• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kasvattajan vastuusta...

Aloittaja Niina-03, 15.07.08 - klo:21:03

« edellinen - seuraava »

Niina-03

Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, miten kasvattajat mieltävät vastuunsa kasvattajana. Ajatteleehan jokainen, että on vastuussa teettämistään poikasista? Eli jotain tälläistä...

 :sydan  Pyrkii teettämään terveitä poikueita, jalostukseen soveltuvilla eläimillä joiden takana ei ole suurta alttiutta perinnöllisiin ongelmiin ja sairauksiin.
 :sydan   Miettii yhdistelmiä. Jos laittaa yhteen mitä sattuu, tulee valitettavasti mitä sattuu poikasia, joka ei todellakaan ole kasvatuksen tavoite.
 :sydan   Hankkii poikasille suoraan hyvät kodit, tai ainakin pyrkii siihen esim. ilmoittelemalla poikueistaan kuvien kera.
 :sydan  Välittää siitä mihin poikaset menevät ja voi sanoa ostajalle myös ei, jos kyse on paikasta johon ei halua eläintä myydä. Ei hamsuja kissakoteihin, missä on pieniä lapsia tms.
 :sydan   Ei mene siitä, mistä aita on matalin... eli ei täytä eläinkauppoja täyttämisen ilosta ja mahdollisimman vähällä vaivalla.
 :sydan   Ruokkii eläimensä hyvällä ruoalla ja varustaa poikaset ohjeilla ja papereilla.
 :sydan   Jos ei ole tarpeeksi tietoa asioista, niin tutustuu tähän taiteen lajiin pari vuotta ennen aloitusta. Pohjatietoa on saatavilla runsaasti, jos vain viitsii hakea. Kasvattajan pitäisi kuitenkin neuvoa ja opastaa poikasen ostajia. Mitä enemmän kasvattaja tietää, sen parempi hänen kasvateilleen ja niiden ostajille.

 :roll: Tympii vaan niin silmät päästä, kun jotkut ajattelevat kasvatusta eläinten iloisena sekoitteluna. Ei ajatella mihin laitetaan ne poikaset, eikä väliä mitä yhdistetään. Ei niillä hamsuilla silloin ole hurraamista uudessa kodissakaan, jos kunnollisia ohjeita ja taustatukea ei ole. Sivukylältä tulee tyttö, jolle eläinkauppias on sanonut ostavansa poikasia ja heti laitetaan useampia naaraita paksuksi. Jees! Olen kasvattaja.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

#1
Saanen linkittää tänne Poskipussiin kirjoittamani artikkelin, jonka olen siis kirjoittanut viime syksynä lähinnä koirien kasvattajakurssin innoittamana ja sen varmaan osaltaan tekstistä huomaakin. Toivon että ko. artikkeli on saanut edes jonkun pohtimaan näitä asioita, silloin se on saavuttanut tarkoituksensa. :)

Alkaisinko kasvattamaan hamstereita?

Niina-03

#2
Niin totta, kiitos Ninde. Saanko pölliä linkkiä sivuilleni?

edit: Kiitos. Tuo pisti ajattelemaan vakavasti kasvatuksen perusajatuksia.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

#3
^Ilman muuta. :)

X-File's/JonnaMilaya

#4
Ei kissakoteihin????? jos tällä tarkoitetaan stressiä ja karkulaisia, niin kyllä koira on tasa-arvoinen kissan kaa. Ei kaikkia katteja noi hamsterit kiinnosta

Eläinkauppoihin en ole vuosiin mitään myynyt, enkä edes harkitse myyväni.

Jenkkilässä on muutes menossa kampanja, jossa yritetään ihisiä olla ostamasta eläintä eläinkaupasta.

Mä en kyllä ihan kelle tahansa edes myy....
~Solnechnyi Trusha~

Minnaw

#5
Poikasten teettämisestä ja niiden kasvattamisesta komppaan täysin niinoja  :D

On vain hyvin vaikeaa määritellä mikä on sitten se hyvä koti. Itse nyt en ainakaan ole pahemmin muita lemmikkieläimiä kysellyt, koska itsellänikin kissa. Pienille lapsille ihan harkinnanvaraisesti olen myynyt. Yleensä se ostajan persoona vaikuttaa. Pääasiassa kun kuitenkin yhteydenotot noiden poikasten kanssa ovat tulleet sähköpostitse, niin olen jo siinä vaiheessa kysellyt onko aiemmin ollut hamstereita ja onko perushoito tuttua. Hoito-ohje lähtee myös täältä hamsterin mukaan, jos hamsteri tulee ihan ensimmäisenä hamsterina tai koen että ostaja saattaa kaivata lisäohjeita tueksi. Perushoito pitää tietysti olla hallussa.

Eläinkauppaan myymisessä ei minusta ole vikaa, jos kauppa on tuttu ja miellyttävä paikka. Itse en kuitenkaan ole koskaan hamstereita eläinkauppaan vienyt, mutta ostanut kyllä olen. Ja tiedän muutamia kauppoja, johon uskaltaisinkin omiani myydä.

Erityisesti tuossa niinan aloitusviestissä herätti ajatusvirtaa tuo " Jos ei ole tarpeeksi tietoa asioista, niin tutustuu tähän taiteen lajiin pari vuotta ennen aloitusta." Tämä on kyllä valitettavan tuttua, jopa omalta kohdalta. Minulla itselläni oli aiemmin ollut syyrialaisia ja sitten kiinnostuin kasvatuksesta, mutta syrkkejä en halunnut kasvattaa. Niinpä heti ensimmäiset hankkimani talvikot olivat jalostuskäyttöön. Lajiin olin toki kirjallisuuden avulla tutustunut, mutta omaa talvikkoa minulla ei ollut koskaan aiemmin ollut. Nyt kohta kaksi vuotta kasvattaneena kuitenkin koen tässä vaiheessa olevan ihan suht selvillä talvikoiden sielunelämästä. Talvikoiden kohdalla on kuitenkin uuden harrastan hyvin vaikea päästä mukaan ilman lujaa yhteistyötä muiden kasvattajien kanssa, juurikin sen takia että tietää eri linjojen taustat hybridiepäilyjen takia.

Vieläkin varmaan tekstiä tulisi, mutta tältä erää hiljenen  :)
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Niina-03

#6
Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Ei kissakoteihin????? jos tällä tarkoitetaan stressiä ja karkulaisia, niin kyllä koira on tasa-arvoinen kissan kaa. Ei kaikkia katteja noi hamsterit kiinnosta
Kokemukseni mukaan kodeissa, missä on alle kouluikäisiä lapsia ja kissa, ei hamsterin ole turvallista asua. Ne lapset päästävät kissan hamsun kimppuun ennenpitkää, huonolla tuurilla ja etenkin jos vanhemmat eivät ole perillä mitä jälkikasvu tekee :<  Tiedän aika monta tapausta.
Sama juttu joillakin koiraroduilla ja pienillä lapsilla.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Anonymous

#7
^Ei taida olla koirarotua, joka olisi rotunsa takia kiinnostunut hamstereista :D
Riistaviettiset koirat voivat niistä innostua enemmän, mutta kaikkillahan sitäkin viettiä jonkin verran on.
Esimerkiksi Whippet, joka saa käydä rata-ja maastokisoissa on varmasti kiinostunut hamstereista, mutta ei välttämättä tee niille mitään, koska tilanne ja ärsyke on aivan eri, kuin kisoissa, eli ei voi kuitenkaan yleistää rodulliseksi piirteeksi koirien kohdalla.
Meidän hippetti ja sekasotku ei ainakaan syö hamsuja  :ylpee:

(Ei niitä kyllä lasketa edes kokeilemaan söiskö, älkää vaan niin ymmärtäkö, hamsterohuoneessa meillä käy välillä kaikki kissoista alkaen, kun olemme itse siellä ja lähtevät heti pois, kun käsketään, eikä ne saa, kun joskus pyörähtää nopeesti, hamsterit ei tietenkään ole vapaana silloin, ei niitä oikein noi hamsut kiinosta,)

Heli

#8
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Ei kissakoteihin????? jos tällä tarkoitetaan stressiä ja karkulaisia, niin kyllä koira on tasa-arvoinen kissan kaa. Ei kaikkia katteja noi hamsterit kiinnosta
Kokemukseni mukaan kodeissa, missä on alle kouluikäisiä lapsia ja kissa, ei hamsterin ole turvallista asua. Ne lapset päästävät kissan hamsun kimppuun ennenpitkää, huonolla tuurilla ja etenkin jos vanhemmat eivät ole perillä mitä jälkikasvu tekee :<  Tiedän aika monta tapausta.
Sama juttu joillakin koiraroduilla ja pienillä lapsilla.
Meillä on lapsi ja kissa. Pitää vissiin lopettaa kasvatus etten näytä huonoa esimerkkiä.  :P
Destiny's hamsterit 2001-2009

Niina-03

#9
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Pitää vissiin lopettaa kasvatus etten näytä huonoa esimerkkiä.  :P
En sitä tarkoittanut. Mutta kuten sanottua, kaikki vanhemmat eivät ole perillä mitä jälkikasvu tekee. Sinun jälkikasvusi ei vielä availe luukkuja. Ihmisistä se on kiinni.

edit. Ja jos kasvattajan oma kissa ei tee mitään hamsuille, se ei tarkoita sitä että ostajien kissat olisivat sellaisia.  Tai että hamsuton talous osaisi ennakoida kissan aikeet ja estää ne (jota taas kasvattaja on ehkä oppinut tekemään).
Oli miten oli. Halusin keskustella kasvattajien etiikasta ja vastuusta. Tärkeämpää varmaan on etiikkamme ja hyvät aikeemme kasvatuksessa, kuin se maistuuko jollekin mirrille hamsteri.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Heli

#10
Niin no sitäpä juuri, että mun mielestä ei ole hyvä asettaa tuollaisia rajoituksia, koska kaikki perheet on erilaisia ja ne asiat pitää harkita tapauskohtaisesti.  :) Mutta tokihan jokaisella kasvattajalla on oikeus valita millaiseen kotiin eläimet myy. En minäkään ole läheskään kaikille kyselijöille myynyt, mutta missään tapauksessa kissa tai pieni lapsi ei ole este. Kyllä sen ihmisiä haastattelemalla kuulee onko koti hyvä (oli lapsia ja kissoja tai ei). Toki joskus sattuu virhearviointeja ja toisaalta myös vahinkoja ja se on ihan inhimillistä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sarantha

#11
Minna kirjoitti aika hyvin, että loppujen lopuksi paljon on ostajan persoonallisuudesta kiinni. Usein minulle ainakin tulee jo viiden minuutin keskustelun perusteella tietty tunne ostajasta ja sen perusteella päätän myynkö vai en. Siinä on paljonkin eroa, onko lapsiperheeseen hamsteria kyselevän asenne tyyliä "Ajateltiin joku lemmikki noille lapsille hankkia kun ne niin kauan ovat sitä vinkuneet, ei kai nuo rotat kovin kauaa elä?" vai tyyliä "Joo tottakai vastuu on meillä aikuisilla, lapset saavat käsitellä hamsteria vain meidän läsnäollessa, tietoakin me ollaan etsitty kovasti SHY:n sivuilta..."

Esimerkiksi erääseen perheeseen myymistä epäröin aluksi vähän sillä heillä oli melko nuori lapsi eikä vanhemmista heti saanut selkoa kuinka paljon he ovat perillä hamstereista, mutta kun perheen isä selitti seikkaperäisesti miten perheen edesmennyt Annikki-talvikko kiipeili dunassaan puisia portaita ja miten se katsoi aina silmiin kun sille antoi ruokaa, arvelin että ainakin tässä perheessä ollaan eläimestä aidosti kiinnostuneita eikä hankita sitä vain lapsen leluksi  :D  Ja vähän aikaa sitten sieltä tulikin kuvia ja kuulumisia sähköpostilla, hyvin näytti kasvatillani menevän...
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

X-File's/JonnaMilaya

#12
Mulla on vähän vaikeeta edes myydä lapsiperheeseen hamsteria, kun koko suvussa ei oo lapsia ja siten eivät ole lapsiin tottuneita. Tällä hetkellä kukaan muu ei hamstereihin koske, mulle vtietty helppo käsitellä.

Tällää juoksee vapaana kissat,koira ja kani ja musiikkiakin luukutan. Voi olla kyl kasvatilleni järkytys joutua hiljaiseen paikkaan missä lapset haluaa sylilemmikin.(kyllä niitä hiljaisiakin, siveellisiä perheitäkin on....)
~Solnechnyi Trusha~

Niina-03

#13
Jos ostaja haluaisi päästä helpolla, hän kaiketi ostaisi eläimen ja tavarat kertapläjäyksellä eläinkaupasta. Siellä harvempi myyjä tenttaa, tuputtaa tietoa ja kysyy kotioloista.

Uskon, että lähes kaikki kasvattajilta poikasia ostavat perheet ovat niitä hyviä, huolehtivia ja eläimen eteen vaivaa näkeviä :) Hyvinkin harvoin on joutunut sanomaan ei. Varmasti ostaja selaa kasvattajan kotisivuja ensin fiilistellen asiaa, ja elleivät arvomaailmat kohtaa millään tasolla niin tuskin hän edes ottaa yhteyttä tositarkoituksella. Ja hyvä niin. Näin kasvattajille ohjautuvat ne viitseliäimmät ja parhaimmat kodit. Eläinten onni. Se on yksi suurimmista syistä, miksi suosittelen kasvattajalta ostamista :) tulee samalla hankittua tietoa ja mietittyä asiaa perusteellisesti. Hyvän kodin tunnistaa kasvattajan tuntosarvilla.

Varmaan jokainen on ostanut eläinkaupasta heräteoston joskus... oi miten söpö, nappaan mukaan. Kasvattajan luota ei sellaista tehdä, ainakaan niin helposti  :oops:
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Minnaw

#14
Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Mulla on vähän vaikeeta edes myydä lapsiperheeseen hamsteria, kun koko suvussa ei oo lapsia ja siten eivät ole lapsiin tottuneita. Tällä hetkellä kukaan muu ei hamstereihin koske, mulle tietty helppo käsitellä.
Ei meilläkään ole lapsia tai ketään muutakaan, joka noita hamstereita käsittelisi. Minusta hamsteri ei ole samallalailla lapsiin tottuva lemmikki kuin esim koira tai kissa. Itse oon sitä mieltä, että hamsteri sopii kyllä vallan mainiosti lapsiperheeseen vaikkei sitä kasvattikodissa olekaan lapset käsitelleet. Tietysti lapsille ja heidän vanhemmilleen on hyvä selittää hamsterin käsittely ja näyttää mallia mikäli se on heille vierasta.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/