Laikukkaat syyrialaiset

Aloittaja jonna, 03.06.11 - klo:00:29

lentsu

Wiidii, nyt mun täytyy sanoa, että mä putosin sun ajatuksenjuoksussasi kärryiltä.  :pihalla:

wiidii

Tosi vaikea selittää mitä tarkoitin.  :D

Kun katsoo tämän linkin kuvia ja niiden selityksiä, niin huomaa selkeän yhteyden näiden valkokuvioitujen vatsojen ja laikkujen kanssa mitä Suomessakin on. En keksi mitään selitystä miksi Suomen valkolaikukkaat ja -täplikkäät eroaisivat tuosta kuviosta millään tavalla, kun periytyminenkin näyttää toimivan samalla tavalla.
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

lentsu

No tuon linkin takaa ymmärsin, mitä tarkoitit. Roaneista/valkovatsaisista puhuminen vaan oli tosi hämäävää, koska roan (Whwh) nyt on ihan oma geeninsä ja se valkovatsaisuus, mitä ko. geeni aiheuttaa, näyttää aivan kokonaan toisenlaiselta kuin valkotäplikkyys ja cremesukuisillahan se ilmenee roan-kuviona.

Mutta jos nyt siis unohdetaan se roan, juu, tuon linkin takana olevat selitykset kuulostivat ihan ns. Viron laikukkaan eli valkolaikukkaan yhdistämiseltä laikukkaaseen (Dominant Spot). Mistään kauhean uudesta geenistä ei siinä tapauksessa ole kyse.

GaneshaX

Mä olen nyt pudonnut täysin kärryiltä, kun yritin saada selkoa noiden linkkien jutuista.

Siis valkolaikukas/valkotäpläinen ovat kumpikin ennen olleet tämä ns. vironlaikukas? Miten valkolaikukas/täpläinen näkyy eläimen ulkoasussa? Täplikkäinä korvina ja vaaleampana värinä? Eikö "vironlaikukkaalla" ollut valkoista vatsassa? Meillä esim. on nyt creme valkolaikukkaalla naaraalla poikaset, joilla itse näen vain "jauhoiset" korvat ja vaalean värin. Geeni ilmeisesti periytyy dominoivasti ja kaikki poikaset ovat olisivat ymmärtääkseni valkotäpläisiä?

Tämä sekoittaa minua kovasti, koska eihän esim. hopsu periydy näin, vaikka isä tai emä olisi homostygootti hopsu  :c8:

Ja miten geeni tosiaan näkyy ulkoasussa, koska näillä N-poikasilla ei ole laikun laikkua missään, vaan tosiaan vain ne jauhoiset korvat  :c8:

Saikohan kukaan selvää, mun erittäin epäselvästä ongelmasta  :icon_redface:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

lentsu

Kyllä, valkolaikukas on entinen ns. vironlaikukas. Nimitys vain muutettiin järkevämmäksi. Valkotäplikäs on entinen white, eli eläin, joka on saanut geenin vain toiselta vanhemmaltaan. Kuvio ei periydy dominoivasti vaan semidominantisti. Tämä periytymismekanismi on selitetty esim. hiiriyhdistyksen sivuilla mielestäni hyvin (lainaus):

"Nimestään huolimatta geeni ei ole todella dominoiva, vaan semidominantti. Tämä tarkoittaa sitä, että heterotsygooteilla yksilöillä ilmiasu eli fenotyyppi voi vaihdella kummankin läsnä olevan alleelin aiheuttaman ilmiasun välillä, jopa äärimmäisyyksiin asti. Näin ollen W/w-hiiri voi olla paitsi variegated, myös ilmiasultaan kuvioton (täysvärinen) tai jopa täysin valkoinen. Muunnos onkin hankala kasvatettava geenin käyttäytyessä välillä ikään kuin se olisi resessiivinen. Kahdesta näennäisesti yksivärisestä variegated-sukuisesta hiirestä saattaa toisaalta syntyä kuviollisia otuksia."

Tämän vuoksi ns. vironlaikukasta luultiin pitkään resessiiviseksi geeniksi, mutta sitäkään se ei ole vaan nimenomaan semidominantti. Kahdesta valkotäplikkäästä saa kuitenkin valkolaikukkaita. Valkotäplikkään tunnusmerkit vaihtelevat pienistä valkoisista merkeistä vatsassa ja joskus muuallakin esim. itselläni on hamsteri, jolla tietyssä kehitysvaiheessa oli valkoiset posket, suuriin valkoisiin läiskiin ja lisäksi tunnusmerkki ovat tavallista vaaleammat korvat. Myös muu väritys voi olla tai sitten ei ole tavallista vaaleampi. Valkolaikukas taas on selkeästi laikukas eläin muistuttaen itse asiassa valkonauhaista laikukasta, ulkomailla käytetty myös nimitystä recessive dappled. Tällä sivustolla kuvia, geneettinen tieto sivustolla jo vanhaa, eli oletus resessiivisyydestä ei pidä paikkaansa. http://home.comcast.net/~cricetus/dappled_compare.htm

jonna

Itselläni on ollut kaiken aikaa ns. hakusessa nuo valkotäplikäs, valkolaikukas, vironlaikukas sun muut"omituiset laikut", kun ainakaan omiin silmiini ei ole osunut selkeää selvitystä siitä millainen kukin kuvio on, ts. kuva ja kuvaus ko. muunnoksesta. Asiasta tekee vielä soppaisempaa että ulkomailla on omat nimityksensä joten tavallinen talliainen on ihan sekaisin  :icon_e_biggrin:

Se mikä on vielä kaiketi auki näiden "dalamtialaisten" kanssa on se miksi yhdistämällä "dalmis"+esim. soopeli, saadaan roanin näköisiä jälkeläisiä mutta tämä ei kuulemma toimikaan samalla tavalla kuin "oikea" roan sitten jatkossa. Ainoa tieto mitä löysin tuosta "roan-look-alike"-variaatiosta on tosiaan se että tämä ei käyttäydy jatkojalostuksessa kuten roan ja asiaa kuulemma edelleen tutkitaan.
Ota nyt näistä selvää  :icon_eek:

Samat geenithän siellä periaatteessa on takana kuin mitä tästäkin maasta löytyy, eli uudesta geenistä sinällään ei ole kyse vaan ehkä ennemmin uudesta geeniyhdistelmästä ja sen tutkimisesta.

Se jäi vielä itselleni epäselväksi millä nimikkeellä nämä "dalmatialaiset" ilmotaan näyttelyyn jos niitä haluaa näyttelyttää? Ilmiasu kun on ihan eri kuin laikukkaalla ja valkolaikukkaalla (mikäli valkolaikukas nyt on sama kuin tämä recessive dappled).

lentsu

Onko näistä "roan-like" soopeleista missään netissä kuvaa? Olisi aika kiinnostava nähdä!

Tässä oikeita soopeli roaneita(Whwh) Colbronde's C-poikue vuodelta kivi ja kuokka:

Roan tosiaan periytyy ihan suoraan dominoivasti, ja kahta roania ei saa yhdistää. Eli jokainen roan on hetsku ja poikueeseen syntyy aina myös ei-roaneita. Tykkään kuviosta kovasti. Pitäisi joskus haalia se jostain ulkomailta takaisin Suomeen, kamala harmi, että on meiltä kadonnut.

Offtopic: mä alan olla aika fiksoitunut tähän nimimerkkiini.  :nuija: Tuossa kuvassa on nimittäin Colbronde's Cessna, alias Lentsu, se hamsteri, josta mun nimimerkkini tulee. Kirjoitinkin sitten ensin tuohon että Colbronde's L-poikue.  :icon_e_biggrin:

jonna

Janan sivuilla oli ainakin, ja siellä FB:n genetiikkaryhmässä on kuvat Janalta ja Martinilta. Aion piruuttani testata jossain vaiheessa tuleeko tuo kuvio kuten on arveltu.

JOS kaikki menee hyvin, ja JOS kaikki menee putkeen ja JOS systeemit sun muut onnistuu, saan roanin vielä tässä kevään aikana...  :peukku:
että sitä ootellessa  :nuija:  (sorry OT )

EmmaTi

Eikös ne nimet ole virallisesti valkolaikukas ja valkoTÄPLÄINEN kun nyt on monessa paikassa näkynyt muotoa valkoTÄPLIKÄS?

Meillä on nyt luonnonvalkoisella valkotäpläisellä naaraalla kolme poikasta, ms valkoinen, (homotsyg)hopeanharmaa ja (hetsku)hopeanharmaa vn. Kellään ei näy viitteitä valkotäpläisyyteen mutta ilmeisesti on siis mahdollista että osa kuitenkin on jollei se aina näy juurikaan päällepäin? (Ei tietenkään varsinkaan tuosta valkoisesta)  :icon_cheesygrin:

lentsu

On se valkotäpläinen. Jotenkin sana täplikäs on vaan niin paljon luontevampi, että kas kun en vuosi sitten standukomitean kokouksessa huomannut ratkuttaa siitä. En siis ikinä opi sanomaan täpläinen.  :nuija:

KaisaM.

Oho myönnän käyttäneeni valkotäplikästä. Noh, ehkä se ei kaada maailmaa.  :icon_redface:  :icon_cheesygrin:
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Ely

Tällainen tyyppi siis kyseessä, yhdistettynä laikukkaaseen tulee niitä dalmatianlaikukkaita :) Selvityksenä viel et toi on se "oikea" polywhite, alunperin 'white sprinkled' eli osa sitä yhtä dalmatianlaikukkaan versiota. Sulfidas-hamsulan Sofialla on myös yksi tällainen soopelina http://www.sulfidas.se/wp-content/uploads/2012/01/nasha1.jpg

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

lentsu

Ahaa, tämä selvensi sen yksityiskohdan, että dalmatianlaikukkaalla ei siis olekaan mitään tekemistä valkolaikukkaan kuvion kanssa. Jossain vaiheessa ymmärsin, että saattaisi olla kyse laikukkaan ja valkolaikukkaan yhdistelmästä, mutta dalmatianlaikukas onkin siis tämän "roanmaisen" kuvion ja laikukkaan yhdistelmä. On kyllä ilmiasultaan todellakin roanmainen tuon sinisen kuvan perusteella, mutta tuo soopelin kuva kyllä eroaa oleellisesti myös roanista.

Ely

Tää on vaan teoria mutta se dalmatianlaikukas voisi varmaan syntyä valkolaikukkaan ja laikukkaan yhdistelmästä myös? Tai sitten noi muut dalmatianlaikukkaat on ylikuvioituneita, emt  :icon_cheesygrin: Jonna, muistaakseni sulle syntyi joskus noita dalmatianlaikukkaita, millaisesta yhdistelmästä?

Siirsin tän keskustelun tuolta matkailu-ketjusta kun vein tän niin sivuraiteille
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

jonna

Ah tätä nimikkeiden sekametelisoppaa  :hauskaa: Kirjoittelin aikoja sitten ulkomaalaisten kanssa tästä "polywhitesta", ja silloin tosiaan puhuttiin nimenomaisesti tästä laikukkaasta versiosta  :hauskaa: Noh, liekö tuo nyt sinällään niin vakavaa, hankalaa vaan siinä mielessä kun yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä mutta lienee ihan normaalia näiden uusien muunnosten kanssa ennenkuin niillä on vakiintuneet nimet.

Janan kanssa käytiin sähköpostikeskustelua ja silloin oli puhetta että yhdistämällä polywhiten (eli dalmatialaisen) esim. cremensukuiseen olisi mahdollisuus saada aikaan "white sprinkled" eli juuri tuo sama kuvio kuin Elyn hamsterissa. Keltaisen kanssa toimii kuulemma samalla tavalla. Tätä (cremensukuinen väri+dalmatianlaikukas) aion kokeilla nyt ihan kohtapuoliin jahka naaraalta löytyy kiima.

Täällä on syntynyt 2 poikuetta dalmatianlaikkuja sekä useampi kantajapoikue. Eka dalmatialaispoikue oli ns. yhteistyöpesue yhdistelmästä dalmatianlaikku+dalmatianlaikku, ja tämä toinen on nyt reilun parin viikon ikäinen pesue yhdistelmästä dalmatianlaikku+"tavan"laikku joka kantaa dalmatianlaikkua. Poikueeseen syntyi  12 poikasta joista nyt on jäljellä 10 kpl, 3 yksiväristä mustaa, 4 dalmatianlaikkua ja 3 "tavan"laikkua.

Letaaligeenistä oli puhetta tässäkin ketjussa, ulkomailla vannoivat että dalmis+dalmis-yhdistelmä ei olisi letaali. Se mitä olen seurannut noita täällä ja muualla syntyneitä poikueita niin siltä se tosiaan näyttää että ko. yhdistelmä olisi ihan "normaali" ja toimiva.