Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Marpai

Ok, ainakin vaikuttaa edelleen hyvävointiselta  :icon_smile:
Hamsteri oli juoksemassa vapaana eteisessä ja äkkäsi jäniksen papanan mikä oli tarttunut kengän pohjaan kiinni ja tämän sitten poimi käpäliinsä ja pisti suuhunsa. Sain keskeytettyä homman, mutta jäin vain miettimään, että kuinka todennäköistä on, että hamsu sai tuosta tartunnan esim. jänisruton tai loisia? Onneksi huomasin tuon, mutta harmittaa, kun aina siivoan eteisen ennen kun hamsu pääsee sinne vapaaksi, mutta näin nyt pääsi käymään  :icon_neutral: Jänisruttoa on tänä vuonna paljon ainakin pohjoisemmassa Suomessa, mutta emme kyllä asu siellä.
Pari päivää oli tosiaan tuollainen arkajalka ja sitten taas oma itsensä pari päivää. Toissapäivänä otin hamsun aitaukseen juoksemaan, mutta menikin pahvilaatikkoon piiloon ja ei tullut sieltä kuin kurkkaamaan ulos ja meni heti takaisin piiloon. Eilen illalla taas pysytteli mökissään 23.30 asti ja kun tuli mökistä niin säpsyi ja säikkyi minua ja meni piiloon. Annoin olla omassa rauhassa, kun itsekin piti jo mennä nukkumaan. Aamulla oli valppaana ruokakupillaan ja sen näköinen, että livahtaa pakoon samantien, mutta jäikin sitten ottamaan herkkuja kädestä, antoi koskea ja oli taas ihan reipas. Ei kyllä vaikuta yhtään sairaalta eikä arista tms. Ihan kuin olisin täysin uusi ihminen hamsulle, kun noin epäileväisesti suhtautuu. Mitään uutta ja erikoista ei ole tapahtunut lukuunottamatta runsaampaa käsittelyä ja vapaana juoksuttamista ennen tätä outoa käytöstä. Voisiko se sitten olla tämän käytöksen syynä? Tänään olen ollut päivän kotona ja nytkin yläkerrasta kuuluu rapinoita, joten tuntuu valvoskelevan myös päivällä. Mietinkin, että onko asumus liian meluisassa paikassa, kun on yläkerrassa sellaisessa aulassa mihin kuuluu alakerran äänet, portaissa kävelyt ja on ohikulkuliikennettä. Aiemmin ei kyllä tuntunut häiriintyvän moisesta. Ja kuten sanottua niin ei ole joka päivä tuollainen outo vaan välillä ihan normi oma itsensä.
Ihmettelin eilen illalla, kun hamsteri (ikää 2,5kk) heräsi vasta 23.30 aikaan ja sen jälkeen pysytteli paljon mökissään. Kun viimein lähti liikenteeseen; syömään ja juoksemaan juoksupyörässä yms. niin meni heti piiloon, jos menin asumuksen lähelle. Normaalisti tulee uteliaana katsomaan, hakemaan herkkuja tai pyrkimään ulos. Hamsteri ei vaikuta sairaalta, mutta toisaalta mietin kuitenkin, että onko jotain kipuja, kun käyttäytyy noin vai oliko vain sellainen päivä, että haluaa olla rauhassa. Syönyt oli normaalisti, mutta jostain syystä ihan vältteli ihmisen läsnäoloa  :icon_rolleyes:
Meillä on nyt kokeiltu juoksuttamista kylppärissä ja pienemmässä wc:ssä. Kylppäri on ehkä liian iso, kun hamsteri juoksee lähinnä seinänviertä pitkin. Vai onko tämä ihan lajityypillistä käyttäytymistä uudessa isossa tilassa vai kertooko enemmän pelkäämisestä? Aitauskin on, tosin aika pieni, mutta sen sisälle laitetussa sokkelossa juoksee mielellään ja menee välillä piilopaikkoihin kököttämään. Tasan tarkkaan samassa paikassa sokkeloa käy aina "pörhistelemässä" itsensä oikein karvapalloksi. Mistä tuokin kertoo, osaako joku sanoa? Ihan selvästi meininkin on nyt se, että hamsteri haluaa jaloittelemaan ja tulee odottelamaan tasolle josko pääsisi seikkailemaan. On alkanut jopa kiipeämään paidan hihaa ylös ja siinä sivussa sitten erehtynyt kädellekin tulemaan eli ehkä tästä kaverista vielä käsikesy saadaan, toivottavasti ainakin  :fruit:  Aivan ihana kaveri kyllä on  :sydan:
Itsekin mietin lähinnä tuota vetoisuutta. Roskat yms. saa toki imurilla pois. Hamsteri on sen verran myöhään hereillä, että ovesta tuskin on kovaa trafiikkia. Meillä on kylppärissä aika helposti avautuvat viemärinkannet, joten niitä pitäisi kyllä jotenkin fiksata, ettei kaveri katoa viemäriin  :icon_e_confused:
Asumus on 80x40 ja sieltä löytyy kaivelulaatikko mikä puruja täynnä ja toimiikin hamsterin ruokakätköjen paikkana ja alkuun nukkuikin siellä. Sitten on juoksupyörä, pajusiltoja, kukkaruukku, erillinen taso, pesämökki ja pahviputki. Kaikkia näitä kyllä käyttää touhuissaan. Mietin myös, että olisiko syytä ostaa isompi asumus... Toisaalta vapaana juoksutusta voisi juurikin kokeilla niin, että laajentaisin vähän tuota juoksutusaitausta, jotta mahtuu itse istumaan sinne. Ihan selvästi hamsu on viime päivinä tullut odottelemaan, että jos pääsisi vähän jaloittelemaan. Jos siitä olisi apu tuohon kattokaltereissa kiipeilyyn ja vähentäisi ehkä juoksupyörässä oleilua. Aika paljon taitaa yöllä juosta, kun pissaileekin juoksupyöräänsä. Toisaalta aamut menee hamstratessa ja pesää järjestellessä, joten ei nyt aivan vaan juokse.
TYHMÄ kysymys, mutta voiko hamsteria pitää vapaana eteisessä? Meillä on iso eteinen ja ainoa paikka missä ei ole sähköjohtoja yms. Mietin vain, että on ehkä vetoinen paikka ja lattialla tietysti ulkoa tullutta tavaraa; kiviä yms. Eli voiko hamsteri vilustua tuosta, että eteinen on hieman kylmä ainakin ulko-oven kohdalta tai voiko saada jotain pöpöjä noista ulkoa tulleista moskista mitä nyt aina on eteisessä?
Jatkan nyt vielä aiheesta... Nyt tilanne on sellainen, että hamsteri tuntuu kotiutuneen, mutta vielä mietityttää tuo kesyttäminen. Kädelle ei tule ja jos häkistä poimiminen on tosi vaikeaa, kun on niin vikkelä ja käytetäänkin sitten heinäpesää mihin menee mielellään ja nostetaan pois häkistä. Samoin juoksutusaitauksesssa säntää heti karkuun. Tietty olen varmaan itsekin liian hidas liikkeissäni  :msilly: Paidan hihaa kiipeilee jne, mutta kädessä olo on hirveetä. Ei pure enää ketään eikä muutenkaan ole millään lailla ärhäkkä. Alkaa vain epätoivo iskeä, että miten tuon saa kesytettyä, kun on niin vilkas. Helposti myös alkaa vauhti kiihtyä, jos on yhtään "liian" pitkään juoksutusaitauksessa tai vaihtoehtoisesti menee jonnekin piiloon kököttämään.

Juoksupyörässä viihtyy ja mietinkin, että viihtyykö jo liikaa. Jos pyörän ottaa pois niin kiipeilee kattokaltereissa minkä ehtii ja putoilee sieltä alas ja ravaa hirveää vauhtia ympäriinsä. Aamulla on jo rauhallisempi, kun on yön touhunnut.

Mutta jos joku osaisi antaa jotain vinkkiä tai valaa uskoa siihen, että vielä tuo hamsteri kesyyntyy (vaikka ikää jo 2kk) niin ois kiva. Itsellä meinaa usko loppua! Mitä mieltä ootte tuosta juoksupyörästä, kannattaako ottaa pois välillä?
Meillä on ollut nyt viikon ajan syyrialainen hamsteri (luovutusikäinen poikanen). Hamsteri oli synnyinkodissaan tosi reippaan oloinen, täysin käsikesy ja utelias. Tänne uuteen kotiin tultuaan oli tietysti hämillään ja tutustui asumukseensa pikkuhiljaa. Ollaan nyt alettu kesyttämään hamsteria ottamalla se ensin pahviputkeen ja siirtämällä pahvilaatikkoon. Pahvilaatikossa ollaan pidetty puruihin hierottua kättä. Hamsteri ei kuitenkaan tule kädelle vaan kiertää mielummin kaukaa. Haistelee kyllä kovasti, mutta selkeästi alkaa stressaantua; menee kerälle ja kerran kuulin myös hampaiden naksuttelua. Antaa kyllä koskea itseensä. Vaikuttaa kuitenkin enemmän stressaantuneelta kuin uteliaalta ja kiinnostuneelta. Tänään käsittelyn jälkeen hamsteri meni omassa häkissään peseytymään samantien suojaisaan paikkaan ja jäi ns. "taivasalle" nukkumaan kerälle. On tehnyt näin nyt 2-3 kertaa esim. heräämisen jälkeen, että hetken haahuilee ympäriinsä ja jää vielä torkkumaan kerälle, mutta ei mene enää pesäänsä. Ja nyt sitten käsittelyn jälkeen myöskin teki noin. Päivät nukkuu puruihin kaivamassa pesässään (mökki jossa puruja, vessapaperisilppu ei kiinnosta). Onko ihan normaalia käytöstä tuo taivasalla torkkuminen? Sitten kun saa olla itsekseen niin touhuaa kyllä normi hamsterin touhuja, mutta ei ehkä syö ihan kauheasti vielä. Yhtä perheemme jäsentä myös puree toistuvasti, en keksi syytä, että miksi näin. Ei kyllä uhkaile mitenkään ennen kuin näykkäisee, ihan kuin vain maistaisi mitä edessä on. Ja käsiä on hierottu puruihin jne, joten ei pitäisi olla kyse siitä, että käsissä haisee joku ruoka tms.

Mutta, mitä tässä voisi tehdä ja onko normaalia käytöstä vielä tässä vaiheessa kotiutumista? Itseäni vähän ihmetyttää tuo käytöksen muutos asuinpaikan vaihduttua. On kuin ihan eri hamsteri mitä on ollut ensimmäiset viikkonsa kasvattajalla. Samoin taivasalla kerällä torkkuminen ihmetyttää. Muutoin ei kyllä ole esim. mitenkään sairaan oloinen, enemmänkin stressaantunut ja arka  :itqvinq:  Päivärytminsä on myös muuttanut ihan täysin. Käytännössä valvoo vain silloin, kun me ihmiset nukumme. Ihan kuin tarkoituksella odottaisi yön rauhaa, vaikka kasvattajalla ollessa on ollut hereillä jo alkuillasta ja saattanut heräillä päivälläkin jne.

Mutta jos jollakin olisi neuvoja tähän tilanteeseen niin mielelläni ottaisin vastaan.
Asuminen ja tarvikkeet / Sampo-kuitupesä?
13.12.14 - klo:18:50
Mahtaako kenelläkään olla kokemusta Hemprefinen Sampo-kuitupesästä? Kyseessä kuituhampusta eroteltua pitkää luonnonkuitua, joka on leikattu 10 cm mittaiseksi. Mietin vain, että onkohan kuinka takertuvaista esim. syrkin jalkoihin tai pitkäkarvaiseen turkkiin...
Sain juuri tänään tulevalle hamsterille terraarion. Terraario on aika iso ja painava, joten mietin sen siivousta... Onko jotain turvallisia puhdistusaineita mitä voi käyttää terraarion siivoamisessa? Täytyykö kunnollinen vesipesu tehdä miten usein? Tai miten te muut terran omistajat yleensä hoidatte siivouspuolen?  :icon_redface:
^Kiitos tasovinkistä! Muakin viehättää terraariossa tuo, että ovat esteettisesti kauniita. Mutta tietysti raskaampia siirrellä jne. Puutorin akvaarion jyrsijäterraariot oli minusta ihan kohtuuhintaisia. Vinkkejä otetaan vastaan, jos jollakulla tietoa muista terraarioita myyvistä tahoista, hinnoista yms.  :icon_e_wink:
Harkinnassa vielä terraario tuon dunan tilalta. Puutorin akvaariossa näyttäisi olevan jyrsijänterraarioita kokoa 80x40x41. Osaisiko kukaan sanoa mitä hyvää on dunassa vs. jyrsijän terraario? Kumpi kannattaa valita? Kyllä on vaikeeta tehdä valintoja  :icon_cheesygrin:
Kiitos vinkeistä. Osaisko joku vielä neuvoa mistä tuohon isompaan dunaan (99x51) saisi tason? Onko 23 cm juoksupyörä hyvän kokoinen syyrialaiselle?