• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Syyrialaisesta taas kultahamsteri

Aloittaja kit, 25.08.08 - klo:15:16

« edellinen - seuraava »

kit

Nisäkkäiden ministötoimikunta on antanu kaikille nisäkäslajeille suomenkieliset nimiehdotukset ja lemmikkihamsterit näyttää vaihtavan nimiä.
Linkki lehtijuttuun http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tied ... 5238930946

Syyrialainen (Mesocricetus auratus), vanhalta nimeltään kultahamsteri säilysi kultahamsterina.
Kääpiöhamsterit (Phodopus-suku) olisivat jatkossa aavikkohamstereita ja cambelli olisi mongolianaavikkohamsteri, robo aavikkohamsteri ja talvikko dzungarianhamsteri. Kiinankääpiöstä tulisi joku pikkuhamsteri, mutta mulle nyt ei selvinny mikä on kiinankääpiön tieteellinen nimi niin tarkka nimiehdotus jää vielä hämäräksi.

Scarlett

#1
Linkki luonnontieteellisen keskusmuseon sivuille, josta jokainen voi tarkastella nimistöä:

http://www.fmnh.helsinki.fi/luonto/nimet/nisakkaat/

Samalta sivulta löytyy palautelomake, jonne toivottavasti jokainen laittaa korjausehdotuksia PERUSTELUINEEN. Gerbiiliharrastajilla (erityisesti niiden harvinaisempien jirdien ym. harrastajilla) on luultavasti myös sanottavaa nimistön suhteen.

Palautelomakkeen lisäksi tuolla on keskustelupalsta, jonne voi kirjoittaa näkyville asiallista palautetta ja korjausehdotuksia. Ehkä joku yhdistyksen jäsen voisi laatia pienen kirjoituksen perusteluineen?

Mustikkamaan

#2
Joo SHY voiski pistää vähän ehdotusta kehiin.

Toi kiinakääpiöhamsteri voi tietysti hämää koska se on "rottamainen hamsteri" eikä kääpiöhamsteri suoranaisesti, mutta nää mein nimitykset on kuiteski suhteellisen kansainvälisesti käytettyjä.

Tunkekoot noi dzungariat ja juovikkaat sinne minne valo ei paista  :haha

Edit: Niin sitä vaan että noi ehdotukset ei varmaan kaikki mee läpi, en millään usko et noi tikutakut menis. Ehdotettiinhan sohvastakin joskus "pehmustettua joukkoistuinta", mut ei menny läpi. Noi on varmaa ollu oikeesti kännissä ku non noit miettiny. Maaorava esmes kertoo mulle tuhat kertaa enempi ku joku pirun tikutaku  :shock:
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

kit

#3
Maaorava on kuitenkin osittain virheellinen nimitys esim. siperianmaaoravasta (joka kyllä jäisi siperianmaaoravaksi) koska nämä lajit elää enimmäkseen puussa eikä maassa. Eli minusta niiden ei pidä olla _maa_oravia, mutta hieman nikottelen tuolle tikutakullekin. Riksuistahan olisi tulossa siiseleitä mikä onkin niille osuvampi nimitys. Mutta tämä on hamsterifoorumi joten antaa noiden tikutakujen olla :)

Ja koska nimen pitää kuvata eläintä tai sen asuinseutua niin talvikkohamsteri tai vastaava olisi minusta huomattavasti toimivampi nimi kuin tuo dzungarianhamsteri jota kukaan ei osaa etes kirjottaa oikein. Niinku missä piip on dzungaria eli mitä se kertoo lajista? Kun taas talvikko kertoo sen että se elää kylmemmillä alueilla. Venäjänkääpiöhamsteri talvikko taas se ei voi olla koska nimen pitää olla yksi sana ja onhan tuo todella pitkä nimihirviö.

Mikä se kiinarin tieteellinen nimi oikein on? Wikipediassa oli, mutta se ei ilmeisesti ollu oikea koska sitä ei sitten tuon toimikunnan listasta löytyny.

Elliska

#4
Tuo Dzungarian Hamster on laji englanniksi, pikkuhamsteri se suomeksi olisi ;)

Wikipedia näyttää kiinankääpiöiden olevan Cricetulus barabensis tai Cricetulus griseus, mutta Musu tuolla hamsupulinassa mainitsi että ne on luultavasti eri lajeja ja griseus olisi käytössä kinkeillä.

Scarlett

#5
Talvikkohamsteri olisi varmasti tuon nimitoimikunnan mieleen. Venäjänkääpiöhamsteri talvikko/roborovski/campbelli on tosiaan nimihirviö, eli haasteena onkin keksiä ja ehdottaa sopivat nimet roboille, campbelleille ja kiinalaisillekin. Kaksi edellistä taitavat olla nimetty löytäjän mukaan, ja juuri tästä on pyritty eroon, joten mikähän avuksi? Luovuutta kehiin!

Miltä kuulostaisi esim. robottihamsteri, kuulahamsteri, vaivaishamsteri, isokiveshamsteri?  xD (kauhealta)

Ninde

#6
Mun mielestä noi venäjänkääpiöiden nimet ei kyl oo mitn nimihirviöitä, varsinkin kun niistä voi hyvin kätevästi käyttää vain lyhennöksiä tai sit vaa loppuosaa (campbelli/roborovski/talvikko). Tai sit oon vaan niin tottunut noihin pitkiin nimiin ku ne on ollu _aina_ käytössä (tai no talvikko ja campbellihän suomennettiin/muutettiin tossa about 12v. sitten) ja oon ollu jo ihan liian kauan touhussa mukana.  :P Oon niin wanha että wastustan kaikkia muutoksia!!! XD

Ei vaan ihan tosissaan, jos mitään järkevää syytä nimien muuttamiselle ei löydy, niin ei noita lajinimityksiä mun mielestä niitä ole tarpeellista lähteä vaihtamaan.

Ja mun muistini mukaan "syyrialainen hamsteri" on aina , ihan yhdistyksen perustamisesta asti, ollut yhdistyksen virallisessa käytössä eikä siitä ole koskaan käytetty nimitystä kultahamsteri.

Elliska

#7
Mä en ole harrastanut hamstereita edes kolmea vuotta ja vastustan silti noita muutoksia :|
Sitä kun on tultua melkein joka päivä käytettyä noita nimityksiä, niin ei ne oikein helpolla päästä lähde :P

Menis kyllä yhdistyksen sivutkin sekaisin, jos nuo nimet hyväksytään, kun kaikkialla on käytetty noita "syyrialainen", "talvikko" ym. nimityksiä.

Natalhiirien uusi nimitys olisi kyllä aika cool, moninisärotta :haha

Scarlett

#8
Eihän tuo nimimuutos käytännössä vaikuta lainkaan siihen, millä nimillä jyrsijäharrastajat saavat eläimiään kutsua. Nuo nykyiset nimiehdotukset ovat vaan huonoja siltä kantilta, että jos niitä käytetään esim. käännöskirjallisuudessa, saattavat epämääräiset aro-, pikku- ja kääpiöhamstereiden hamstereiden hoito-ohjeet, piirteiden kuvaukset ja muut nimistöön liittyvät seikat aiheuttaa sekaannusta. Nimistön selkeys ja yhdenmukaisuus olisi luonnollisesti hyvä asia niin maallikkojen kuin asiaan perehtyneiden kannalta väärinkäsitysten välttämiseksi.

Varmaa lienee valitettavasti se, että campbelliä ja roborovskia ei tulla hyväksymään viralliseen suomenkieliseen nimeen, koska nimenomaan tämäntyyppisistä nimistä on nimiuudistuksessa pyritty eroon (esim. thompsoningaselli -> savannigaselli tms).

Jonkinlainen kompromissi voisi olla siis paikallaan.
Kiinankääpiöhamsterin nimeksi esim. lyhyt kiinanhamsteri voisi olla parempi kuin pikkujuovahamsteri (vai mikä se nyt olikaan). Phopodus-suku voisi olla vaikkapa venäjänhamsterit, ja tämä suku sisältäisi talvikon/talvikkohamsterin, ja .. niin. Paha sanoa.

Mustikkamaan

#9
Ääh apua, ei nyt lähetä muuttelemaan mitään nimiä!  :shock:

Mistähän toi "juova" on ees repästy erittelemään kiinaria, ku campsyllä ja talvikollakin on juovat...  :huh

Ei hitto mul menee jo tässä keskustelussa ihan pasmat sekasin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Mustikkamaan

#10
Campbelli => purijahamsteri, kiukkuhamsteri, äkäpussihamsteri
Talvikko => turkkihamsteri, talvihamsteri
Roborovski => viskihamsteri, kulmakarvahamsteri
Kiinari => häntähamsteri
Syyris => nallehamsteri

Mun muutama ehdotus. Voin keksiä vielä lisää!!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

kit

#11
Jos minun mieheltä kysytään niin kiinari ois hiirihamsteri. Isokiveshamsteri kyllä kuulostas hyvältä :) mutta miten se kuvaa kinkkinaaraita?

Ja tuolla ehotetaan tosiaan talvikon uudeksi nimeksi tuota dzungarianhamsteria, pikkuhamsteri on listattu vanhaksi suomalaiseksi nimeksi kun joku vänkäsi vastaan.

Mustikkamaan

#12
^Kiveshamsteri ilman kiveksiä.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

TiinaL

#13
Onko nää meidän tuntemat nimet lemmikkiharrastajien keksimiä? Onko ne jollain tieteellisellä tasolla tunnustettuja? Engl. tieteellisissä teksteissä esim. talvikko on siberian hamster.

Vois olla ihan hyvä tiedottaa tuonne museolle että tämmöisiä nimiä käytetään, kun eivät välttämättä edes tiedä.

Muutos olis kyl aika hankala, kun nytkin menee aloittelijalla lajit sekaisin. Tosin venäjänkääpiöhamsteri on sekin aika harhaanjohtava, kun levinneisyysalue ei ole kaikilla Venäjällä.
Hypnôse

Enkeli89

#14
Minusta tälläinen uus nimeäminen on aika naurettavaa- ei wc:stä suomennettu eriökään koskaan tullut käyttöön.
Minusta syyrialainen, cambpelli, roborovski ja kiinankääpiöhamsteri nimet saisivat jäädä, jos jotain halutaan muuttaa niin jättäisivät sen venäjänkäpiöhamsterin pois. Muistaakseni maamyyrästä olen nähnyt jossain jo aiemmin nimityksen kontiainen-mutta kaikki muut olivat aika passaamattomia.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"