• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Häkki, häkin kunnossapito ja purut

Aloittaja callette, 30.12.07 - klo:15:10

« edellinen - seuraava »

callette

En ainakaan löytänyt mistään tälläistä threadia, joku viisaampi valaiskoon jos löytyy :)

Eli häkistä, sen kunnossapidosta ja puruista näin yleisellä tasolla. Itselläni on tällä hetkellä kaksi hamsteria, toinen uros ja toinen naaras, ja heillä molemmilla on dunat kalterikatolla - noin 70x40x30 senttiä, eli ihan sopivaa kokoa.  Mitä kokoa itse suositte, millaista asumusta?

Millainen on asumuksen kunnossapito? Kuinka usein vaihdat purut? Itselleni on vakiintunut käytäntö että kerran seitsemässä päivässä, ja jos ennemmin haiskahtavat nenääni - nukun siis näiden kahden otuksen kanssa samassa huoneessa, joten haistan kyllä - niin sitten jo pienemmällä aikavälillä. Usein se on kerran seitsemässä päivässä plus pissaboksin siivoaminen keskellä viikkoa..

Uroshamstereiden pissa tuntuu haiskahtavan hiukan pahemmin kuin naaraan, ja tämä meidän herrahan ei osaa edes pissalaatikkoa käyttää.. Miten olette opettaneet hamsterin pissalaatikolle? Neiti tajusi heti mihin pissalaatikkoa käytetään, ei pahemmin tarvinnut opetella. Ongelma kuitenkin on häkin nurkkiin tulevat kalkkeutumat. Ostin juuri eläinkaupasta ihan liian ylihinnoiteltua häkindesinfiointiainetta - ennen meillä on käytetty mäntysuopaa lievennettynä, muttei se auta - ja mietittiin äitin kanssa, korvaisiko sitruuna tuon desinfiontiaineen. Tähänkin saa vinkkejä heitellä!

Neitillä on myös ongelma kalterien kanssa. Sillä on vaikka mitä virikettä ja purtavaa tuolla asumuksessaan, mutta kaltereita silti pitää purra. Ääni on ikävä varsinkin yöllä kun se innostuu, ja olenkin ottanut tavakseni pistää kirjoja häkin päälle siihen mihin tämä otus yltäisi puremaan. Nyt se sitten rikkoi yhden kirjan takakannen -____- Isän kanssa tultiin siihen tulokseen, että laitetaan lastulevy jonka päälle pieni paino - muita ehdotuksia? Saako eläinkaupasta jotain pahanmakuista nestettä, niinkuin ihmisillä saisi kynsienpuremisen lopettamiseen? Itse koitin jo valkosipulia, mutta eihän tämä neitiä estänyt - ehkä johtuu siitä etten laittanut sitä paljon, tai sitten se vaan haisi niin hirvittävän hyvältä...

Vielä yksi ongelma on. Purut. Itse olen allerginen hevoselle ja heinälle ja ilmeisesti myös hyvin yliherkkä sahanpurulle ja sen pölylle - jokseenkin en usko että tämä hamsuista johtuu, koska puhtaina purut eivät aiheuta mitään reaktiota ellei niitä pölytä. Purujen vaihto kuitenkin on tuskaa - nenä ja silmät vuotavat jne, enkä hamstereista vielä haluaisi luopua. Olisiko mitään vähemmän pölyävää kuiviketta? Mörtti-Röpön tiedän, mutta tuntuu olevan kamalan kallista... Siihen sitten pitää varmaan tyytyä, jos ei muuta tule. Mutta voiko esimerkiksi olkea ja jotain muuta kuiviketta, esim. Mörtti-Röpöä, käyttää seattuna toisiinsa kuivikkeena? Olkea kun tuosta naapurista saisin helposti :)

Muitakin ideoita häkin kunnossapidosta jne voi esittää.. Ja valaiskaahan, jos tälläinen on jo.

Maikkis

#1

callette

#2
Maikkis, minä käsitin, että tuossa topicissa vertailtiin vain häkin malleja ja kokoja, kun taas itse tässä lähinnä lähdin hakemaan kunnossapitoa ja purujen valitsemista?

eta

#3
Itse käytän hamsuilla Mörtti-Röpöä ei pölyä ja on muutenkin hyvää.
Ensin kokeilin puruja mutta oli liian pölyävää hommaa asumusten siivous.
Ostan Mörtti-Röpön isossa säkissä muistaakseni  15 kg se kestää jonkun aikaa. Isossa erässä hintakin tulee halvemmaksi, ja meilläkin on vain 3 hamsua omissa terroissaan.

GaneshaX

#4
Meillä talvikko asuu 70x40 gabberissa, syrkki on 95x50 kokoisessa.
Purut vaihdan kokonaan noin kolmen viikon välein.
Kun asumus on iso niin siivous välikin kasvaa.
Ja agrimarketin purua käytän nyt hamsuilla, yleensä se on ollut hyvälaatuista ja isolastuista.
Mörttiäkin kotoa silti löytyy aina, rottien vuoksi.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Noppis

#5
Meillä on kolme talvikkoa, kaksi asuu gabbereissa (95x50x35) ja kolmas lasiterrassa (87x32x35). Alusena käytän purua, jota laitetaan ehkä n. 15-20cm kerros, koska jokainen rakastaa kaivelua. Ostan purut 33kg paalina, joka riittää muutamalle siivouskerralle. Asumukset siivotaan silloin kun ovat likaisia tai hamsteri tuntuu kyllästyneen sisustukseen, yleensä vaihdan purut 3-5vkon välein. Pientä siistimistä, juoksupyörän pesua ym harrastan kuitenkin melkein joka viikko. :D
[size=85]Apri ja Ronja ja Marme ja Rampe ja Kyösti ja Simona ja Mysli.[/size]

minttunen

#6
Mä käytän mörttiä koska olen pöly-allerginen ja koska tavallinen puru tekee takkuja Nokkosen pitkään turkkiin. Siivoan vessanurkan päivittäin ja koko häkin n. kerran viikossa. Riippuen siitä miltä se näyttää. Nokkosen häkki pysyy melko pitkään siistinä kun se tekee aina tarpeensa samaan nurkkaan.

[size=85]Tahmatassu <3 R.I.P. Myyrä, Siiseli ja Nokkonen[/size]
[size=85]mukana menossa mäyris-tyttö Pipsa ja poikansa Pessi[/size]

Nilla

#7
Mulla on kolme talvikkoa ja yksi syyrialainen. Syyrialainen asuu dunassa jonka on n. 70cm leveä. Nappi talvikko asuu akvaariossa joka on ainakin 80 cm leveä, syvyys on noin 30cm. Niisku asuu terraariossa jonka mitoista en ole varma, mutta leveys on ainakin jotain 55cm. Ichigo asuu minidunassa jonka mittoja en ole mitannut :D  Jokaisella on asumuksen pohjalla purua. Asumukset siivoan kerran kahdessa viikossa, riippuu kuinka nopesti likastuu. Juoksupyöriä silloin tällöin pesen, kun ne ovat likaisia, Nappi viettää juoksupyörässään suurimman osan hereillä ollessaan, joten hänen juoksupyörä likastuu helposti.
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

5in1

#8
Sun häkin koko on ihan sopiva.
Mä vaihdan purut kerran viikossa. Vaikkakin mun pitäis käyttää mörtti röpöä kun tuon pitkiksen turkkiin tulee sit niin paljon purutakkuja,mut en voi ostaa mörttiä ku äiti ei anna...
Ehkä sun pitää vaan sallia että käytät purua jos ei ole mahdollista ostaa mörttiä. :)
Kotonani ihanuudellansa tilaa vie:
Pk Syyrialainen Magic s. -05 Uros

MurderDoll

#9
Meillä syrkki asustelee n. 70cmx45cmx30cm kokoisessa dunassa ja talvikko minidunassa. Yleensä käytän ihan jotain tavallista purua jota saa joka kaupasta. Kerran ostin myös mörtti-röpöä mutta mielestäni hamsteri ei oikein nauttinut siitä koska siinä oli vaikeampi kaivella :< itseni kannalta se taas olisi ollut hyvä, koska se ei pöllynnyt yhtään.. Dunat siivotaan meillä n. kerran viikossa. Syyrialainen osaa käyttää pissinurkkaa, joten pissikupin  puhdistan melkein päivittäin.
Vili & Hippu <3

Juuli

#10
Lainaus käyttäjältä: "Hamsutypy"Nappi viettää juoksupyörässään suurimman osan hereillä ollessaan
Eikö tuo sinustakin kuulosta epänormaalilta? Oletko varma, ettei juokseminen ole pakkomielteistä? Silloin nimittäin suosittelisin poistamaan juoksupyörän terrasta.
Pistä vain haaveesi johonkin turvalliseen paikkaan ja pidä mielessä, mihin ne piilotit.

Tatu

#11
Syyris asuu 72x42x66 häkissä, talvikko 80x45x45 terrassa ja toinen talvikko 55x39x27 dunassa. Harmittaa kun tuo toinen talvikko joutuu minidunassa asustelemaan, mutta juuri nyt ei ole suurempaan tilaa. Syyrialaisella, joka asuu häkissä, käytän mörtti röpöä, sillä mikäli hällä olisi käytössään kutterinpurua, olisi ne aina lattialla, kun tykkää kaivella. Talvikoilla on kutterinpurua ja minusta se on ihan yhtä hyvää, siinä saa paremmin kaiveltuakin kun on kevyempää. ;) Purut vaihdan parin viikon välein.

Tosiaan kokemusta on dunista, häkeistä ja terraariosta. Täytyy sanoa että kyllä se terraario noista vaihtoehdoista ehkä se paras on. Ensinnäkin kaikkein eniten silmää miellyttävin, hamsteri ei voi syödä itseään ulos sieltä, ei pääse puremaan kaltereita (meillä ainakin kannen verkko on sen verran tiheää ettei hamsteri pääse sitä pureskelemaan, ja terrojakin on sen verran korkeita ettei hamsu edes yletä niihin) ja lemmikkinsä tekemisiä pääsee seuraamaan parhaiten terraariosta. Nuo on vain vähän huono pinota päällekkäin (siis niin että välissä on hylly, jotta terraan pääsee ilmaa), ellei ne ole sitten sen verran matalia että hoito yms hoituisi helposti, koska ovatha nuo sen verran painavia ettei niitä niin vain nostella..

Joskus pidin dunia hamsterin asumusvaihtoehdoista käytännöllisimpänä ja parhaimpana. Hylkäsin ajatuksen kun toinen talvikkoni kulutti kaiken energiansa kaltereissa kiipeilyyn ja niiden pureskelemiseen. Ei auttanut etikka, kirjat eikä sitruuna. Sitten hampaat sai kokeilla seinien muovia ja siinä vaiheessa oli pakko hommata terraario. Kyllä tuo toinen talvikko menee dunassa hyvin, ei järsi muovia eikä koske kaltereihin. :) Syyris järsii myös silloin tällöin häkkinsä kaltereita.

Pissa-astialla kaikki kolme osaavat käydä, enkä oikeastaan niitä ole mitenkään opettanut. Syyris oppi ihan itsestään ja talvikoiden vessoja sai aluksi vähän siirrellä ennenkuin hokasivat sinne pissiä. Vessassa käytän puupohjaista kissanhiekkaa.

Peikko

#12
Meillä kaikilla hamstraajilla on käytössä kutterinpuru. Agrimarketista saa halvalla niitä 25kg säkkejä :) Purut vaihdan yleensä kerran viikkoon kaikille(yksi poikkeus), joskus saattaa mennä kauemminkin, riippuu miten sotkevat. Keskellä viikkoa saatan pissanurkat siivota jos tarvetta ilmenee tai juoksupyörän pestä kääpiöiltä, jotka käyttävät sitä vessanaan =D

Cämpsy pojat asuttavat meillä 71x45x27 kokoista dunaa, puruja laitan reilusti kun tykkäävät kaivella :) Syrkki naaras asuttaa lasiterraa joka on kooltaan 70x30x36, puruja laitan kanssa reilusti kun kaivelee paljon :P Vanha syrkki herrani asustelee 97x51x35 kokoisessa dunassa, tähän asumukseen en yleensä joka viikko rupea puruja vaihtelemaan, kun menisi hukkaan valtavat määrät, asukki on kuitenkin sen verran siisti:P Lauman nuorin jäsen syrkki poika asustelee häkissä, jossa on kaksi tasoa tilaa lisää tuomassa, häkki on kooltaan 80x48x37. Ja sitten on vielä yksi uros syrkki joka asustelee myöskin häkissä, jossa on lisänä yksi taso, kooltaan häkki on 65x45x38.

Parhaimpana asumuksena pidän häkkiä, kun siinä on kiipeily mahdollisuukia, ja meillä kun ei onneksi häkki asukit harrasta kaltereiden jyrsintääkään :P
Hamsterit <3

Maikkis

#13
Lainaus käyttäjältä: "callette"Maikkis, minä käsitin, että tuossa topicissa vertailtiin vain häkin malleja ja kokoja, kun taas itse tässä lähinnä lähdin hakemaan kunnossapitoa ja purujen valitsemista?

Laitoin linkin siksi, koska puhuit asumuksesta ja sen koosta ("Mitä kokoa itse suositte, millaista asumusta?") :)

soundlovers

#14
Lainaus käyttäjältä: "callette"Ongelma kuitenkin on häkin nurkkiin tulevat kalkkeutumat. Ostin juuri eläinkaupasta ihan liian ylihinnoiteltua häkindesinfiointiainetta - ennen meillä on käytetty mäntysuopaa lievennettynä, muttei se auta - ja mietittiin äitin kanssa, korvaisiko sitruuna tuon desinfiontiaineen. Tähänkin saa vinkkejä heitellä!
Etikka on halpa, hyvä ja ennenkaikkea turvallinen aine kalkinpoistoon.
Pinttyneimpiä kohtia saattaa joutua liottamaan tunteja, mutta kyllä ne yleensä on lähtenyt. Sen jälkeen pohjalaatikko huuhdellaan hyvin ja sen voi pestä esim. mäntysaippualla tai astianpesuaineella.