Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

Lala

Toki, kunhan löydän kamerani ja siihen patterit. Jos hyvin käy, niin illalla ilmestyy kuvamateriaalia. :)

Tyttö on ihan selkeästi heterotsygootti, mutta sen takamuksen päällä olevat perusharmaata selvästi vaaleammat läikät pistivät pohtimaan sen väriä. Ilmeisesti sitten ihminen, jolta sen ostin ei ollut ihan perehtynyt hamsuväreihin, kun sitä kilppariksi aavisteli.
Lemmikiksi pikkuisen ensisijaisesti otin, joten tämä on hyvää opetusta meikäläiselle.

wiidii

Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Sintturainen

Lainaus käyttäjältä: "Lala"Tyttö on ihan selkeästi heterotsygootti, mutta sen takamuksen päällä olevat perusharmaata selvästi vaaleammat läikät pistivät pohtimaan sen väriä.

Kuinka isot laikut ovat? Mietin että voivatko olla hajurauhaset (tosin ne on enemmän kyljissä kuin pepun päällä).

Rose

Mitä tulis yhdistelmästä isä pk hopeanharmaa laikukas ja emä ps creme kk?

isänemä pk cinnamon & isänisä lk hopeanmusta laikukas

emänemä pk musta & emänisä pk ps creme

Lala

Mulla on hamstereita ollut jo semmoisen nelisen vuotta (sitä ette tietenkään voineet tietää), että enköhän hajurauhaset erota värilaikuista. :D Ainakin toivottavasti.  XD
Laikut on n. 1,5-2 cm halkaisijaltaan.

Napsin kuvia, kunhan tuo neiti tuolta heräilee.

Ninde

Lainaus käyttäjältä: "wiidii"Hopeanharmaan kilpikonnalaikut ovat sävyltään valkoiset, eivät keltaiset. Hopeageeni (jostain syystä) vaalentaa kilpikonnalaikut valkoiseksi.  :)
Tätä mä en jostain syystä ookaan tullut ajatelleeksi, vaikka tokihan tiedän että hopsumustallakin ne laikut on valkoiset...  :D Täytyypä sanoa että en oo koskaan nähnyt hopsu kilpparia tai ainakaan tiedä nähneeni.  :haha  Google löysi näin pikaisesti haettuna yhden hamsun josta oli kuviakin http://www.holmdenhillhaven.com/hamster ... koala.html eikä tuolla kyllä ulkoasusta sitä kilppariutta huomaa.

Lala

Tuo oli paras kuva, jonka vipeltäjästä sain...
Laikku näkyy (jos oikein tarkasti katsoo) tuossa lonkan yläpuolella ja jatkuu tuohon selkärangan kieppeille. Ajattelin joka tapauksessa viedä tuon näyttelyyn vielä tän vuoden aikana, joten siellä viimeistään selvinnee tuo värikin.

Ja sama linkkinä: http://www.hamsteriyhdistys.net/galleri ... um=1&pos=0

Joka tapauksessa kiitos kaikille vastanneille. :)

Rose

Lainaus käyttäjältä: "Rose"Mitä tulis yhdistelmästä isä pk hopeanharmaa laikukas ja emä ps creme kk?

isänemä pk cinnamon & isänisä lk hopeanmusta laikukas

emänemä pk musta & emänisä pk ps creme

vastausta?

Mustikkamaan

Sekahetelmäsoppa?  :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Rose

^ mulle sanottiin äsken (ton jälkee ku lainasin vanhan viestin) et tulis hopsua,l.valkosta,norrea, mah.cremeä,laikukkaita ja punasilmäsiä. eiks toi et emä on kilpikonna siis vaikuta niihin väreihin?  :"D

Ja onko noi värit siis oikein mitä mulle sanottiin että tulis?

Mustikkamaan

Onksitä creme kilpparia ihan pakko käyttää?

Mutta kyllä vaikuttaa.

Tulis keltasia uroksia, kilpikonnakuvioisia naaraita sekä molempia laikukkaina. Lisäksi hopeanharmaita (kilppareina ja laikkuina) ja normaaleita (kilppareina ja laikkuina) ja hopeakeltaisia uroksia ja vaikka mitä.

SAATTAA tulla cremeä, luonnonvalkosta, punasilmiä.

Noin ainaski. Semmoi sekahetelmäsoppa, että jättäisin tekemättä - etupäässä sen creme kilppari äidin takia.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Rose

Siis multa tultiin kysymään urosta astutukseen tolle creme kilppari naaraalle. Niin noita värejä halusin kysyä. Eihän toi mitenkään pakollinen ole mulle. Mikä muuten tossa kilpparissa on cremenä pahaa?

Saana

Jos genetiikka kiinnostaa niin kannattaa lukea ihan koko ketju läpi. Mutta tässä taas tämä http://www.hamsteriyhdistys.net/foorumi ... f=35&t=377

Rose

Onko toi creme kk siks huono kun siinähän tavallaan yhdistyy keltainen ja creme? Mistä voi muuten opetella ennustamaan noita värejä poikasille?

Saana

^Tää koko ketju on täynnä hyviä linkkivinkkejä genetiikkasivuille. Sitten kannattaa myös hankkia tai lainata kirjastosta bilsan kirjoja, missä kerrotaan genetiikan alkeet. En nyt muista onko ysiluokan kirjoissa jo jotain siitä, mutta ainakin lukiossa käydään se aihealue läpi. Ihan perusgoogletuksella löytyy varmasti netistä genetiikan perusjuttuja.