• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Erilaisia ongelmia jalostuksessa

Aloittaja Mustikkamaan, 19.07.07 - klo:19:41

« edellinen - seuraava »

windi

#75
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Onko muuten kääpiöillä yleisesti paljon tiinehtyvyys ongelmia? Syrkeillä käsittääkseni on niitä suhteellisen paljon? :pihalla:

No en nyt tiiä onko varsinaisesti ongelma, mutta talviturkkinen talvikkohan ei tiinehdy.

Mistä tulikin mieleeni, onko tiedossa tapauksia että talviturkkinen tv oliskin kuitenkin saanut pennut? :D
Hamsteritonta elämää syksystä 2007, vielä jonain päivänä mulla on taas oma hamsterihuone. Sitä odotellessa... :)

Heli

#76
^On.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Minski

#77
Mulla ei ole koskaan ollut hammasvikaista hamsua, joten täytyy kääntyä viisaampien puoleen. Onko tämä kuvan "hammasjuttu" jonkinasteinen hammasvika ? Kuvassa siis oikean puoleinen ylähammas on vähän vinosti vasemman puoleisen hampaan päällä. Hamsua itseäänhän tuo ei haittaa, hampaat kuluvat itsellään tasaisesti eivätkä vaadi leikkaamista ja hamsu pystyy syömään ihan normaalisti. Mutta, kun kyseistä hamsua oli tarkoitus käyttää tulevaisuudessa kasvatukseen niin siksi olisi kiva tietää onko tuo nyt hammasvika, joka estää hamsun käytön tulevaisuudessa ? Vai turhaanko panikoin. Huomasin tuon vasta tänään, aiemmin hamsulla ei ole tuota ollut, täytyy tarkkailla, että onko se pysyvä juttu vai kenties jossain kalterin jyrsinnässä tms. sattunut juttu, joka voi korjaantua.

Hamsteriton tätä nykyä

X-File's/JonnaMilaya

#78
Mä en näe tuossa ongelmaa...Niin paljon pahempaa on tultu nähtyä....Mun talvikkokasvatus päättyi hammasongelmiin ja silloin hampaat oli krkussa vaikkei suvussa mitään hammasongelmia koskaan esiintyny.. Tuon näköiset hampaat ei ole periyttäny mitään ongelmaa. Ei edes se hamsteri, jolta hampaat oikeesti kasvoi ulos periyttäny hammasongelmaa...Mulla siitä suvusta ties kuinka monennessa polvessa hamsteri....

Eli, koskaan ei voi tietää, kannattaa varautua ties mihin.
~Solnechnyi Trusha~

Yökyöpeli

#79
Minski, asuuko tuo hamsu häkissä ja jos asuu niin pureeko kaltereita?
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

crystal

#80
Lainaus käyttäjältä: "Heli"Meidän Kolmiolta siis tosiaan puuttuu toinen etujalka, mutta hyvin se on ilman sitä pärjännyt.  :) Talvikot eivät kyllä ole yhtä ahkeria ja uhkarohkeita hamstraamaan kuin syyrikset.
Kolmio, pikku vauhtipilleri, ei osaa edes kuvitella ettäkö hamsterilla voisi olla neljä jalkaa. Tuolla se sukii naamaansa tyngällään ja mukasyö sen avulla.
Ja kuten tuo gabberin katossa roikkuminenkin jo kertoo niin melko taidokkaasti poitsu on omaksunut elämän kolmella jalalla.

Mun talvikkonaaras oli jotenkin kummallisesti häkin kaltereihin jäänyt kiinni yöllä ja kun pääsin sitä sen jalkaa (taka) sieltä selvittämään, se oli vääntynyt. Käveli kuitenkin jne. Soitin eläinlääkärille, joka sanoi, että ellei tulehdu, niin selviää kyllä kolmellakin jalalla. Päivän päästä oli jäljellä enää luu, joka oli mukana parisen viikkoa. Se taisi katketa sitten jossain vaiheessa mutta jalka ei ele tulehtunut ollenkaan. Aivan hyvä muuten se kohta. Nykyään Helin hamsterin tavoin kiipeilee, juoksee jne. Nauttii kovasti elämästään, tosin nyt vähän laihtunut iän vuoksi, luulisin. Ikää kun on jo joulukuussa 1 vuosi ja 11 kuukautta.

//http://www.munkuvat.org/kuvat/148116.jpeg

Minski

#81
Lainaus käyttäjältä: "X-File's/Jonna"Mä en näe tuossa ongelmaa...Niin paljon pahempaa on tultu nähtyä....
Ok. Mulla ei ole ollut ennen millään hamsulla tuommoista hammasjuttua, saati pahempaakaan niin ajattelin kysäistä mitä muut ovat tuosta mieltä. Kiitos vastauksesta.

Lainaus käyttäjältä: "Yökyöpeli"Minski, asuuko tuo hamsu häkissä ja jos asuu niin pureeko kaltereita?
Asuu muoviterrassa ja pienempänä jyrsi kattokaltereita oikein antaumuksella, nykyisin ei niin paljoa kuin silloin. Mutta juomapullon aukot, kun olen ruuvi-mutteri-systeemillä tukkinut niin niitä se roplaa ja järsii nykyisin aivan antaumuksella niin, että saa ne ruuvit ja mutterit jopa löystymään ja tippumaan välillä. Mä olisin aika valmis uskomaan, että siinä on tuo hammas jotenkin mennyt hiukan vinoon, koska se ei ole ollut aina tuommoinen vaan nyt hiljattain tullut.
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

#82
Meillä on yksi campbelli joka on poikasesta saakka kulkenut lähes jatkuvasti silmät sirillään. Viikonloppuna huomasin että sen toisessa silmässä on tapahtunut muutoksia jotka viittais jonkinlaiseen silmäsairauteen. En osaa oikein tarkemmin kuvailla enkä arvioida mitä voisi olla, vaikka tuossa yritin aiheeseen vähän perehtyäkin.

Saija ainakin puhui tän ketjun alussa jotain albiinoilla esiintyneestä glaukoomasta? Kuinka se hamstereilla ilmenee?

Näitä sirisilmiähän on ollut muillakin niin oletteko sattuneet seuraamaan silmiä tarkemmin, että olisiko kenties muissakin tapauksissa voinut olla kyse jostain silmäsairaudesta?
Tällä meidän elikolla oli aiemmin siis ihan normaalin näköiset nuo silmät, mutta nyt toisen silmän väri on sieltä takaseinämän suunnalta muuttunut. Mietinpä siis josko tuo siristely olisi voinut jo pienestä pitäen olla oireilua vähitellen etenevästä sairaudesta.
Destiny's hamsterit 2001-2009

X-File's/JonnaMilaya

#83
Mulla on yhdellä ainoalla campbellillä ollut glaukooma. Albiinohan tuo oli....Sillä silmä ensin harmaantui ja sitten pullistui ulos. Glaukoomahan tarkoittaa painetta silmässä.Kyseinen hamsteri piti kuiteskin lopettaa kasvaimen takia.
~Solnechnyi Trusha~

Minski

#84
Ilmoitusluontoinen asia niille, jotka omistavat robon, jonka sukutaulusta löytyy Saga (ruotsalaista alkuperää).

Sagalla on siis 1 poikue, joka on nyt jo yli vuoden ikäinen. Saga kuoli n. 1 v 3 kk iässä, kuolinsyy tuntematon, en huomannut Sagalla mitään oireita ennen kuolemaa, ikä kuitenkin on muun robokokemukseni mukaan robolle aika vähän.
Nyt sitten tässä lokakuulla katselin, että Sagan poika Ramiro juo paljon, yksi hiiripullollinen meni kevyesti viidessä päivässä ja Ramiro laihtui, mutta oli kuitenkin tosi pirteä, mitä nyt pissaili tietty juomisesta johtuen paljon. Toissapäivänä Ramiro löytyi sitten kuolleena ruokakupistaan, ikää vasta vuosi ja melkein kolme kk päälle.
Sokeritauti tuli ekana mieleen, mutta voihan se olla jotain muutakin tietysti. Yhdistän tämän suht varhaisen kuoleman kuitenkin tuohon Saga-emoon, koska poikueen isä Romildo taas on jo 2 v 7 kk ja elämänsä kunnossa <3
Eli kannattaa varmaan seurailla roboja, joiden sukutaulusta löytyy tuo Saga, vaikkei Sagalla itsellään ennen kuolemaa mitään oireita ollutkaan, ei mitään lisääntynyttä juomista ainakaan. Tiedän ainakin Sagan pojan Crispinon saaneen usean poikueen. Itselläni elelee Sagan tyttö Federica, jolla ei ole mitään oireita.
Hamsteriton tätä nykyä

Anzukka

#85
Meillä kaksi ihan ensimmäistä syyrispoikuetta kuoli tai emo tappoi mutta ihmettelen että sen emon yksi elävä poikane synnyttii saman kokoiset poikueet ja kaikki selvisivät  :huh
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Minski

#86
Sairauksien kanssa ei mulla ole hamsujen kanssa ollut ongelmia, ovat eläneet ihan normaalin pituisen elämän, moni pitemmänkin, että sinällään siis asiat on hyvin. Ainoastaan yhdellä poikueella oli perinnöllinen sydänvika ja niillä en tietenkään enää jatkanut sukua. Knikkejä harmi kyllä on tullut vastaan myöskin. Muita terveysongelmai ei sitten olekaan onneksi ilmennyt.


Mutta sen sijaan sopivien hamsujen saatavuus on mulle jonkin sortin ongelma nykyisin:


- mistään ei löydy sopivan värisiä hamsuja (hunaja-kyyhkynharmaa, hunaja, kyyhkynharmaa)
- jos löytyy niin ne on jotain cremen ja keltaisen yhdistelmiä tai jossain takana on cremeä, jota en halua
- tai sitten poikaset on teetetty tyyliin emo 3 kk ja uros 2,5 kk, jollaisia en todellakaan osta suuren knikkipelkoni vuoksi
- nimelliset tai muuten ennestään tutut kasvattajat vähenevät koko ajan tai kasvattavat värejä, joita en voi omaan kasvatukseen käyttää
- uusista aloittelevista kasvattajista ei tiedä kuka on hommassa tosissaan ja kuka ei (esim. tiedän erään aloittelevan kasvattajan, joka monesta huomautuksesta huolimatta jatkaa uusilla poikueilla sukua, jossa on erittäin paljon knikkiongelmia, juurikin tätä Uno Momento-sukua, josta knikkikeskusteluissa on hurjan paljon esimerkkejä periytyvästä knikistä. Ja on myös myynyt kasvatukseen ainakin yhden poikasen kertomatta tästä knikkitaustaisesta suvusta, vaikka olin häntä informoinut asiasta ja minulle hän kertoi myyvänsä hamsut vain lemmikkikoteihin. Luota siinä sitten sokeasti kaikkiin uusiin hamsuihmisiin... Uusia tosiaan tarvittaisiin, mutta sellaisia, joilla on lähtökohtana jokin muu kuin teettää poikasia hamsulla millä hyvänsä.)
- eläinkauppahamsuja ei uskalla ostaa (koska kerran erehdyin upean kahden sertin naaraan astuttamaan eläinkauppauroksella niin se periytti knikin kaikille urospoikasille = koko 11-päinen poikue ja linja pilalla sen takia)


Onko mulla liian tiukka seula, kun mä kyllä koen, että mulla on tällä hetkellä vaikeuksia saada sopivaa väriä kasvatukseen ? Toki mulla on haasteellinen kasvatusväri (hunaja-kyyhkynharmaa), jota ei juuri valmiina ole tarjolla, mutta entä nuo muut kriteerini ? Pitäisikö mun vain laskea kriteerejäni ja avata ovi creme-taustaisille hamsuille, alaikäisten hamsujen poikasille, eläinkauppahamsuille ilman suku-, tausta- ja terveystietoja ? Mua ei vaan huvittais pilata enää toistamiseen yhtäkään alkavaa linjaa sen takia, että otan kasvatukseen hamsun, joka ei täytä kyseisiä kriteerejä. Kerran sen virheen tehneenä ja sitä niin paljon harmitelleena sitä ei halua kokea enää uudestaan. Ehkä multa vain puuttuu se tietynlainen uhkarohkeus, mutta olen nykyään todella varovainen.
Hamsteriton tätä nykyä

HaKeNi

#87
Aika pitkälti komppaan Minskiä!
Mikä on suomen keltasten sukusten tilanne ihan tarkalleen? Virallisia "toimivia" kasvattajia on... 1? Vai useampi?
Tosiaan jotain cremesötkötyksiä tai jotain...
Jotain tarttis teherä...?  :D
I´m back!

Aya

#88
Komppailen Minskiä :yes:

Lisätääs vielä litaniaan se, kun soopeli-creme sukuisten linjat on melko ahtaat (puhumattakaan näistä ruskeasilmäisistä versioista...ilmeisesti tilanne on sama myös monien muiden värien kohdalla). Ja sit kun itse yrittää tehdä asialle es sen verran, ettei myisi kuin pari poikasta per poikue jalostukseen, niin sit saa lukea netistä kuinka ostajat onkin kasvatuksesta innostuneet ja käyttäneekin näitä "lemmikkihamstereita". Ja näin ollen sitten yhdestä poikueesta jalostukseen onkin käytetty lähes joka poikasta vaikka alun alkaen jalostuskäyttöön on lähteny vain ne pari. Yritä siinä sitten etsiä erisukuisia hamsuja kun jokaisen taustalta löytyy samat nimet. Turhauttavaa :|

lentsu

#89
Normaali sopii oikein hyvin keltaisten jalostukseen. Cinnamon myös, sittenpä tulee hunajia. Mustastakaan ei ole muuta haittaa kuin keltaisten mustien lisääntyminen, jos niitä ei halua. Toki siinä välissä on aina se yksi kiusallinen kilpikonnasukupolvi, mutta siten saa uutta verta linjaan. Onhan niitä muitakin värejä kuin creme.

Silloin kun aloitin keltaisten kasvattamisen, mulla oli aluksi yksi kemu, yksi hunaja ja yksi keltainen. Seuraavaksi taisin ostaa normaalin. Vai oliko se normaali kk. Joka tapauksessa jalostusmateriaalia oli tosi vähän. Nykyäänhän keltainen on tosi yleinen väri, kun kilpikonniakin on niin paljon? (Lopetin aktiivisen keltaisten kasvattamisen 2003. Ehdin tehdä sitä työtä 8 vuotta). Voi niitä keltaisia kasvattaa muullakin kuin keltainen x keltainen tai kemu x keltainen tai hunaja-kyyhkynharmaa x keltainen yhdistelmillä. Vähän työtä se vaatii, mutta melkein tyhjästä on nyhjästy ennenkin.

PS. Älkääkä ny ymmärtäkö väärin tahattomasti tai tahallanne. Mä olen aina puhunut puhtaiden värilinjojen puolesta. Mutta silloin kun niitä ei ole, on pienempi paha sotkea värit kuin käyttää sisäsiitosta tai muuten epämääräisiä eläimiä. Väri paranee merkittävästi jo muutamassa sukupolvessa - paljon nopeammin kuin esim. koko tai tyyppi tai pään muoto. Näkisin että keltaisella on tällä hetkellä ihan kohtuullisen hyvä tilanne. Ongelmana on vaan ylipäätään kaikkien näyttelyhamstereiden pieni määrä. Nykyään hamstereita pidetään isoissa asumuksissa ja vain muutama per ihminen, mikä on tietysti eläinten etu, mutta sillä tavalla ei pysty kasvattamaan suuria määriä, jolloin jalostusmateriaalia on sitten vähemmän kuin ennen (miinus vielä brittituontien puuttuminen joukosta). Cremeä ja keltaista ei kannata yhdistää, koska siitä seuraa sillisalaatti josta ei saa enää kukaan selvää, mutta muuten kaikki ne värit jotka on erotettavissa toisistaan, ovat ristiiin käytettävissä. Jos kerran samanväriset loppuvat kesken.