• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

noitakeiju

#225
Onnea robovauvoista!!!Sehän kävi äkkiä,meillä on ollut toinen pariskunta joulukuun alusta yhdessä ja toinen tammikuun alusta, ei mitään tuloksia.

Ksenia

#226
Hei, Maikkis!

Kiitos sinulle vinkkeistä. Luin artikkelin ja nodatan nyt sinun neuvojasi. Minulle ei esim. olisi koskaan tullut mieleenkään antaa lihaa tai kananmunaa hamsuilleni.

Pesää en uskalla vielä tarkistaa, koska se ei ole tyypillinen hamsun pesä vaan sellainen iso puu putkilo, jonka Riina tyttöseni on sitten mieleensä mukaan sisustanut. Pesästä kuuluupi välillä ääniä ja uskon että kaikki on hyvin. Eikö naaras sitten poista pesästä kuolleita poikaisia itse?Hmmm, ehkä taidan tänään katsoa mikä pesässä on meininki. En usko että Riina-tyttöseni pistää pahakseen. Se on meillä aika rohkee tyttö! :)

Itse se tosin viihtyy pesässä aika hyvin, mikä on hänen luonteelleen melko uutta...

sekopää

#227
Onko poikuutensa säilyttäneellä uroksella yläikärajaa, jonka jälkeen sillä ei saa astuttaa naarasta?  :pihalla:

Toinen eettinen asia: Te jotka kasvatatte toden teolla poikasia, niin mitä teette naaraille joilla ei voi enää poikasia teettää? Siis en provosoi, mut mietin et jos yhdellä naaraalla teettää yhdet, max. kahdet vauvat ennen sen täyttäessä vuoden, niin ajan mittaan kaiken järjen mukaan naaraita kertyy jonnin verran. Siis onko teillä ollut tapana etsiä rouville pysyvät "vanhuuden" kodit, vai pidättekö kaikki rouvat kotona viettämässä eläke päiviä?

Noista uroksista piti kysyä vielä sen verran että kuinka usein samaa urosta saa käyttää sen eliniän aikana astutukseen?

Mustikkamaan

#228
Yläikärajaa ei ole, mutta tosi vanha uros ei helposti enää kykene siittämään naarasta.

Suurin osa kasvattajista pitää kaikki jalostuseläimet itsellään ihan niiden elämän loppuun asti :) Ja kyllä, niitä tosiaan kertyy - etenkin jos ei pidä "hommaa hanskassa"! Eläimiä kasvattajalla on ainakin kymmenen, joskus lähennellään jopa sataa! Eläinmäärä riippuu yleensä siitä, kuinka hyvin kasvattaja tuntee, että hän pystyy tarjoamaan eläimille hyvän hoidon ja olosuhteet.

Urosta voi teknisesti ottaen käyttää jalostukseen vaikka joka päivä. Sukusiitoksen välttämiseksi on kuitenkin suositeltavaa, että yhtä urosta käytettäisiin max 2 kertaa. Tämä on siis oma mielipiteeni.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

X-File's/JonnaMilaya

#229
Lemmikiksi jäävät, on meinaan hyvä tietää, et mihin se jalostuseläin lopulta kuoli, kannattaako sukua jatkaa. ´Eikä kukaan oikeen vanhaa hamsteria ees halua....
~Solnechnyi Trusha~

joppi

#230
Meidän syyrialaisemme odottaa poikasia. 4 päivän päästä syrkki on odottanut poikasiaan 16 päivää. Eikö se ole suunnilleen syrkkien kantoaika? Kysyisin, että kuinka monta päivää aiemmin poikaset voivat syntyä, tai kuinka monta päivää myöhemmin? Jos teillä on kokemusta tästä, niin kiitos jos vastaatte!


Toinen asiani oli, että minkä ikäisinä poikasiin, voi koskea, tai siis katsoa sukupuolen. Mutta mitä jos liian aikasin koskee syrkin poikaseen vahingossa sormella..niin haistaako syrkki naaras eri hajun ja syö poikasen? Ja vielä, että minkä ikäsinä sukupuolet erottaa, ja minkä ikäsinä poikasia voi opetella käteen jo?


Olen kyllä katsonut netistä, mutta sieltä ei meinaa löytyä mitään tietoa. Kiitos teille!
Syyrialaiset:

? Bijou Argenté, pkr hopeaminkki
? Picus Sienna Shawanna, pks hopeasuklaa
? Helia Hawaii, pk hopeasoopeli
? Yam Yam's Eyespy Ethello, pkr hopeanharmaa
? Kuneitra, lkr suklaa
? Wonderland's Langueur Tranquille, pk hopeasamppanja
? Morrison, lk ps creme laikukas

Aya

#231
Käsittelystä ja pesään katsominen: viewtopic.php?f=35&t=531&start=0

sukupuolten tunnistamisesta:
LainaaUroksella näkyy yleensä vieroitusiässä kivekset jo sen verran hyvin ettei sukupuolten erottaminen kovin suuri haaste ole.

Tässä muutama kuvallinen linkki aiheesta:
http://www.petwebsite.com/hamsters/sexing_hamsters.htm
http://www.hamsterific.com/HamsterUnive ... sters.html
http://www.angelfire.com/wv2/woodview_h ... exing.html

kannattaa lukea tämä keskustelu ihan alusta asti läpi, näitäkin asioita on käsitelty jo aiemmin.

Yleensä syrkit kantavat poikasia 16-17vrk aika tarkalleen, meillä on sattunut ehkä päivän heittoja.

noitakeiju

#232
Meille syntyi tänään robovauvoja! :lov Näitä lapsia on odotettu pitkään, ja nyt niitä tuli!!!
 :pilehile: Tarkkaa määrää en tiedä mutta yhden nakin näin ainakin!

Tiituz

#233
Lainaus käyttäjältä: "noitakeiju"Meille syntyi tänään robovauvoja! :lov Näitä lapsia on odotettu pitkään, ja nyt niitä tuli!!!
 :pilehile: Tarkkaa määrää en tiedä mutta yhden nakin näin ainakin!

Oih ONNEA!<3  :haha   Ihanaa kun vauvoja syntyy koko ajan<3
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

noitakeiju

#234
Kiitos, kiitos!Saisi tulla lisääkin lapsia, toinen pariskunta ollut yhdessä kaksi kuukautta mutta tuloksetta. Jos ne vaikka ottais kavereista mallia. xD

marisa2007

#235
Heippa!
Meille syntyi viime yönä 9 talvikkovaavia  :lov
Ollaan niitä jo tässä odoteltukkin.
Mulla hamsut tunnistaa mut jo niin hyvin,että pesään saan kyllä mennä katsomaan ilman ongelmia.
Aivan ihania pieniä vaaleanpunaisia palleroita.
Mulla on ollu kaikenlaisia jyrsijöitä jo yli 20 vuotta,mutta ekat hamsun poikaset teetin nyt.Täytyy toivoa,että kaikki menee hyvin,kun muutaman kerran jo nisien mukana tullu pesästä ulos muutama vaavi.
Onneksi oon huomannu nopeasti,ettei vaan ala paleltamaan.
Kyllä tuli emolle iso maha,kun katsoin sitä ennen synnytystä.'jotenkin vaan sellanen olo,että siellä ois vieläki poikasia,ku tuntuu niin oudon "muhkuraiselta" eikä ennen oo siltä tuntunut :pihalla:

Aya

#236
Lainaus käyttäjältä: "marisa2007"jotenkin vaan sellanen olo,että siellä ois vieläki poikasia,ku tuntuu niin oudon "muhkuraiselta" eikä ennen oo siltä tuntunut :pihalla:
Jos yhtään epäilyttää, että siellä on vielä poikasia tai emo alkaa menemään huonoon kuntoon, kannattaa olla heti yhteydessä eläinlääkäriin. Kyseinen tilanne on todella vaarallinen emolle ja sen henki on vaarassa.

Panikoida ei tietenkään kannata, mutta tilannetta kannattaa seurata :)

marisa2007

#237
Olen seurannu tilannetta koko päivän.
Emo on kyllä todella pirteä ja hoitaa poikasia hyvin.
Koko ajan vie lisää pesä tarvikkeita sinne pesään ja syö hyvin,joten en usko että emolla mitään hätää sinänsä on,mutta tarvii odottaa nyt ja seurata vaan tilannetta.Aika iso poikue talvikolle toi 9 poikasta :) .
Toivotaan nyt että emo jaksaa hoitaa kunnolla loppuun asti.
Peukut pystyyn vaan ja odottelemaan.
Niskasta emolta on lähtenyt karvat pois.Se on ihan normaalia ilmeisesti hamstereillakin.
Mulla oli joskus gerbiileitä,jotka teki poikasia,mutta ei sillä emolla tuntunu maha tollaselta.
Ehkä oon vaan turhaan huolissaan,mutta eiköhän seki siitä selviä,kun antaa päivän tai pari kulua.Jos ei muutu miksikään,niin vien kyllä lääkäriin.
En halua,että mitään pääsee tapahtumaan. :shock:

noitakeiju

#238
Voi surkujen surku, meillä on pesässä vain yksi ainoa poikanen. :cry: Kuinka usein tälläistä yleensä tapahtuu??Yleensä on tullut kerralla vähintään kolme poikasta. Nyt ei ymmärrä. :huh

marisa2007

#239
eilen huomasin surukseni,että yks poikanen oli kuollu :(
oli ilmeisesti emon nisän mukana tullu pois pesästä ja paleltunu.
no onhan noita vielä 8 kpl.
jouduin vaihtamaan terraarioon ne eilen,ku emo lähti kantaan poikasia kaltereita pitkin ylös koko ajan.
sain yötä päivää olla vahtimassa vieressä.
siis mitä lasten hoidolta ehdin. :roll:
Ja emon vatsassa ei tunnu enää "möykkyjä" ja voi todella hyvin muutenkin :)