• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä syyrialaisesta, osa 2

Aloittaja Lilli&Repe, 27.04.10 - klo:11:51

« edellinen - seuraava »

Elpsu

En tiedä tuleeko tämä oikeaan keskustelu-osioon, mutta mietityttää 10kk ikäisen hamsterini terveys.
Sillä on nyt ruvennut aiempaa enemmän joko vasen tai oikea silmä umpeutuun niin että oon joutunut itse auttamaan silmän takaisin päivänvaloon (topspuikolla, keit.ved) Silmät  vaikuttaa muuten ihan pirteiltä mutta rähmäisyyttä on jonkin verran.
Onko tämä normaalia uros syrkkihamsterille? Yleisvaikutelma on kuitenkin ok turkki/iho, ruokahalu, olemus (kiipeilee sylissä/terrassa ja on normaali itsensä).

Alkemistin

Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos vaikka purujen pöly ärsyttää hamsusi silmiä. Silloin kannattaa vaihtaa hakkeeseen.
En tiedä voikosi kuiva huoneilma aiheuttaa tuollaista myös. Meillä erään pk uroksen silmä rähmäsi vähän meille tulon jälkeen, mutta nyttemmin en ole moista huomannut. Sillä on pellavakuiviketta, mutta kun sitä saa(nee) vain isoissa paaleissa.  :icon_neutral:

Elpsu

Kiitti hajime,
Mahdollisesti kuivikkeena oleva puru aiheuttaa sitä. Kuivikkeen vaihto meillä siirtyi kuukausisssitten hakkeesta puruun,, ja  ehkä silmien oireenkuvaann johtaa se puru.
Pitää vaihtaa takaisin josko auttas.
Miten kuivahkoa huoneilmaavoi kostuttaa hamsteria aatellen?

Eve87

Halvin tapa nostaa ilmankosteutta on nakata kostea pyyhe huoneeseen jossa hamsteri on  :mhappy:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Crodino

Muo on mietityttäny tää jo pitkään... Joskus n. 7. vuotta sitten, kun katselin syrkkiuroksia (lähinnä eläinkaupassa) kaikilla  vaikutti olevan hervottomat pallit, joka raahas maata. Mihin ne on kadonnut vai oliko niitä koskaan?  :c8: :futschlach:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Ely

Viileässä katoavat, mutta voi olla myös jalostuksen tuotosta, pallittomat urokset tuppaavat olemaan heikkoja hedelmöittäjiä.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

berttaneiti

Minulla on juuri tänään 3kk ikäinen syrkkipioka. Asumuksena on terra hieman epämääräisellä kannella. Puolet kannesta on lasia ja toinen puoli on tuommoista metallikantta jossa on reikiä. Tämä reikäpuoli liukuu sivulle ja on melko raskas liikuteltava.

Tässä jo monen monta kertaa olen epäillyt muistiani, että olenko voinut jättää kannen auki kun sitä nyt sitten mistä vain syystä olen aukonut ja taas on Sulo viettänyt yönsä lattialla monen moisissa puuhissa, mm. silpponut grillihanskan joka jostain syystä on ollut lattialla(syyllisiä löytyy sekä kissoista että koirista, huoh.) syönyt mattoa ja näpertänyt ja roikkunut  melkein lattiaan ulottuvissa verhoissa.

Yllätin sitten pojan yksi ilta itse teossa eli juuri punnertamassa itseään pienestä aukosta läpi! Miten voi olla tommoisella pienellä otuksella niin isot habat, että pystyy siirtämään tuota raskasta kanssa sivuun? Onko teillä kokemuksia moisesta?

Nyt on kansi teipattu kiinni ja Sulo katsoo minua hyvin närkästyneenä käyn häntä moittimassa yöllä kun hän rymistelee sitä kantta auki. Meteli on meinaan kova. Ja normaali juoksutus ei sohvalla kelpaa kun pitäisi päästä villinä vaan lattialla juoksentelemaan:(

Onko teidän syrkit yhtä hassuja?

Alkemistin

^Johonkin ketjuun on koottukin noita karkureissuja, kun kyllä ne syrkit vaan karkailee mitä ihmeellisimmistä lävistä.  :hauskaa:
Meidän jo edesmennyt Nallekarkki punnersi painavan kirjan terran kannen päältä, kun halusi retkilleen. Yhdellä tassulla kolmionmuotoisen mökin päällä seisten. :kankaalla:

ShootingStar

#489
Mistä voisi johtua, että Nemon silmien ympärillä karvat ovat muuttuneet oransseiksi? Värimuutos on hurja, ennen poitsulla oli vaaleat renkaat silmien ympärillä (kuten soopeleilla on), mutta nyt ovat isolta alueelta voimakkaan oranssit. Liitteenä kuva, jossa näkyy tuo oranssi väri. Pitäisikö tässä huolestua?  :icon_rolleyes:

edit. Vastauksen sainkin jo.
Yam Yam's Fairytale - pk normaali naaras 2/13
Maailmanpyörä - pk soopeli uros 5/13

GaneshaX

Meillä menee kaikki nuoret kaverit, joilla on virtaa, niin pakovarmoihin asumuksiin. Nuo eläkeläisvaarit pysyvät vaikka dunassa, missä loppuun kulunut löysä kansi  :sydan:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Hiltune

 :mgrin:Mulla on ollut aiemmin, paljon nuorempana kaksi syyrialaista hamsteria, ja molemmat ovat olleet kilttejä ja käsikesyjä. Nyt ostin n. 1kk sitten syyrialaisen uroksen eläinkaupasta, jonne se oli tullut hyvämaineiselta kasvattajalta.

Eläinkaupassa ohjeistettiin hyvin, sekä sain suuren infipaketin ja olen itse selannut netit hamsterin kesyyntymiseen ja hoitoon liittyen. Noudatin ohjeita; annoin hamsun tutustua rauhassa häkkiin ja sen jälkeen laitoin sinne käteni monena iltana peräkläin, mutta hamsu ei vain kiinnostunut siitä!

Koska en ole saanut mitään yhteyttä Hiltuseen, niin oon alannut pelkäämään sitä! En enää uskalla ottaa sitä käteen ja tuntuu, että on jo liian myöhäistä. Hamsu ei oo siis kertaakaan tänne tulon jälkeen ollut pois häkistä, purujen vaihtokin on tapahtunu erissä. Hilsu käy pissalla vessassaan ja kakkaakkn samaan kasaan suht hyvin, joten häkki on silti siisti. Ihan kauhea olo! Miten saan tutustuttua siihen ilman paniikkia? Eikös se aisti pelon?

Toiseksi, Hilsu on ruvennut juomaan ja pissaamaan TODELLA ahkerasti. Tänään siivosin vesaan, joka hiekasta huolimatta lainehti?? Oon siivonnu sen viimeksi toissapäivänä. Hilsu on myös alkanu vaihtelemaan pesäpaikkaansa. Onko normaalia?

Vaihdan veden joka tai jokatoinen päivä, syötän Essentialsin Hamstee & gerbil foodia, siemensekoitusta sekä suunnilleen viisi kertaa viikossa salaattia, vihanneksia, pilttiä, raejuustoa, banaania, varrasleipää yms.


Alkemistin

Jotkin hamsterit ovat välinpitämättömämpiä ihmisten suhteen kuin toiset. Jos pojusi ei kuitenkaan ole aggressiivinen (tai tarpeeksi peloissaan purrakseen), ei sitä kannata pelätä.  :no: Tiesit toki tämän varmaan itsekin, joten rohkaise vain itsesi ja hiero tuttavuutta edelleen. Molempien kannalta saattaa olla parempi, jos vain koppaat kipossa hamsterin sieltä asumuksesta ja menette vaikka sohvan tai sängyn päälle tutustumaan - ainakin jos hamsteri ei vaikuta kovin pelokkaalta ja osoittaa myös uteliaisuutta uusia paikkoja kohtaan.
Meillä oli taannoin tämmöinen poika, joka nyt parin kuukauden jälkeen kiipeää jo housunpunttia pitkin vapaana ollessaan. Tuskin se syliin haluaa, mutta onpahan ainakin kiinnostunut uusista paikoista ja kokemuksista. :icon_e_wink:

Toinen asia sitten on, jos eläimellä on vaikkapa munuaisvikaa, diabetesta tai jokin muu ongelma. Syrkeillä tosin ei ainakaan diabetesta ole kovin usein. Onko uloste kuitenkin normaalia ja turkki puhdas? Painoa pitäisi tuossa kohtaa olla varmaan 100g paikkeilla, vaikkakin vaihteluväli on iso ihan normaaleissakin tilanteissa.
Meillä kuivalla talvi-ilmalla keskuslämmityksen päällä ollessa jotkin hamsterit juovat aiempaa enemmän, mutta ei se vessakoppa silti lainehdi.. Parin uroksen vessan joudun kuitenkin 2-3 kertaa viikossa tyhjentämään, kun ennen riitti kerta. Tiedä sitten lopullista syytä tuohon juomiseen, vaan muutoin ovat kyllä kunnossa.

p.s. Kaikki vessahiekatkaan eivät ime yhtä hyvin.

MK

Antaako hamsteri kuitenkin koskea itseensä ongelmitta? Ellei se käyttäydy aggressiivisesti kättä kohtaan, voit kyllä ihan vain ottaa sen sieltä varovasti kädelle odottamatta, että hamsteri itse tulisi tutustumaan. Jos olet jo pitänyt kättä häkissä, tuoksusi ei ole aivan vieras ja voit vaikka hieroskella käsiä hieman puruihin ennen käsittelyä, jos hamsterin suhtautuminen jännittää.

Mikäli et uskalla ottaa hamsteria suoraan häkistä, voisit kokeilla saada sitä kuljetuslaatikkoon (myös pahvilaatikko tai vastaava käy) ja kokeilla ottaa siellä käsiin tai ensialkuun kosketella ja vaikka tarjota herkkua kädestä. Hamsteri ei varsinaisesti aisti yksinkertaisena eläimenä pelkoa kuten esimerkiksi koira eikä se osaa muutoinkaan ns. lukea ihmistä, joten pelkosi itsessään ei vaikuta käsittelyyn. Hamsteria tulisi kuitenkin käsitellä varmoin ja rauhallisin ottein, vaikkapa lattiatasolla alkuun. Voit esimerkiksi rajata turvallisen alueen (ei hankalia piiloja, joihin hamsteri voi livahtaa tai toisia kotieläimiä) lattialta ja päästää hamsterin jalottelemaan vapaana syliin, jolloin ei ole vaaraa pudotuksista ja hamsteri saa samalla jalottelua häkin ulkopuolella.
On normaalia, että uusi hamsteri vähän jännittää alkuun, mutta kunhan tutustutte toisiinne niin eiköhän yhteiselo suju. :icon_smile:

Jos hamsterisi ei laihdu, se pysyy muutenkin hyvässä kunnossa eikä vireystaso merkittävästi laske, en olisi hirveän huolissani tuosta juomisesta ja pissaamisesta. Pesäpaikan vaihtelu on tavallista joillekin hamstereille eikä siitä ole syytä huolestua.

Hiltune

Kiitos vastauksista! Ja pahoittelut edellisen viestin ja itseasiassa tän tulevankin kirjotusvirheistä, käytän kännykkää. :D

Hamsteri on yhtä virkeä kuin ennenkin ja uloste sekä turkki on ihan normaalit. Se säpsähtää, kun koskettaa, mutta niin säpsähdän mäkin...

Meen nyt koklaan taas, yritän unohtaa pelon! :)