• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Keskustelua pesäntekotarpeista (vessapaperi, pesävanu etc)

Aloittaja Oni, 06.02.09 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#15
No, jokainen hoitaa, niin kuin parhaaksi näkee. Eikä ketään voi pakottaa hoitamaan "oikein".
Itse en omilleni pesävanua anna ja hoito-ohjeissani kehotan olemaan antamatta sitä :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

#16
Lainaa
Lainaus käyttäjältä: "Minski"^ No harvemmin mitkään myyjät kai menee asiakkaille haukkumaan myymiään tuotteita vaarallisiksi :) Ei kai siinä markkinat oikein toimis, jos asiakkaille menis sanomaan, että "tätä ei sit kantsi ostaa, kun tää on oikeesti vaarallista" :D Kyllähän myyjät osaa selittää kaikki niin päin, että heidän myymät tuotteet on hyviä, suorastaan markkinoiden parhaita, sehän kuuluu heidän työhönsä :)

Not true! Kaikissa eläinkaupoissa missä olen asioinut mulle ei koskaan ole yritetty valehtelemalla myydä jotain mikä on vaarallista. Päin vastoin: on suoraan sanottu kuinka tuo juoksupyörä on liian pieni syrkille tai tuo asumus on liian pieni tai tuo virike ei ole mikään paras sille tai sille eläimelle. En myöskään ole niin tyhmä, että mulle voisi suoltaa mitä tahansa. Kyllä tämä myyjä ihan oikeasti oli sitä mieltä, että tuolle pesävanuvaroittelulle ei ole perusteita. Itse asiassa olin jo maksanut ne kun rupesin vasta kyselemään. Eikä kyllä faunattaren tulot riipu mistään pesävanupussista. Kysyin niitä perusteluita sille pesävanun vaarallisuudelle kun se kerran sulaa elimistössä eikä voi tarttua jalkaan kiinni niin miksi sitä ei voisi käyttää?

GaneshaX

#17
^ Huoh :|

Jos ihminen on niin varma mielipiteestään, niin mitäpä siihen sitten lisäämään...
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Marla

#18
Minä en tajua sitä, mikä siinä pesävanussa niin kiehtoo... Hamsterille kelpaa vähintäänkin yhtä hyvin wc- ja talouspaperisilppu pesäntekoaineiksi ja ne tulevat edullisemmiksikin, kun jokaisessa taloudessahan on pakko wc-paperia olla. Ja vielä siihen päälle useiden hamsuharrastajien varoitukset, niin kyllä minä jättäisin ihan suosilla viimeistään siinä vaiheessa ostamatta. Luottaisin ennemmin harrastajien varoituksiin kuin myyjän suosituksiin ja "mustatuntuu" -mietteisiin. Tuskinpa pesävanusta ihan turhanpäiten varoitellaan. :roll:

Sitä paitsi, kyllähän minäkin mielelläni kauppiaana huomauttaisin (vaikka sitten ihan totuus siinä sivussa olisikin), että ostajan havittelema asumus, pyörä tms. on liian pieni, koska oletetusti suurempi = kalliimpi.
En kiellä, etteikö ihan tosi olisi kauppiaita, jotka ajattelevat ensisijaisesti eläimen parasta, mutta minä hieman kyseenalaistan sen, jos sama kauppias myy mm. pesävanua sun muita kyseenalaisia virikkeitä. :roll:
Ja kuinka paljon eläinkauppiaalla voi olettaa olevan kokemusta juuri vaikkapa hamstereista tai ylipäätään jyrsijöistä?
Kuten Minski kirjoittikin, tietysti myyjien on esitettävä kaikki parhain päin - vaikkapa siinä ohessa liioitella kokemustaan juuri tietystä eläinlajista, koska bisnestähän se eläinkaupan pitäminen on. Harmittaa, jos bisneksen pyörittäminen on eläinten hyvinvoinnista pois. :<

Aihetta liipaten... Minua häiritsee, kun Faunattaren hamsterinhoito-ohjeessa lukee seuraavaa: "Hamsteri käyttää mielellään pesänsä pehmusteena olkea, pesävanua, eko-kuitua tai muuta hamsterille turvallista materiaalia." Onneksi heti perään mainitaan, että pumpulia ei saa antaa eikä myöskään mm. jalkoihin takertuvaa materiaalia.
Muuten tuo hoito-ohje vaikuttaa minusta asialliselta - varsinkin ruokinta- ja lisääntymisasiat on hyvin selitetty.

X-File's/JonnaMilaya

#19
Mä menetin kerran campbelli pennun ekokuidun takia. Oli kietoutunut tassun ympärille eikä mitään tehtävissä. Pesäpoikanen oli. Muutamia vaaratilanteita olen myöskin todistanut kun ekokuitua käytin pitkäkarvaisilla hamstereilla.
Ja olkia on kyllä niin monen erilaatuista. Ehkä korkeintaan jotain peheetä,lyhtykortista kauranolkea voisin ehkä hamsuille antaa.
~Solnechnyi Trusha~

Cami

#20
^ onko tämä eko-kuitu vaarallista?! :shock:
Omilla pojilla on ekokuitua mörtin seassa niin että pääsevät kaivamaan paremmin.
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Yökyöpeli

#21
Mun mielestä ekokuitu ei sovellu pikkujyrsimille lainkaan. Ja samaa mäkin ihmettelen ku joku muukin jo aiemmin et mikä hinku ihmisillä on ostaa sitä kallista pesävanua kun ihan saman asian ajaa talouspaperi tai vessapaperi.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

ammie

#22
Mäkään en voi ymmärtää tätä, että halutaan välttämättä ostaa kallista pesävanua, vaikka oltais luettu että se on vaarallista. Itekkin ostin sitä hamsterille "hamsuharrastuksen" alussa ja harmittelin sitä että se on niinkin hintavaa, vaikka yksi pussi nyt ei niin hirveästi maksa, mutta kun joutuu aina ostamaan lisää niin menee siihen rahaa. Luulin sillon nimittäin, että pesävanu  on tavallaan pakollinen tarvike hamstereille. Kun sitten luin siitä ettei sen käyttöä suositella, niin eipä mulla ollu mitään sitä vastaan että aloin antamaan hamstereille vessapaperia, jota:
A) On aina vessassa valmiiksi saatavilla ja
B) Jos jollain ei sattuis olemaan sitä tai ei raaskisi luopua omasta rakkaasta vessapaperistaan, niin sen ostaminen verrattuna pesävanuun tulee joka tapauksessa halvemmaksi. (vaikkakaan en ymmärrä, miks B vaihtoehto koskisi ketään  xD )
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Oranssi

#23
Yksi puolituttu ehdoin tahdoin piti hamsterillaan pesävanua vaikka kuinka varoiteltiin. Oli saanut sen lahjaksi joltain. Hänen hamsunsa lakkasi syömästä vähän yli 1 v iässä ja menehtyi jonkinlaiseen nääntymiseen. Epältiin toisen tutun kanssa, että syy on voinut olla ko pesävanu. En IKINÄ antaisi sitä hamsterille. Kerran Evirassa asioidessa juttelin henkilökunnan edustajan kanssa. Hän kertoi että heidän oma hamsterinsa oli kuollut pumpulin aiheuttamaan suolitukokseeen, todettu Evirassa.

Käytän hamsujen pesämateriaalina valkaistua talouspaperia ja vain sitä. Syy: kuulin kerran kaupassa miten joku puualan ihminen kertoi toiselle samanlaiselle mitä kaikkia epäpuhtauksia valkaisematon paperi sisältää.

ammie

#24
^ Mulla kun ei oo mitään tietoo asiasta niin kysynkin, että mistä nää valkaistut paperit sit erottaa?  :)
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

Mustikkamaan

#25
Itse käytän ensisijaisesti valkaisematonta, kierrätysmatskusta valmistettua wc-paperia ihan ympäristösyistä. Käytän sitä siis myös hamstereilla pesissä.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikkia myrkkyjä valkaisemattomassa on - ainakin paperin valkaisussa käytetään ihan kivasti myrkkyjä...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GaneshaX

#26
Siis mä en alkais edes ostamaan erikseen pesävanua, vaikka se jotenkin jossain ulottuvuudessa ookoo oliskin. Se nyt vielä puuttuis, että pesämateriaalikin pitäisi ostaa eläinkaupasta
Ja älkää käsittäkö väärin, mä olen pistänyt näihin paljon rahaa kiinni.
Perus vessapaperi on hyvää ja edellista :mrgreen:

Niinkuin rotat taas esim. rakastaa kieriä sanomalehdissä, ja ne on vielä ilmaisia :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Minski

#27
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Kaikissa eläinkaupoissa missä olen asioinut mulle ei koskaan ole yritetty valehtelemalla myydä jotain mikä on vaarallista. Päin vastoin: on suoraan sanottu kuinka tuo juoksupyörä on liian pieni syrkille tai tuo asumus on liian pieni
Tarkoitinkin, että ei kai eläinkaupat myönnä myyvänsä vaarallisia tuotteita/tarvikkeita, koska olisihan se nyt hiukan ristiriitaista myöntää näin asiakkaalle, mutta myydä silti. On ihan eri asia neuvoa asiakasta ostamaan isompi juoksupyörä tai isompi kalliimpi häkki hamsterille kuin myöntää myyvänsä vaarallisia tuotteita. Tokihan he selittävät pesävanun olevan maailman paras keksintö, jos sitä heidän valikoimistaan löytyy ja joku asiakas menee sen vaarallisuudesta kysymään, koska eihän he voi sanoakaan, että "juu on se vaarallista, mutta me nyt myydään vaan silti sitä"

Lainaus käyttäjältä: "metsku"Eikä kyllä faunattaren tulot riipu mistään pesävanupussista.
No näinpä juuri !
Tämä on juuri yksi syy miksi suuresti ihmettelenkin miksi kyseistä tuotetta vielä eläinkaupoissa ylipäätään myydään, kun se tuskin on mikään superhyperhyvää myyntitulosta tuottava tuote, josta kaupan tulot riippuisivat ja jota ilman puoti kaatuisi nurin :)

Sen verran pesävanusta vielä, että kielteisyys sitä kohtaan ei ole pelkästään hamsteriharrastajien/kasvattajien hysterisointia, kuten jotkut ihmisistä kuvittelee vaan mm. hiirifoorumilla puhutaan asiasta aivan samaa; http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=9391&


Meidän hamsut nukkuvat vessapaperi/talouspaperisuikaleista tekemiensä petien sisässä. Niistä saa muokattua hyviä pehmeitä pesiä ja kaiken lisäksi on halpaa ja löytyy varmasti aina kotoa :yes:
Hamsteriton tätä nykyä

Cami

#28
Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Mun mielestä ekokuitu ei sovellu pikkujyrsimille lainkaan.

Miksi?
Ite ostin sitä kun meille ei voi tuoda heinää, koska on allergisia, niin eko-kuituhan on melkein samaa? Kai se sit pitää heittää pois jos ei sovellu jyrsijöille :<
Kävi kyl mieles että mitä jos jalka juuttuu sinne, joten pakko tulla varmistaa tänne :D  Kyllä ne selvii ilman sitä joten turha vaarantaa niiden turvallisuutta.

En ole koskaan törmänny kauppaan jossa ei myytäisi pumpulia, miksi ne myy semmosta kun on todella turhaa ja sitäpaitsi vaarallista. Onhan toki monta virikettä jotka ovat vaarallisia, mutta onko pakko ostaa sitä pumpulia kun on turvallisempi ja halvempi vaihtoehto?
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Minnaw

#29
Mun mielestä tässä on nyt aika tyhmää lähteä syyllistämään eläinkauppoja. Toki onhan se vastuutonta, mutta markkinatalous on julmaa, eivätkä kaikki ajattele eläimen parasta.
Ei se ole tyhmä joka myy vaan se joka ostaa  ;)

Jos eläinkaupassa on suurta menekkiä pesävanulle (joka ei sinäänsä edes mene vanhaksi) niin miksi voittoa tavoitteleva kauppias ei sitä myisi? Vastuuntuntoinen ottaja ottaa ensin asioista itse selvää.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/