Re: Hamsteritietokanta

Aloittaja Mustikkamaan, 08.06.08 - klo:20:23

Ninde

Mun mielestä toi rekisteröinnin maksullisuus pitää päättää sitten kun näkee että miten paljon siitä tulee kuluja, joka taas aivan riippuu siitä minkälainen systeemi lopulta otetaan käyttöön. Jos pitää tulostella jotain lippuja ja lähetellä niitä niin yhdistyksen puolesta (musteet, paperit, kuoret, postimaksut) niin kyllä siitä mun mielestä pitää edes jokin nimellinen maksu ottaa. Ei kai mikään taho rekisteröintejä ilmaiseksi tee omalla kustannuksellaan?

Se, että joskus on päätetty että se on maksutonta ei kai kuitenkaan tarkoita sitä etteikö asiaa enää voisi käsitellä uudelleen ja päättää toisin. (tosin mä en kyllä edes muista et missä kokouksessa tollanen olis päätetty ja nimenomaan se et missä yhdeydessä se rekkarointi olisi maksutonta, kun maksaahan se nytkin...?)

Mustikkamaan

Syyskokouksessa pari vuotta takaperin päätettiin (Niina ei ollut siinä kokouksessa, soli sillon Myrtsin Lemmikkimessuilla). Silloin kaiketi elettiin käsityksessä, että minkään sortin papereita ei lähetetä mihinkään suuntaan, vaan että rekisteröinti tapahtuu täysin sähköisesti ja sitä kautta kenellekään ei tule mitään kuluja (ellei sitten toimihenkilöt saisi palkkaa käytetystä ajasta - tuskin).

Ei minua HAITTAA, vaikka rekisteröinnistä pyydettäisiinkin joku maksu. Ideana oli kuitenkin, että tietokanta on mahdollisimman täysi tai miten se nyt sanotaankan :D ja sitä tukisi maksuton rekisteröinti.

Tottakai asioita voidaan uudelleen käsitellä ja päättää. Ei siinä mitään. En minä sitä olekaan sanonut etteikö voisi.

Men tiiä tuosta fontista tuon taivaallista. Jos todistuksista tulee jotai beisik virastotodistus-stylee enivei niin eipä kai se enää tarvii mitään hienoja fonttistoja?
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

Siis enhän mä tietenkään missään vaiheessa tarkoittanut, että hamstereilta pitäis mitään lonkkatuloksia tm. arkistoida.  xD ;D

Musulla oli hyviä ideoita. Esim. tuo poikuekaavake kasvattajalle.

Mä henk.koht. mielummin ite omalla koneella klikkailen ne sukutiedot ja sit tulostan ne ja lähetän ilmasiks kuoren ja postarin kera rekkoiroijalle, kun maksan siitä et yhdistys tulostaa ja postittaa ne (ku mä saan ilmasiks tulostettua  :D ).

Mä en kyllä nyt edelleenkään ihan ältsännyt, että mikä Juhan mielestä oli se KoiraNetin ongelma. En siis ymmärrä yhtään mitä tietokannasta muka lähtisi randomilla hakemaan?  :pihalla: Minusta on käytännöllistä että voi valita rodun jonka tietoja haluaa selata. Sieltä voi lähteä hakemaan sit tietoa joko jollain nimellä tai sitten vaikkapa kasvattajan kautta. En tiiä mikä hyöty olis saada jonkun random-erkin suku suoraan näkyviin.

Heli

Nii no kuka kokee minkäkin sekavaksi.  :) Minä ressukahan se tarvitsin yhdistyksen sivuillekin sitä sivukarttaa.  xD

Mutta en siis joo tarkoittanut ettäkö tarvitsisi samanlaista tehdäkään. Lähinnä käytin sitä yhtenä esimerkkinä. Varmasti erilaisten kantojen selauksesta on ainakin jotain apua mietiskellessä sitä millainen palvelisi juuri meitä hamsuharrastajia parhaalla mahdollisella tavalla.

Yks esimerkki on kans harjisten tietokanta http://www.chinesecrested.no/en/kennels/ Sitä en ole itse hirveästi selannut. Tai minusta tuo on jo astetta sekavamman oloinen. Eritoten jos ei tiedä mitä etsii.

Mustikkamaan

Onko Juhalla jotain uusia ajatuksia tietokannan suhteen? Katos, ketä muuta me voitas häiriköidä asian tiimoilta :D  :oops:

Että miten mikäkin olisi toteutettavissa ja osaisikko tehdä itse tai pitäisikö ostaa ulkopuolelta? Tietty varmasti menee aikaa jo asioiden pohtimiseen ja testailuun, joten ymmärrän toki ettei välttämättä ole ehtinyt edes päästä niin pitkälle (sikäli mikäli on ollut edes aikaa paneutua asiaan). Mutta kunhan utelen!  :sydan

Mustikkamaan

^Ei ihmisiltä löydy ehdotuksia - odottavat kaikessa hiljaisuudessa valmista kouraan ja valittavat sitten kun ei kelpaakaan :)

Minun mielestäni siinä olisi kiva olla

* hamstereiden tiedot samaan tapaan kuin Mirin tietokannassa

* rekisteritodistus + rekisteröintimahdollisuus - ja juurikin tuo on kiva että voisi valita vanhemmat valikosta ja sitä kautta saa suoraan sukutaulut kuten Mirin systeemissä

* poikuetietojen tulostusmahdollisuus

* yhdistyksen valtuuttamilla henkilöillä vain mahdollisuus lisätä hamstereita - mahdollisesti voisi sillainki tehdä että ensin yksityinen ihminen täyttää hamsterinsa tiedot ja laittaa kuvat ja ne pääsee nettiin kun joku hyväksyy ne (sikäli mikäli tämän kaltainen homma on toteutettavissa jotenkin, jotta tietokanta saataisiin mahdollisimman pian ajantasalle)

* kuvan lisäämismahdollisuus olisi kiva, mikäli se on toteutettavissa - jos vain yhdistyksen tyyppi saa lisätä, niin sitten se varmaan on hankalampi homma

Jos hallitus tekisi jonkun perusteellisen ehdotuksen, niin voisi päästä eteenpäin.

Heli

Täytyy kyl sanoo et kova halu ja tarve olis mullakin päästä jotain tämmöstä tietokantaa käyttelemään. Menetin nyt mahikset siihen aiemmin käyttämäänikin, kun sepä ei vistassa toimikaan ja nyt oon ihan ilman tietokantaa.

En osaa oikein kummempia rakentavia aatoksia esittää. Musulla on edelleen ollut minusta hyviä ideoita. Pitäis varmaan tietty alkuun muutenkin olla käytössä koeversio jota voitas sitten testailla ja sen kautta mahdollisesti vielä kehittää (tai no useinhan sitä kehittämistä tulee muutenkin aina matkanvarrella).

Aikooko yhdistys ajaa tätä tietokanta-asiaa jotenkin?

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"* hamstereiden tiedot samaan tapaan kuin Mirin tietokannassa
* rekisteritodistus + rekisteröintimahdollisuus
* poikuetietojen tulostusmahdollisuus
* yhdistyksen valtuuttamilla henkilöillä vain mahdollisuus lisätä hamstereita
* kuvan lisäämismahdollisuus
Ihan kiva. Lisäisin vielä L1 maininnat, jos kerran jalostuseläimille ne toivottaisi.
Olisiko yhdistyksen valtuuttama henkilö virallinen kasvattajanimellinen kasvattaja?

Myönnän etten lukenut koko triidiä alusta, mutta miksi pitäisi lähetellä jotain joutavia rekkaripapereita enää nykyaikana? Eikö sen numeron voi itse riipustaa paperiin, jonka antaa eläimen mukana?
Jos kasvattajat vois vaikka ostaa niitä numeroita sähköpostitse esim. 10 kpl = 2e tai 50kpl = 8e. Ja ne numerot lisättäisiin sitten sähköiseen tietokantaan SHYn puolesta. Sähköinen rekkaritietokanta netissä, ei mitään turhaa paperia.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

Mun mielestä idea vaan on kaiketi siinä, että yhdistyksen pitää hyväksyä se rekisteröinti (tai mun mielestä ainakin pitää hyväksyä, että kaikki on ok) - ettei kuka tahansa voi rekisteröidä mitä tahansa ja sitten se vaan on yhtäkkiä siellä tietokannassa o.O

Mootan ihan tohkeissani et jos me saatas semmoi tietokanta :) Jos ei muuten, ni must semmoi vapaaehtoinenkin olis jo kiva - kunhan saatais jonkinnäkönen pystyyn. Siis semmoi et voi vaan perustaa käyttäjätilin (kun valvoja voi sitten hyväksyä sen henkilön, niin sinne ei tuu ihan ketä tahansa) ja sitten se henkilö voi itse lisätä tietoja. Must sekin on ihan vaihtoehto, vaikkei pääsiskään hakemaan suoraan sit rekisterinumeroa. Se olis kaikista vaivattomin. Semmosen vois sit alkuun tehdä niin, että kasvattajanimelliset kasvattajat voi tietyn aikaa listata omia poikueita. Sitä kautta voi sitten muut lähteä laittamaan yksittäisten hamstereiden lisätietoja (näyttelytuloksia, poikueita jne.)?

Kö?

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Aikooko yhdistys ajaa tätä tietokanta-asiaa jotenkin?

Mustki olis kiva tietää, että missä mennään :)

Hienoa Juha!  :)

Tosiaan luulen kans, että olisi hyvä että kasvattajanimelliset saisivat itse lisäillä sinne tietoja, koska ihan oikeasti se työmäärä on valtava mikä tulisi kaikkien kasvattajien tietojen lisäämisestä. Itsestä tuntuu kohtuullisen isolta hommalta pelkästään omien tietojen kasaus, koska poikasia on syntynyt valtavasti.
Kaikille tuota lisäämismahdollisuutta ei kuitenkaan voi mitenkään antaa, koska sen tietää että terrorisointi lähtee siitä. En ihan heti usko, että nimellisten kohdalla tarvitsee kamalasti tahallista virheellisten tietojen levitystä pelätä.

Ai niin, tuli mieleen yksi juttu... Koirapuolella sain tietää, että kasvattaja ei saa julkaista kasvattiensa sairauksista tietoa ilman omistajan lupaa. Sama pätee tietysti hamstereihin, vai?  :S Eli mitenhän tämä vaikuttaa esimerkiksi hybridiepäilysten merkitsemisessä kantaan? Ja sitten tosiaan ne itse tehdyt diagnoosit jotka voi olla tosi pielessä, vaikka diagnoosin tekijä olisikin omasta mielestään oikeassa...

Ninde

Mun mielestä mein pitäis perustaa joku "tietokantakomitea" joka tätä asiaa lähtisi suunnittelemaan, kehittämään ja ajamaan eteenpäin. Tietokannan hankkiminenhan on päätetty jo joskus pari vuotta sitten, mulla ei ole tarkkaa muistikuvaa milloin koska en ole itse ollut silloin mukana, ja on siitä asti roikkunut lähinnä sanoina toimintasuunnitelmassa.

Tähän komiteaan voisi hyvin kuulua muitakin kuin hallituslaisia, juurikin esim. Juha ja muitakin innokkaita (olettaen että Juha on innokas asiaa toteuttamaan  :) ), uskoisin että meillä on hallituksessa muutama ihminen joilla ei rahkeet juuri nyt riitä paneutua juuri tähän asiaan sen enempää (kuten esim. minä itse), niin siksi olisi tärkeää, että saataisiin mukaan ihmisiä joilla riittää aikaa ja ideoita, jotta saataisiin asia etenemään!

Mustikkamaan

Musta se rajottaisi ihan kauheasti tiedonkulkua jos ei saisi laittaa kasvattien sairauksia julki :S Onko se ihan lakipykälä jopa? Mun mielestä diagnooseja ei edes voi laittaa ilman, että eläinlääkäri olisi sen varmaksi todennut - toki sekin voi mennä pieleen, mutta on se nyt paljon varmempi. Haluaisin ainakin omista kasvateista + omistamistani hamstereista lisätä tietoja - esimerkiksi kasvaimet ovat ihan selkeä juttu. Sitten voisi vain yksinkertaisesti lisätä sairastuneen oireita ilman diagnoosia, jos sen tekee itse. Knikit olisi myös minun mielestäni hirmu tärkeä pystyä lisätä, plus se minkä ikäisenä knikki on havaittu.

Munki poikueet ym. on tosi iso duuni, joten oon kyllä lopulta samaa mieltä siitä että kasvattajanimelliset vois itse lisätä myös.

Mulla on paljon mun kasvattien papereita vanhoissa rekisteritodistuksissa (rekisteröijillä), yritän kinua niitä lainaksi että saisin takaisin ne tiedot (sen aikaiset ovat pitkälti hukassa) - vähän heikolla menestyksellä kyllä on tullut vastausta... Saisin nekin laitettua, jos vaan saisin paprui lainaksi. Toivottavasti onnistun vielä :)

Mä voin ainakin auttaa kaikilta osin tietokannan suunnittelussa ja tarvittaessa sisällöntuotossa jne.

On kyllä ihanaa että Juha jaksaa moista suunnitella ja pähkäillä  :sydan

Niina-03

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mun mielestä diagnooseja ei edes voi laittaa ilman, että eläinlääkäri olisi sen varmaksi todennut - toki sekin voi mennä pieleen, mutta on se nyt paljon varmempi.
Eläinlääkärin antama diagnoosi on vähän varmempi kuin vuosia kokeneen kasvattajan arvelu asiasta. Nuoremmat harrastajat ainakin voivat mennä metsään noissa sairausarvioissa. Kokemukseni mukaan osa eläinlääkäreistäkin (syrjäseuduilla) antaa ihan puutaheinää lausuntoja hamsuille, joten minä luotan vain itseeni ja Eviraan  :D Varmin tieto tulee avauksesta.

Ehkä parempi ettei tehdä diagnooseja sairauksista tietokantaan, mutta voihan siihen laittaa kohdan "kasvatukseen vaikuttavat terveystekijät" johon saisi ainakin knikit, rakenneviat, hammasviat, sokeritauti-juopot, kasvaimet, ennenaikaiset kuolemat (sydänviat).
Ei kai sillä sairaudella merkitystä ole, ellei se jalostukseen vaikuta? Sikäli nuo tassutulehdukset tai murtuneet jalat voi unohtaa.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Mustikkamaan

Niina, käytännössä ajoin takaa ihan samaa asiaa kuin sinäkin, en vain löytänyt sopivaa sanamuotoa :)