• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuinka paljon kulutat kuukaudessa hamstereihisi?

Aloittaja blood.and.tears, 07.07.07 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

blood.and.tears

Kuten otsikossakin lukee; kuinka paljon kuussa menee hamsuihisi rahaa ja kuinka paljon siis hamsuja on ketkä rahaa kuluttaa?

Meillä on mennyt kesäkuussa ennätysmäärä rahaa (ell kuluihin 58+42e, uusia asumuksia 88e edestä [uusin kaikki samalla])
Ruokaan meillä menee tällä hetkellä ~1-2kg/kk = 2,50-5e, tuoreet ~12e/kk, puruihin about 2e/kk, herkkuihin ~5e/kk, satunnaiset hankkinnat 5-20e (uudet j.pyörät, pesämökit tms.).
Eli normaalit kulut on sellaiset about 20e ilman ylimääräisiä kuluja viidellä hamsterilla, plus sitten tietenkin uudet asumukset, ell + ylimääräiset virikkeet tms. ja tuhot.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

nyyti

#1
Mä en oo laskenut ollenkaan. Puruja mulla menee n. 25kg/3kk, mutta kulutusta lisää myös marsut. Tuo purusäkki maksaa n. 8 e muistaakseni. Sit ruoan kulutuksesta mulla ei ole tietoa, et paljon sitä menis missäkin ajassa. Meniskö joku kilo kuussa, ehkä vähän reilu eli n. 2,5 e/kk. Tuoreruokien hintoja mä en oo ees miettiny ikinä.

Minulla on siis vähän reilu 10 kääpiöhamsua, joihin nyt mun mielestä ei kauheesti rahaa mee. Oisko arviolta 20 e luokaa per kuukausi, kun harvemmin mä mitään tavaroita tms. noille ostelen. Asumuksia mulla on aika paljon valmiiksi, joten niihin ei nyt toistaiseksi tarvi investoida (toivoisin ainakin) ja harvoin mitään ekstrakuluja ilmaantuu muutenkaan.
[size=90]zaya[/size]

Mustikkamaan

#2
Mul menee ehkä jotain 30-40 ekee/kk. Tai siis tohon kyllä lukeutuu mukaan kanit ja marsutkin. Mut enivei.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Saana

#3
Paljonkohan sitä loppupeleissä oikeesti menee kuussa tähän eläinharrastukseen, jos vaikka laskee paljon menee vuodessa ja jakaa sen per kk. Ruoat (talvisin etenki tuoreruoat), ell-kulut, krääsät, näytskäilmot + matkat jne jne.

mirilii

#4
Enpä ole ikinä oikeastaan laskenut. Luulisin että ei hirveästi mene, parin kympin luokkaa kaiketi. Tuoreruokiin ei mene rahaa koska hamsterit syö sitä mitä meiltä jää, eli kaikki tulee käytettyä.

Heli

#5
Parinkymmenen hamsun ylläpitoon arvelisin menevän about 10-20e/kk.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Elliska

#6
En ole koskaan laskenut. Nyt kun on vaan 1 hamsteri, niin varmaan jotain 5€/kk, mutta saan viikonloppuna toisen.

Kuukaudessa..
Puruja menee 60l, 11€
ruokaa 1,5kg, 3€
herkkutikkuja 6kpl, 6€
tuoreruoka 3€ (yleensä hamsut syö sitä mitä mekin, jos vaan voi)
satunnaiset hankinnat 0-25€

Tuo on siis kahteen hamsteriin :D Mä taian tosin lihottaa niitä liikaa noilla herkkutikuilla, ja purutkin tulee aika tiuhaan vaihdettua.

Maikkis

#7
Enpä ole ennen laskenut..

-kuivike: Purut ostan 25 kg:n säkissä, joka maksaa 5€. meillä tuo kestää kyllä vuoden. MörttiRöpöä myös kuluu, säkki/4kk (säkki maksaa 8,50€)
-kuivaruoka: Ostan 10kg:n säkissä (23€/10kg) Säkki kestää ehkä noin vuoden
-tuoreruoka: Vaikea arvioida, koska hamsut syövät samaa mitä me perheen ihmiset. Ainoastaan piltit ovat hamsujen omia, niitä menee n.3 prk/kk (=2€/kk)
-Herkut: En osta eläinkaupan herkkuja, ainoastaan siementankoja silloin tällöin jyrsittäväksi. Teen itse hamsuille herkkuja: banaanilastuja, kuivaa leipää, kuivattuja hedelmiä, rusinoita...  Ehkä n. 0-2€/kk
-Tarvikkeet: 0-20€ satunnaisia hankintoja. Pyrin mahdollisimman paljon tekemään itse kaikkea tarvittavaa, sillä siinä säästää selvästi. Muutama häkkikin on itsetehty. Virikkeet on myös suurimmaksi osaksi luonnosta kerättyä, itsetehtyjä tai pahvirasioita.
-Muut kulut: eläinlääkärikuluja on onneksi erittäin harvoin. Näyttelykustannuksia syntyy muutaman kerran vuodessa, matkat+näyttelymaksut.

Aelita

#8
Minulla on kaksi talvikkoa ja menot ovat jotain viiden euron paikkeilla kuukaudessa. Ei voi ainakaan kalliiksi touhuksi sanoa, vaikka olisin kyllä valmis enemmänkin sijoittamaan, sen verran monta hauskaa hetkeä saan heidän kanssaan viettää. Näyttelyreissuja ei tietenkään tuohon ole laskettu, mutta lasken ne enemmän omaksi, kuin hamstereiden viihdykkeiksi.

Puruja menee ehkä parin euron edestä. Kuivamuonaa äiti raahaa minulle aina töistään, joten se ei maksa mitään. Tuoreruoka on samaa, mitä itsekin syön, joten sitä ei lasketa. Vauvanruokaa ostan heille silloin tällöin, mutta se ei paljoa maksa. Satunnaisesti erehdyn ostamaan heille myös jotain herkkuja, mutta silloinkin vaan euron–parin edestä. Asunnot ja kaikki mökit yms. ovat, joko itsetehtyjä tai uusiokäytössä olevia vanhoja keittiötavaroita tms. joten niistäkään en ole koskaan mitään maksanut (paitsi se yksi duna, joka ihan vahingossa tarttui mukaan kun oli niin halpa :oops: ).

Anonymous

#9
hmm.. mörtti on 100l 35€ elis siit vaihdan hurmulle 10kertaa; ja kolmen viikon välein.. elis hurmun purut kuukaudessa maksaa n. 2.80€ ja Bella saa kissojen kanssa samaa purua.. 25kg 6€...

siemeniä menee vajaa litra kuussa 2€/l

kesällä kaupan rehuja noup..

pientarvikkeisiin 3-10€ kuussa

Martsi

#10
Puruun menee 0 euroa, Ruokaa kuussa n. 1kg = 2 euroa, herkkutankoja muutama paketti 5 euroa, ja tuoreruokaan ehkä n. 3 euroa kuussa. Kaksi syrkkia siis omistan.

Miltsu

#11
Menee kyl aika vähän kun on vain yksi hamsteri.

Tiiina

#12
Silloin kun vielä omistin hamsterin, niin meni kyllä tosi vähä rahaa kuukaudessa. Hyvä jos ees kymppiä :grin
kiitos kysymästä, pidän kiinni tästä ystävästä.

Heli

#13
Must vaikuttais et vähemmän hamsuja omistavilla menee ainakin suhteessa paljon enemmän rahaa kuin paljon hamsuja omistavilla. Mutta ihmekös tuo kun pikkupakkaukset (ruoka, puru) maksaa ihan törkeän paljon.
Puruakin saa ostettua 6e:lla joko 25kg tai 1kg. Suurinpiirtein.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

blood.and.tears

#14
^ Toi on muuten niin totta.
Kun ei viitti yhden hamsterin takia ostaa isoja pakkauksia noita tarvikkeita, ne kestää niin törkeen kauan. Ja helpompi käydä eläinkaupassa ku jossain agrimarketissa.
Koska mä kulutan tällä hetkellä varmaan vähemmän 5 hoitamiseen ku sillo kun oli vaan yks, ja mä silti käytän varmaan saman verran rahaa ku joku ketä omistaa 20 hamsteria. Mut mä ostankin kaikkee turhaa p*skaa niin paljon  :D
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri