• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

eta

#480
Juu, olen käynyt kyseistä sivua tutkimassa. Tuntuu vaan ettei vielä kaikkea siitä ymmärrä. Täytyy oikein syventyä asiaan kunnolla. ;)

Mustikkamaan

#481
Noita haitallisia yhdistelmiä on vain kourallinen: laikukas x laikukas, vaaleanharmaa x vaaleanharmaa, satiini x satiini - siis syyriksissä.

Käytännössä noin muutoin voit yhdistää ihan mitä tahansa ihan minkä kanssa tahansa. Se, mikä on tulos, on toinen. Eli karkeasti muotoiltuna: jos yhdistät mustan ja valkoisen, et saa musta-valkoista eläintä, vaan sitä mitä niiden perimät antavat myöten.

Musta valkonauhainen x keltainen on hyvin tavallinen yhdistelmä. Mustan- ja keltaisen sukuisilla väreillä saa aikaan hyvin suosittuja koktaileja - keltaisia mustia, kilpikonnia, valkokirjokilpikonnia... Perimä kuitenkin ratkaisee. Mikäli sinun keltaisesi ei kanna mustaa, urospoikaset ovat normaaleja ja naaraspoikaset normaali kilpikonnia. Osa on myös valkonauhaisia (tai sitten kaikki tai ei yksikään, tuuri päättää). Mikäli se kantaa, sieltä tulee myös musta kilppareita (ja valkokirjokilppareita) sekä mustia uroksia. Keltainen on se monen mielestä kinkkisin juttu, vaikka loppujen lopuksi se on pitkälti matemaattinen juttu.

Aina saa kysyä jos ei tiedä tai ymmärrä! Kaikista artikkeleista tai selatuista keskusteluista ei saa selvää vaikka kuin yrittäisi - ei välttämättä tästä minunkaan sepustuksestani - joten kysy ihmeessä jos on kysyttävää :) Nää värien periytymiset on ihan yberhelppoja, kun vaan hiffaa sen lähtökohdan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Allu&Vallu

#482
Moips taas.
Huomasin, että noi mun kuvat ei näykkään täällä :/ no, mutta tässä olis sitten toinen kysymys. Kun kohta puolin pitäis alkaa sitte tunnistamaan noiden vauveleiden sukupuolia. Eli, mistä tiedän ketkä on tyttöjä ja ketkä poikia? Onko netissä missään mitään kuvaa esim. miten sukupuolet eroavat? Vähän pelottaa tää vaihe, koska jos satunkin erehtymään. Lisää vauvoja en toivoisi tähän huusholliin enään.

eta

#483
Kiitos, tuo riitti tähän hätään.
Värigenetiikka kiinnostaa minua mutta jotenkin tuntuu etten vielä kaikkea ymmärrä.
Enkä tosin vielä tunne kaikkia syrkkien värejäkään niissäkin on opetteleminen.  :)

Mustikkamaan

#484
Ai niin ja roan x roan, valkomahainen x valkomahainen, roan x valkomahainen - ne on kans haitallisia (tulee silmättömiä lapsia).

Hyvä että oli jotain apua tuosta sepustuksesta :)

Niin ja jos sinulla ei ole jo Tietopussia, niin kannattaa tilata, se on tosi kätsä!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

eta

#485
Laitoin tietopussista tilauksen viime viikolla. Joten sitä odotellessa.   xD

Mindi

#486
Ystäväni haluaisi tehdä hamsuillamme poikueen. Mitä tähän vastaisi? Uros on paljon yli vuoden. Naaras on 6 kk ja viikko ja vähä päälle. Mitäs sanotte? Kannattaako vaiko eikö kannata? Kipeästi vastauksia!!
Mindi R.I.P. 14.12.2008 ;<<<
Tuleva syyrialainen 1.4. <33

Nilla

#487
Kannattaisi nyt ensin lukea poikasten teettämisestä vähän lisää.  :)  Et muuten kertonut, mitä lajia hamsterinne ovat.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

KaisaM.

#488
Jos ainoa syy on tyyliin "kaveri ehdotti ja poikaset on niin söpöjä" niin ehdottomasti ei kannata. Poikueen teettäminen tuo mukanaan ison vastuun, emo voi saada komplikaatioita ja tarvita kipeästi eläinlääkärin apua, joka voi maksaa mansikoita. Poikasia voi tulla yli 15 jolloin kaikille on löydettävä hyvä koti, tilaa pitää olla poikasille jotka eivät välttämättä saakaan kotia. Poikasten teettäminen ei ole mitään leikkiä, ja ennen poikastenteko-päätöstä olisi hyvä opiskella asiasta kuukausia ja vaikka vuosia jos siltä tuntuu.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

GaneshaX

#489
Pistän tämän tänne kun en sopivampaa paikkaa äkkiseltään keksinyt:

Kasvattajanimettömien lista on hienosti järjestelty, ja samantyylinen tosiaan kuin kotisivu lista olis just hyvä. Kiitos Minski.
Paljon selkeämpi :yes:
On vain jäänyt hieman epäselväksi että mitkä on kriteerit jotta pääsee listalle. (paitsi että poikasia syntyy säännöllisesti ja selkeästi tietyissä väreissä ja turkkimuunnoksissa) Eli kuinka monta vuotta pitää kasvattaa omaa linjaa ennen listalle pääsyä?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

KaisaM.

#490
^Kasvattajanimettömien listalle pääsee kaiketi kun vain kirjoittaa omat yhteystiedot ketjuun. Ja kai on myös hyvä olla oman kasvatuksen tavoitteet tiedossa.  :)

Kasvattajanimellisistä muuten, olen itse pannut merkille että kasvattajanimeä hamstereille on suht vaikea saada. Koirille on esim. helpompi saada kuin hamstereille mielestäni. En nyt kritisoi, mutta kysyn vain miksi esim. pitää omistaa tietty määrä eläimiä ja pitää olla näyttelytuloksia nimen saadakseen?
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Aya

#491
^jos haluaa nimensä listaan laittaa, niin kyllä mä odotan, että kasvattajalla on perustiedot hallinnassa (mm. värien tuntemukset), hieman pohjaa kasvatukselle (on jo siis jokunen poikuea syntynyt, hieman suunnitelmia kasvatuksensa suhteen: tavoitteita, kasvattamansa värit selvillä...). Näin lyhyesti.

KaisaM.

#492
Niin, toki, jos kasvatuksen tavoitteet tiedossa niin toki myös nuo täytyy olla.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Ninde

#493
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM."En nyt kritisoi, mutta kysyn vain miksi esim. pitää omistaa tietty määrä eläimiä ja pitää olla näyttelytuloksia nimen saadakseen?

Anojan tulee omistaa vähintään 2 naarasta ja 1 uros jokaista kasvattamaansa lajia sekä turkkimuunnosta kohti

Onko toi sun mielestä jotenkin paljon vaadittu? Ja näyttelytuloksiahan ei sinällään vaadita minkän näköisiä, mutta SKJL:n nimisäännöt vaativat vähintään 2 rekisteröityä eläintä/laji (ja vähintään 1 joka rodusta) ja rekisteröidä voi vain L1-maininnan saaneita hamstereita. Ei siis vaadita mitään muuta näyttelytuloksia kuin nuo L1-maininnat (ja nekin rekisteröintiä varten).

KaisaM.

#494
Oho, taitaa olla lukihärö kun joskus olen lukenut noista määristä mielestäni muuta.  xD No ei niistä sitten kaiketi mitään.

Mutta tosiaan juuri nuo L1-maininnat on ne mitä tarkoitan, esim. minulla kun on niin vaikea kulkea minnekään pk-seudulle tai Tampereelle näyttelyihin niin sen takia vaikka joku hamsu olisikin L1-maininnan arvoinen niin en voi hakea nimeä. Olen joskus miettinyt että eikö se selvä selonteko kasvatustyöstä, jalostuseläimistä, periaatteista ym riittäisi. Mutta yhdistys toki tekee miten parhaaksi näkee.  :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.