Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Niina-03

Tästä on ollut ennenkin puhetta, mutta meille "lapsellisille" harrastajille olisi kovin mielekästä jos näyttelyissä voisi joskus järjestää pehmoleluluokkia. Voisi olla ihan huumorilla vaikka sama kaavake kuin muillekin. Eikä tarvisi olla suuria koulutuksia tuomareille, toisaalta siinä saisivat aloittelevat tuomaritkin esiintymiskoulutusta :) Olisi kuitenkin kiva ohjelmanumero näyttelyssä. Palkinnot eivät tarvitsisi olla suuria.
Osallistumiskriteerit voisi määritellä kuten lastenlemmikkiluokassa, mutta ikäraja ehkä vähän alemmas?

Miettikää onko järkeä vai jääneekö vain haaveeksi  :D
Nimimerkki "lapseni lemmikki on liian iäkäs tulemaan näyttelyihin. Sitäpaitsi joskus olisi parempi että lapsella olisi se pehmolelu eikä oikeaa eläintä".
Pirkanmaan Nakertajat ry järjestää kanien ja jyrsijöiden

PIKKUJOULUNÄYTTELYN

Ikurin Virelässä (Tuohikorventie 27-29, Tampere) lauantaina 12.12.2009

Näyttelyssä järjestetään lemmikkiluokat kaikille jyrsijöille ja kaneille.

Ilmoittautumiset 2.12.2009 mennessä osoitteeseen Johanna Revonniemi, Kuninkaankatu 5 H 203, 33210 Tampere, tai sähköpostitse osoitteeseen outi.nikula@elisanet.fi

Eläinten arvostelun on määrä alkaa n. klo. 12:00
Näyttely on avoinna yleisölle klo. 12-17:00, jona aikana eläinten tulee olla paikalla.

Näyttelyluettelot etukäteen maksettuina 1e./kpl, paikanpäällä myytävät 2e./kpl.

TOIMI NOPEASTI, NÄYTTELYSSÄ EI OLE JÄLKI-ILMOITTAUTUMISMAHDOLLISUUTTA!

PiNa:n näyttelyihin ei saa tuoda koiria, joten jätäthän koirakaverisi ystävällisesti kotiin.

TERVETULOA!!
Nettiä selatessani huomasin messuille tulleen ajankohdan.
Linkki: http://www.lemmikkimessut.com/
Kolme viikkoa Epjyn näyttelyn jälkeen.

Olisin varmaan tulossa :)
Toisaalla asiasta jo keskusteltiinkin mutta laitan vielä tänne, että asianomaiset bongaavat:
- Ottaahan SHY rekkauskamat mukaan Tampereelle?
- Pyytäkää ilmastointi päälle näyttelypaikalle, kiitos :) ettei helteellä tule tosi tukalat oltavat.
- Onko ruokapolitiikka kunnossa? Voin tehdä aamulla ison leivän sinne, jos on tarvetta.
Kun nyt on hamsun hinnoissa nostopaineita, niin mietin mahdollisuutta yhteneviin hinnankorotuksiin. Mitä mieltä ovat muut hamstereiden kasvattajat?

Olen ajatellut laittaa hinnat näin:
- kääpiöhamsteri (talvikko) 20e
- syyrialainen 25e
Mukaan tulevat luonnollisesti paperit, hoito-ohjeet sekä SHYn -50% näyttelyalekuponki lemmikkiluokkiin.

Mukaan annan starttipaketin nimellä myös:
1kg poikasruokaa, wc-laatikkotarvikkeet 1kk:n ajaksi sekä ison pahviputken.

:| Kasvattajat eivät tuota starttipakettia aina haluaisi, joten hinnat SHYn virallisille /yhteistyö kasvattajille voisivat olla hieman alemmat esim. -3e, edellyttäen että eläin lähtee heti luovutusikäisenä.

Lemmikin ostajille tarvikkeet ovat kokemukseni mukaan tärkeät - etenkin tuo ruoka. Muuten joku ostaa mitä sattuu. Eläimen kasvu vaarantuu jos se saa Keroa...
Ja moni ostaja ei hanki vessatarvikkeita, ellei ensin näe kotona että homma toimii. Ja toki jokunen eläin unohtaa vessan käytönkin heti uudessa kodissa. Pahviputki toimii erinomaisena harrasteena.
Ja mitä enemmän ihminen antaa hamsulle virikkeitä, sitä kiinnostavampana eläin koetaan ja sitä enemmän se toivottavasti saa aikaa. Joten on tuossa romukasassa sellainenkin tarkoitus taustalla ;)

Mutta laittakaa mietteitä :) kommentteja, ehdotuksia, tyrmäystä...
Muistan, että asiasta on keskusteltu joskus aiemminkin... mutta mihin tulokseen päädyttiinkään?

Tyypillinen tapaus:
- Helmeltä turkki ohenee, myös selästä.
- Ei ole hilsettä. Eikä parane strongholdilla, eli ei ole todistettavasti loisia.
- Karvanlähtö ei ole symmetristä, eli ei ole selvitettävissä hormonaalisella karvanlähdöllä.
- Eläimellä ei ole ikää tai ruumiinmassaa niin paljon, että se voisi aiheuttaa karvanlähtöä.
- Karvanlähtöön ei ole selvänä syynä vuodenaikatekijät tai muut.
- Karvanlähtö ei ole sairausperäistä, kun yleistila ei muuten heikkene ja tila voi kestää viikkoja/kuukausia
- Joskus karvankasvu elpyy itsestään ja eläin on taas terveen karvainen.

Näitä on ollut muutamia tapauksia ajan myötä. Nyt on taas yksi, jota ihmettelen. Eli jos teillä (kasvattajilla) on jotain hyviä kokemuksen kautta tulleita ideoita, niin kertokaa minullekin :) itse en enää keksi mistä voisi johtua...
Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, miten kasvattajat mieltävät vastuunsa kasvattajana. Ajatteleehan jokainen, että on vastuussa teettämistään poikasista? Eli jotain tälläistä...

:sydan  Pyrkii teettämään terveitä poikueita, jalostukseen soveltuvilla eläimillä joiden takana ei ole suurta alttiutta perinnöllisiin ongelmiin ja sairauksiin.
 :sydan   Miettii yhdistelmiä. Jos laittaa yhteen mitä sattuu, tulee valitettavasti mitä sattuu poikasia, joka ei todellakaan ole kasvatuksen tavoite.
 :sydan   Hankkii poikasille suoraan hyvät kodit, tai ainakin pyrkii siihen esim. ilmoittelemalla poikueistaan kuvien kera.
 :sydan  Välittää siitä mihin poikaset menevät ja voi sanoa ostajalle myös ei, jos kyse on paikasta johon ei halua eläintä myydä. Ei hamsuja kissakoteihin, missä on pieniä lapsia tms.
 :sydan   Ei mene siitä, mistä aita on matalin... eli ei täytä eläinkauppoja täyttämisen ilosta ja mahdollisimman vähällä vaivalla.
 :sydan   Ruokkii eläimensä hyvällä ruoalla ja varustaa poikaset ohjeilla ja papereilla.
 :sydan   Jos ei ole tarpeeksi tietoa asioista, niin tutustuu tähän taiteen lajiin pari vuotta ennen aloitusta. Pohjatietoa on saatavilla runsaasti, jos vain viitsii hakea. Kasvattajan pitäisi kuitenkin neuvoa ja opastaa poikasen ostajia. Mitä enemmän kasvattaja tietää, sen parempi hänen kasvateilleen ja niiden ostajille.

:roll: Tympii vaan niin silmät päästä, kun jotkut ajattelevat kasvatusta eläinten iloisena sekoitteluna. Ei ajatella mihin laitetaan ne poikaset, eikä väliä mitä yhdistetään. Ei niillä hamsuilla silloin ole hurraamista uudessa kodissakaan, jos kunnollisia ohjeita ja taustatukea ei ole. Sivukylältä tulee tyttö, jolle eläinkauppias on sanonut ostavansa poikasia ja heti laitetaan useampia naaraita paksuksi. Jees! Olen kasvattaja.
En tiedä onko vastaavaa ketjua jo jossain, mutta ei ole ainakaan osunut silmiini.
Laittakaapas muotovalioiden, lemmikkivalioiden ja BIS hamsuvoittajien kuvia. Siis ihan täysiveristen näyttelyhamsujen kuvia :)
Minusta on niin ihana katsella näitä kuvia, niissä on jotain glamouria eikä aika syö näitä kuvia. Näkee myös ajan tason. Olis kiva nähdä teidän hamsuposeerailuja.

Tässä jotain parhaita ruusukeposeerauksia meiltä useiden vuosien takaa.

FINMVA Noiduttu Kello

Satumetsän Lume* Bis1

Satumetsän Camus** Bis2

FINMVA Satumetsän Arkangeli
Maailmalla pärjäsi 90-luvun lopulla vähän vaaleampikin talvikko.
Kasvatus ja genetiikka / Sokeritauti
16.12.07 - klo:20:09
Olen toki sitä mieltä muiden kanssa, että eihän takuita eläimen soveltuvuudesta jalostukseen tai edes näyttelyihin voi antaa vielä poikasena. Mutta jos tiedossa on tekijöitä, jotka puoltavat ettei hamsua saa käyttää jalostukseen niin NE tekijät papereihin voisi/pitäisi kirjata.

Ja elleivät kaikki tiedä, niin talvikoillahan tuo "raskaudenaikainen sokeritauti" puhkeaa juuri astuttamisen jälkeen, eli kyllä maar tiedät jos emo tai isä juo kuin sieni ettei sen poikasia voi jalostukseen käyttää. Poikaset ovat sokruominaisuuden kantajia, tämä on nähty.
Kokemusta on valitettavasti useamman eläimen verran tässä kymmenen vuoden aikana, näitä eläimiä on tullut kaikenlaisista linjoista. Eläimet on poistettu jalostuksesta, mutta niitä putkahtelee linjoista esiin teillekin jossain vaiheessa ihan varmasti. Minusta ongelma on suuri, eikä siitä juuri keskustella  :<

Sokerilapsia ei edes tule mikäli uros ja naaras voivat haistella toisiaan vaikka muutaman kerran ilman kontaktia... tämän tyypin sokeritauti kun puhkeaa jo muutamasta haistelusta eikä vaadi astumista, se aktivoituu hormoneista.
Ko sokeritauti näkyy eläimen voimakkaana juomisena jo 1-2 viikossa, ja on todettavissa virtsanäytteestä sokereiden voimakkaana kohoamisena. Eli mustistix liuska maksaa alle euron, joten ei pitäisi kenenkään talous kaatua.

Taudinkulun nopeus vaihtelee, mutta eläin sairastaa noin 1-3kk (juo moninkertaisesti enemmän, laihtuu ja kuihtuu) ennen kuolemistaan, ellei sitä lopeteta  ennen sokerishokkia. Ja huomioitavaa on, että sekä uros että naaras voivat tähän sokeritautiin sairastua, jos se on perimässä piilevänä.

Joo, ehkä sanon jatkossa että hamsteri sopii periaatteessa ja myyntihetkellä tiedossani olevien tekijöiden nojalla jalostukseen, mutta tilanne voi tietenkin myöhemmin muuttua... ostaja haluaa kuitenkin tietää  :huh
Erittäin hyvä idea, hienoa että tämä viimein toteutuu  :pileet:  :pileet: :pileet:
Olen lemmikkituomarina useita vuosia tuskaillut, kun siellä näyttelyissä on hamstereita selvästi kahdesta muotista - ne selvät lemmikit ja ne hienosti hoidetut melko varmasti kasvattajien eläimet :D

Eivätkä ne pienten lasten lemmikit kovin helposti voisi sijoittua noiden viimeisen päälle hoidettujen, ehkä värivirheellisten ja knikkihäntien joukossa.
Ja toisaalta ne kasvattajien eläimet, jotka ovat hirmukilttejä eivätkä menestyisi värinsä tms. puolesta virallisissa... tarvitsevat myös sen lemmikkiluokan. Jokaselle ryhmälle tuleekin olla oma luokkansa.

Hieno juttu  :D Toivottavasti olen vielä tuomaroimassa kun uudistus toteutuu.
Mitä muut kasvattajat syöttävät hamsuillensa ja millä kuivittavat? Mainitsen siksi kasvattaja, että on eri asia ostaa ruokaa ja kuiviketta esim. 20-40 hamsulle kuin kahdelle.

Supa on mennyt aika laihaksi, Crispy Hamster on nipinnapin liian lihottavaa ellei sitä miksaa muuhun. Harry Hamster näytti viimeksi aika laihalta, kallistakin on. Bunny oli ihan jees, kunnes hinnoitteli itsensä yli. Markettien niksu-naksu-raksu pusseihin en koske.
Onko mitään sopivan hintaista hamsteriseosta mitä voisi syöttää sellaisenaan, vai miksaavatko kaikki muutkin seoksen omille hamsuilleen?
Ja hintaluokka vielä sellainen kohtuullinen n. 30e säkki.

Mitä kuivikkeita pitkiksille käytätte? Mörtti on aika kallista, mitäs vastaavia on liikkeellä ja myytävänä isoissa säkeissä? Meidän papukaijatkin käyttävät sitä, joten menekkiä on.

Jos vinkkiä saisi vielä Tampereen alueelta, niin olisi hyvä :D kiiiiiiiitos.