• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Ei-standardivärien nimitykset

Aloittaja Mustikkamaan, 17.06.08 - klo:11:39

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

Hallitus päätti tammikuussa:

13. Ei-standardivärien nimitykset - ohjeen tekeminen
Kasvattaja esittää hallitukselle ehdotuksen värin viralliseksi nimitykseksi. Hallitus voi myös pyytää ehdotuksia kasvattajilta. Jos nimitystä ei ole päätetty, tulisi siihen saakka käyttää ainoastaan geneettistä merkintää. Tällä pyritään siihen, että uusista väreistä käytettäisiin kaikkialla samoja nimityksiä.

Olettehan ottaneet tämän huomioon? Onko tästä asiasta mielipiteitä?

Esimerkiksi "punasilmäinen ruoste" olisi bbpp, "ruskeasilmäinen keltainen musta" (jonka värinimitys olisi paljon parempi olla keltainen-suklaa, koska siltä se käytännössä näyttää) on aaTobb/aaToTobb jne.

Voitaisiin tehdä joistakin yleisistä väreistä esitykset?

Esimerkiksi tuo keltainen-suklaa on helposti "todistettavissa" sopivaksi värinimitykseksi.

Punasilmäinen ruoste ei ole väriltään punasilmäinen ruoste, enemmän se on voimakas oranssi - olisiko se sitten "oranssi"?

Värinimitystenhän pitää olla mahdollisimman selkeästi väriä kuvaavia - esimerkiksi ruskea- ja punasilmäisyys muuttaa värejä merkittävästi erilaiseksi, joten jos esimerkiksi suklaa olisikin "ruskeasilmänen musta", niin sehän olisi ihan päin mäntyä, eikö?

Hopeamusta on mielestäni oikein kuvaava, samoin kuin hopeakyyhkynharmaa (aaSgSg + aaSgSgpp).

Umboroukset voisivat mielestäni olla ihan sellaisenaan, sillä umborous toimii samalla tavoin kaikkiin värimerkkisiin väreihin kuin normaaliinkin.

Muita ideoita?

Campbelliväritykset ovat aika vakiintuneita ja melko kuvaavia, joskin samppanjan värinimitystä on pohdittu, että ehdottomasti kuvaavampi on luonnonvalkoinen. Samppanjahan on keltaista - ja sitä aaddppbb-geeninen eläin ei tosiaankaan ole.

Lila fawn on vähän outo nimi, mutta onko tätä väriä eniten kasvattaneella, eli Niinalla, jotain parempaa käsitystä - että onko se hyvä nimitys vai ei? Fawn saa minut ainakin ihan kysymysmerkiksi, mutta en tiedä onko siitä syytä edes päättää mitään erityistä.

Tämä on ihan tämmöistä karkeaa pohdintoa, mielestäni tästä olisi myös hyvä keskustella.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Elliska

#1
Onko tämä vain syrkeille ja cämpsyille? Entä robot? Huskylle ja platinalle ei ole vielä geneettistä merkintää.

Heli

#2
Niin, kun tosiaan tyhjästä on paha nyhjästä, kun periytyminenkin vähän hämärän peitossa. Että mun mielestä vähän tyhmä päätös.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Mustikkamaan

#3
Joo, niistä vaan pitäis vakiinnuttaa joku nimitys. Husky nyt ainakin on selkee - siitä tuskin kukaan on mitään vastaan. Mutta onko platina sitten platina vai isabella - sitä nyt kaikki vaihtelee oman maun mukaan?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#4
^Ei, vaan osa käyttää huskystä nimitystä isabella ja platinasta husky.  :P Minkä logiikkaa en henk.koht. ymmärrä. Mulla on mielestäni hyvät selitykset sille miksi mitäkin nimitystä tulisi käyttää.  :D Tosin en siis ole edelleenkään päässyt omin silmin todistamaan sitä periytymistavan todenperäisyyttä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Ninde

#5
Mä oon keränny listaa noista mille pitäis noi värinimitykset hyväksyy, mut se on vähän vaiheessa vielä. Ja sehän ei sit tarkoita sitä, etteikö sitä värinimitystä pystyis myöhemmin muuttamaan uudelleen, tarkoitus vain olis, että alunperinkin (siis kun tulee uusii värei) käytettäis samoi nimityksii.

Toi geneettinen merkintä -juttu oli munkin mielestä vähän tyhmä päätös, mutta se niin silloin haluttiin ja päätettiin...

Mustikkamaan

#6
Periaatteessa toi geneettinen merkintä käy niissä tapauksissa, kun uusi väri syntyy jo olemassa olevista alleeleista. Mikäli ilmaantuu jokin ihan uusi väri, jonka periytymistä ei tiedetä, voitaisiin mun mielestä heti alkumetreillä vain sopia joku yhteinen nimi.

Edit: ja tässä taas nähtiin, miten pihalla mä noiden robojen säädöistä oon :D Mun mielestä Heli olisi juurikin sopiva ehdottamaan niille nimitykset, koska kokemusta on varmaankin eniten?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#7
No en tiedä onko mulla eniten kokemusta niistä (tuskin), mutta tosiaan noita nimityksiä ja periytymisjuttuja ollaan yhdessä muutaman kasvattajan kanssa puitu ja mietiskelty ja tultu siihen tulokseen että tämän hetkisten tietojen puitteissa sopivimmalta tuntuisi ehdotus joka on mun kotisivuillakin nyt esiteltynä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Saana

#8
Ollaankos näitä vähään aikaan mietitty? Nuo robojen värit kun itselle ovat lähinnä tärkeimpiä niin haluaisin, että tehtäisiin ainakin joku väliaikainen ratkaisu husky-kuvioiden kanssa.

Itse olen alkanut merkitä värejä "normaali husky (res.)" ja "normaali husky (dom.)". Eli res. tarkoittaa resessiivistä kuviota ja dom. dominoivaa. Parempia saa ehdottaa, mutta toivoisin jonkinlaista yhtenevää linjaa asian kanssa.

Senkin puolesta näistä molemmista kuvioista olisi hyvä olla jotain informaatiota SHY:n sivuilla, kun osalle roboharrastajista ja -kasvattajista nämä kuviot eivät ole ollenkaan selkeitä juttuja.

Pertti

#9
Samaa mieltä ylläolevan kanssa! Itseasiassa, olen hallitukselle lähettänyt viestiä aihetta sivuten viime vuonna.
Kyllä aina yhen voi ottaa!