• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Grand Gala 2010

Aloittaja Ninde, 24.09.10 - klo:10:08

« edellinen - seuraava »

Rossu

#210
Meillä luki ulkkiskaavakkeessa sukupuolena uros xD, vaikka on niin selvä naaras, onneks lemmikissä sitten luki naaras.
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous

Anonymous

#211
Muistakaa tuomarit laittaa matkakulujenne tiedot mulle säpostiin jotta saatte omanne takaisin.

Ninde

#212
Lainaus käyttäjältä: "Nape"No minäki vähän ihmettelin kun Lillanin arvostelukaavake oli puoliksi tyhjä ja melkein negatiivista täynnä. Silti sai H:n ja L1:sen. Olis ollut kiva tietää mistä se H tuli, mutta ilmeisesti kivojen korvien takia :D
Sihteerien homma olisi huolehtia siitä, että tuomari kommentoi jokaiseen kohtaa jotain, kun voi helposti jäädä välistä jos ei arvostele siinä järjestyksessä missä ne kohdat on kaavakkeessa (ei-standuilla väri on ainoa minkä voi jättää tyhjäksi). Täytyisi muistaa aina briiffaa sihteereitäkin jos ja kun tulee uusia ihmisiä niihin hommiin. :)

Minski

#213
Ihana lukee näitä kommentteja vaikken itse paikalla ollutkaan, kunnon rehellistä kommenttien kyyläystä siis tässä harrastan :D Tuntuu menneen kivasti näyttelyt, onnea kaikille menestyneille ! Söittekste ne kaikki joulutortut siä ? Laittakaa kuvatopicciin kuvia sitte mielin määrin :P

Lauralle kiitos, kun kyyditsi lainapojan takaisin omistajalleen ja lainaboksin myös, hamsuihmiset on kyllä aina niin avuliaita :)
Hamsteriton tätä nykyä

viiru

#214
Joop, tosi harmillinen juttu etten minäkään ehtinyt painottaa sihteereille että a) L1-maininnat pitää merkitä tuloskaavakkeisiin ja että b) sihteerin tehtävä on pitää huoli siitä, että tuomari kommentoi jokaisen kohdan (tarkistaa hännän jne.).

Huomasin muuten, että joku taisi sosialisoida meikäläisen nitojan SHY:n tavaroihin. Ottaisin sen mielellään takaisin, kellä lieneekään. (:
Cheersbigears-talvikkokasvatus

MirkkuH

#215
Mukava näyttely oli, paikka kodikas vaikka pöytätila bokseille oli liian pieni.

Pehmoluokan saisi joku muu pitää ensi kerralla tai eihän sitä nyt tarvitse mielestäni olla joka kerta muutenkaan? Haluan ensi näyttelyssä kirjoittaa pidempään, kun se on niin opettavaista ja mielenkiintoista; jos nyt joku huolii edes :P

Hamsuilla meni joillain oikein kivasti; saatiin pari titteliäkin kotiin :)  erikoisen iloinen olen ihanan Daniel-kinkin BIS2:sta :sydan  ...ja Satun Ronskin sertti&titteli lämmitti myös mieltä :)

Suur-kiitos viirulle nopeasta tulosten kirjoittamisesta!

...eilen iski sitten flunssa todenteolla, näyttelypäivänä väläytteli tulostaan aivastusten ja yskänpuuskien muodossa...nyt sitten lepäilen täällä himassa, pakko lähteä talsimaan tonne lumeen, kun nenäliinatkin on kaikki käytetty.

Ninde

#216
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Huomasin muuten, että joku taisi sosialisoida meikäläisen nitojan SHY:n tavaroihin. Ottaisin sen mielellään takaisin, kellä lieneekään. (:
Se on varmaan mulla.  xD

Anonymous

#217
Useamman tuomarin kulut+prahat maksettu eilen ja tänään tileille jos vielä on tuomareita ilman rahojaan niin laittamaan vain tiedot mulle niin saan kaikille hoidettua pikaisesti.

Terkuin Paula

AnsaLucia

#218
Oli kyllä taas mukava näyttelypäivä takana. Vanhoja tuttuja oli kiva tavata ja uusia tuli taas useita lisää. Aina vaan tuntuu että päivä jää liian lyhyeksi kaikkien kanssa seurustella ja vaihtaa kuulumisia. Eli odotellaan jo seuraavaa kertaa.
Uusiin koteihin lähti meiltä neljä syyrialaistenavaa sekä kaksi talvikkoa, joista Mahti sai pikakomennuksen Ruotsiin. Onnea vaan uusiin koteihin ja kaikkea hyvää elämässä.
Uusia eläimiä tuli tilalle kaksi talvikkoa Ruotsista sekä yksi Karoliinalta. Hankinnat ovat kovin mieleisiä, kiitos. Jalostuslainaan lähti meiltä yksi syyrialainen sekä meille tuli samaan työhön yksi aivan ihastuttava gentleman...

Itse näyttelyssä esitin ensi kertaa syyrialaiskasvattejani ja olo oli kyllä melko jännittynyt siinä suhteessa. Minulla kun tämä syrkkipuoli on vielä ihan hakusessa. Arvostin kovasti saamiamme arvosteluja ja ne on luettu hyvin tarkkaan ja niistä on otettu opiksi. Kiitos tuomareille! Täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen kasvattieni menestykseen. Sertit soopelisisaruksille Living Daylight ja Licence To Love, sekä ihan nuori hopsutytteli Tex Mex, joka oli peräti S4. EH:n saivat lisäksi Limited Edition sekä Wannabe Furious. Lisäksi oli mukava nähdä velipoika Wanted Wonder jolle tällä kertaa H mukavalla arvostelulla.

Talvikoissa olen ihan hirmuisen onnellinen Maijun Pahiksen menestyksestä... siis SE Iso Paha Susi alias  "Pikku Hukka", jonka huimasta seikkailuista saunanseinän välissä vielä synnyinkodissa asuessaan kerroinkin toisaalla täällä foorumilla. Kannatti tulla suosiolla karkuretkeltä kotio ja nyt voittaa GG10-titteli. Myös Bravuuri, Tuhannen Riemua, Teerenpeli, Allegria ja pieni-Viljatarkin saivat tunnustusta vaikkeivät tällä kertaa ihan kärkeen ehtineetkään.

Kääpiöiden lemmikkiluokassa kasvattini Bravuuri pokkasi ykkössijan. Toimin Bravuurin tilapäisenäohjastajana, omistajien Suvin ja Miikan ollessa häämatkalla Thaimaassa... Taisi mennä se maailmankolkka sekaisin kun soittivat ja kysyivät päivänkuulumisia...

Tätä kauttakin vielä hirmu isot kiitokset vielä kaikille kasvattieni omistajille hamsujen hyvästä hoidosta ja esille tuomisesta. Te olette ihan huippuja!

Ai niin ja Jonnalle erityiskiitos matkaseurasta sekä ennenkaikkea toimimisesta tulkkina minun ja navigaattorin välillä...
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

viiru

#219
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"
Lainaus käyttäjältä: "viiru"Huomasin muuten, että joku taisi sosialisoida meikäläisen nitojan SHY:n tavaroihin. Ottaisin sen mielellään takaisin, kellä lieneekään. (:
Se on varmaan mulla.  xD
Okra, hyvä tietää! Yrittäkää pitää mukana johonkin nlyyn saakka, niin lunastan sen siinä yhteydessä takaisin. :D
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Marla

#220
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Söittekste ne kaikki joulutortut siä ?
Ei tietoa, mut mäkin lemppasin omat torttuni sinne puffaan. :D Ja mulla muuten jäi semmoinen vaalea Tupperware-kippo sinne - sellainen vaaleanharmaa pohja ja kansi vaaleanmintunvihreä. Jos se tuli kellekään mukaan, niin mä voisin sen napata joskus takaisinkin, mut jos jäi sinne niin.. ei voi sitten mitään. Itepähän siinä härdellissä unohdin.

Vevve

#221
^ Mä toin kotiin 6 torttua, mutta en saanut syödä yhtäkään kun porukat oli ne jo napostellut kun nukuin maanantaina liian pitkään  :D

Lala

#222
Kiitoksia minunkin puolestani näyttelyä järjestämässä olleille ja mukavalle matkaseuralle (Saana, Tuuli, Jenna). :)

Mun mielestä on mahtavaa, että on ihmisiä jotka jaksavat olla mukana näyttelyiden järjestämisessä. Tapahtuman organisoinnissa on aina paljon tekemistä, ja välillä rokatessa roiskuu. Kaiken ei aina tarvitse olla täydellistä.  :mrgreen:
[size=85] Meillä hamstraa 9 syrkkiä. <3 [/size]

Mustikkamaan

#223
Niin se rapotti meinas unohtua :D Olkaapa hyvät :)
________________________________________________

Arvostelin Grand Galassa 62 syyrialaista hamsteria. Koska eläimiä oli ilmoitettu huikea määrä ja lemmikkiluokkien arvostelu on aavistuksen hitaampaa kuin ulkomuotoluokkien, Marjut Kaakinen toisena tuomarina arvosteli lisäksi 21 hamsua. Näistä parhaimmisto tuli minulle loppukilpailuun yhdessä omien "loppukisaeläinteni" kanssa, jossa valitsin näyttelyn parhaat.

Huonoin jakamani arvosana oli H–, sillä Tyydyttäviä en jaa ennen kuin "on ihan pakko". Jaoin arvosanoja seuraavasti: H– 2 kpl, H 20 kpl, H+ 10 kpl, EH– 10 kpl, EH 8 kpl, EH+ 5 kpl, ERI– 2 kpl, ERI 1 kpl.

Koska tähän aikaan vuodesta etenkin keskuslämmityshuoneistoissa asuvien hamstereiden turkit ja ihot ovat kuivia, yllätyin, kuinka monen turkit olivat aivan megaupeassa kunnossa! Oli tiheyttä ja kiiltoa vaikka muille jakaa – osan ihoa oli hyvin vaikea tutkia, koska turkki oli niin paksu! Nämä erityisen hyväturkkiset ja -ihoiset oli ehdottomasti palkittava vähintäänkin kunniamaininnalla, joten jaoin "turkkikumia" jopa yhdeksän kipaletta, olin aivan haltioissani näistä :)

Kaikki hamsterit olivat käytännössä kilttejä ja selkeästi käsiteltyjä, mutta lähes kaikki hamsterit olivat tavalla tai toisella rauhattomia johtuen näyttelytilanteesta – se on aivan luonnollinen reaktio ja annan sen anteeksi, vaikka siitä mainitsenkin kaavakkeessa "ujosteluna" tai "rauhattomuutena". Pari yksilöä olivat erityisen rauhattomia, mutta en käytännössä miinustanut siitä kuin hitusen – yhden tyttösen huomasin olevan oikein tiukkapipona mitä ilmeisimmin tulevasta kiimasta johtuen, sekin on täysin luonnollista.

Kaksi hamstereista olivat kuitenkin lähestulkoon täysin rentoja ja niin kilttejä, että palkitsin toisen kunniamaininnalla sekä toisen erikoispalkinnolla "kiltti" – erikoispalkinnolla palkittu tyttö suoritti sylissäni oikein hartaan pyllypesun, suki joka ikisen peppukarvansakin oikein tarkasti, eli selkeästi osasi ottaa tilanteen rennosti :) Omissa merkinnöissäni lukeekin sen kohdalla "pyllypesueläin <3".

Suurin osa hamstereista oli periaatteessa hyvässä lihassa – eli lihavia tai alipainoisia ei ollut kuin muutama – mutta se syyrikselle kuuluva sporttinen rakenne puuttui suurimmalta osalta. Palkittujen lisäksi sellainen löytyi kahdelta hamsulta ja ne olikin ehdottomasti palkittava kunniamaininnalla.

Kynnet olivat pääsääntöisesti kaikilla hyväkuntoiset, osalla oli vähän "terävät" kynnet ja parille sai jopa näyttää saksia. Mitään hurjimuksia en kuitenkaan löytänyt keltään. Nämä "terävät" kynnet kaipaavat lähinnä kuluttavia pintoja ja pituuden tarkkailua, eivät siis saksia.

Harmikseni osalla hamstereista oli ihan liian vähän paperia boksissa ja nämä yksilöt selkeästi tunsivatkin olonsa turvattomammaksi niihin nähden, joilla pesä oli muhkea. Älkää turhaan siis säästelkö, vaan antakaa hamsterin piiloutua kunnolla, sillä on siihen luontainen tarve. Kuiviketta on syytä olla vain "sopivasti" eli noin viisi senttimetriä, vessapaperin saan kuitenkin siirrettyä helposti aina pois tieltä arvostelun ajaksi ja sitä saa siksi olla hyvin ruhtinaallisesti. Voit myös laittaa alhaalta avonaisen pahvimökin hamsterille ja osalla olikin vaihtoehtoisesti suurikokoinen pahviputki. Mitään kovaa ja painavaa ei kuitenkaan saisi olla, ei siis puisia mökkejä tai savisia/lasisia ruokakippoja, jotka voivat boksin heiluessa satuttaa hamsteria. Piltteihin ja muihin muhennosruokiin hamsteri helposti sotkee itsensä, ne kannattaa siis myös jättää näyttelytilanteesta pois.

Tuomarin suosikki oli pitkäkarvainen hunaja-kyyhkynnharmaa uros, joka sai arvosanakseenkin EH+. Jos olisin voinut jakaa lisää sijoja, olisi tämäkin yksilö ollut ehdottomasti niiden joukossa. Tämä yksilö oli aivan mahtavan suloinen, olenkin kirjoittanut muistiinpanoihini "ihana pehmonalle <3" ja poitsu sai myös erikoispalkinnon tästä yleisvaikutelmastaan.

Paras nuori oli myös PLH 4. Tämä hamsteri oli ollut Marjutilla arvostelussa ja hän oli jättänyt sen minulle loppukisaan. Aivan mahtava kroppa ja ylipäänsä erittäin upeassa kunnossa oleva eläin, se ehdottomasti ansaitsi sijansa ja oli hyvin samantasoinen PLH 3:n kanssa, vain hieman erilaiset arvosanat tiputtivat sen neloseksi.

Paras veteraani oli myös ulkomuotoluokassa huikean menestyksen saavuttanut, 17-kuinen, pitkäkarvainen musta naaras. Tämäkin oli siis Marjutilla arvostelussa, koska hän arvosteli kaikki nuoret ja veteraani-ikäiset. Aivan upea tyttö tämä on kyllä, erityisesti turkki mitä hienoimmassa kunnossa. Ansaitsi siis ehdottomasti paikkansa.

Kisa oli tosi kova ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, olisin halunnut palkita tavalla tai toisella vielä enemmän eläimiä. Otin loppukisaan kaikki EH+:n tai sitä korkeamman arvosanan saaneet, harmikseni numeroa 63 ei löytynyt mistään ja jäi siksi kisasta pois. PLH 1 oli siis ainoan ERI-arvosanan saanut, PLH 2 ja 3 olivat niin ikään erinomaisia mutta miinuksella varustettuja. PLH 5 oli ihana lyhytkarvainen hopeanharmaa poika, jonka kohdalle olen kirjoittanut "kokonaisuus +" eli jos kaveri olisi tippunut sijoilta, olisi saanut vähintäänkin kunniamaininnan kokonaisuudesta.

Hienosta kokonaisuudesta annoin kunniamaininnan pitkäkarvaiselle cinnamon valkonauhaiselle naaraalle arvosanalla EH sekä Marjutin arvostelemista nuorista uroksista lyhytkarvaiselle cinnamonille.

Jos teillä on mitä tahansa kysyttävää liittyen arvosteluihin, ottakaa ihmeessä yhteyttä mailto:heidimarialehikoinen@gmail.com">heidimarialehikoinen@gmail.com – minulla oli sen verran kiire, etten ehtinyt kommentoida niin kokonaisvaltaisesti kuin olisin halunnut.

Rapsutuksia ja maukasta joulua kaikille hamstereille!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]