• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

Saana

#705
^^Kysyitkö koskaan mielipidettä muilta eläinlääkäreiltä kuin tältä yhdeltä?

EmmaTi

#706
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Jos muistan oikein, ensin duupattiin kohtuun ainetta x liukasteeksi

Siis laitettiinko jotain ensin emättimeen?
Kun tosiaan tuon kohdunkaulan täytyy olla ainakin jonkin verran avautunut että siitä oksitosiinista olisi apua kun sehän  vain voimistaa/aikaansaa kohdun supistuksia.

Ihmisten maailmassa ainakin synnytystä käynnistäessä sinne kohdunsuulle laitetaan ensin tablettina sellaista ainetta (prostaglandiinia?) joka pehmittää kohdunkaulaa.

En tiedä sitten miten eläinlääkäri voi todeta hamsterin kohdunkaulan tilanteen  :pihalla:

Ken_G

#707
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Mutta siinä tilanteessa kohtutulehduksen riski on todella iso, etten sanoisi kohtutulehdus on lähes varma, joten Baytril-kuuri on tarpeen, parhaiten toimii injektioina niskanahkaan. Multa on kuollut hamsteri kohtutulehdukseen silloin, kun en vielä osannut vaatia Baytrilliä ja ell määräsi ensin Ditrimiä ja sitten Vibravetiä ja sain katsoa, kun hamsteri nääntyi ja lopulta se piti lopettaa. Ditrim kun ei tehoa siinä tapauksessa kun kohtutulehdus on päällä.

Totta, Ditrimillä ei ole mitään virkaa pahempiin infektioihin. Mutta aina ei edes Baytril auta. Meillä kuoli keväällä yksi naaras kohtutulehdukseen, vaikka sai Baytrilia pistoksina sinne niskaan. Ikää oli jo sen verran, että kohdunpoistoleikkausta pidettiin turhan riskialttiina operaationa. Kyse ei siis ollut tiineydestä, mutta silti sairastui.

lentsu

#708
Juu, kyllä sinne jotain laitettiin kohdunsuuhun jollain pipetillä ensin, ellen ihan huruja muista. Niin ja kyllä kohtutulehdus on niin vakava tila, ettei selviämisestä ole koskaan takeita, mutta Baytrilliä nyt kannattaa kuitenkin yrittää, siitä on ainakin mulla hyviä kokemuksia. Ja samasta syystä en jäisi pitkittynyttä synnytystä hirveästi laskeskelemaan päiviä eteenpäin ja ihmettelemään tilannetta, sillä syrkin tiineys todellakin on jokseenkin tasan tarkkaan se 16 vuorokautta, ja jos menee yli 20 ei hyvältä näytä, ja mitä pidempään siinä ihmetellään, sen vakavammaksi tulehdus kääntyy, poikaset, jos ovat kuolleet, mätänevät emon sisään ja selviämismahdollisuus heikkenee hetki hetkeltä.

spellcaster

#709
Emolta varmaan kannattaa ottaa aikalailla jo alkuvaiheessa asunnosta pois korkeimmat kiipeilytelineet? Meillä tuo nainen ainakin on sellainen rämäpää ja roikkuu kaikessa mihin otteen saa kiinni, pelottaa ihan että johan se ruhjoo mahdolliset mahassa kasvavat lapsensa?

Tätä kysyttiin tuolla jo aiemmin jossain, mutta vastausta en löytänyt, muodostuuko poikasillekin ihan pienestä pitäen sama päivärytmi kuin emolla, vai liikkuvatko poikaset ihan alkutaipaleellaan myös päiväsaikaan enemmän?

Eve87

#710
Itse annan olla virikkeet ihan normaalisti kunnes maha alkaa pyöristyä selkeästi ja hamsteria ei paljon enää edes kiinnosta kiipeileminen, vähän toki riippuu millaisia kiipeilyjuttuja hamsterilla on. Tekemistä pitää kuitenkin olla :) Kyllä se hamsteriemo yleensä varoo, tosin on niitäkin jotka ovat kuin tarzaneita lähes viimeisille päiville laskettuun aikaan.

Yleensä poikaset nukkuvat sen päivän ja kömpivät sitten ylös iltaisella. Tosin nuo hamsterinpoikaset syövät paljon, joten ne vaeltavat paljon päivälläkin ympäriinsä :)
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

GaneshaX

#711
Lainaus käyttäjältä: "spellcaster"muodostuuko poikasillekin ihan pienestä pitäen sama päivärytmi kuin emolla, vai liikkuvatko poikaset ihan alkutaipaleellaan myös päiväsaikaan enemmän?

Tohon taitaa olla mahdotonta vastata  :mrgreen:  Mut ainakaan ihmislapsella ei ole syntyessään äitinsä päivärytmiä, vaan ihan omansa.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Karvakorvathamsula

#712
Meillä ei ollut mun mielestä oikein mitään rytmiä Tytin lapsosilla  :D Enemmän ne mun mielestä päivällä liikku.
http]

[size=85]
lk normaali umb. vkkk Delfoin Saimi
lk nvkkk Alise (sijoituskodissa)
kanat ja lampaat
lk collie Sandcastle's Treasure Me, tutuimmin Napsu
[/size]

Vevve

#713
Kaikkea sitä ihmisille tuleekin mieleen. Mulle ei ole ikinä juolahtanut päähän seurata poikasten päivärytmiä.  ;)

Karvakorvathamsula

#714
No emmäkää oo kyl pahemmin seuraillu  :) Itse asiassa mullekaan ei oo tullu ennen mielee koko asiaa, nyt kun tuli juttua siitä, niin aloin muistelemaan miten se meni !  :D
http]

[size=85]
lk normaali umb. vkkk Delfoin Saimi
lk nvkkk Alise (sijoituskodissa)
kanat ja lampaat
lk collie Sandcastle's Treasure Me, tutuimmin Napsu
[/size]

spellcaster

#715
Juu no anteeksi jos kyselen tällaisia tyhmyyksiä  :D  Mulle nyt vaan tupsahtelee kaikkia omituisuuksiakin välillä mieleen  ;)

Anzukka

#716
En ole nyt yhtään varma kun meidän vauvat syntyivät 27. päivä eli ovat näyttelypäivänä tasan neliviikkoisia, uskaltaisiko silloin jo luovuttaa jos ovat hyvässä pyöreässä kunnossa?  :roll:

Seuraava näyttelykin on vasta marraskuun lopussa tämän jälkeen. Poikasia on sen verran vähänkin että luulisi kasvavan hyvin koska ainakin ruoansaanti on taattu. :)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Sahapukki

#717
Olemme etsimässä meidän upealle, juuri 6kk täyttävälle creme naaraallemme urosta astutukseen, ja löysimme juuri täältä lähistöltä musta vn uroksen, joka on kylläkin vasta 3-kuukautta. Ei varmaan pysty astuttamaan keskenään, vai ? Kyllähän urokset tulevat sukukypsiksi nopeasti, mutta en ole taaskaan varma noista poikasten kehityksestä. Tuleeko minkälaisia kehitysvammoja tms. .., jos astuttaa noin nuoren uroksen ? Tarvitaan pikaista tietoa tähän pulmaan, aijemmin en ainakaan itse olisi mennyt astuttamaan - mutta varmuuden vuoksi kysyn teiltäkin.

Kiitos jo etukäteen.
Ylpeä, kolmen hamsterin omistaja :-)

Yadell

#718
Ei sillä uroksen iällä ole mitään vaikutusta poikasten kehittymiseen, mutta suositus olisi käyttää yli 6kk ikäistä urosta knikkiriskin takia.
Kotia sotkee syyrialainen hamsteri Iiro (Sateenkaaren Zuloisuus)
sekä pupukaksikko Aapo & Nelli.

Sintturainen

#719
Lainaus käyttäjältä: "Anzukka"En ole nyt yhtään varma kun meidän vauvat syntyivät 27. päivä eli ovat näyttelypäivänä tasan neliviikkoisia, uskaltaisiko silloin jo luovuttaa jos ovat hyvässä pyöreässä kunnossa?  :roll:


Minä oon ainakin luovuttanut jo neliviikkoisina, just on esim. ollut kauempaa ja kyyti saatu järkättyä sopivasti. Tokihan aina parempi se viis viikkoa, mutta noihan on poikkeustilanteita.