normaaleja ja osa helmiäisnormaaleja.

4. Hybrideitä ei näe sukutauluista, eikä hybridiä voi välttämättä edes tunnistaa ulkonäön perusteella. Täytyy vain luottaa, että asiantuntevat kasvattajat eivät käytä linjoissaan hybrideitä. Suvuttomien eläinten käyttö lisää aina hybridiriskiä, siksi jalostuseläimet kannattaa aina ensisijaisesti valita tunnetuista linjoista.

5. Lajin taso selviää aika hyvin näyttelyitä kiertämällä. Ilmottaudu esimerkiksi sihteeriksi ulkomuotoluokan talvikoille. Siinä oppii valtavasti! Myös kasvattajien luona vierailu ja heidän jalostuseläintensä näkeminen auttaa.
Ongelmana talvikoilla on ensisijaisesti juuri hybridit (tosin nekin nyt valistuksen kautta ilmeisesti vähentyneet), myös heikko lisääntyminen on varsinkin talvisaikaan melkoinen vitsaus. Omistamalla talvikoita pääset perille niiden erityispiirteisiin (talviturkki, sosiaalisuus jne.) Kokemuksesta oppii!

6. Minun kokemukseni mukaan talvikkokansa on oikein avointa, eli ota vain reippaasti yhteyttä!  :peukku:

7. Normaali-väri on dominoiva ja safiiri resessiivinen.
normaali x normaali = normaalinväriset poikaset
--> huom! kuitenkin jos molemmat vanhemmat kantavat safiiria niin osa poikasista on safiiria
normaali x safiiri = normaalinväriset poikaset
--> kaikki poikaset kantavat safiiria
--> huom! jos normaali kantaa safiiria voi yhdistelmästä syntyä myös safiiria
safiiri x safiiri = ainoastaan safiirin värisiä poikasia

Helmet periytyvät niin, että jotta saisit helmiäiskuvioisia poikasia, tulee vähintään toisen vanhemmista olla helmiäiskuvioinen.
Eli helmiäisnormaali + normaali = helmiäisnormaaleita ja normaaleita poikasia
helmiäisnormaali + helmiäisnormaali = helmiäisnormaaleita ja normaaleita poikasia

Itse suosittelen aloittamaan kasvatuksen niin, että omistat ensin muutamia talvikoita, joiden kanssa käyt ulkomuotoluokissa = opit tunnistamaan niiden vahvuudet ja heikkoudet ja pääset sisälle lajin perushoitoon. Ensimmäiset poikaset kannattaa teettää esim. yhteistyössä jonkun jo pidempään kasvattaneen harrastajan kanssa.

Tsemppiä talvikoiden pariin! :yes:
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Meven

Minnaw,
kiitos vastauksista!

Tuosta kuvion periytymisestä vielä.. Eli sekö menee niin, että hamsteri ei voi vain kantaa helmen "geeniä" piilevänä vaan se pitää aina myös olla sillä näkyvänä? Onko sekin siis ns. dominoiva geeni vai liittyykö nämä määrittelyt vain väreihin?

Jadelini

#29
Ostin talvikkotyttösen Faunattaresta 2 kk ikäisenä. Onko se normaalia että sen koko elämän ajan oli selässä sellainen möykky? Se kasvoi vanhetessa. Mieltäni on viime aikoina alkanut vaivata tämä. Kiitos mahdollisista vastauksista  :)

Onko robossa ja talvikossa kauheasti eroja? Olen lukenut paljon mutta olisi hienoa kuulla muiden näkemys tästä asiasta (: Kiitos !!
R.I.P Jadelini Hunni
?  5.6.2011
† 2.9.2012

Lovely Aurora
<3