Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

gimlixx

En nyt parempaakaan otsikkoa aiheelle keksinyt, mutta olisi kiva perehtyä aiheeseen enemmän.

Minulle on tulossa robopariskunta, joka on ollut jo yhdessä, joten naaras saattaa olla tiineenä jo. Ruotsin tuonteja ovat, ihan kasvattajalta tulleet lisääntymistarkoituksessa, mutta papereita kaksikko ei ole saanut mukaansa. Ja nyt ovat siis tulossa minulle.

Kovasti olisin kiinnostunut robojen kasvatuksesta muutenkin kuin vain tämän yhden mahdollisen poikueen osalta, joitakin lemmikkihamstereita minulla on vuosien varrella ollut ja marsuja kasvatan (toistaseksi ilman kasvattajanimeä) ja näyttelytän (välillä myös Ruotsia myöden), joten luonnollisesti myös hamsterinäyttelyt kiinnostavat ja ihan oikea jalostus myös robojen kohdalla, ei pelkkä lemmikkien lisäännyttäminen.

Eli voisiko joku vääntää rautalangasta ummikolle asiaa?  :lol:
Eli lähinnä näitä värijuttuja ym. mutta ihan melkein mitä vaan kasvatukseen liittyvää, mitä olisi hyvä tietää. Tähän olen tutustunutkin jo ja koittanut hakea muita vastaavia ihan kasvatuksen aloittamisen kannalta hyödyllisiä tietoja, mutta haluaisin myös syventyä enemmän juurikin genetiikkaan jne.

Saana

Jos sulla on termit ja perusjutut hallussa niin tää linkki on vähän turha. Mutta jos et ole vielä tutustunut niin siitä sitten vaan opiskelemaan genetiikkaa. :)

http://www02.oph.fi/etalukio/biologia/k ... minen.html

Kannattaa myös lukea kaikki roboketjut läpi. Niissä on pohdittu paljon robovärien periytyvyyttä. Kaikistahan ei ihan varmaa tietoa vielä olekaan.

Väreistä kirjoittelin joskus tänne: http://www.freewebs.com/anninab/apps/blog/

gimlixx

^ Tänks, toi värikokoelma kuvineen oli kiva, mutta näistä ei siis vissiin ole mitään geenikirjaimia tai sellaisia tiedossa sen enempää? Niitä nimenomaan olisin vähän kaipaillut.  :)

greenmint

Robotyttöni nahistelevat keskenään, milloin tulisi erotaa viimeistään toisistaan?
Lilli & Lotta, ylisöpöt roboni

Janika S.

^Millaista tuo nahistelu on nyt?
Erotus ennenkuin alkaa veri lentää, eli siinä vaiheessa kun tuo nujakointi on jatkuvaa, ja haittaa eläinten olemista.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

greenmint

^ei sitä mitenkään kamalasti ole ollut, viime yö meni ihan rauhassa eikä mitään ylimääräistä kuulunut.
Lilli & Lotta, ylisöpöt roboni

Kassu

Päivää, uusi tuleva hamsterilainen ilmoittautuu.  :)
Hieman pitkähkö kysymys, mutta en oikein muuallekaan uskaltanut laittaa, saa siirtää jos tuntuu että on väärässä paikassa:
Olen aikuinen 21 vuotias opiskelija joka on haaveillut omasta hamsterista jo useamman vuoden, äiti vain ei siedä hiiriä tai muuta edes etäisesti hiirennäköistä, joten lupaa ei koskaan ole heltynyt. Nyt asun yksin ja olen viimein päättänyt hamsterin hankkia. Roborovskit ovat valloittaneet sydämeni lutuisella ulkonäöllään ja koollaan, mutta olen vähän epävarma, että uskaltaako aloittelija tämmöisestä lajista aloittaa? Olen myös ajatellut sekä talvikkoa että syyrialaista, mutta jokin vain tässä pienoisessa robossa viehättää eniten, mutta tahtoisin silti kuulla kommentteja, että uskallanko sellaisen ottaa.  Kääpiöt miellyttävät enemmän kuin isohko syrkki, mutta sen aloittelijaystävällisyys ja käsiteltävyys ovat hyviä ja varmasti tärkeitä puolia. En osaa sanoa vielä, tulenko kaipaamaan sitä saanko hamsteria useasti otettua syliin, että tyydynkö vähemmän käsiteltäviin roboihin joita on ilo varmasti katsella, vai tahdonko myös jonkin jota voin ottaa kädelle ja paijata.
Myös mietin että onko suotavaa heti ostaa kaksi roboa, veljeksiä olen harkinnut, kun ilmeisesti viihtyvät laumoissa?
Asun Torniossa ja ainoa kätevä paikka autottomalle ostaa hamsteri on ilmeisesti Djurmagazinet, missä olen silloin tällöin käynyt hamstereita katsomassa. Onko jollakulla tästä kokemusta? Kasvattajahan olisi ihanteellinen, että toki jos Torniosta kasvattajia löytyy niin loistava vaihtoehto se siis.
Duna ehdottomasti hankintalistalla jos kääpiöön päädyn, ja joitain jo katsonut ja jäänyt mietityttämään kun osassa näistä tulee mukana jokin välitaso ja osassa ei, että onko semmoinen suositeltavaa olla ja jos on, niin pystyykö sellaisen ostamaan myös erikseen?
Kysymyksiä on varmaan vielä muitakin, mutta en tähän hätään muita keksi, enkä tahdo liiaksi vaivata.

kiitoksia vastauksista jo etukäteen :)
Mukana menossa:
Talvikko naaras "Nasu", yhteiseloa 13.1.2012 alkaen

Jonsku

Vastaan nyt osaan sun kysymyksistä :)  Mut eli siis mun eka hamsu oli robotyttö ja kyllä se mun mielestä hyvin aloittelijoille menee - oot kumminkin aikuinen ihminen, joten uskon että oot varovainen käsittelyssä.

Eläinkaupassa oli sellanen "hamsupaketti" ja siihen kuulu kaikki tarvittava. Meillä ton minidunan mukana tuli muovinen taso, mutta ei siitä oikeen mitään hyötyä ollut koska meijän Narsu ei uskaltanu liikkua häkissä kun siellä oli taso ;) Tason alta hamsua on niin vaikea pyydystääkkin. Otettiin se sit häkistä pois ja kiireisenä aamuna astuin vahingossa sen päälle XD Eli semmonen taso se!

Mjoo, mun mielestä taso oli ihan turha ja voihan sellasen tehä itekkin jos haluaa xD
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Sometimes

Meillä on tuo uros todella arka. Kynnet alkaa näyttämään jo pitkiltä ja pitäis leikata. Kun otan sen siihen "robo-otteeseen" se alkaa vinkua, mistähän johtuu? :/

Saana

^Otathan riittävän tukevan otteen? Jos ottaa niskasta sormenpäillä niin se tuntuu eläimestä epämiellyttävältä. Kunnon tukeva ote niska/selkänahasta peukalolla, etusormella ja keskisormella. Kannattaa harjoitella oteta ihan pieniä aikoja kerrallaan, että hamsteri tottuu siihen.

Marin

Kassu: mulla kokemusta vain yhdestä talvikosta, joka on vajaa vuoden luonani asustellut (tuli 7kk ikäisenä). Talvikkojen reviiritietous on kuitenkin asia, joka ei mua oikein miellytä, tai ainakin meidän talvikko on kädellä kiltisti (=ok luonne siis), mutta terraan ei kättä parane laittaa, vaan se on napattava sieltä nopeasti käteen, muuten tulee hammasta.

Pitkään pohdiskelinkin, tuleeko talvikon jälkeen aikanaan mulle syrkki vai roboja ja olen nyt asioita punnittuani päätynyt roboihin (ja tutulle kasvattajallekin eilen jo laitoin "ennakkotietona", että robot sitten kiinnostavat  :P ).

Epäilen, että vilkkaampiin gerbiileihin (niitä on kolme kpl tällä hetkellä) tottuneena syrkki ei ehkä olisi mulle riittävän "vilkas", vaikkakin varmasti ihana sylissä pideltävä olisikin. Itse tykkään seurata gerbiilien touhuja, en niinkään niitä sylittele, joten siksikin ajattelin, että robot taitavat olla kuitenkin enemmän mun juttu. Roboista ainoastaan kynsien leikkuu ajatuksena hirvitti alkuun, mutta kun tyttäreni avustuksella on talvikonkin kynnet saatu lyhennettyä, niin eiköhän se roboiltakin onnistu  ;)

Robot ovat laumaeläimiä, kaksi tulee kait parhaiten keskenään toimineen, kolmen laumassa on (kuulemma) jo herkästi yksi kolmas pyörä.

Mulla on talvikolla terra (70x35x35 pit x lev x kork), johon sitten aikanaan robot pääsevat asumaan. Terroja saa mm. huuto.net kautta edullisesti, mutta ehkei Tornion suunnalla tarjonta ole niin suurta(?). Meillä alun perin käytettynä ostettu asumus oli miniduna ja se toimittaa nykyään hienosti mökkiasumuksen virkaa. Monessa minidunassa on taso ja niin minullakin, mutta välillä olen talvikolla pitänyt minidunaa ilman dunan  omaa tasoa ja laittanut itse tekemäni tason. Taso on mun mielestä kätevä ruokapaikkana = puruja ei lentele ruokakuppeihin. Itse kun tykkään hamsterillekin laittaa puruja reilusti, jotta on, mitä kaivella.

Henk. koht.  mun mielestä terra on kivempi, sen saa näyttämään  "luonnollisemmalta" ilman muovista ympäristöä ja lasien läpi asukin/asukkien elämää on mukava seurata  :P

Bluesin ja sen asumusten kuvia on täällä

Vevve

//http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/viewtopic.php?f=9&t=1367&start=990

Edellisessä tuli sata sivua täyteen, jatkakaamme täällä.

talvikkotalvikko

Tarvitsen vastauksen hyvin pian!!!!!!: Hamuni alkaa kaljuuntua korvan takapuolelta. mikä vikana?

Kassu

Tänään se sitten tapahtui ja pieni talvikko muutti tänne. Safiiri naaras Djurmagazinetista. Oikein suloinen pieni pallo, joka heti herätti uudessa omistajassa pari kysymystä:
Dunassansa on tuommoinen tasanne mihin menee portaat. Porrastukset vain tuntuvat olevan hieman liian liukkaat noin pienelle, eli ei päässyt vipeltämään ainakaan vielä ylös. Oppiikohan tuo vielä niitä pitkin nousemaan?
Kuinka kauan uusi tulokas voi olla hermostunut muutoksesta? Tiedän että varmaan turhan aikaisin hössötän jo tömmöisestä, mutta ensimmäinen hamsteri joten ei vertailukohtia tai muuta sellaista. Eli hamsteri on aika levottoman oloinen, juoksee lautasella aika mukavasti ja sitten se pyörii ja hyörii dunaa ympäri ja kaivelee lähes koko ajan joka paikassa. Tuntuu, että hirveän hermona ja stressaa jotenkin ehkä. Ruoasta en osaa sano onko syönyt koska on haudannut ruokakipponsa puruihin, etten näe ruoan pintaa ollenkaan, enkä viitsi stressata sitä työntämällä kättä puhdistaakseni sitä. Juomapullolle on vissiin onnistunut menemään (toisella tasolla sijaitsee) kun pinta mielestäni alempi kuin täyttäessä. Onko suht. normaalia eläinkauppahamsun tyyliä? Kauanko voi kestää rauhoittua hieman?

:lov  on se kyllä niin soma ja pieni, stressaantunut varmaan vielä kun vasta pari päivää sitten päätyi eläinkauppaan ja jo nyt sitten joutui laatikossa muuttamaan tuulen tuivertaessa ihan uuteen ympäristöön.
Mukana menossa:
Talvikko naaras "Nasu", yhteiseloa 13.1.2012 alkaen

Minnaw

Yleensä dunien mukana olevat muoviportaat ovat oikeen hyvät kävellä ylös, mutta jos vauhti on kova, niin tassut voivat lipsua. Uskoisin, että talvikko oppii niitä pitkin kapuamaan ylös muutamassa päivässä.
Uusi ympäristö stressaa aina hamsteria. Yleensä hamstereiden kannattaakin antaa tutustua uuteen ympäristöön muutamia päiviä. Toisilta se vie jopa viikkoja. Kärsivällisyys palkitaan.
Toiset yksilöt ovat vilkkaampia kuin toiset. En ala yleistämään eläinkaupan hamstereita, mutta niitä ei välttämättä käsitellä niin paljon kuin kasvattajalta ostettuja, joten tottuminen uuteen kotiin ja käsittelyyn vie yleensä pidemmän aikaa.
Oxalis - talvikkokasvatus