• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Karsiminen

Aloittaja eeva, 08.06.12 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

eeva

Kyllä olen tutustunut hamsteihin sen tiedon puitteissa mitä yhdistyksen sivuilta saa tietoa.
Tarkempia tietoja hamstereista täytyy ilmeisesti hakea hajanaisesti eri kasvattajien sivuilta. Olisi kyllä kätevää jos kaikki olisi kiteytettynä yhdistyksen sivuilla,  mutta hyvä että tuolla aiemmin laitettiin linkkejä eri sivuille!

Itse en tosiaan omaa hamstereista omakohtaista kokemusta. Vain tietoa mitä olen lukenut ja muiden kanssa keskustellut joilla on hamstereita ollut tai on. Mulla on tapana jos huomaan jotain niin kysyä ja kyseenalaistaa, se on kaiketi sallittua.

Niin teen myös muiden lajien kanssa. Absoluuttista totuutta tuskin on missään asiassa. Mielipide ja omien havaintojen pohjalta hyväksi todettuja asioita, mutta taas toisella ihmisellä voi olla päinvastaisia.

Aika moni hamsteriihminen omassa hiljaisuudessaan karsii "mielipuolisesti" siitä täällä viisaasti huutelematta. Ja olen myös kuullut ettei siitä välttämättä kyllä haittaakaan ole, päinvastoin. Ihmiset ei vaan tätä kolikon toista puolta uskalla ottaa esille täällä kun mielipiteet täällä on mitä on.

Eve87

Itse myös kasvattelen hiiriä, osaksi omaksi iloksi lemmikiksi ja osaksi käärmeensafkaksi. Karsin hiiripoikueet, koska se on todettu tarpeelliseksi. Paljoa minulla ei kokemusta vielä ole, mutta miten todennäköistä on, että hiiret alkavat karsimaan itse poikasiaan?


Minulla on ainakin tarpeelliset vara-asumukset mahdollisille käsiinjääville poikasille, kerran olen valinnut syyrialaisen kasvatettavaksi lajiksi, olen myös joutunut varautumaan siihen, että niitä häkkejä on oltava.  :icon_rolleyes:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Ely

Voihan sitä kyseenalaistaa, mutta mitä tarkoitusta se palvelee jos ei ole aikomustakaan yrittää ymmärtää asiaa niiden kannalta joiden kirjoituksia kyseenalaistat? Olet tähän mennessä vain vertaillut syrkkiä(?) hiireen joka on niin fyysisesti kuin psyykkisesti ihan erilainen. Ymmärtääkseni hiiret ovat jalostuneet melko kauas villistä alkumuodostaan lisääntymisjuttujen suhteen jonka vuoksi poikuekoon pienentäminen emän ja poikasten hyvinvoinnin turvaamiseksi tuntuu perustellulta, mutta syrkit ovat hiiriin verrattuna melko tuoreita lemmikkejä (kesyhiiriä 1800-luvulta alkaen, syrkkejä n. 1930-luvulta alkaen) eivätkä ole ehtineet hirveän luonnottomaksi jalostua vaikka muutamia mutaatioita on syntynyt ja muistaakseni syrkkien kylmänsietokyky on hieman korkeampi kuin villeillä tovereillaan.

Karsimisen eettisestä puolesta olen jopa liiankin avomielinen, ei minua hetkauta jos joku karsii poikasia ilman syytä. Jos sitä yrittää perustella muihin lajeihin vedoten ja vielä yrittää kannustaa muita siihen niin se menee jo yli ja toivon että ymmärtäisit tämän.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

eeva

Lainaus käyttäjältä: Ely - 09.06.12 - klo:11:31
Voihan sitä kyseenalaistaa, mutta mitä tarkoitusta se palvelee jos ei ole aikomustakaan yrittää ymmärtää asiaa niiden kannalta joiden kirjoituksia kyseenalaistat? Olet tähän mennessä vain vertaillut syrkkiä(?) hiireen joka on niin fyysisesti kuin psyykkisesti ihan erilainen. Ymmärtääkseni hiiret ovat jalostuneet melko kauas villistä alkumuodostaan lisääntymisjuttujen suhteen jonka vuoksi poikuekoon pienentäminen emän ja poikasten hyvinvoinnin turvaamiseksi tuntuu perustellulta, mutta syrkit ovat hiiriin verrattuna melko tuoreita lemmikkejä (kesyhiiriä 1800-luvulta alkaen, syrkkejä n. 1930-luvulta alkaen) eivätkä ole ehtineet hirveän luonnottomaksi jalostua vaikka muutamia mutaatioita on syntynyt ja muistaakseni syrkkien kylmänsietokyky on hieman korkeampi kuin villeillä tovereillaan.

Karsimisen eettisestä puolesta olen jopa liiankin avomielinen, ei minua hetkauta jos joku karsii poikasia ilman syytä. Jos sitä yrittää perustella muihin lajeihin vedoten ja vielä yrittää kannustaa muita siihen niin se menee jo yli ja toivon että ymmärtäisit tämän.

Noniin, kiitos! Tätä mä halusinkin. Perusteellisempaa perustelua miksi näin tai niin tehdään. Kyllä mä uskon kokeneempia jos näin on.  :peukku:

Sintturainen

Minä oon kasvattanut 15 vuoden aikana yhteensä yli 100 pentuetta. Kaksi pentua oon ite karsinut, toinen oli heikko ja kuivunut, toisella oli selkänahka purtu/epämuodostunut. Muuten on emot karsineet, tai sitten kaikki on kehittyneet hyvin.
Ja minä en erota pentuja toisistaan heti 5 viikkoisina. Toki tietysti urokset ja naaraat omiin porukoihinsa, mutta se on täysin poikuekohtaista miten kauan sopu sisarusten kesken säilyy. Siis ei tarvi välttämättä olla heti luovutusiän jälkeen 12 eri häkkiä.

Vevve

Lainaus käyttäjältä: eeva - 09.06.12 - klo:09:46
Halusin ihan yleisesti herättää keskustelua täällä karsimisesta oli se sitten mikä laji tahansa. ( Hiiri, rotta hamsteri). Kun tuntui ja mitä olen kuullut, että näissä hamsteripiireissä jotenkin ei katsota niin hyvällä karsimista.

Tässä olen yhtä mieltä... Hamsteripiireissä tuntuu jotkut asiat, kuten esimerkiksi eläinten lopettaminen tai karsiminen olevan vähän turhia tabuja  :enkeli: Itse koetan rohkeasti aremmistakin aiheista puhua. En pidä karsimiseen rohkaisemista mitenkään järkevänä, mutta heikkojen poikasten lopettamisesta tulisi olla enemmän mainintoja.

Minusta tässä olisi hyvä nyt tehdä hiukan selkeämpää pesäeroa ns tarpeellisen karsimisen (sairaat, heikot poikaset) ja ylimääräisen karsimisen välille (poikasia "liikaa", vaikka kaikki samankokoisia ja terveitä). Ensinmainittua hamstereilla tietysti harrastetaan, enkä näe pointtia jälkimmäiseen ellei kyse ole jostain ihan oikeasti tajuttoman isosta, vaikka 19 poikasen poikueesta. Poikueen karsiminen syynä vaikka se ettei poikasille ole menekkiä myynnissä on mielestäni hiukan kyseenalaista — poikuetta teettäessä tulisi tuohon mahdollisuuteen olla varautunut. 

Minuahan nyt ei varsinaisesti hetkauta millä syillä ihmiset poikueitaan karsivat. Olen karsinut myös hamsteripoikueita jos kyseessä on ollut heikkokuntoisia poikasia.

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: eeva - 09.06.12 - klo:10:16
Onko teillä kaikille 12 poikaselle tarjota aina oma asumuksensa? Kun välttämättä kaikillehan ei löydy kotia heti luovutusiässä....

Minulla on ainakin (tällä hetkellä taitaa olla jotain 16 asumusta vapaana) ja painotan sitä kaikille, jotka haluavat aloitella hamstereiden kasvatusta.

Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

wiidii

Karsimiskeskusteluun en osaa Elyä parempaa kommenttia antaa. Uskoisin myös, että jokainen järkevä hamsterikasvattaja ne huonokuntoiset poikaset laittaa pois, itse olen omalla kasvatusurallani kaksi kertaa lopettanut poikasen (munuaisten vajaatoiminnan/puuttumisen takia eli vesivatsa). Ns. Määrää vähentävää karsintaa en hamstereilla ymmärrä.

En osaa varmaan suhtautua järkevällä tavalla tuohon, että jokaiselle poikaselle pitää olla asunto, sillä minulla ei ole koskaan jäänyt poikasia ns. käsiin. Vara-asumukset kuitenkin kävin tätä varten laskemassa ja syyrialaiskokoisia oli 8, jos pienemmät häkit ja dunat laksetaan mukaan, niitä olisi 17. Minusta on hyvä kuitenkin painottaa sitä, että joskus niitä poikasia ei saa myytyä heti luovutusikäisinä, eli ne asunntot on tarpeeseen ihan "just in case".
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

EmmaTi

Meneekö tämä nyt ohi aiheen jos minäkin noita vara-asumuksia vain kommentoin.. Mutta mulla on vain 3-4 asumusta nyt tyhjillään, joissa voisin poikasia majoittaa jos ei koteja heti löydy.
Käytännössä kodit on kyllä löytyneet sanoisinko että viimeistään 6vk iässä, ja olenkin pitänyt naarasporukoita ja urosporukoita omissaan, ja vain jos joku alkaa kinaamaan niin sellaisen oon joskus ottanut yksinään asumaan.
Toki minulle on päivänselvää että niitä asumuksia voi joutua hankkimaan ja pianhan niitä ostaa/lainaa mutta en oo sentään varmuuden vuoksi hankkinut kymmentä asumusta varastoon.

Katitar

olen ihan samoilla linjoilla Elyn ja Wiidiin kanssa tästä. hyvin muotoiltuja mielipiteitä. lisäksi sekin on hyvä, että tästä tulee keskustelua - aihe on kuitenkin tosi tärkeä ja monesti tuntuu ettei tällaisista asioista saisi puhua edes ääneen.

oma kantani asiaan on, että fyysisesti ja psyykkisesti sairaat eläimet on aina lopetettava, jos niiden elämänlaatu kärsii tästä. tämä koskee kyllä kaikkia ikäluokkia; niin ihan karvattomia penskojakin, kuin sitten taas iäkkäämpää yksilöä. itse en kokisi tarpeelliseksi karsia poikasia, jos siihen ei ole edellämainittua syytä - jos siis kaikki poikaset ovat yhtä elinvoimaisen oloisia, niin olkoot. määrää en lähtisi pienentämään hamstereilla siis ollenkaan, vaikka määrä tuntuisikin isolta yhdelle emolle (ja siis painotan sitä, että jos kaikki penskat näyttävät normaalin kokoisilta, ovat eloisia ja terveen oloisia).

hiiripuolen juttuja en kommentoi ollenkaan, kun en niiden kasvatuksesta juuri mitään tiedä.  :icon_cheesygrin:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Janika S.

Minulla myös yhtenevä mielipide mm. Veeran kanssa asiaan.  En ainakaan näe henk. koht. yhtään mitään syytä karsia terveitä poikasia mihinkään vain siksi, että poikuekoko olisi pienempi, sillä teetettäessä poikasia tulee ottaa vastuu siitä, että niille myös löytyy koti..
Pitäisin varsin kyseenalaisena hamsterikasvattajaa, jonka asenne olisi karsimiseen olisi sellainen, että terveitäkin poikasia pois, kun sille ei ole tarvetta.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.