• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

« edellinen - seuraava »

Heli

#180
Lainaus käyttäjältä: "ZiiCan."Tietysti, saahan kasvattajalta lähes varmasti puhtaan yksilön, mutta silti...
No höpön-löpön. Kasvattajatkaan eivät teetä DNA-testejä, joten puhtautta voidaan arvailla vain ulkoasun perusteella. Eikä se "epänormaali" ulkoasukaan suoraan välttämäti tarkoita, että kyseessä olisi hybridi. Eikä "normaali" ulkoasu anna täyttä varmuutta puhtaudesta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

ammie

#181
Lainaus käyttäjältä: "ZiiCan."On vähän tyhmää esittää näinkin jyrkkiä mielipiteitä (niinkuin täällä nähdään), asiasta josta ollaan montaa mieltä.
Mielestäni typerämpää olisi jättää kertomatta oma mielipide, etenkin kun kenenkään mielipide ei ole väärä, kunhan se on perusteltu.  ;)
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Olive

#182
ZiiCan.: Mun kokemuspohjan mukaan eläinkaupoista ostamista on katsottu vähän vinoon siksi, että yleensä eläimet hankitaan sinne tukuista. Ei varmaan tarvitse erikseen selittää tukkuoloja ja niiden ongelmia, kun ilmeisesti tiedät systeemit?

(Tosin mulla on nyt fiilis, että ihan kokemuksen syvä rintaääni ei puhunut kirjoituksessasi ja musta on vähän kummallista että puututaan asioihin kuin niistä oikeen mitään kuitenkaan tiedetä. Pääpointti tässäkin keskustelussa vissiin oli, että käyttääkö hybridiä vai ei, eikä eläinkaupasta osto.)

Ja toinen, miksi eläinkauppoja ei oo suosittu on johtunut siitä että on ollut kuva että eläimet myydään mihin vaan ja eläinten olot ja hoito on kyseenalaista. Jossain eläinkaupossa onkin niin, ei toki kaikissa.

On kai myös vastuuttomia kasvattajia, mutta ihan hirveesti vastuullisia sellaisia. Monesti hakemalla hamsterin kasvattajaltaan paikan päältä näkee, miten kasvattaja eläimiään pitää. Ja hamsteripiirit on niin pienet, että jos joku oikeen tehtailemaan alkaa, niin ihan varmaan tulee yleiseen tietoon.

Ja toivosin kuulevani missä oot törmännyt hamstereiden "tehdastuotantoon" !!!
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Vevve

#183
Onhan niitä jyrsijätehtailijoita, mutta niihin ei todellakaan törmää täällä hamsufoorumilla eivätkä ole tekemisissä yhdistyksen kanssa. Enemmänkin niitä löytyy sieltä apulan ja keltaisen pörssin puolelta ja ei-tukusta-tulleiden eläinkauppaeläinten takaa.

jonna

#184
^Juu kyllä niitä on, useampia. Enkä mä tiedä onko se nyt niiiiiiin kauhea asia jos joku kasvattaa eläinkauppaan eläimiä, jos ne eläimet on asianmukaisesti hoidettu ja ruokittu. Jokainen kotimainen kasvatti eläinkaupassa tietää vähemmän tukkutuontia ulkomailta.
Moni eläinkauppias on sanonut että Suomesta on vaikea saada esim. syrkkejä.
Lainaus käyttäjältä: "Minski"
Lainaus käyttäjältä: "jonna"Se että talvikolla on paperit, ei tee siitä suoraan puhdasta, eikä paperiton ole automaattisesti hybridi.
Mä tän jo totesin tuossa edellä olevassa viestissäni :)

Mutta mun mielestä tää aihe alkaa olla niin paljon tota hybridi-ketjua lähellä, että varmaan siellä voisi jatkaa tätä :)

Joo tulipa hassusti peräkkäin kun kaksi ketjua on yhdistetty  xD

Olive

#185
^Ei se musta oo tehdastuotantoa, jos kasvattaa eläinkauppaan eläimiä. Asiallisesti.Kyllähän monet, virallisetkin kasvattajat myyvät poikasiaan eläinkauppoihin.

Mutta miksen mä oo mitään huomannut, vaikka selaan Apulaa yms just sen takia, että huomaisin kyseiset tehtailijat.
[size=85]Syyrialaiset (musta & musta vkkk)
Gerbiilit (black)
Kääpiölupat (sininen, musta)
Pk colliet (tricolour)[/size]

Saana

#186
Ikävä kyllä myös Suomessa tapahtuu tätä "tukkukasvatusta" ja kaikilla pienkasvattajillakaan ei välttämättä ole täysin asialliset olot eläimillä. Ulkomaisia tukkueläimiä en osta(isi) kotiin muuta kuin pakon edestä. (Eli muualta mahdotonta saada uutta verta linjoihin.) Ainoaksi lemmikikseni en ikinä. Aika paljon tukkueläimiä kerkesin näkemään työskennellessäni eläinkaupassa ja sen jälkeen olen kierrellyt eläinkauppoja ympäri Suomea, joten voisin sanoa nähneeni aikamoisen määrän kyseisiä eläimiä. Usein eläimet tulivat pitkän matkan jälkeen puolikuolleina, osa kuolleina, osa kantavina mahdollisesti lähisukulaiselleen ja osa juuri synnyttäneinä eläinkauppaan suoraan myytäviksi. Jos joku haluaa tällaista toimintaa tukea tietäessään faktat niin sitten minä en osaa enää sanoa yhtään mitään enempää.

Lainaus käyttäjältä: "jonna"Enkä mä tiedä onko se nyt niiiiiiin kauhea asia jos joku kasvattaa eläinkauppaan eläimiä, jos ne eläimet on asianmukaisesti hoidettu ja ruokittu. Jokainen kotimainen kasvatti eläinkaupassa tietää vähemmän tukkutuontia ulkomailta.
Moni eläinkauppias on sanonut että Suomesta on vaikea saada esim. syrkkejä.
Tästä olen aivan samaa mieltä. Mieluummin suomalaisia asiallisissa oloissa kasvatettuja eläimiä eläinkauppoihin, jos vaihtoehtona on tuo aiemmin puhumani. Toisaalta olisi kyllä parempi jos eläinkauppa suosittelisi hankkimaan kasvattajalta ja antaisi yhteystiedot ja sitten kasvattaja puolestaan suosittelisi kyseistä eläinkauppaa, mutta mä aina joskus haaveilen liikoja...

Mutta nyt taitaa vaan jutut karata enemmän ja enemmän alkuperäisestä aiheesta. Olisiko tälle aiheelle mahdollista erottaa oma keskustelunsa?

Anonymous

#187
--

Mustikkamaan

#188
Sain tilaisuuden udella hybrideistä vähän, en ny kauheesti kehannu vaivata, ni tämmöseltä metsäeläintieteen professorilta (Heikki Henttonen).

Hää sanoi, että phodopus sungorus ja phodopus campbelli muodostavat "molekyylipuussa" kaksi erillistä haaraa, mutta ovat silti aika lähellä toisiaan, mitä niiden risteytyminenkin todistaa. Niiden risteyttämisessä ei pitäisi kuulemma olla mitään vaaraa, "kunhan otukset pysyvät Euroopan harrastajien häkeissä" - ideana se, etteivät ne pääse väärään paikkaan luontoon syrjäyttämään mitään alkuperäislajeja.

Hää myös sanoi, että yleensä lähisukuisten lajien risteytymissä F1-koiraat ovat steriilejä mutta naaraat lisääntyvät - ei kuitenkaan tiennyt, onko näin juuri näiden lajien kohdalla.

Hänellä on myös omakohtaista tutkimusta cricetulus barabensiksen tutkimisesta jossain maassa keskellä ei mitään. Kiinari on kuulemma mitä ilmeisimmin cricetulus barabensiksen alalaji, eikä oma lajinsa sinänsä. Siksi sille ei ole tämä nimityskomitea antanut suomenkielistä lajinimitystä, vaikka muille lemmikeinä pidettäville hamsterilajeille on.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GerbuHamsu

#189
Nyt oli Lohjan Faunataressa ihan kopissa lappu missä oli talvikko alleviivattu ja kirjoitettu viereen "hybridi". Olin jo tarttumassa kassatätiä hihasta ja huomauttaa niistä, mutta äitillä oli kiire pöytäliinojen perään.

Minski

#190
^ Mulla meni ihan ohi, että mitä niistä olisi pitänyt huomauttaa ? Jos kerran oli hienosti mainittukin, että ovat hybridejä. Eihän hybridejä suinkaan ole kiellettyä myydä, eläimiä ne on nekin ja ansaitsevat hyvät kodit siinä missä mikä tahansa eläin.
Hamsteriton tätä nykyä

GerbuHamsu

#191
^Waak? Mä oon aina luullu että niiden myyminen on kiellettyä :c8 Pahoitteluni *poistuminen takavasemmalle*

Vevve

#192
^ Ei ole mitenkään kiellettyä.

Marla

#193
^^ Ainoastaan esim. täällä foorumilla on kielto myydä hybridejä, mutta muutoin sitä ei kielletä. Kyseinen kielto voi ihan ymmärrettävästikin aiheuttaa väärinkäsityksiä myös muutoin. :)

Hilssstu

#194
En ole vieläkään tajunnut mikä on hybridi, vaikka jotkut ovat sitä minulle yrittäneetkin kertoa... Voisiko joku selittää tarkasti  :huh
Meiltä löytyy:

Naksu[/color] & Husky: Niksu
Talvikko 3kpl, Helmiäisnormaali]Ninni[/color], Safiiri: Minttu & Helmiäissafiiri]Hurmuri[/color]
Syyrialainen 2kpl, Pk normaali Adeleine & Pks musta laikukas Ka