• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupallo

Aloittaja Santsa, 07.10.07 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

metsku

#90
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: "Katar"Metsku sulla taitaa olla kauhee uhoomisen tarve kun tuolla toisessa topicissa väitit kiven kovana, että putkelliset häkit on tosi kivoja ja taas arvostelit muiden toisenlaisia mielipiteitä.
Sun kannattaisi antaa vähän sijaa muidenkin (etenkin näissä tapauksissa enemmistön) mielipiteille.

Ei mua kenenkään mielipiteet sinänsä haittaa vaan jeesustelu, kauhistelu ja suoranainen vääristely. Mielipiteitä mahtuu maailmaan, toiset vaan osaa kertoa ne sillä tavalla, että se ei ärsytä mutta aina välillä ärsytyskynnys ylittyy. En muistanutkaan enää mitään putkikeskustelua, täytyy käydä lukemassa!

Lainaa
LainaaJuoksupallo rajaa sen aistit pois mikä ei kuulosta minusta hyvältä.
Ja tottakai kaikki eläimet pakon edessä oppii esim. hamsteri pysähtymään juoksupallolla.

LainaaEi rajaa. Se on täynnä ilmareikiä ja ihan varmasti sieltä haistaa kaiken minkä dunastakin. Käänsit sen mitenpäin vaan niin aina on reikä naaman edessä.

Entäs se näkö ja tuntoaisti?

Ei kai hamsut muutenkaan pahemmin silmillä suunnista vaan hajuilla? En kyllä ymmärrä yhtään nyt tuota tuntoaistijuttua. Ei se hamsu siitä mitään sätkyä saa vaikka sen jalkojen alla on muovia??

Lainaa
LainaaJa hamsteri on toki lattialla ihmeissään, mutta silloin se pystyy liikkumaan luonnollisesti omalla tavallaan ja se pystyy havaitsemaan ympäristönsä. Usein hamsterit ovat kovia seikkailemaan ja ne tykkäävät uusien paikkojen löytämisestä mm. sängynalusta, kaapin ja seinän väli. Tai jos hamsu on juoksuaitauksessa sinne yleensä laitetaan kaikkea kivaa tutkittavaa, kiivettävä ja piilopaikkoja. Juoksupallossa hamsu jää kaikesta tästä paitsi.
Luonnossa hamsteri ei juokse suojattomana pitkin aukeita, vaan se pyrkii mahdollisimman suojaisiin paikkoihin viilettämään.

LainaaNo tietenkin on kivampaa jos hamsua juoksutetaan lattialla mutta ota huomioon, että rajattu tila se sekin on. Hamsuthan juoksee luonnossa useita kilometrejä. Tarkoitan vain, että mielestäni juoksupallon tuomitseminen ja kauhistelu on typerää koska kyseessä ei ole kidutusväline vaan ihan hyvä virike oikein käytettynä. Tästä juoksupalloasiasta ei koskaan saa mitään oikeaa keskustelua aikaiseksi kun seassa on aina noita kidutusväline- kommentteja.

En missään tapauksessa väittänyt että juoksupallo on kidutusväline! Miksi ignooraat kaikki informaatiot ja perustelut jotka vähänkin puoltavat ajatusta juoksupallon puutteellisuuksista? Et anna oikein kypsää kuvaa itsestäsi puolustamalla ajatustasi noin rankasti, eikö muiden puheissa ole sinun mielestäsi totuuden hiventäkään? Et pärjää elämässä ellet kuuntele toisia. Et välttämättä ole aina oikeassa (enkä väitä että olisit ehdottoman väärässä näin sanoessani).

No kuule monet sanovat juoksupalloa kidutusvälineeksi. Yleensä sellaiset aivopestyt pikkutytöt (eikä millään pahalla!). Täytyyhän sitä nyt jonkun korjata vähän vääriä käsityksiä. Ehkä herättää ihmiset ajattelemaan, että on monta tapaa hoitaa eläintään ilman, että tarvitsee tuntea syyllisyyttä tai tulla lytätyksi?

Lainaa
LainaaMutta kun ei se osaa ajatella, että nytpä meen tästä pois vaan joko se liikuttaa sitä palloa tai sitten ei. Ei se tajua, että hei tästä mä en pääsekään pois, nyt menen paniikkiin... :huh  

Tottakai se lähtee juoksemaan pallossa kun se ei pääse pois? Mitä muuta se voisi tehdä, kaivaa pokkarin takataskussa ja lössähtää lukemaan sitä? Mitä jos rullaamalla se juuri etsii tietään ulos? Hamsteri ei jää nököttämään paikoilleen luovuttaneena, tietenkin se ajattelee että on löydettävä tie ulos.

No aivan samalla tavalla dunan seinää raapiva hamsu tai häkin kattokaltereissa roikkuva hamsu haluaa ulos! Ei se hamsu sitä erota, että haluaa ulos isommalta alueelta tai juoksupallosta. Pikkasen liikaa nyt inhimillistetään tässä asiassa. Mietis nyt vähän itsekin.

LainaaJa vielä uudestaan kysyn tätä johon et millään suostu antamaan vastausta: kun et tiedä tykkääkö hamsu olla pallossa vaan vain tulkitset niin, onko sinusta täysin VASTUULLISTA ja FIKSUA ottaa riski että se onkin hamsulle hyvin ahdistava kokemus?

Sä oot vissiin ihan tosissas? Kyllä mulla kuule tässä elämässä on niin paljon vaikeampiakin asioita mietittävänä kun lemmikkihamstereiden mahdollinen ahdistus siitä, että tuhma mami tunkee ne joskus palloon muutamaksi minuutiksi, että vastaan kyllä. Mun mielestä se on täysin vastuullista ja fiksua. Olen täysin vakuuttunut siitä, että hamsteri ahdistuu elämänsä aikana niin usein, että juoksupallo ei sitä miksikään muuta. Ja samalla lailla kun hamsu tottuu käteen niin tottuu se juoksupalloonkin. Mistä sä siis tarkalleen ottaen päättelet, että hamsteri ahdistuu juoksupallossa? Kun edelleenkään se hamsteri ei sitä tiedä, että hei nyt olen lattialle eikä mua ahista mutta nyt olen pallossa ja mua ahistaa. Ihan samalla tavalla se siellä pallossa LIIKKUU kun lattiallakin. Mutta kun ei tässä nyt soiteta samaa kitaraa niin minkäs teet.

Katar

#91
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Mistä sä siis tarkalleen ottaen päättelet, että hamsteri ahdistuu juoksupallossa? Kun edelleenkään se hamsteri ei sitä tiedä, että hei nyt olen lattialle eikä mua ahista mutta nyt olen pallossa ja mua ahistaa. Ihan samalla tavalla se siellä pallossa LIIKKUU kun lattiallakin.

Ihan samalla lailla? joo jaloilla liikkuu siihen ne samankaltaisuudet sitten jääkin. Tää täytyy ilmeisesti vääntää sulle rautalangasta. Niinkuin kaikissa edellisissä viesteissä (jotka sun kannattas lukea että menis kaaliin) olen sanonut että siinä on aika hervoton ero ollaanko lattialla vai pallossa.
Ensinnäkin ahdistus ei ole eläimellä eikä ihmisellä tunne jota ajatellaan "hei nyt minä ahdistun" vaan se on tunne, vähän niinkuin hätääntyminen joka ottaa vallan ja joka on mielestä riippumaton. Kyllä hamsteri voi hyvinkin ahdistua pallossa siksi koska se ei pysty näkemään, suojautumaan, kiipeilemään ja tunnustelemaan (jotka ovat äärimmäisen luonnollisia ja pakonomaisia tapoja hamsterille)! Lattialla se pystyy tähän kaikkeen sen juoksemisen lisäksi, mikä on hyvin luonnollista, toisin kuin pallossa.
Mitä kohtaa et ymmärrä? Tässä on tiivistelmä kaikesta mitä oon sanonu ja edelleen kysyt tota. Tuntuu ettet edes yritä nähdä toisten näkökantoja.
Se ois hyvä taito sunkin opetella, ei pahalla.
En mä muuten näin pahoillani olisi tästä asiasta (joka ei ole mikään mailmaa mullistava), mutta kun sä et edes halua nähdä puutoksia omassa kannassasi. Se on todella harmillista. Koska muuten osa perusteluistasi olisivatkin ihan hyviä, mutta kun et anna sijaa muille et anna hyvää kuvaa. Miten voit ikinä oppia ellet myönnä mitään tai ota vastaan mitään?Avaa silmäsi sinun ja lemmikkiesi tähden.
Ja edelleenkään en sano sinua eläinrääkkääjäksi enkä että juoksupallo on kidutusväline, niinkuin en aijemminkaan ole tehnyt.
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

jjenna

#92
On totta, ettei kukaan voi tietää pitääkö hamsteri pallossa juoksemisesta vai ei. Pallossa on yksi ainoa asia mitä hamsteri voi tehdä, ja se on juokseminen. Yhtähyvin hamsteri voi juosta lattialla/puuhiksessa. Eli siis vaikka hamsteri pitäisikin pallossa juoksemisesta, niin en näe syytä, miksi sitä pitäisi harjoittaa, koska se voi juosta vapaasti lattialla/puuhiksessa. Joku sanoi, että luonnossa hamsteri juoksee useita kilometrejä, ja vapaana se ei sitä välttämättä tee. No, se voi tehdä sitä sitten siinä pyörässä. Luonnossa hamsteri saa myös itses valita koska juoksee, ja koska ei. Pallossa ei. Pyörässä voi. Jos siis on olemassa riski, että hamsteri ei pidä pallossa juoksemisesta, niin miksi se riski pitäisi ottaa vain sentakia että se voisi pitää siitä juoksemisesta mitä se siellä pallossa harjoittaa väkisinkin, mutta jonka se voisi tehdä turvallisemmin ja (ehkä?) mielekkäämmin lattialla/puuhiksessa. Vapaana ollessaan hamsteri voi itse päättää mitä tehdä. Se voi tutkia paikkoja, kiipeillä, haistella, maistella. Pallossa se voi tehdä samaa asiaa kun häkissäkin juoksupyörässä, eli juosta. Plus että juoksupyörässä on vielä se etu, että hamsteri voi itse päättää koska ja kuin kauan juoksee.

Joku perustelee pallottelua sillä, että hamsteri siitä tykkää, koska menee palloon itse. Tottakai menee. Hamsteri on utelias eläin. Se ei välttämättä muista, että viimekerralla siinä samaisessa pallossa oli kamalaa. Se menee katsomaan, mitä siellä on. Naps, luukku kiinni ja lattialle. Hamsteri alkaa ihmettelemään että hei, missäs se kolo on mistä tänne tulin. Hamsteri alkaa juosta, jatkaa juoksemista, juoksee, juoksee, juoksee, koska tietää että pakko täältä on pois päästä kun tänne sisäänkin on tultu. Toki voi olla, että hamsteri muistaa että pallossa on mukavaa, menempä uudestaan, mutten käsitä, että miksi se pitäisi palloon pistää edes kerran kuukaudessa viideksi minuutiksi, JOS on olemassa riski, että hamsteri ei siitä pidä.

Nykyajan hamsterit on jalostettu lemmikkieläimiksi. Ei ne koe häkki/dunaa luultavasti mitenkään ahdistavaksi paikaksi, koska se on niiden koti, se on ollut niiden koko eliniän niiden koti. Enemmän se tuntisi olonsa varmasti ahdistuneeksi jos sen johonkin Siperian erämaahan lykkäisi.

En oikein usko siihenkään, että kyllä hamsteri tottuu palloon koska tottuu käteenkin. Kädessä hamsteri voi aina puraista ihmistä, ja tällöin se usein lasketaan pois. Kädessä hamsterille ei muutenkaan tapahdu mitään pahaa, mitä se oppisi pelkäämään. Pallossa ollessaan, ja sieltä pois halutessa, ei mikään keino auta. Siellä voi myös olla vaarallista.

En tiedä sainko kovin selkeästi arktikuloitua tarkoitusperäni, mutta toivottavasti. Tiivistys= miksi laittaa hamsteri palloon, kun se voi siellä tehtävän asian toteuttaa turvallisestikkin, ja kun vielä ei ole varma, pitääkö hamsteri pallottelusta vai ei?
Hamsterikasvatus jäädytettynä

Minnaw

#93
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Olen täysin vakuuttunut siitä, että hamsteri ahdistuu elämänsä aikana niin usein, että juoksupallo ei sitä miksikään muuta.
En muuten sotkeutuisi koko keskusteluun, koska juoksupallosta on jokaisella omat mielipiteensä enkä ala niitä nyt kritisoimaan. Tämä lainaamani lause vain särähti korvaani.
Millaisessa kodissa hamsteri joutuu elämään, jossa se ahdistuu toistamiseen? Tai edes kertaalleen? Millaista ahdistumista tässä nyt tarkoitetaan?
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

metsku

#94
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Olen täysin vakuuttunut siitä, että hamsteri ahdistuu elämänsä aikana niin usein, että juoksupallo ei sitä miksikään muuta.
En muuten sotkeutuisi koko keskusteluun, koska juoksupallosta on jokaisella omat mielipiteensä enkä ala niitä nyt kritisoimaan. Tämä lainaamani lause vain särähti korvaani.
Millaisessa kodissa hamsteri joutuu elämään, jossa se ahdistuu toistamiseen? Tai edes kertaalleen? Millaista ahdistumista tässä nyt tarkoitetaan?

Eiköhän kesyttämisvaihe ole aikamoista ahdistumista kerta toisensa perään? Kaikenlainen kiinnipitäminen esim. kynsien leikkuun ajan? Mahdolliset eläinlääkärikäynnit? Liian pieni kämppä? Liian vähän virikkeitä? Liian raju käsittelijä? Päiväunilta herättely? Vaikka tällä foorumilla onkin valveutunutta ja fiksua porukkaa (kai) niin paljon hamstereita elää kurjahkoissa oloissa jolloin puuttuisin ennemmin niihin kun juoksupallon käyttöön. Tää aihe nyt tietenkin koski juoksupalloa mutta monet kommentit antavat ymmärtää sen olevan maailman kauhein asia.

metsku

#95
Lainaus käyttäjältä: "Katar"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Mistä sä siis tarkalleen ottaen päättelet, että hamsteri ahdistuu juoksupallossa? Kun edelleenkään se hamsteri ei sitä tiedä, että hei nyt olen lattialle eikä mua ahista mutta nyt olen pallossa ja mua ahistaa. Ihan samalla tavalla se siellä pallossa LIIKKUU kun lattiallakin.

Ihan samalla lailla? joo jaloilla liikkuu siihen ne samankaltaisuudet sitten jääkin. Tää täytyy ilmeisesti vääntää sulle rautalangasta. Niinkuin kaikissa edellisissä viesteissä (jotka sun kannattas lukea että menis kaaliin) olen sanonut että siinä on aika hervoton ero ollaanko lattialla vai pallossa.
Ensinnäkin ahdistus ei ole eläimellä eikä ihmisellä tunne jota ajatellaan "hei nyt minä ahdistun" vaan se on tunne, vähän niinkuin hätääntyminen joka ottaa vallan ja joka on mielestä riippumaton. Kyllä hamsteri voi hyvinkin ahdistua pallossa siksi koska se ei pysty näkemään, suojautumaan, kiipeilemään ja tunnustelemaan (jotka ovat äärimmäisen luonnollisia ja pakonomaisia tapoja hamsterille)! Lattialla se pystyy tähän kaikkeen sen juoksemisen lisäksi, mikä on hyvin luonnollista, toisin kuin pallossa.
Mitä kohtaa et ymmärrä? Tässä on tiivistelmä kaikesta mitä oon sanonu ja edelleen kysyt tota. Tuntuu ettet edes yritä nähdä toisten näkökantoja.
Se ois hyvä taito sunkin opetella, ei pahalla.
En mä muuten näin pahoillani olisi tästä asiasta (joka ei ole mikään mailmaa mullistava), mutta kun sä et edes halua nähdä puutoksia omassa kannassasi. Se on todella harmillista. Koska muuten osa perusteluistasi olisivatkin ihan hyviä, mutta kun et anna sijaa muille et anna hyvää kuvaa. Miten voit ikinä oppia ellet myönnä mitään tai ota vastaan mitään?Avaa silmäsi sinun ja lemmikkiesi tähden.
Ja edelleenkään en sano sinua eläinrääkkääjäksi enkä että juoksupallo on kidutusväline, niinkuin en aijemminkaan ole tehnyt.

On mahdollista, että monikaan ei pysty juoksuttamaan hamsteriaan lattialla ja silloin se pallo on liikunnan kannalta parempi kun ei mikään. Nyt kun täällä tuomitaan juoksupallo noin rankasti niin se voi aiheuttaa jonkun hamsterille liikunnan vähentymistä. Mielestäni sellaiselle ei ole tarvetta. Mutta eihän sille mitään voi, jeesustelu ja kauhistelu tässä asiassa varmaan tulee jatkumaan ikuisesti. Siispä tätä ei kannata enää jatkaa. Näköjään en saa pointtiani kerrottua niin, että sitä voisi ymmärtää. Mä ymmärrän kyllä esim. sinun pointin (usko tai älä) mutta mielestäni minkäänlainen kauhistelu on tarpeetonta. Eiköhän sen vähemmälläkin jeesustelulla (yleensä ottaen) saa sanottua, että toki vapaana juokseminen on parempi kun juoksupallossa mutta, että sen juoksupallon käyttöä voi jokainen miettiä itsekseen.

metsku

#96
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: "jjenna"On totta, ettei kukaan voi tietää pitääkö hamsteri pallossa juoksemisesta vai ei. Pallossa on yksi ainoa asia mitä hamsteri voi tehdä, ja se on juokseminen. Yhtähyvin hamsteri voi juosta lattialla/puuhiksessa. Eli siis vaikka hamsteri pitäisikin pallossa juoksemisesta, niin en näe syytä, miksi sitä pitäisi harjoittaa, koska se voi juosta vapaasti lattialla/puuhiksessa. Joku sanoi, että luonnossa hamsteri juoksee useita kilometrejä, ja vapaana se ei sitä välttämättä tee. No, se voi tehdä sitä sitten siinä pyörässä. Luonnossa hamsteri saa myös itses valita koska juoksee, ja koska ei. Pallossa ei. Pyörässä voi. Jos siis on olemassa riski, että hamsteri ei pidä pallossa juoksemisesta, niin miksi se riski pitäisi ottaa vain sentakia että se voisi pitää siitä juoksemisesta mitä se siellä pallossa harjoittaa väkisinkin, mutta jonka se voisi tehdä turvallisemmin ja (ehkä?) mielekkäämmin lattialla/puuhiksessa. Vapaana ollessaan hamsteri voi itse päättää mitä tehdä. Se voi tutkia paikkoja, kiipeillä, haistella, maistella. Pallossa se voi tehdä samaa asiaa kun häkissäkin juoksupyörässä, eli juosta. Plus että juoksupyörässä on vielä se etu, että hamsteri voi itse päättää koska ja kuin kauan juoksee.

No nää on sun mielipiteitä, ei ainoita totuuksia.

LainaaJoku perustelee pallottelua sillä, että hamsteri siitä tykkää, koska menee palloon itse. Tottakai menee. Hamsteri on utelias eläin. Se ei välttämättä muista, että viimekerralla siinä samaisessa pallossa oli kamalaa. Se menee katsomaan, mitä siellä on. Naps, luukku kiinni ja lattialle. Hamsteri alkaa ihmettelemään että hei, missäs se kolo on mistä tänne tulin. Hamsteri alkaa juosta, jatkaa juoksemista, juoksee, juoksee, juoksee, koska tietää että pakko täältä on pois päästä kun tänne sisäänkin on tultu. Toki voi olla, että hamsteri muistaa että pallossa on mukavaa, menempä uudestaan, mutten käsitä, että miksi se pitäisi palloon pistää edes kerran kuukaudessa viideksi minuutiksi, JOS on olemassa riski, että hamsteri ei siitä pidä.

Tää on taas tätä inhimillistämistä. Sinä et tiedä mitä hamsteri siellä pallossa kokee ja sillä hyvä. Se voi aivan yhtä hyvin antautua juoksun hurmaan ja tuntea riemua siitä kuinka sen omat liikkeet antavat pyörälle juuri sen valitseman vauhdin.  xD Se saattaa ihan hyvin unohtaa, että täältä pitäis päästä pois koska sitä kiinnostaa liikkuminen. Mistäs me se tiedetään?

LainaaNykyajan hamsterit on jalostettu lemmikkieläimiksi. Ei ne koe häkki/dunaa luultavasti mitenkään ahdistavaksi paikaksi, koska se on niiden koti, se on ollut niiden koko eliniän niiden koti. Enemmän se tuntisi olonsa varmasti ahdistuneeksi jos sen johonkin Siperian erämaahan lykkäisi.

Niinpä, ehkä. Mutta voi ne toki kokea ahdistavaksi liian pienen kodin vaikka siihen oliskin tottunut. Vai mistä sun mielestä kertoo pohjan kaivaminen, seinien raapiminen, kaltereiden pureskelu?

LainaaEn oikein usko siihenkään, että kyllä hamsteri tottuu palloon koska tottuu käteenkin. Kädessä hamsteri voi aina puraista ihmistä, ja tällöin se usein lasketaan pois. Kädessä hamsterille ei muutenkaan tapahdu mitään pahaa, mitä se oppisi pelkäämään. Pallossa ollessaan, ja sieltä pois halutessa, ei mikään keino auta. Siellä voi myös olla vaarallista.

No usko mihin haluat, niin teen minäkin. Kyseessä kun nimenomaan on uskon asia. Sitäpaitsi jos hamsteri puree kädessä niin sitä ei saisi laskea heti alas!

LainaaEn tiedä sainko kovin selkeästi arktikuloitua tarkoitusperäni, mutta toivottavasti. Tiivistys= miksi laittaa hamsteri palloon, kun se voi siellä tehtävän asian toteuttaa turvallisestikkin, ja kun vielä ei ole varma, pitääkö hamsteri pallottelusta vai ei?

A) Jos ei ole mahdollisuutta juoksuttaa lattialla
B) On mahdollisuus juoksuttaa lattialla mutta silloin tällöin haluaa juoksuttaa isommalla alalla
C) Miksi jättää laittamatta hamsteri palloon kun se saattaa olla hamsterille hyvinkin mieluisa tapa liikkua?

Illi.

#97
Mäkään en oikein perusta juoksupallosta. Mun mielestä se on lähellä eläinrääkkäystä, ellei ole sitä. Hamsterihan ei pääse halutessaan pois ja juoksee paniikissa ja törmäilee kaikkeen eteen tulevaan. Ja hamsterihan tykkää enemmän koloista, hajuista yms. niin kuin joku jo sanoikin. Ja tämä on vain oma kantani tästä asiasta.

hamsterhippi

#98
Minustakaan ei ole juoksupallot kovin kiehtovia, itselläni toki on sellainen, mutta huomaa että eläinressukkahan ihan paniikissa kakkii sinne.. mielummin saa juosta vapaana tutkimassa paikkoja :)
Älä mieti huomista, eletään tänään

Minnaw

#99
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Eiköhän kesyttämisvaihe ole aikamoista ahdistumista kerta toisensa perään? Kaikenlainen kiinnipitäminen esim. kynsien leikkuun ajan? Mahdolliset eläinlääkärikäynnit? Liian pieni kämppä? Liian vähän virikkeitä? Liian raju käsittelijä? Päiväunilta herättely?
Annoit vaan viestissäsi ymmärtää, että kun hamsulla(si?) on asiat jo muutenkin niin ahdistavia, niin ei pieni lisäahdistus ole pahitteeksi. Siksi se särähti korvaan.

Asianmukaisesti poikasesta pitäen käsittelyyn totutetut hamsterit eivät siitä käsittelystä ahdistu, koska ne ovat sille aivan normaali asia. Kynsienleikkuuseenkin kun on aivan pienestä totutettu niin nou problem.

Eläinlääkärillä käynnit ovat välttämätön asia, jos on kyse hamsterin terveydestä. Se saattaa stressata toki hamsteria, saman verran varmaankin kuin näyttelyissä käynnit. Kokenut reissaaja ei ole tästäkään sen kummemmin ahdistunut.

Liian pieneen kämppään ilman virikkeitä hamsteria ei saa laittaa. Tämä ei ole milläänlailla verrattavissa juoksupalloon. Se ei kuulu hamsterin perushoitoon, eikä edes sen luontaisiin tapoihin.

Hamstereita ei myöskään saa turhaan herätellä yöuniltaan. Oikeaoppinen käsittelykin on syytä opetella jo kasvattajan luona, jossei sitä muuten osaa.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

metsku

#100
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"Annoit vaan viestissäsi ymmärtää, että kun hamsulla(si?) on asiat jo muutenkin niin ahdistavia, niin ei pieni lisäahdistus ole pahitteeksi. Siksi se särähti korvaan.

Asianmukaisesti poikasesta pitäen käsittelyyn totutetut hamsterit eivät siitä käsittelystä ahdistu, koska ne ovat sille aivan normaali asia. Kynsienleikkuuseenkin kun on aivan pienestä totutettu niin nou problem.

Eläinlääkärillä käynnit ovat välttämätön asia, jos on kyse hamsterin terveydestä. Se saattaa stressata toki hamsteria, saman verran varmaankin kuin näyttelyissä käynnit. Kokenut reissaaja ei ole tästäkään sen kummemmin ahdistunut.

Liian pieneen kämppään ilman virikkeitä hamsteria ei saa laittaa. Tämä ei ole milläänlailla verrattavissa juoksupalloon. Se ei kuulu hamsterin perushoitoon, eikä edes sen luontaisiin tapoihin.

Hamstereita ei myöskään saa turhaan herätellä yöuniltaan. Oikeaoppinen käsittelykin on syytä opetella jo kasvattajan luona, jossei sitä muuten osaa.

Näinpä. Mielestäni kuitenkaan vastoin ymmärrystäsi ei tule tuottaa hamsterille ahdistusta lisää. Itse vaan en katso hamsterin juoksupallosta ahdistuvan. Riippuu toki hamsterista. On hyvä, että sulla ja sun hamstereilla on asiat noin ruusuisesti mutta moni ei ihan noin helpolla pääse. Itselläni oli se sairas hamsteri jonka jokainen päivä taisi olla aikamoista ahdistusta :( Ilman juoksupalloa. Mutta terveen aktiivisen hamsterin laittaminen juoksupalloon joskus ei minun nähdäkseni ole millään lailla väärin vaan kuuluu virikkeisiin ja juoksutukseen. Ja korostan: SILLOIN TÄLLÖIN koska mahdollisuus lattialla juoksenteluunkin on.

Minnaw

#101
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Itselläni oli se sairas hamsteri jonka jokainen päivä taisi olla aikamoista ahdistusta.
Miksei tätä eläintä sitten viety eläinlääkärille, jos oli sairas?
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Katar

#102
Lainaus käyttäjältä: "Metsku"A) Jos ei ole mahdollisuutta juoksuttaa lattialla
B) On mahdollisuus juoksuttaa lattialla mutta silloin tällöin haluaa juoksuttaa isommalla alalla
C) Miksi jättää laittamatta hamsteri palloon kun se saattaa olla hamsterille hyvinkin mieluisa tapa liikkua?

A) Jos ei ole mahdollisuutta täyttää hamsterin vaatimuksia niin sillonhan sitä ei hankita. Sama jos hankkisi koiran, mutta ei olisi aikaa sen lenkittämiselle niin eihän sitäkään sidota kiinni juoksumattoon?
B) Hamsteri ei pidä avoimista alueista.
C) Siksi koska se saattaa olla sille myös hirveä tapa liikkua? Tätä sulle on yritetty sanoa kokoajan. Ethän säkään laita jotain tuntematonta marjaa suuhus vaan siksi koska se saattaa olla hyvää jos riskinä kuitenkin on myrkytys. (Joo vähän kaukaa haettu esimerkki ja vähän eri vaarallisuus luokka, mutta perjaate sama.)
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

ammie

#103
^ Katar kiteytti mahtavasti asian ytimen tuossa viimeisessä marja vertauksessa.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

metsku

#104
Lainaus käyttäjältä: "Minnaw"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Itselläni oli se sairas hamsteri jonka jokainen päivä taisi olla aikamoista ahdistusta.
Miksei tätä eläintä sitten viety eläinlääkärille, jos oli sairas?

Koska se oli käytöshäiriöinen. Kyllä myös lääkärin kanssa juttelin ja ensin kyselin täältäkin asiantuntijoilta apua. Ei siihen oikein mikään auttanut ja kummallisella tavalla se kuoli 8kk ikäisenä. En mä mikään idiootti sentään ole  :roll: