• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen näyttelypulina

Aloittaja iitu, 19.07.07 - klo:13:30

« edellinen - seuraava »

Heli

#300
Mulla lähinnä on ongelmia tuottaneet ne nuoret saman ikäiset joita usein yhdistelen. Sellaset vähän "mitäänsanomattomat". Toki sitten iäkkäämmät omaan tyyppiinsä kehittyneet yksilöt ja ihan eri-ikäiset tapaukset on asia erikseen.

Mä en valitettavasti ehdi pitämään hamsuille niin paljon seuraa että tunnistaisin ne esim. luonteenpiirteistä, kuten useampi mun kasvattien omistaja kertoo tekevänsä. Ja vaikka ehtisinkin niin en uskaltaisi siltikään kovin samannäköisten kohdalla olla pelaamatta varman päälle.

Voi toki olla että olen ainoa tän ongelman kanssa.  :D Tai no ongelma ja ongelma, kun eipä niitä mitäänsanomattomia tartte näyttelyihin ees olla viemässä.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

maarit

#301
Lainaus käyttäjältä: "Jinny"Joko gerbiili-, hiiri- tai molemmissa piireissä olen muistaakseni ainakin törmännyt tällaiseen käytäntöön, tosin siellä taidettiin käyttää esim. pientä tussilla tehtyä täplää hännänjuuressa tunnistuskeinona. Ja muistaakseni jopa keskenään ihan eriväristenkin numerolappuihin boksin päälle saatettiin tuomarin helpotukseksi kirjoittaa se väri tunnisteeksi.

Hiiripiireissä en ole kyllä tuohon törmännyt vielä koskaan about 2 vuotisen harrastukseni aikana.
Tällä hetkellä hamsteriton

GaneshaX

#302
Tuli vaan mieleen, ettei M-koon boksi voi maksaa niin paljon, että pitää turvautua karkkilaatikoihin.
Munkin piti nyt ostaa 1 L-koko lisää :mrgreen:
Kuljetusboksi on mun meest kyl tarpeellinen, ei sit tiedä mihin joutuu hamsuje kans lähtee ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Jinny

#303
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Tuli vaan mieleen, ettei M-koon boksi voi maksaa niin paljon, että pitää turvautua karkkilaatikoihin.
Kyllä se siinä vaiheessa maksaa melkein liikaa, kun tilin saldo on jossain parin euron tietämillä, eli ns. turhiin ostoksiin ei juurikaan ole varaa :/ Ja jostain syystä tässä käpykylässä on myös ehkä maailman huonoin valikoima boksien suhteen, että sellaisen perässä sais taas melkein lähteä Tampereelle asti, ja siinähän tulisikin sitten boksille ihan liikaa jo hintaa.

Kyllä mulla noita S-koon bokseja on enemmän kun laki sallii, mutta niistä tuli jo viimeksi sanomista, vaikka pojat oli iiihan pieniä ja olivat niissä vain arvostelun ajan - vaikka sitähän tuomari ei tietenkään voinut tietää. Ja nyt tuo toinen onkin kyllä kasvaessaan paisunut kuin pullataikina, etten mä sitä sellaiseen enää laittaisikaan. Täytyy nyt sit käydä kaikki kaverit ja tutut läpi ja kysellä, jos joltain löytyisi boksi lainaan :) Me nyt ei hirvein usein enää nykyään näyttelyissä käydä, muutama kerta vuodessa ehkä, mutta pitää sit yrittää jostain nipistää se raha siihen boksiin tulevia kertoja varten. Vaikka kyllä noi mun silmään on ihan eri näköisiä, kokoeroa on aika paljon ja niillä on ihan erilaiset päät, mut en kuitenkaan halua ottaa sitä riskiä ettei tuomari siinä nopealla silmäyksellä ehkä erottaisikaan noita sitten toisistaan.

Mustikkamaan

#304
Jos sille toiselle S-koon boksi on mielestäsi sopiva (ja hamsu ei ole siis syrkki tai robo), niin voit ihan hyvin laittaa sen arvostelujen ajaksi siihen. Itsekin olen laittanut jos on ollut tosiaan boksipula, vaikka sainkin sanomista ja se on ihan hyvä että tulee. Mutta että jos se on vielä ok, niin ei kukaan tuomari sitä hylkää.

Boksikokomääräysen pystyyn pistäminen lähti siitä, kun syyriksiä on tuotu S-koon bokseissa ja sehän on ihan älytöntä - ja onpa samasta S-koon boksista tavattu kolme suurta kääpiöhamsteriakin... Roboja taas on tosi vaikea arvostella niin pienestä boksista. Siinä samalla kehitettiin yleiset suosituskoot, jotta uusilla ihmisillä olisi vähän hujua että mikä olisi se sopiva.

Eli ei tuomareidenkaan saivartelemaan tarvitse ryhtyä, mutta huomauttaa saa. Jos esimerkiksi boksi on tosi nafti ja hamsteri kulkee siinä mahdollisesti puoli vuorokautta - saati sitten yön jossain reissussa - niin varmuuten vuoksi tulee sanottua sitten. Mutta ei siitä hylkyyn joudu. Paitsi robojen osalta, koska niitä on turhan vaikea arvostella S-bokseissa (hyppivät sieltä pihalle alta aikayksikön kun vähän kantta raottaa).
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Immu

#305


Onkohan tässä liian pieni näyttelyhäkki talvikolle? :|
[size=85]? Susa-Erma´s Launo \'\'Eeli\'\' 7/10
? Gothic Girl \'\'Hertta\'\' 8/10[/size]

Aya

#306
Mitkä on boxin mitat?

Mustikkamaan

#307
Toi on semmoi et jos ei oo kauheen pitkä päivä ni vielä ihan ok.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Immu

#308
23,18 cm x 15,56 cm x 16,51 näyttää mitat tossa lapussa näkyvän. :) Kyllä sinne nyt ainakin juomapullo ja vähän heinää + paperinpalasia mahtuu.

Muuten. Kun tuon sinne näyttelyyn mun vanhan häkin myytäväks + muuta rojua (mökkejä yms) niin vienkö ne sinne myyntipöydälle vai mihin? Täytyykö siinä itse vahtia koko ajan että onko ostajia vai...? Oon ihan onneton. :oops:
[size=85]? Susa-Erma´s Launo \'\'Eeli\'\' 7/10
? Gothic Girl \'\'Hertta\'\' 8/10[/size]

Ninde

#309
Juomapulloa ei kannata laittaa boksiin, koska se on arvostelun yhteydessä hankala ja matkalla saattaa vuotaa boksiin. Nesteenlähteeksi kannattaa laittaa vihanneksia jotka ei mene helposti pilalle eivätkä sotke hamsun turkkia (porkkana lienee yleisin vaihtoehto). Mukaan voi toki ottaa juomapullon ja tarjota hamsulle vettä aina välillä, usein eivät kyllä edes juo vaikka tarjoaisi. Vihanneksia kannattaa ottaa myös mukaan, vaikka pienessä rasiassa jossa on hieman vettä (eivät nahistu), niin voi vaihtaa tuoreempaa vihannesta iltapäivällä tilalle, jos päivästä on tulossa pitkä.

Myytävät tavarat ja hamsterit viedään myyntipöydälle ja jos ei halua koko ajan päivystää ostajaehdokkaita, kannattaa laittaa myynti-ilmoitukseen hyvät tuntomerkit ja/tai oma kännykkänumero.

@amorous

#310
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"Varsinainen näyttelyharrastaja ihan varmana ei tuo karkkilaatikossa tai plaston muovilaatikossa hamsuja näytille.
Okei...mä olen sitten se jolla on musta huppu vedettynä tiukasti silmille. Olen vienyt aina kääpiöhamsterini näytille 3 l:n karkkilaatikoissa, joissa popniitattu verkko kanteen. On kelvannut mulle viimeiset 4 vuotta, eikä ole aikomusta edes ostaa jotain muita "hyväksytympiä" muovilaatikoita. Mulle nuo muovikipot on aivan sama onko made in Plasto, Tupperi, Rubbermaid tai Fauna...Sen ostan mikä on riittävän suuri...
Se, että laatikon malli antaa tuomarille vaikutelman??: rahattomasta, kaukana kauppakeskuksista asuvasta ja kokemattomasta näytteleilleasettajasta niin ilmeisesti jopa saattaa laskea hamsterin arvostelua...voi :kuiva:

Niina-03

#311
Ei se toki laske arvostelua  xD mutta ainakin mitä minä olen arvostellut 15 vuotta lemmikkiluokkia, niin itse askarrellut laatikot ovat olleet pääosin ekakertalaisten tai edellisenä iltana siihen tilanteeseen valveutuneiden että boksi onkin rikki. Boksit on vain mieltänyt näyttelykulttuuriksi, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi.

Tietenkin jos keksii hyvän, turvallisen ja sopivan kokoisen laatikon millä hamsua kuljettaa... ja vielä siten ettei boksi vie hirveän isoa tilaa pöydillä, niin kyllä se kaiketi kelpaa. Jos boksi on liian iso (tyyliin asumisterraario) tai liian pieni, tai ei ole hamsulle turvallinen... siitä tulee huomauttamista.
Oma juttunsa on myös se, että tuomarin ei tulisi tunnistaa eläimiä tai laatikoita. Normaali näyttelyboksi ilman nimeä tai muita tunnisteita on sopivan anonyymi.
Kaneilla ja marsuilla käytetään paljon noita itsetehtyjä laatikoita. Ymmärtääkseni kanit ja marsut menevät myös arvosteluun ilman kuljetuslaatikkoa. Hamsuilla se ei onnistuisi, joten nuo kuljetusboksit on todettu hyviksi ja niitä on käytetty aikojen alusta  :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

#312
Toistaiseksi itsetehdytkin kelpaavat, kunhan ovat siistejä eivätkä ole hamsulle vaarallisia (enkä nyt tarkoita että kukaan sellaisissa tahallaan eläimiä kuljettaisikaan). Sitten jos näissä alkaa näkymään jotain ihmeellisiä virityksiä yhä enemmän, joilla yritetään erottua toisista (ja ehkä jopa vaikuttaa tuttuun tuomariin), niin varmaan siinä vaiheessa joudutaan jo jotain rajoituksia tekemään.

Suositus kuitenkin olisi, että investoitaisiin ihan niihin oikeisiin bokseihin jotka ovat sopivan anonyymejä kun niitä on "kaikilla". Niitäkin kuitenkin nykypäivänä saa jo helpommin esim. nettikauppojen kautta tai näyttelystä ostamalla (Tampereellekin on tulossa eläinkauppa myymään), joten siihen maantieteelliseen sijaintiinkaan ei voi ikuisesti vedota... ;)

Ruotsissahan ollaan sen verran tiukempia, että siellä ei saa käyttää kuin näitä neliskulmaisia oikeita faunabokseja ja vain tietyn kokoisia (esim. Aladino-merkkiset boksit on kiellettyjä). Meillä ei sentään ole ihan niin tiukkaan toimintaan nähty tarvetta ryhtyä - ainakaan vielä, ja toivottavasti ei tarvitse tulevaisuudessakaan.

Scarlett

#313
Millainen arvostelukaavake lemmikkiluokassa saadaan? Onko arvostelu lyhyt ja vapaamuotoinen ("ikäisekseen pienikokoinen, vilkas hamsteri, jolla vähän liian pitkät kynnet") vai mainitaanko kaikista hamstereista tietyt seikat (käsiteltävyys, yleisilme tms) kohta kohdalta?
Voisiko tänne saada jonkun esimerkin tyypillisestä lemmikkiluokan arvostelusta?

Jinny

#314
Esimerkki lemmikkiluokan arvostelusta: http://smg.photobucket.com/albums/v327/ ... ierkki.jpg
Tuli vähän pienellä, mutta kaipa siitä näkee tarvittavan.