• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

hamsteri95

#150
Tuolla joku väitti että roboja ei saa laittaa häkkiin, niin miksei ? ja miksei muka tarvitse juoksupyörää ? mulla on ollut robo ja se oli häkissä ja sillä oli juoksupyörä ja tykkäsi ollla siinä. ja tällä hetkellä on talvikko ja ostan 2 roboa kun talvikko kuolee  ;)

Jane_O

#151
^ Robot on niin tajuttoman pieniä, että mahtuvat pienestäkin raosta. Siten kun ne mahdollisesti yrittävät päästä läpi häkin kaltereiden välistä ne voivat jäädä jumiin. Robot usein myös tykkäävät kaivella, joten dunaan/terraan saa enemmän puruja.

Robot ovat usein muutenkin aktiivisia ja juoksentelevat sinne tänne, eli liikuntaa kyllä saavat. Lisäksi juoksupyörä yleensä aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin kahdelle robolle eripuraa ja tappelua, jolloin ne pitää erottaa.
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

Kana

#152
Meidän Onni ja Olli on alkanut ottamaan ulkopuolisen silmissä aika rajujakin yhteenottoja. Suurempi jahtaa pienempää, 'kieritään' maassa ja jompi kumpi tavallaan "huutaa". Kuitenkin veljekset nukkuvat sovussa vierekkäin,  eikä huutoa kuulu.

Pojat ovat jo 1 vuosi 3 kk vanhoja, tappelua on esiintynyt satunnaisesti, eikä verijälkiä ole koskaan ollut näkyvissä. Molemmat näyttää muutenkin fyysisesti hyvältä. Olisiko jotain vinkkejä, jolla veljekset saisi sopuun koko päiväksi? Tosiaan, molemmille ostettu omat ruokakupit, molemmille on omat putket, mutta molemmat viihtyvät silti samassa putkessa/toistensa vieressä.
Kääpiöhamsterit, robot:
Olli ja Onni, syntyneet 21.7.07, ostettu 25.8.07

Sussu<3

#153
Kysyisin myös, että minulla on robo, se puree hirveästi, mistä se voi johtua?  :roll:

Ja sitten: Roboni korvassa on pieniä reikiä, onko toiset robot eläinkaupassa päässeet puremaan sitä? :|
Joku niin söpö Nappi, on mulle kuin kaikki kaikessa <!3

Cami

#154
^ minulla on 3 roboa samassa terrassa ja niilläkin on reijitetyt korvat. Sen enempää en siitä ole välittäny kun ne ei vuoda tai mitään. Eli en pidä asiaa vakavana niin kauan kun ei vuoda tai "punota".
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Heli

#155
Pureminen ei kuulu robon luonteenpiirteisiin. Purevat robot on hyvin harvinaisia. Pureminen voi johtua mm. siitä että hamsteri on kipeä. Kannattaa siis ihan ensimmäisenä sulkea pois tämä mahdollisuus. Jos hamsterin korvissa on reikiä, voi sillä olla mahdollisesti muitakin "taisteluvammoja".

Pureminen voi johtua myös siitä että hamsteri pelkää tai käsissäsi on jokin vieras tuoksu.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Jenniliini82

#156
eli minulla on ennestään yksi talvikko poika (asustelee yksin omassa dunassa) ja nyt olen kiinnostunut kovasti robovskeista. ei ole aiempaa kokemusta niistä...onko niissä paljon eroavaisuuksia talvikon kanssa? esim. ovatko vikkelämpiä? ja sitten toinen kysymys haluaisin ostaa vain yhden robon..mutta onko se väärin, onko pakko ostaa kaksi? vai masentuuko se yksinään? eli onko erakkoluonne niin kuin talvikko?

Heli

#157
Kyllä robot ovat melko erilaisia talvikoihin verrattuna. Robot ovat ennen kaikkea katseltavia lemmikkejä. Ne eivät juurikaan viihdy syliteltävänä, vaan tuntevat olonsa turvallisimmaksi tutussa terraariossa, jossa on runsaasti piiloja. Robot ovat tosiaan hyvin vikkeliä otuksia.
Nämä on sellaisia tärkeitä seikkoja jotka olisi syytä ymmärtää ennen robon hankintaa. Jostain kumman syystä kun tuntuu usein tulevan harmillisena yllätyksenä uudelle robon omistajalle, että niiden käsittely ei olekaan niin helppoa eivätkä viihdy rapsuteltavana.
Toki poikkeuksiakin on, mutta sen varaan ei kannata laskea.

Minusta urosroboja voi pitää aivan hyvin yksin. Uroksilla tuntuu sen verran herkästi tulevan kränää toverin kanssa, että varsinkin jos yhtään epäilee että tunnistaako kränän merkit ajoissa niin melkein ehkä parempi ottaa vain yksi. Ettei käy kurjasti.
Tosin, kyllä niitä auvoisasti eleleviä urosparejakin on. Meilläkin tällä hetkellä.  :)
Naaraat tuntuvat tulevan varmemmin toimeen keskenään.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Riaa

:)
#158
Mulle on tulossa ens maanantaina 2 robopoikaa. En oo aiemmin omistanu yhtään hamsteria, joten vähän jännittää..
Olisko kannattanut ottaa vaan yks robopoika, kun mitä nyt oon lukenu, niin ei välttämättä tule toimeen  keskenään? Kuinkas todennäköistä se on? Kasvattaja kyllä sanoi, kun laitettiin sähköpostia, että myy vain pareittain, jos on parillinen määrä, ja nyt sitten ilmeisesti sattui olemaan..
Ja sitten muuta.
Voiko chinchilla-hiekkaa pitää koko ajan WC-kopissa? Ainakin yhdellä tuntemallani hamsterinomistajalla on koko ajan sitä.. Entä voiko hamstereille antaa raejuustoa? XD  kun satuin  niin jostain lukemaan(kai?)
Nojuu, eiköhän näitä kysymyksiä tässä vielä maanantaihin mennessä kerry lisääkin. Toivottavasti joku vastailee! :)
Roborovskit
Hiawathas\'s Urho "Tiku"
Hiawathas\'s Uni "Taku"

Riaa

#159
Eli sitä vielä, että mitä muuta kuin purua voi laittaa häkkiin tai mikä ny onkaan? Sitä oon tässä miettiny.
Roborovskit
Hiawathas\'s Urho "Tiku"
Hiawathas\'s Uni "Taku"

Cami

#160
Itelläni on 3 roboa:) aluksi kun ostin ajattelin et ehk pitäis ottaa vaan kaks, mut muuten se yks olis jääny yksin nii kaikki kolme tuli siitten meille :D  Hyvin tulee toimeen.

Sinuna ostaisin ihan kaksi. Kyllä ne yleensä tulee toimeen, varsinkin jos on samasta poikueesta, mutta aina on mahdollistuus että joutuu erottamaan ne.

Meillä käytetään mörtti-röpöä purujen sijasta. Hyvin on toiminut, harmittavasti se on melko kallista mutta se ei pöllyä joten parempi perheeseen jossa on allergisia.

Joku voi sitten lisäillä xD
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

Riaa

#161
Cami, lähinnä tarkoitin tuossa viimeisimmässä kysymyksessäni sitä, että voiko purun kanssa laittaa jotain muutakin, niinkun pesäntekotarvikkeiksi?
Roborovskit
Hiawathas\'s Urho "Tiku"
Hiawathas\'s Uni "Taku"

Cami

#162
^ok :D  Meillä on pesätekomateriaalina ihan wc-paperia. Tykkäävä silputa sitä ja on kelvannu hyvin palleroille:)
- Bric'A-Brac Dirt Dog aka Taffel
- Bric'A-Brac Protect Ya Neck aka Chili
- Bric'A-Brac Got Your Money aka Taco
- Nacho

maarit

#163
Pesäntekomateriaalina meillä käytetään ihan vessapaperia ja joskus laitan myös lisäksi heinää tai/ja ekokuitua.
Tällä hetkellä hamsteriton

Riaa

#164
Okkei, kiitos paljon vastauksista! :)
Huomennahan ne pojat meille tuloo :) :sydan
Roborovskit
Hiawathas\'s Urho "Tiku"
Hiawathas\'s Uni "Taku"