• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

L1-keskustelu

Aloittaja Vili, 27.07.07 - klo:10:14

« edellinen - seuraava »

Vili

Ehkä.... Voisi Meidän Vauva suorittaa sen L1 homman että jos ehkä rekisteröitäis se....

Elliska

#1
Lainaus käyttäjältä: "Vili"Ehkä.... Voisi Meidän Vauva suorittaa sen L1 homman että jos ehkä rekisteröitäis se....
Aika harvat hamsterit taitaa suorittaa sen, ainakin jos eläinkaupasta se on ostettu ;).

Ois ollu ihanaa päästä tohon näytskään mut ei..

Ninde

#2
L1-mainintaa ei voi mitenkään "suorittaa" vaan tuomari jakaa näitä mainintoja niille hamstereille joiden hän katsoo olevan ns. "jalostukseen sopivia". Aivan hyvin myös eläinkaupasta ostettu hamsteri voi olla Laatu 1-maininnan arvoinen.

Elliska

#3
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"L1-mainintaa ei voi mitenkään "suorittaa" vaan tuomari jakaa näitä mainintoja niille hamstereille joiden hän katsoo olevan ns. "jalostukseen sopivia". Aivan hyvin myös eläinkaupasta ostettu hamsteri voi olla Laatu 1-maininnan arvoinen.
Riippuu eläinkaupasta, molemmat eläinkauppahamsuni ei olisi ollut mitää mahiksia saada niitä ;)

Ninde

#4
^No ei ole kaikilla kasvattajilta ostetuillakaan mahiksia saada, joten ei se ole mikään takuu asiaan... ;)

Elliska

#5
^ Eläinkaupoissa ei yleensä keskitytä niin paljon ulkonäköön kuin kasvattajilla :).

Ninde

#6
^Harvemmin eläinkaupat itse niitä hamsuja kasvattaa. Useimmille tulee ihan kasvattajilta tai sitten tukuista. Helmiä voi löytää aina, joten ei heti kannata lytätä. ;)

Vili

#7
Lainaus käyttäjältä: "Ellipsi"
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"L1-mainintaa ei voi mitenkään "suorittaa" vaan tuomari jakaa näitä mainintoja niille hamstereille joiden hän katsoo olevan ns. "jalostukseen sopivia". Aivan hyvin myös eläinkaupasta ostettu hamsteri voi olla Laatu 1-maininnan arvoinen.
Riippuu eläinkaupasta, molemmat eläinkauppahamsuni ei olisi ollut mitää mahiksia saada niitä ;)


No minä olen melko varma että meidän hamsu sen "maininnan" saisi...
Eläin kauppa hamsuilla on kyllä ihan yht mahdollista suorittaa se !
Mist mein hamsu ostettiin semmotteest eläinkaupasta niin siä niit kaikkii eläimii on käsitelty paljon ja on tosi kilttejä...!
Kyl eläinkaupaskin on nättejä hamsuja kuten meidän Vili on niin nätti...!

windi

#8
Lainaus käyttäjältä: "Vili"
No minä olen melko varma että meidän hamsu sen "maininnan" saisi...
Eläin kauppa hamsuilla on kyllä ihan yht mahdollista suorittaa se !
Mist mein hamsu ostettiin semmotteest eläinkaupasta niin siä niit kaikkii eläimii on käsitelty paljon ja on tosi kilttejä...!
Kyl eläinkaupaskin on nättejä hamsuja kuten meidän Vili on niin nätti...!

Edelleenkin, ei sitä voi suorittaa vaan tuomari antaa L1-maininnan jos on antaakseen ;)
Kuten sanottu, toki eläinkauppahamsuilla on yhtälainen mahdollisuus se saada. Siihen ei vain hamsterin kiltteys ja käsiteltävyys vaikuta ihan niin paljoa kuin jalostuskelpoisuus, eli turkin, värin, rakenteen ym on oltava hyvät. (Korjatkaa joku jos ihan omiani höpäjän...)
Eikä kukaan ole väittänytkään että eläinkaupan hamsterit olis jotenkin rumia tms.
Hamsteritonta elämää syksystä 2007, vielä jonain päivänä mulla on taas oma hamsterihuone. Sitä odotellessa... :)

Elliska

#9
Ainakin osa faunattarista kasvattaa eläimensä itse, kun olen kysynyt kasvattajia. Ja lisäksi muutamissa kaupoissa hamsterit on hybridejä, vaikka myydään esim. talvikoina. Kiinareihin ei kyllä ole vielä sekoitettu mitään. Mutta en tod yleistä.

Heli

#10
Mutta tosiaan se pointti on, että eläimen on oltava rotumääritelmän mukainen. Että siinä tuomarin mielestä on jokin ominaisuus miksi sitä suositellaan jalostukseen. Eli vaikka hamsteri olisi omistajan mielestä miten kiva ja kaunis niin ei se välttämättä meinaa, että hamsteri on L1 tasoa.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#11
Lainaus käyttäjältä: "Vili"Voisi Meidän Vauva suorittaa sen L1 homman että jos ehkä rekisteröitäis se.
Miksi haluat rekisteröidä hamsusi ? Siis en kysy sillä, että siinä olis mitään väärää vaan ihan uteliaisuuttani kysyn :) Kun olen monesti mietiskellyt, että minkä vuoksi ihan lemmikkihamsun rekisteröinti on monille niin tärkeätä. Mitä sillä rekisterinumerolla sitten tekee ?
 
Kuinka moni muuten rekisteröi L1 saaneet hamsut ? Mun täytyy tunnustaa, etten oo rekannut omistani kuin Adoncian ja senkin sen vuoksi, että sain anottua sen valioksi :oops: Muilla hamsuilla mulle on se ja sama onko niillä rekkanumero vai ei :oops: Oon huono esimerkki :D
 
Lainaus käyttäjältä: "Ellipsi"Aika harvat hamsterit taitaa suorittaa sen
Mun mielestä L1:sen saa taas aika helposti. Ei tarvi olla mikään muotovaliohamsu, että voi saada L1, itseasiassa mullakin on kaikki näyttelyttämäni hamsut saaneet L1, vaikkei mulla kummosia hamsuja oikeestaan ole :D
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

#12
Riippuu vähän tuomarista kuinka helposti sen saa.  :p Ainakin kääppäreillä jotkut vaatii aika paljonkin että eläin saa L1:n. Jotkut sitten taas jakaa melkein jokaiselle.
Mut emt, itse en pidä L1:siä kovassakaan arvossa koska ei ne kuitenkaan eläimen jalostusarvosta mitään kerro.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minnaw

#13
Minäkin tungen nokkani tähän keskusteluun. Eli minusta tuo L1 maininta ei ole millään tavalla kuin suuntaa antava. Usein L1:n saaneet hamsterit ovat kokonaisuudessaan oikein nättejä, eivätkä siis saa mainintaa vain yhdestä ominaisuudesta, kuten vaikka hyvästä väristä.

Otan ihan itseni tähän esimerkiksi. Minulla oli viime näyttelyssä tosi hienon tyyppinen hamsteri, mutta tuomarin mielestä väri ei ihan ollut kohdillaan ->ei saanut L1:sta. Toisella hamsterilla taas tuomari kehui väriä mutta tyyppi ei miellyttänyt -> ei L1:stä. Silti nämäkin yksilöt ovat oikein upeatasoisia jalostusyksilöitä, koska ne ominaisuudet jotka näiltä puuttuvat voidaan täydentää jollain toisella eläimellä. Eli itse en niinkään katso onko hamsu saanut sen L1:n vai ei.

Sitäpaitsi sama eläin voi saada jostain näyttelystä erinomaisen arvostelun ja L1:n. Ja sitten taas samainen hamsu saattaa jonkun toisen tuomarin mielestä olla ihan päinvastaista tai ei L1:n tasoinen hamsteri.

Itse oon yhden L1:n hamsun rekisteröinyt, tähän vaikutti koska olin silloin vielä töpinöissäni hakemassa kasvattajanimeä (kolme jalostuseläintä pitää olla rekisterissä.)
Mutta nytkin pesässä odottaa vauvoja ei L1 maininnan saanut hamsu ja odotan kyllä oikein nättejä poikasia!
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

NuclearBitch

#14
Täytyykin pohtia minkälaiseen kassiin saan nuo boksit laitettua, kun junalla joudun matkustamaan. Siinäpä vasta pulma  :pihalla:

Miten "helposti" muuten L1 maininnan saa? Tai siis mitkä asiat voivat estää sen saamisen, muu kuin knikki?